
Single? Taycan.
Na een langdradige periode van teasers, schetsen, geruchten, concepten en andere afleidende zaken, wist Porsche de vorige maand eindelijk de eerste officïele informatie over de Mission E te onthullen. Tegelijkertijd onthulden ze de naam van het beestje. De eerste volledig elektrische Porsche moet de (afschuwelijke) naam Taycan gaan dragen. Inmiddels blijkt dat de Taycan, ondanks zijn naam, tegenvallende prestaties en uitermate late komst, toch bijzonder goed in de smaak valt.
Dit maken we op uit de woorden van Alexander Pollich, managing director van Porsche UK. Pollich heeft laten vallen dat de ontvangst fenomonaal is geweest. Met name de huidige klanten van Porsche lijken de smaak te pakken te hebben, zo vertelt Pollich.
“The reaction from customers has been fantastic – from the moment we announced the car to now, when we have asked customers to register their interest for the first cars. […] Of course there was a big gap, but we have led with the introduction of hybrids and now we will use our heritage and learnings to offer a class-leading electric car. The next 18 months will be fascinating, as we develop and reveal the car, but what is already clear is that customers are keen. They are talking to our dealers asking how to get to the top of the priority lists and asking to access more information.”
Pollich vertikt het teleurstellend genoeg om absolute cijfers buiten beschouwing te houden, dus helemaal overtuigd van zijn woorden zijn we voorlopig niet. Aan de andere kant, Porsche heeft nog ruim anderhalf jaar om ons te plagen met beelden en informatie over de auto. In de tussentijd blijven de Duitsers de auto doodleuk perfectioneren, totdat hij 2020 op de markt komt. Daarbij zit er niet bepaald druk achter, want Tesla staat nog altijd op wankele poten, dus wellicht hoeft Porsche de concurrentie niet eens uit de weg te werken, aangezien Tesla tegen die tijd mogelijk zichzelf al heeft uitgeschakeld. (Bron: Autocar)
Ze moeten wel nu ze geen ICE auto’s meer mogen verkopen in de EU ?
Prachtig concept maar afgaande op de gecamoufleerde proto’s lijkt het dat er helaas weinig van overblijft.
@harrie: normale portieren achter en werden wielen waarmee je ook een bochtje kunt rijden maar verder lijken de prototypes voor mij juist erg op het concept. Een compacte en elegantere Panamera.
@mashell: Een compacte en elegante Panamera, dat is toch de 911?
@dirkv: een 911 is ook niet meer echt elegant te noemen
Was laatst bij de dealer voor onderhoud en de verkoper gaf wat info over het design erg weinig gaat veranderen alleen spiegels, normale deuren en “normale” velgen. Ook wordt het instap model “maar” 90k wat voor een elektrische sportwagen met 400/500km bereik heeft erg goed is! Over de info van het design hij heeft hem in het echt gezien! :)
@renaulthater: de verkoper… hoor je waar het mis gaat? Heb je ook direct een voorcontract getekend?
@awesome: nee het is nog niet mogelijk… ;)
@awesome: Bij z’n gebruikersnaam ging het al mis.
Tesla zullen ze wel niet laten failliet gaan. Is een te bekend Amerikaans marketing ding
@Jantje_555: ze (GM, Ford, Daimler en de Chinezen) zullen inderdaad strijden om de boedel van Tesla te mogen overnemen mocht het ooit zover komen.
@mashell: iedereen zou Tesla willen overnemem met daarbij bijhorende patenten(accu opslag thuissituatie waarbij alle.energie van je huis daar wordt opgeslagen) elon musk heeft vast nog invloedrijke.connecties om dit te voorkomen
@elemento: Tesla heeft haar patenten vrij gegeven en zulke thuisaccu’s zijn niet zo bijzonder, die biedt bijvoorbeeld ook Nedap aan. De waarde van Tesla zie ik in de sterke merknaam en het supercharger netwerk.
@mashell: maar dat wil niet zeggen dat alle patiënten zijn vrijgegeven en gratis te gebruiken zijn.
“Pollich vertikt het teleurstellend genoeg om absolute cijfers buiten beschouwing te houden”…Dus hij heeft de cijfers wel gedeeld?
@barrier: haha! Idd, soort van dubbele ontkenning. De schrijver zal wel in dubio zijn geweest, welke zinsnede hij wilde houden en verkeerd hebben geschrapt.
@barrier: vroeg ik me ook al af. Voor de draad ermee!
Abnormaal hoe lang ze het over de mission E / Taycan hebben. Sinds 2015! En dan duurt het nu nog eens 18 maanden? Het wordt ongetwijfeld een fantastisch apparaat, maar dit is dus weer een nietszeggend bericht.
@crepito: toevallig ooit een auto ontwikkeld?? Komt heel wat bij kijken, vooral een eerste iteratie van een model met compleet nieuwe aandrijvingstechniek.
@ukbob: Toevallig niet. Maar voor mijn gevoel is de Jaguar I-pace met minder bombarie onthuld. Ik zie eerste onthulling eind 2016, ruim een jaar na de Taycan. En de Jaguar is inmiddels in productie.
Gister klein stukje in gereden trouwens. Mooie wagen met een mooi interieur. Geen vervanging voor de Tesla (helaas).
@crepito: oprecht benieuwd waarom je het geen vervanger vindt voor de Tesla, zou je dat willen delen?
@jasperh: Thuisladen duurt 30 uur voor volle accu. Vaak ook geen 35 Ampère, 1-fase laders op kantoorgarages. Wordt wel ergens in 2019 aangepast, zeggen ze. Letterlijk niet mogelijk om huidige routes en aantal km’s (35k p/j) te rijden met de i-Pace.
Enige reden om NU voor een i-Pace te kiezen is in mijn ogen het interieur en ‘gevoel’ van luxe en afwerking en je niet te veel km’s rijdt.
Rij-eigenschappen, ruimte en technische specificaties zijn overall nog in het voordeel van (4 jaar oude) Model S. Luchtvering was erg goed overigens, uiteraard stuk minder windgeruis in de Jaguar. Maar was verbaasd dat de elektromotoren dan wel weer meer geluid maken in de Jaguar.
Frappant: Jaguar stuurt je persoonlijke post, overal reclamespotjes… maar toen ik de verkoper vroeg ‘waarom moet ik voor deze kiezen ipv een Tesla’ kwam hij niet verder dan “het is gewoon een goede auto, mooi interieur, misschien een stukje service”. Maar er zijn er al 4000 verkocht, dus dat gaat de goede kant op. Overigens is de i-Pace zeker 105.000€ in een mooie configuratie. Geen kattenpis.
@crepito: bedankt, super inhoudelijk antwoord en ik begrijp je punten! Voornamelijk dat de I pace zo traag laadt is natuurlijk een ongelofelijk nadeel en naar mijn idee zelfs voor de elektro pioniers net even te avontuurlijk om dan met deze auto bijvoorbeeld op vakantie te gaan.
@jasperh: Ja zonde. Maar wellicht konden ze daardoor de i-Pace sneller op de markt brengen.
@jasperh: @crepito: ik hoorde dat het Britse electriciteitsnet de aanleiding was, dat kan blijkbaar niet beter. En dat ze zich verkeken hebben op de belangstelling, zeker in NL. Is ook niet raar nu hij nog 4% is.
@crepito: lees je reactie terug en je weet waarom die Porsche nog niet op de markt is en de Jag wel… :)
@ukbob: de techniek van electrische auto’s is al meer dan 100 jaar oud en niet veel veranderd.
@kobus1967: Ja, klopt. Zo’n Tesla zit propvol loodzuur accu’s. De eigenaren moeten dan ook elke week het zuurniveau nakijken en eventueel bijvullen met gedeminiraliseerd water…
@simonmc: ook de motor is niet meer aangepast.
90k instap prijs. :)
@renaulthater: En dan krijg je zeker een accu op wielen?
“Pollich vertikt het teleurstellend genoeg om absolute cijfers buiten beschouwing te houden,”–> dat zou betekenen dat hij cijfers heeft gegeven, wat hij dus niet gedaan heeft. De zin klopt niet.
@bara: oeps, blijkbaar hierboven al gesignaleerd. Excuus.
Ik zie persoonlijk Tesla niet als een concurrent voor Porsche. Ja het zijn beiden EV’s whooptiedoo, daar is ook alles mee gezegd. Mettertijd zal de aanwezige concurrentie alleen maar vervagen, gezien alle merken met EV’s zullen komen.
Net zoals Cadillac geen concurrentie is voor Porsche.
@dromedaris: is het ook niet. Posche maakt een sportauto dus zo moet hij rijden. Tesla heeft een gezinsauto die gewoon heel goed rijd
@shalomleon: Tesla mikt ook heel duidelijk op BMW en met goede reden. Niet Mercedes want comfort en luxe en ook niet Audi want hoogwaardig interieur en luxe. BMW maakt auto’s voor dagelijks gebruik die ook sportief zijn. Porsche maakt sportieve auto’s die ook dagelijks gebruikt kunnen worden.
@flutterby: wat een lulkoek. Alle (grote) merken die een elektrische auto op de markt brengen, worden concurrent voor Tesla en zeker de grote vier van de oosterburen. Die steken, met de verbrandingsmotoren althans, met kop en schouders boven de rest uit, even de supertop als Bentley en Rolls buiten beschouwing gelaten. Je noemt allerlei verschillen op tussen de vier merken uit Duitsland, maar het gaat toch echt meer om de binding die je met één van deze merken hebt, of juist omdat je absoluut geen binding met één van die merken hebt. Dat geldt uiteraard ook voor Tesla, de Musk-aanbidders zullen Tesla op een voetstuk plaatsen maar ik kan me ook voorstellen dat er genoeg zijn die niet eens in de buurt van een Tesla-verkooppunt gezien willen worden.
@hotze: binding met een merk? Wat een kapitalistische onzin. Als je in je tienerjaren daar gevoelig voor bent oké, maar er is een tijd om op te groeien.
Natuurlijk zijn er bepaalde merken die ook mijn voorkeur hebben (BMW, Mazda, Kia en Tesla) en ook merken die dat niet hebben, maar ook die merken hebben modellen die mij aanspreken (A5, A6, Ioniq, CLA, Insignia of de V60).
Het klinkt een beetje als theekan.
@dare2think: ja, ik moet ook de hele tijd denken aan een theekan. Of Tarkan (Turkse zanger).
Volgens Porsche betekent Taycan: levendig jong paard.