De verkoop van de Porsche Taycan is door de helft gegaan. Gelukkig redden ICE’s, waaronder de goede oude 718, de dag voor Porsche.
Het wil maar niet vlotten met die EV’s. Het is al een tijdje een publiek geheim dat de Porsche Taycan afschrijft als een baksteen. Misschien geen wonder dus ook dat steeds minder mensen ze nieuw willen kopen. Wereldwijd zijn de verkopen van de elektrische Porsche dit jaar met 50 procent gedaald. In ‘Murica gingen de verkopen met 35 procent omlaag. Je kan de bieten al ruiken.
Net als BMW en Mercedes voelt Porsche de pijn van teruglopende verkopen in China. Het merk ging daar over alle modellen gemiddeld dit jaar met 29 procent omlaag. Waar China voorheen de grootste markt voor Porsche was, zijn ‘Murica en Europa nu weer groter. Dat is natuurlijk geen goed nieuws voor Stuttgart.
Er zijn ook wat lichtpuntjes te noteren. Maar die zijn wel van het dinosaurische soort. Porsche is weer iets meer een sportwagenmerk. Zowel de 911 als de 718 verkocht dit jaar beter dan vorig jaar. Terwijl de totale verkopen van Porsche dus fors zijn gedaald. Het is nog opvallender omdat de 911 pas recent gelift is en de 718 op zijn einde loopt.
In Europa is de 718 zelfs niet meer nieuw te bestellen vanwege de EU blackbox regulering. Porsche had geen zin om het oude platform aan te passen aan de big brother regels waar de 718 vanaf 1 juli 2024 zou moeten voldoen. Ook in andere markten zal de 718 spoedig verdwijnen van de markt en plaats maken voor een EV opvolger.
Voor velen is dit kennelijk een reden om nog snel zo’n goede oude 718 met verbrandingsmotor te kopen. Ten opzichte van een jaar eerder, plust de 718 tot nu toe dit jaar met 10 procent. Verder haalt vooral de benzineslurpende Cayenne de kastanjes uit het vuur voor Porsche. De SUV verkocht tot zo ver 22 procent beter dan voorheen.
Porsche zal dus het hart vasthouden voor de tijd dat nog meer auto’s elektrisch zijn. Want tot nu toe, lusten de klanten die niet zo. Wereldwijd is de Taycan zelfs ronduit het minst populaire Porsche-model. Dat wordt dus bibberen en beven in Stuttgart als de elektrificatie naast de Macan ook de nieuwe ‘718’ treft…
R zegt
Ik heb hier al 2 jaar voor gewaarschuwd – er zit werkelijk waar niemand te wachten op een elektro wagentje van 200k die dezelfde capaciteiten heeft (snelheid etc) als een tesla van 50k – nu ze ook nog afschrijven als een baksteen gaat t helemaal einde oefening zijn. Als alles 100% electrisch moet gaan zijn is de complete Duitse auto industrie in deze vorm en grootte ten dode opgeschreven….en dat weten ze zelf ook op dit moment –
alcantara zegt
Wie heb je gewaarschuwd dan 2 jaar geleden? Heb je het management van Porsche gesproken of alleen maar lopen roeptoeteren op Autoblog? Want daar hebben ze in Stuttgart dus helemaal niks aan.
R zegt
Aan alle vazallen van electrisch rijden dat ze uit hun hippie wereld moesten stappen en gewoon eens logisch moesten gaan nadenken! En idd heb ook met Piesch en de familie Quandt gesproken – maar vond geen luisterend oor – en nu zitten ze op de blaren/batterijen 😌
Richmond zegt
Als het aan de fabrikanten lag hadden we geen kreukelzones, airbags, abs, injectie etc etc zonder regulering heb je niet veel reden voor innovatie.
rwdftw zegt
Zal ik je vertellen dat Porsche eind jaren 70 al electronische injectie had op de 928? En daarvoor mechanische op de 924? Porsche was nog laat, De Corvette had al injectie in 1957.
Een jaar na de geboorte van mijn Porsche ging de ET waarde van 23 naar 52. In 1986 moest er plaats komen voor een ABS systeem, toen een optie. Airbags kwamen later.
Toen het goedkoper en breder beschikbaar werd, werd het ook een verplichting op nieuwe auto’s. Dus in bijna alle gevallen was er eerst techniek en daarna wetgeving.
mashell zegt
Logisch nadenken… 80% rendement van een EV is beter dan 30% rendement van een verbrandingsmotor. Zelf stroom opwekken is beter dan afhankelijk te zijn van islamitisch terrorisme financierende Arabieren. Geen uitstoot is de stad is beter dan wel uitstoot in de stad. Maar het staat je helemaal vrij om een gelukkige vazal te blijven van het grootkapitaal dat hun geld in fossiele energie heeft zitten.
tuutertuuter zegt
Gelukkig worden de grondstoffen voor de accu’s eerst gedolven door volwassenen in gecivilisseerde landen (hallo, er staat letterlijk DEMOCRATISCH in de naam van de republiek Congo), waarna het getransporteerd wordt naar een land waar iedereen met hoge veiligheids- en gezondheidseisen de baterijen produceren.
Stefje zegt
Ik ben het helaas volledig met je eens, en wil om die reden liever geen benzine of diesel tanken.
Maar, ik wil ook dat motorgeluid en reikwijdt van 1.000km niet inleveren. Dus de jongens van Porsche moeten nog ff doorwerken aan E-Fuels, zodat mijn geld lekker in Europa kan blijven.
kromatic zegt
Ik kijk juist reikhalzend uit naar die afschrijving. Ik vind het een gave wagen, maar (veel) afschrijving daar doen we niet aan. Dus als ie sub 50k komt, ga ik hem serieus overwegen als daily.
smokin zegt
Bij Hahn in Pforzheim, 3 jaar oud, nog geen 100K gereden.49.880 euro.
Geen BPM bij import op electrische auto’s.
ghost zegt
Range van de eerste generatie is echt om te janken. Met moeite 300km range met performance batterij…doen die nieuwe generatie een stuk beter in die zin. Maar toch, ze zijn gewoon te duur (geweest/gekocht) om echt hebberig te maken eigenlijk.
bmwadept zegt
Hoe zit het met de verkoopcijfers van de ‘nieuwe’ Panamera?
audirs3 zegt
Daling van 20%
rfocus zegt
Ben eigenlijk dan wel benieuwd wat de Audi e-tron GT doet. In de basis de zelfde auto.
outlook zegt
Is ook gewoon een lelijk ding…
Askeriz Daima zegt
Probleem: veel hardware en software problemen. Porsche niet waardig waardoor mensen zijn teleurgesteld in kwaliteit. Ikzelf heb een taycan 4S CT van 2021: vermogenverlies, warmtepomp vervangen, boordlader vervangen, 2x waterlek koffer, memory stoel fouten, laadpoort fouten, deur pasagier wou niet dicht, slot vervangen, storend geluid ophanging bij sport modus, …
kniesoor zegt
Dit klinkt niet best. Bent u eerste eigenaar of is het een okkazie, die wellicht flinke schade heeft gehad bij (één van) de vorige eigena(a)r(en) ?
mark997gt3 zegt
Ik lust de nieuwe elektrische Macan met 50% afschrijving wel…..
Jantje_555 zegt
Porsche kan beter even slim doen en niet focussen op de EV of ze gaan er helemaal onder door.
audirs3 zegt
Okay @Jantje_555 weet het beter… Als je het persbericht leest van Porsche dan zie dat China het grote probleem is, daling van 29% van de verkopen! De enige manier om weer meer in China te gaan verkopen is om meer en betere EV’s te produceren.
Mike zegt
Even slim doen gaat niet zomaar, de ontwikkeling van een nieuw model duurt jaren en daar is het nu al te laat voor
audirs3 zegt
Nogal logisch dat de Taycan verkopen zo dalen, dat zie je toch bij vrijwel elk model een paar jaar na introductie? De Panamera verkopen zijn ook niet meer wat de ooit geweest waren. En daarnaast staat er nu bij Porsche ook een andere EV in de showroom, de nieuwe Macan, en die verkoopt als een tierelier! Veel potentiele Taycan kopen zullen toch voor dat model kiezen, nieuw platform en praktischere carrosserie.
rwdftw zegt
Eens! Kijk eens naar BMW, die hebben volle orderboeken voor de iX3. Die is alleen al 4 jaar oud en als ik mijn directeur hoor die de iX3 met een i5 kon vergelijken, dan is er in die 4 jaar echt een hele hoop verbeterd. Het gaat heel hard in EV land. Dus de iX3 moet wijken voor de Neue Klasse.
ouwedibbes83 zegt
Zo met enkel percentages is het belang van de verschillende modellen niet duidelijk. De 718 die 10% plust en die straks elektrisch wordt, wat voor bijdrage aan het totaal leverde die nou werkelijk?
Dat de totale verkopen inkakken zou ik ook graag per markt zien. China door t putje heeft een flinke deuk opgeleverd, maar als de 911 en Cayenne in de EU en US meer gaan bijdragen, is t niet enkel kommer en kwel.
Porsche peilt met de elektrische 718 (en Macan) hoe succesvol ze straks electro wagens kunnen gaan verkopen. Dat lijkt me verstandig, want zolang hun e-fuel strategie nog niet volwassen is, zullen ze sterk rekening moeten houden met een geheel elektrisch scenario.
audirs3 zegt
Ja het is jammer dat @jaapiyo niet aan bronvermelding doet. Maar je kan bij Porsche het hele persbericht zien, ook met aantallen en ook de regio’s.
V8Vantage zegt
Wat gek, bakstenen schrijven toch helemaal niet af? In tegendeel dacht ik zo…