De verkoop van de Porsche Taycan is door de helft gegaan. Gelukkig redden ICE’s, waaronder de goede oude 718, de dag voor Porsche.
Het wil maar niet vlotten met die EV’s. Het is al een tijdje een publiek geheim dat de Porsche Taycan afschrijft als een baksteen. Misschien geen wonder dus ook dat steeds minder mensen ze nieuw willen kopen. Wereldwijd zijn de verkopen van de elektrische Porsche dit jaar met 50 procent gedaald. In ‘Murica gingen de verkopen met 35 procent omlaag. Je kan de bieten al ruiken.
Net als BMW en Mercedes voelt Porsche de pijn van teruglopende verkopen in China. Het merk ging daar over alle modellen gemiddeld dit jaar met 29 procent omlaag. Waar China voorheen de grootste markt voor Porsche was, zijn ‘Murica en Europa nu weer groter. Dat is natuurlijk geen goed nieuws voor Stuttgart.
Er zijn ook wat lichtpuntjes te noteren. Maar die zijn wel van het dinosaurische soort. Porsche is weer iets meer een sportwagenmerk. Zowel de 911 als de 718 verkocht dit jaar beter dan vorig jaar. Terwijl de totale verkopen van Porsche dus fors zijn gedaald. Het is nog opvallender omdat de 911 pas recent gelift is en de 718 op zijn einde loopt.
In Europa is de 718 zelfs niet meer nieuw te bestellen vanwege de EU blackbox regulering. Porsche had geen zin om het oude platform aan te passen aan de big brother regels waar de 718 vanaf 1 juli 2024 zou moeten voldoen. Ook in andere markten zal de 718 spoedig verdwijnen van de markt en plaats maken voor een EV opvolger.
Voor velen is dit kennelijk een reden om nog snel zo’n goede oude 718 met verbrandingsmotor te kopen. Ten opzichte van een jaar eerder, plust de 718 tot nu toe dit jaar met 10 procent. Verder haalt vooral de benzineslurpende Cayenne de kastanjes uit het vuur voor Porsche. De SUV verkocht tot zo ver 22 procent beter dan voorheen.
Porsche zal dus het hart vasthouden voor de tijd dat nog meer auto’s elektrisch zijn. Want tot nu toe, lusten de klanten die niet zo. Wereldwijd is de Taycan zelfs ronduit het minst populaire Porsche-model. Dat wordt dus bibberen en beven in Stuttgart als de elektrificatie naast de Macan ook de nieuwe ‘718’ treft…
R zegt
Ik heb hier al 2 jaar voor gewaarschuwd – er zit werkelijk waar niemand te wachten op een elektro wagentje van 200k die dezelfde capaciteiten heeft (snelheid etc) als een tesla van 50k – nu ze ook nog afschrijven als een baksteen gaat t helemaal einde oefening zijn. Als alles 100% electrisch moet gaan zijn is de complete Duitse auto industrie in deze vorm en grootte ten dode opgeschreven….en dat weten ze zelf ook op dit moment –
alcantara zegt
Wie heb je gewaarschuwd dan 2 jaar geleden? Heb je het management van Porsche gesproken of alleen maar lopen roeptoeteren op Autoblog? Want daar hebben ze in Stuttgart dus helemaal niks aan.
R zegt
Aan alle vazallen van electrisch rijden dat ze uit hun hippie wereld moesten stappen en gewoon eens logisch moesten gaan nadenken! En idd heb ook met Piesch en de familie Quandt gesproken – maar vond geen luisterend oor – en nu zitten ze op de blaren/batterijen 😌
bmwadept zegt
Als ik mij niet vergist: zijn het de EU regels mbt verbod van ICE en het feit dat China voortvarend is met EV beleid, dat autofabrikanten investeren in EV’S. Als het aan de fabrikanten had gelegen, zouden ze volop investeren in ICE technologie.
kromatic zegt
Ik kijk juist reikhalzend uit naar die afschrijving. Ik vind het een gave wagen, maar (veel) afschrijving daar doen we niet aan. Dus als ie sub 50k komt, ga ik hem serieus overwegen als daily.
bmwadept zegt
Hoe zit het met de verkoopcijfers van de ‘nieuwe’ Panamera?
rfocus zegt
Ben eigenlijk dan wel benieuwd wat de Audi e-tron GT doet. In de basis de zelfde auto.
outlook zegt
Is ook gewoon een lelijk ding…