De Porsche Taycan Sport Turismo kende je alleen nog als GTS. Maar daar komt heel snel verandering in.
Diverse carrosserieversies
Met de introductie van de Sport Turismo is de line-up van Taycan breder dan ooit, dat moge duidelijk zijn. Het elektrische model van Porsche is nu verkrijgbaar in twee carrosserievarianten: als sportsedan en als sportestate. En de Cross Turismo dan? Dat is feitelijk ook een Sport Turismo, maar dan met modderlaarzen aan. Porsche ziet de Cross Turismo zelf overigens wel als extra carrrosserievariant.
Van 408 tot 761 pk
Hoe dan ook: van de nieuwe Taycan Sport Turismo komt niet alleen een GTS. die GTS is eind februari al te bestellen. Andere uitvoeringen volgen in de loop van maart 2022. Het gamma start bij een Taycan Sport Turismo met 326 pk (408 pk in overboost) en achterwielaandrijving en eindigt bij een Taycan Turbo S Sport Turismo met 625 pk (761 pk met overboost) en vierwielaandrijving. Laatstgenoemde is bijzonder snel: van 0 naar 100 km/u kost slechts 2,8 seconden en de topsnelheid komt uit opt 260 km/u.
De grootste actieradius
Wil je de grootste actieradius? Dan moet je de Taycan 4S Sport Turismo bestellen. Die heeft op papier 498 kilometer rijbereik (WLTP). De accu kan in 22,5 minuten van 5 procent naar 80 procent worden geladen. Dit betekent dat er al na vijf minuten laden genoeg stroom is om 100 kilometer te rijden.
Vijf varianten Porsche Taycan Sport Turismo
De nieuwe Porsche Taycan Sport Turismo is leverbaar in de volgende vijf uitvoeringen:
Taycan Sport Turismo | 326 pk/408 pk | RWD | Performance Battery Plus optie | |
Taycan 4S Sport Turismo | 435 pk/490 pk | AWD | PBP optie | |
Taycan GTS Sport Turismo | 517 pk/598 pk | AWD | PBP standaard | |
Taycan Turbo Sport Turismo | 625 pk/680 pk | AWD | PBP standaard | |
Taycan Turbo S Sport Turismo | 625 pk/761 pk | AWD | PBP standaard |
Hoofdruimte achterin en voorin
Ten opzichte van de Cross Turismo zijn er wat verschillen. De Sport Turismo heeft bijvoorbeeld niet standaard AWD. Bovendien schitteren de offroad designelementen door afwezigheid. De hoofdruimte achterin is ruim 45 millimeter groter dan die van de Taycan Sedan. De hoofdruimte voorin is negen millimeter groter.
Bagageruimte Sport Turismo
De laadopening is met 801 millimeter beduidend langer, en met 543 millimeter ook hoger dan die van de Sedan (respectievelijk 434 en 330 millimeter). Hoe ruim de kofferbak precies is, hangt af van de uitrusting. In combinatie met het Sound Package Plus heeft de Sport Turismo een inhoud van 446 liter (Sedan: 407 liter). Als het Bose Surround Sound System aan boord is (standaard vanaf de Taycan Turbo Sport Turismo), is dat 405 liter. De rugleuningen van de achterbank zijn ook neerklapbaar in 60-40-verhouding. Dan is achtereenvolgens 1.212 en 1.171 liter voorhanden. De frunk heeft een inhoud van 84 liter.
Nieuwe optie: panoramadak met Sunshine Control
Porsche introduceert ook een nieuwe optie: een panoramadak met Sunshine Control. Het grote glasoppervlak is onderverdeeld in negen secties die afzonderlijk kunnen worden geregeld. Zo kunnen ofwel het hele dak of specifieke delen worden omgeschakeld van transparant naar mat. Naast de twee instellingen ‘Clear’ en ‘Matt’ kunnen ook onder meer ‘Semi’ en ‘Bold’ worden geselecteerd. Dit zijn vooraf gedefinieerde patronen met smalle of brede segmenten.
Prijzen van de nieuwe Porsche Taycan Sport Turismo check je hieronder:
- Taycan Sport Turismo € 90.800
- Taycan 4S Sport Turismo € 111.500
- Taycan Turbo Sport Turismo € 158.800
- Taycan Turbo S Sport Turismo € 192.700
Dutchdriftking zegt
Als hij in het budget past is het natuurlijk een geniaal ding.
flutterby zegt
Beetje compact, maar zou niet klagen als die voor de deur stond. Het viel mij vorige keer wel op dat basale opties als ACC niet eens standaard zijn op een auto van 130k.
mashell zegt
Wat is premium: 1] de wagen is duur 2] er zijn zachte kunststoffen gebruikt 3] je moet ook nog bijbetalen voor dingen die Opel en Dacia standaard bieden. En Porsche is überpremium.
flutterby zegt
@mashell: het zal wel aan mij liggen maar ik vind het ontbreken van basale opties op een moderne auto niet premium maar armoedig. Verkoop gewoon een complete auto en ga niet smeken om die paar centen extra.
sportabgasanlage zegt
Als merken als Opel en Dacia een aantal opties niet standaard zou aanbieden, zou (bijna) niemand de propositie interessant vinden. Zij concurreren met kleinere marges en hopen door de propositie op grote omzetaantallen.
Luxe of premiummerken (en ja, dat zit vooral in je hoofd) hoeven niet te concurreren op prijs/uitrusting omdat hun marges vele malen groter zijn, tegen kleinere omzetaantallen. Daarnaast speelt psychologie een hele grote rol. Veel opties kunnen aanvinken geeft een koper het gevoel iets bijzonders of unieks te bestellen. Helemaal naar eigen wens tot in de details samengesteld. Een Dacia heeft 2 uitrustingsniveaus en 4 kleuren. Daar koop je dus psychologische eenheidsworst.
Friez zegt
@flutterby: ACC moet je ook niet willen. Als het hetzelfde systeem is, als bij Audi (grote kans, want VAG), dan doe mij maar conventionele cruise control. Ik irriteerde me er dood aan, dat hij al honderden meters voor een vrachtwagen begon af te remmen, of enorme gaten hield bij file rijden (waardoor iedereen er telkens tussen schoot). Het systeem uitschakelen kon niet, dus reed ik amper meer op cruise control. Mijn huidige auto heeft die gadget niet meer. Dat was een harde eis.
flutterby zegt
@friez: ik heb het en wil nooit meer zonder. Af en toe beetje gas erbij en het werkt prima.
lithiumion zegt
Porsche, van merk met alleen sportieve scheurijzers, met de bijnaam ‘poor man’s ferrari’, naar grootgrutter van corpulente pk monsters, met generiek voorkomen. Alsof ik naar docu zit te kijken over Helmut Kohl, van zijn jonge jaren, tot aan z’n pensioen
sportabgasanlage zegt
@lithiumion
Met vasthouden aan je principes verdien je geen brood op de plank. Die les heeft Porsche inmiddels wel geleerd. De Boxster en later Cayenne hebben het merk van de ondergang gered. Zonder corpulente pk-monsters keken we met weemoed terug naar “vroeger, toen Porsche nog bestond”. Wat mij betreft kun je nog altijd leuk shoppen bij Porsche.
blogie zegt
@lithiumion:
Je kan het ook zeggen als: Porsche, van bijna failliet naar een van de meest winstgevende autofabrikant ter wereld.
frederik zegt
@lithiumion: Je kunt het ook zo zien: als je een sportwagen wil kun je nog steeds perfect bij Porsche terecht. En als je een grotere auto nodig hebt, bijvoorbeeld met kinderen of meer bagage, hoef je niet uit te wijken naar een ander merk. Om Ali G te citeren: so what are the downsides? :)
sportabgasanlage zegt
@bart iets schittert DOOR afwezigheid 😉
OT: lijkt me een geweldige EV!
mashell zegt
Nu is 326 pk/408 pk niet echt weinig maar omdat een XC40P8, Polestar 2 en ook mijn e-tron dat hebben vind ik het eerlijk gezegd toch wat magertjes voor een Porsche.
potver7 zegt
Goh, maar iemand die bij VAG wil shoppen voor een electrische B-segmenter moet wachten tot 2025 (ID.2). Iets met prioriteiten…?
flutterby zegt
@potver7: een elektrische B segment auto zou vanwege de accu zo duur zijn dat je beter de ID.3 kan kopen.
potver7 zegt
Hoezo, PSA krijgt dat toch ook gewoon voor elkaar met de e-208 voor 28k€? En overigens VAG zelf ook met de e-Up voor 25k€. Toch altijd nog een stuk goedkoper dan de instap-ID.3 van 32k€.
De Polo en de Golf staan in de basis op hetzelfde platform, een e-Golf hadden we al sinds 2017 en die kostte op het laatst net zoveel als de ID.3 nu, dus waarom er nog geen e-Polo is is op basis daarvan niet te verklaren.
flutterby zegt
@potver7: schaalvoordeel. Je kan het beste van één model zoveel mogelijk maken. Volkswagen kiest voor A en C en Peugeot voor B.
mashell zegt
Dat begrijp je serieus niet? Niet alleen is het ontwikkelingswerk om een Taycan Cross Turismo naar een Taycan Sport Turismo te veranderen niet zo veel maar ook zijn het compleet verschillende ontwikkelingscentra (Porsche Weissach, VW Wolfsburg). Daar komt nog bij dat wat @flutterby ook zegt dat de business case voor een B segmenter een stuk lastiger is dan voor een zoveelste variant van een hoge marge wagen als de Taycan.
potver7 zegt
Uhm, ik schrijf nergens dat ik ’t niet snap hè? Ik weet ook wel dat Porsche en Audi een eigen EV-platform hebben ontwikkeld en voor de topmodellen dus niet het ‘universele’ EV-platform van VAG gebruiken. En het ontwikkelen van een nieuwe carrosserievariant is makkelijker dan een nieuw model.
Maar van de andere kant: op zich is een ID.2 niet heel veel anders dan een nieuwe carrosserievariant van een ID.3, die staat gewoon op hetzelfde platform. Na de release van de ID.3 wist VAG in no-time een ID.4 en ID.5 en zustermodellen bij Skoda en Seat uit te brengen op dat platform, maar op een ID.2 moeten we wachten tot 2025. Dat zal alles met poen te maken hebben, maar voor de klant niet heel logisch. En anders is er ook nog een optie voor een e-Polo, dat trucje hebben ze met de e-Up en e-Golf immers ook uitgevoerd.
En nogmaals, PSA lukt het wel om een businesscase voor electrische B-segmenters rond te krijgen, dus het kan gewoon. Dus vandaar mijn opmerking: iets met prioriteiten…
mashell zegt
“En het ontwikkelen van een nieuwe carrosserievariant is makkelijker dan een nieuw model.”
Precies, waar de ID.3/4/5/Enyaq/Q4 etc op hetzelfde MEB platform staan, heb je voor de ID.2 een sterk aangepast platform nodig. Dat moet smaller zijn en er moet een kleinere accu voor zijn. Maar ook de meeste andere componenten moeten goedkoper uitgevoerd worden omdat de wagens anders te duur worden.
Ik denk dat de business voor Stellantis een heel andere is, voor hen zijn de B segmenters de primaire elektrische voertuigen die dienen om CO2 boetes te verlagen, dus kunnen ze zich veroorloven daar geen winst op te maken. Voor Volkswagen groep is dat anders, die hebben al veel ID3.4.5 etc modellen op de markt dus voor hen moet de ID.2 gewoon winstgevend zijn. Dus in zekere zin is het inderdaad een kwestie van prioriteiten, voor Volkswagen heeft een elektrische B segmenter nu geen prioriteit omdat de tijd nog niet rijp is voor een sluitende business case.
blogie zegt
@potver7:
Tja,
Als je door het chiptekort maar een beperkt aantal auto’s kan bouwen dan zou ik ook gaan voor de auto’s waar de meeste marge op zit.
potver7 zegt
Verklaar deze dan eens?
https://www.autoblog.nl/nieuws/de-volkswagen-e-up-komt-terug-2971328
ericc zegt
Hoe? Geen picknick-up variant? Of tweedeurs?
w0ut zegt
Ze zorgen gewoon dat iedereen met (veel) geld bediend is voordat de Macan EV voor het plebs beschikbaar is. :-)
lekkerdwars zegt
Toch wel verreweg de mooiste EV van dit moment. Range blijft nog wel achter tov de concurrentie en de prijzen gaan nergens meer over zodra je de opties aanvinkt die bij zo’n auto horen (of lees; merendeels standaard uitrusting zouden moeten zijn)
frederik zegt
Beste uitvoering van de beste elektrische auto die er op dit moment is. Het is dat ik met drie kinderen achterin geen zin heb om bij laadpalen te gaan wachten op weg naar de wintersport, anders zou ik m’n zescilinder F11 er wel op inruilen.
mashell zegt
Psst. Tijdens het laden hoeven de kinderen niet achterin te blijven zitten. Dan kunnen ze even plassen, rennen, schreeuwen etc. en zijn ze 20 minuten later als je verder gaat weer rustig.
frederik zegt
@mashell: Je hebt gelijk, met kinderen ben je al snel 30 min kwijt per stop en dat elke 2 a 2.5 uur. Dus het zou theoretisch kunnen. Maar ik zie al helemaal voor me dat er lange rijen zullen ontstaan op die ene zaterdag dat iedereen naar Oostenrijk moet. Ik hoef niet echt de early adopter uit te hangen terwijl mijn vrouw en kinderen gewoon graag snel willen aankomen.
993carrera4s zegt
De turbo S heeft volgens mij 680 pk ipv 625.