De elektro-Porsche is een hit.
De Porsche Taycan is misschien wel de meest spraakmakende auto van het afgelopen jaar. Met zijn onthulling slechts twee maanden geleden is het de klap die een grootheid even moest uitdelen, aan bijvoorbeeld Tesla. De leveringen starten binnenkort, helaas net niet in 2019. Het gaat nog niet precies van een leien dakje, gezien het feit dat er wat vertraging in de levering zit én de actieradius tegen lijkt te vallen.
Is de Taycan dan niet het succes wat Porsche hoopte? CEO Oliver Blume ziet nog geen reden om de Taycan als tegenvaller te bestempelen. Sterker nog: de elektrische Porsche met tot wel 761 pk is een succes. Niet wat je zou verwachten in de Duitse autobranche, waar een donderwolk hangt boven vele banen in de fabrieken van Audi, Daimler en BMW. Sinds de Taycan wordt gebouwd, heeft Porsche juist 2.000 banen gecreëerd. Goed werk! Ook de omzet van Porsche steeg afgelopen jaar met zeven procent.
Ook de consumenten zien de Taycan wel zitten. Er zijn 30.000 mensen die een aanbetaling hebben gedaan van 2.500 euro. Het Cybertruck-argument (je kan die aanbetaling er wanneer je wil weer uittrekken) gaat maar deels op: een derde van die aanbetalingen heeft al geleid tot een krabbel onder een verkoopdocument. Die mensen zullen komende maand al hun Taycan in ontvangst nemen. Ook in Nederland is de Taycan al snel aan de beurt om de showrooms op te leuken. (via Handelsblatt)
Dutchcarwizard zegt
Niet qua bereik…
jeebee zegt
@baidu: ter relativering; als je op de meeste autoverkoop sites kijkt rijden deze auto’s (zoals de Panamera) gemiddeld 20k per jaar. Een kleine 400 km per week. Op woensdag en zondag even opladen.
flutterby zegt
@jeebee: Net als voor de etron geld dat de kopers helemaal niet geïnteresseerd zijn in verbruik. Zorgeloos 250-300 km rijden per dag en binnen 6 uur (‘s nachts) weer vol laden en zal nauwelijks beperkt worden in je doen en laten.
olivier420 zegt
@flutterby: Plus dat het benzine alternatief niet bijster zuinig voor deze is en ook resulteert in een range van 400 – 500 km.
maarteno zegt
@jeebee: sowieso rijdt de gemiddelde Nederlander iets van 150km/dag….elke ochtend beginnen met volle (90%) accu is dan toch best relaxed…scheelt in ieder geval flink wat tripjes langs het tankstation…
johnhert zegt
@maartenoosterbaan: Nonsens, de Nederlander rijdt gemiddeld 32 kilometer per dag…
dwfc zegt
@baidu: waarom hecht je zoooveeel aandacht aan dat bereik van 400 of van 450 km ?
Hoeveel km rij jij per dag als particulier ? Is dit voor jou het beslissende element voor aanschaf? Rij jij überhaupt al elektrisch, zo niet is jouw mening zacht uitgedrukt voor me irrelevant hoor.
Dutchcarwizard zegt
@dwfc: waar zeg ik dat?
dwfc zegt
@baidu: niet qua bereik … of bedoel je een ber eik, een Oosterse eik dan :-)
generaalalfa zegt
@dwfc:
Hij bedoelt dat zijn portemonnee het bereik niet heeft om deze prachtige auto te kunnen kopen.
En precies gemiddeld rijden we in Nederland echt niet meer dan 50 km gemiddeld per dag. Dus of deze auto nou 300 of 400 km per dag kan rijden. Lekker belangrijk.
Ik zou het veel belangrijker vinden dat wanneer ik zo aardige zak met geld bij een dealer achterlaat ik me geen zorgen hoef te maken over afwerking en de gebruikte materialen.
Iets wat ik bij Tesla een stuk minder vind. Zeker niet slecht. Maar voor de bedragen die je er in Nederland op stuk moet slaan vind ik het niet goed genoeg.
fanboy zegt
Dat worden veel dragraces bij het tegenkomen van al die Tesla’s bij het stoplicht :D
kalslasie zegt
@fanboy: overal Dragraces door heel ‘t land ?
gilettelubbers zegt
@fanboy: en dan maar hopen dat je Tesla het nóg een keer kan, bij Porsche is dat geen probleem
fanboy zegt
@gilettelubbers: Ja dat is leuke kroegpraat, maar de kans is groot dat ding een Model 3 performance of Model S performance tegenkomt in Nederland. Dan ga je het dus mogelijk al verliezen op reactie vermogen.
En een paar stoplicht sprintjes wordt zo’n Tesla ook niet warm van hoor.
Pas als je het circuit opzoekt maar dat gaan toch weinig Taycan eigenaren doen.
trasimo zegt
Ik snap de aantrekkingskracht wel als je in het hoge segment shopt. Het is misschien niet de snelste of technisch meest geavanceerde EV, maar het is wel gewoon een ontzettend dik en luxe ding.
kappenou zegt
@trasimo: het is toch de snelste? Technisch eigenlijk ook de meest geavanceerde met 2 versnellingen en 800v systeem. Ook de taycan kan meerdere keren maximaal sprinten. Tesla’s helaas niet.
fanboy zegt
@kappenou: Hij heeft versnellingen maar behaalt er nauwelijks voordeel van. Geen hogere topsnelheid en geen betere efficiëntie.
800V is wel fijn zodat je dunnere kabels kan gebruiken. Maar lijkt me dat je bij minder DC chargers terecht kan.
trasimo zegt
@kappenou: het hangt er vanaf waar je naar kijkt inderdaad. Qua accu (range) zitten ze dan weer niet op het niveau van dat andere bekende merk, sprinttijden ook niet en OTA updates en zaken zoals autopilot hoef je eveneens niet mee aan te komen. Desalniettemin, als geld geen issue was ging ik waarschijnlijk alsnog voor de Taycan.
flutterby zegt
@kappenou: Er iets niets geavanceerd aan 800V als je in de praktijk geen voordeel hebt. De Model 3 kan voor 1/3 van de prijs ook “eindeloos” accelereren.
mashell zegt
@flutterby: met 800V spanning kun je gewoon sneller laden. Dat is de reden dat Porsche dit heeft en de anderen zullen volgen.
flutterby zegt
@mashell: tuurlijk snap in waarom, alleen in de praktijk laad een Tesla nog steeds meer kilometers per uur. Daarnaast zijn het aantal 800V snelladers nog erg beperkt.
skinny058 zegt
@trasimo: Geloof me, de Turbo S is bizar snel op de tussensprint…zoek op youtube maar eens de testrit op van Doug DeMuro.
trasimo zegt
@skinny058: niemand zal ontkennen dat een Taycan snel is.
skinny058 zegt
@trasimo: Bizar snel is wat anders dan snel…dat is mijn punt.
trasimo zegt
@skinny058: “bizar snel” is niet echt een maatstaf, of wel? Ik benoemde hierboven gewoon op basis van de cijfers, vind daarvan wat je wilt. Dat de Tesla P100D en de Taycan ‘Turbo’ S allebei achterlijk snel zijn lijkt me duidelijk. Ondanks dat de Taycan me de begeerlijkere en betere kwaliteit auto lijkt, blijf ik het bizar vinden dat hét sportwagenmerk met een auto die 2x zoveel geld moet kosten in aanschaf, de auto van een Amerikaanse startup die al jaren rondrijdt nog steeds niet werkelijk kan overtreffen in prestaties.
flutterby zegt
@trasimo: Tesla is geen startup. Sinds de Model 3 (in de VS) geleverd wordt zijn ze een “scale-up” en inmiddels zitten ze wel aan het eind van deze fase met GW4, Model Y en als marktleider in zowel batterij techniek, updates als met hun motoren.
trasimo zegt
@flutterby: tuurlijk, “Amerikaanse nieuwkomer” dan. M’n punt is niet heel onduidelijk dacht ik.
rhellema zegt
@trasimo: nee je punt is hartstikke duidelijk maar bij de echte fansla’s moet je ieder woordje wel afgewogen brengen anders schiet hun OCD volledig op slot in de hoogste versnelling.
flutterby zegt
@rhellema: echte Fansla’s hebben maar één versnelling en als ze achteruit willen draaien ze gewoon de andere kant op. Ha!
rhellema zegt
@flutterby: poehee Ieniemienie!!
skinny058 zegt
@trasimo: Zijn Porsches niet altijd een stuk duurder dan de concurrentie? Dat wordt nogal eens vergeten. En dat zie en voel je aan alles. Stap maar eens vanuit die P100D in de Taycan…wereld van verschil. Enige overeenkomst is dat ze bizar snel zijn. De Porsche voelt zeker aan als 2x zo duur, als een degelijke, afgewerkte Porsche dus. Niet gek dat hij zo duur is.
trasimo zegt
@skinny058: lezen is ook een kunst natuurlijk… ik zeg toch dat hij van betere kwaliteit is en mooier afgewerkt? Ik zeg toch nergens dat ik de Taycan te duur vind voor wat je krijgt? Wat ik wél zeg is dat ik het gek vind dat het superieure sportwagenmerk Porsche het niet voor elkaar krijgt om zelfs met hun allerduurste 2019 Taycan-versie een Tesla uit 2012 op prestatiegebied een poepje te laten ruiken. (Nog los van range trouwens)
laptom zegt
@trasimo: Ik weet niet of je het door hebt, maar dit zijn auto’s die ruim onder de 4s naar de 100 accelereren. Heel veel sneller gaat het niet meer met standaard banden en materialen. Je komt in race auto territoria uit een dat is niet wenselijk voor een personen auto. Niettemin moet je praktijk filmpjes maar eens bekijken hoe de Porsche in het vergelijk doet met Tesla. Dan zie je dat ze niet achterlopen, maar zelfs bij hun eerste serieuze poging al voor de ervaren Tesla zitten met prestaties.
skinny058 zegt
@trasimo: Veel sneller kun je ook niet dan een P100D…of wel?
trasimo zegt
@skinny058 @laptom: als ‘t goed is krijgen we in 2020 een Tesla roadster die 0-60mph in 1.9 seconden doet, dus er kan blijkbaar nog best wel wat vanaf. (Niet dat dat nodig is, maar bijzonder is het wel)
skinny058 zegt
@trasimo: 0-100 is leuk voor in de kroeg…
trasimo zegt
@skinny058: 0-100 is naast topsnelheid één van de standaarden waarmee uitgedrukt wordt hoe snel een auto is in vergelijking met een andere.
skinny058 zegt
@trasimo: Dat zal allemaal best, in mijn persoonlijke optiek zijn 0-200 of 300, 100-200 etc. veel interessanter. Dan zie je pas echt hoe snel een auto is. 0-100 binnen 5s lukt een getunede Golf 2 uit ’86 ook nog wel. En 2,3 of 2,7s naar de 100 merk je echt nauwelijks, puur door de korte tijdspanne. 0-200 of tussenacceleraties daarentegen…als er echt een paar secondes tussen zit merk je het veel beter.
enricoleerdam zegt
@skinny058: Doug schrok ervan
drdre1 zegt
@trasimo: maar hij is niet luxe, aldus Doug.
metalmike zegt
@drdre1: Sinds wanneer zien we hem als een serieuze reviewer? Leuke filmpjes, absoluut, maar op de ‘quirks and features’ na weinig zinvol.
skinny058 zegt
@metalmike: Wie zegt dan hij een serieuze reviewer is?
trasimo zegt
@drdre1: eerlijk gezegd geen idee waarom je tegen mij over ene Doug begint en over of hij auto’s luxe vindt of niet… over beide had ik ‘t hierboven in elk geval niet
skinny058 zegt
@trasimo: Omdat hij in de Taycan heeft gereden en dit op youtube heeft geplaatst.
skinny058 zegt
@drdre1: Een 911 is ook niet ‘luxe’…goed afgewerkt dan weer wel. Zit al decennia goed in elkaar.
reactief zegt
Dus Porsche, als klein merk, heeft 2000 man extra nodig.
En het grote Mercedes wil 10.000 man eruit vanwege de overgang naar elektrisch.
Jaja… logisch.
escort77 zegt
@reactief: waarschijnlijk 10.000 assemblage medewerkers eruit en 2000 IT-ers erin.
sonnybonds zegt
Dus als ik het goed begrijp zijn er 10 000 contracten getekend. Maar hoeveel belangstelling was er voor de Tesla?
harrie zegt
@sonnybonds:
Ja indrukwekkend hè, hoeveel Model 3’s zijn er deze maand in Nederland ook alweer verkocht?
SpeedGeek zegt
@harrie: te veel.
sonnybonds zegt
@harrie: 79,600 Model 3 sold in 3th quarter
87sandyd zegt
@sonnybonds: nederland…
iphonistvongates zegt
Waar komt toch die fixatie vandaan dat schrijvers/auteurs/copywriters zo graag obsessief gebruik maken van (af)geronde cijfers. Dus het zijn er precies 30.000!? Niet 30.574 of 29.391? Is het aantal van 30.000 aanbetalingen nu een indrukwekkende prestatie of is het eigenlijk maar een relatief beschouwd getal? Hoeveel van die aanbetalingen zijn gedaan door kopers die de Porsche ook daadwerkelijk gaan rijden en niet gaan gebruiken als direkt verhandelbaar kapitaalgoed? Ik hoop dat Porsche weer een 911R move gaat doen met de Taycan.
olivier420 zegt
@iphonistvongates: Omdat alleen accountants een natte piemel krijgen van een 100% aansluiting.
Iets met pareto
993carrera4s zegt
@iphonistvongates: de 911R was een gelimiteerde versie. Taycan niet, die zal net zo hard afschrijven als de panamera en chayenne’s. En gelukkig maar, over een paar jaar als opvolger voor mijn model 3 performance!
frank2b zegt
@993carrera4s: Ik hoop het wel. Kan me niet schelen waarom mensen deze wagens koppen, als ze ze maar kopen.
Over een paar jaar kom ik wel kijken :)
frank2b zegt
@frank2b: uhhhm …. wagens koppen lijkt me niet gezond ….
superfunky zegt
Ik snap niks van de aantrekkingskracht van de Taycan en ik snap al dat geneuzel over range, drag races en ga zo maar door, ook niet.
Vind rijden in een EV geen reet aan, dat minimalistisch geneuzel vind ik armoedig en het gemis van talloze goodies die achterwege worden gelaten omdat ze te veel energie kosten of de EV te duur maken, vind ik al helemaal diep triest. En maar blijven roepen dat het allemaal zoooo geweldig is, de toekomst is, de gevestigde merken zitten te slapen en de Muskias de Verlosser is. Allemaal gelul om de echte motivatie (goedkoop rijden op kosten van de belastingbetaler) goed te praten. Doodziek word ik ervan.
Zelf reed ik ook een tijdje EV, maar ben allang weer terug bij conventioneel. Wat een drama. Is het zelfde als naar huis gaan met het meest correcte meisje van het feest, terwijl je de lekkerste stoot hebt laten staan aan de bar. Slaat ook nergens op.
olivier420 zegt
@superfunky: meisje toch.
Dit gaat over Porsche. Niet over Musk.
fanboy zegt
@superfunky: Terug naar conventioneel betekent voor de meesten een langzamere 4 cilinder die voor geen meter klinkt.
superfunky zegt
@fanboy: da’s gek, en ik maar denken dat je voor die 150k van een Taycan of 120k van een Model X, een hele dikke Duitser kon kopen!
Mijn full-option M550 overtreft in ieder geval de Model X op elk, maar dan ook werkelijk op elk, kenmerk van auto- en rijplezier. Waar ik 5 jaar geleden zo’n Taycan nog overwogen zou hebben, weet ik inmiddels wel beter. Never again.
Oh ja, en de 550 is betaald van het geld dat de belastingbetaler in m’n EV heeft gestoken, bedankt daarvoor! En aangezien we er 2 hadden, heeft mijn vrouw nu een 440i.
Bizar eigenlijk he, 2 hele dikke auto’s betaald door de staat omdat die zo graag wilde dat we eens EV zouden proberen. Wat een land.
fanboy zegt
@superfunky: Je begint al fout. Want ieder kenmerk van een auto klopt niet. Ten eerste zijn running costs veeel hoger, dat weet je best. Dat geeft anderen dan weer niet zoveel plezier.
Ten tweede zit niet iedereen op geluid te wachten. Mensen die een V12 kopen bijvoorbeeld, willen souplesse en stilte. Dan is elektrisch het hoogst haalbare.
Ten derde, afhankelijk waar je het mee vergelijkt, ik zou een Model S p100d pakken, is de Tesla nog sneller ook.
Maar ik denk niet dat het er toe doet.
trasimo zegt
@superfunky: over goodies gesproken… ik heb in de Model 3 een bizarre geluidsinstallatie, alles elektrisch en verwarmd, dimmende binnen én buitenspiegels, internet en muziekstreaming, netflix, youtube, games, Google maps navigatie en zo kan ik nog even doorgaan. Welke goodies missen er volgens jou dan zoal in EV’s die je nu weer terug hebt? Verder is 360pk met vierwielaandrijving in een auto waarvan naast mij ook elke autojournalist bevestigt dat ie zeer leuk stuurt inderdaad vast veel saaier dan wat jij rijdt. Veel plezier ermee in elk geval!
superfunky zegt
@trasimo: we doen er een paar, maar als ik echt m’n best doe kan ik er wel 20 noemen:
– full adaptive suspension: maw een echte wegligging ipv van iets dat power alleen kan handelen als het rechtuit gaat
– een versnellingsbak met flippers ipv een carrera racebaan aandrijving
– vierwielaandrijving die werkt zoals het moet ipv doet alsof
– echte velgen en vette sloffen ipv airo low emission
– stoelen die wel comfort en steun bieden en fatsoenlijk zijn in te stellen incl de beluchting en de verwarming
– massagestoelen (de must-have optie voor types met een rug als ik)
– en knopjes, vooral heel veel knopjes ipv een lelijke ipad
En als we ff bij de Taycan blijven. Als ik de optielijst van de Panamera naast deze auto leg, dan kom ik wel tot 30 must-have die op de Taycan niet kunnen.
Je hebt een Model 3 neem ik aan? Heb ik ook mee gereden. Ben nou gewoon eens eerlijk, je doet allemaal concessies aan rij-eigenschappen, weggedrag, bouwkwaliteit en ga zo maar door, allemaal omdat je of graag bij de EV gemeenschap wilt horen, of omdat het je iedere maand een enorme bak geld scheelt.
Iemand die beweert dat z’n EV fijner rijdt dan Duitser of ingeval van een merk dat beide types in huis heeft: het gelijkwaardige model in conventionele uitvoering, die praat zichzelf iets aan om goed te praten waar het eigenlijk om gaat. En ik kan het echt wel weten, want ik heb 4 jaar in zo’n inferieur product gereden en ik vind het niks en zeker niet te vergelijken met een normale auto en dan begin ik nog maar niet over de ritten naar de bergen of het Zuiden die ik vaak maak. Wat een ellende. Ja, we gingen met de EV skiën in Italië, was leuk joh, lekker overnachten en 120 cruisen ipv gewoon knallen zoals vroeger. En maar van die slijmballen aanhoren: “wat goed dat je dat doet joh, hoeveelste keer sta je nu te laden? Is de koffie lekker?”.
Houd toch op. Een auto brengt je van A naar B. Als je veel km’s maakt, dan wil je dat snel, comfortabel en betrouwbaar. Bij alle 3 haalt geen enkele EV de benchmark en dus is het niks, wordt het niks en zal mij er nooit meer in zien rijden.
trasimo zegt
@superfunky: ok, thanks voor je reactie, ik was oprecht benieuwd. Veel is natuurlijk erg subjectief (knopjes vs. touch, versnellingsbak of niet, of je de stoelen prettig vindt zitten of niet), maar prima. Verder kan je natuurlijk gerust dikke velgen onder je EV bestellen. Zelfs m’n Model 3’tje staat al gewoon op keurige 19″ en de Performance heeft standaard 20″ sloffen; daar moeten we ’t probleem niet zoeken denk ik.
Ik heb zelf een Model 3 ja, en maak er geen geheim van dat ik die zonder het huidige fiscale klimaat niet zo snel gekozen zou hebben. Ik kom uit een BMW 328i uit 2013 en toen ik deze kocht was ik bang voor teleurstelling, maar na een half jaar verrast ie me nog steeds positief. Met de afwerking van mijn exemplaar is sowieso niets mis, ‘panelgaps’ zijn totaal niet aan de orde en er is geen piepje of kraakje te bekennen; die verhalen zijn gewoon steeds minder van toepassing. De geluidsinstallatie en de stoelen zijn uitstekend (worden ook alom geprezen) Het ding is bloedsnel, zit volgeladen met fijne opties, ik rijd zo’n 80% van de snelweg relaxed op autopilot en als ik ff de hooligan wil uithangen geeft ie geen krimp. Ik zie gemiddeld hooguit 1x per maand een supercharger omdat ik toch altijd met 440km range vertrek en heel Nederland makkelijk rondrijd, dus ook geen enkele stress aan die kant. (ik zit nu eenmaal niet vaak in buitenland/bergen met de auto) Ik denk oprecht nog steeds dat dit de beste auto is die ik in mijn prijsklasse kan rijden en ik heb er werkelijk nog geen seconde spijt van gehad. Ik heb verder niks goed te praten want als ’t me niet bevalt kan ik ‘m altijd nog verkopen, maar dat gaat dus nog minstens 4 jaar niet gebeuren.
Als je je er zo aan irriteert is het maar goed dat jij wel gewisseld bent :) Natuurlijk zijn 440i’s en 550i’s super mooi om te rijden, maar dat zijn dan ook (zo ongeveer) de topmodellen en dat mag dan ook wel voor die prijzen.
scrmeagle zegt
@superfunky: en zo is het !!!
oxidizers zegt
Eindelijk een Porsche die we in Nederland ook voor een eerlijke prijs kunnen kopen! (Voor een brandstof Porsche betaal je hier al snel 2x zo veel met die bpm).
Wel erg jammer dat ze het niet voor elkaar krijgen beter te presteren dan een Tesla gezinsauto. Misschien de volgende versie!
Dutchcarwizard zegt
Deze uitspraak komt uit de marketing koker om de aantrekkelijkheid op te poetsen…niet meer niet minder. Bij welke aantallen draaien ze break even? Wat was de verwachting? Dat zeggen ze helaas niet.
sonnybonds zegt
@baidu: erger nog dat autoblog zich hiervoor leent. Journalistiek pruts werk.
mashell zegt
@sonnybonds: het is ook een blog en geen journalistiek platform. Dus elk relevant persbericht wordt een artikel. “Waarheidsvinding” doen we in de comments wel.
Dutchcarwizard zegt
@mashell: hoe kom je aan dat gele kroontje?
HZW zegt
Nu nog wachten op de Audi sibling, de e-tron GT.
donstorm zegt
De Taycan is op dit moment de meest geavanceerde EV die je kunt kopen. Deze Porsche is geoptimaliseerd voor prestatie en laterale dynamica. Denk hierbij aan de dynamische chassis/vering regelsystemen met meerdere luchtkamers en individueel aangestuurde regelkleppen per schokbreker. Denk aan de elektromechanische 4-wielbesturing. Een 3-laags thermisch management omvattende drie pompen, twee ventilatoren, 10 tempsensoren en een leiding-radiateur netwerk (condensers, chillers etc.). Actief aangestuurde elektro-mechanische rollbars. Innovatief 800 volt systeemarchitectuur. De versnellingsbak (met limited slipdifferentieel) geeft de meest consistente acceleratie over het gehele bereik van 0-260, niet alleen 0-100. Met een bescheiden accu van 84 kWh bruikbare capaciteit doet de Taycan het op range nog vrij goed met al die energie slurpende systemen.
Helaas zijn er teveel mensen die niet verder kijken dan hun kromme neus lang is en niet zien hoeveel technologie er in deze Porsche is gepropt. En kom niet aanzetten met een rammel roestende Tesla, want dat is niets anders dan een dikke 100 kWh batterij met dikke motoren op 4 wielen en 0,0 verfijning.