Iemand heeft heel veel geld betaald voor een fijn uitgevoerde Porsche Taycan, maar is daar een enorme portie alweer van kwijt in één jaar.
Waardevastheid en elektrische auto’s, nog geen goed huwelijk. De onzekerheid jegens EV’s en de vrees voor malheur in de toekomst zorgt ervoor dat bijna elke EV echt gigantisch afschrijft. Als jij een Tesla leaset, ach, wat zal het. Maar als jij privé een EV koopt en ook een flink dure, krab je jezelf wel even achter je oren als je ziet wat het afschrijvingsmonster doet.
Porsche Taycan
Perfect voorbeeld: deze Porsche Taycan GTS Sport Turismo die recent geveild werd in de VS. Die is flink in de opties gestoken en het resultaat is een heerlijke elektrische Porsche. De keuze voor de Sport Turismo is al tof, de GTS is ook nog eens de heerlijke middenmoter en er was ruimte voor een PTS-kleurtje, namelijk Porsche Racing Green Metallic.
In combinatie met de grote Turbo-aeroblades, waar voor de verandering eens niet is gekozen voor zo’n diamond cut-geval, een heerlijke uitvoering voor deze Taycan. Mag ook wel, want voor het geld van deze GTS had je een Turbo en bijna een Turbo S kunnen hebben. Maar hey, nu hoef je weer niet bij elke Cars & Coffee uit te leggen waarom deze elektrische auto een turbo heeft en heb je lekker veel opties. Dan maar een halve tel langer doen over naar 100 sprinten.
Afschrijving
Enfin, er is des tijds meer dan 192.000 dollar betaald voor deze Porsche Taycan GTS. En met des tijds bedoelen we in 2023. Da’s nog maar een jaar geleden. Een jaar later duikt de auto op bij Bring a Trailer om geveild te worden. Nou lukt het sowieso wel eens om op die manier auto’s goedkoper te scoren, veilingen zijn immers dé manier om te zien wat de gek ervoor geeft. In 2023 was dat dus 192.000 dollar, iets meer dan 182.000 euro.
Daar is nu nog van over… 120.000 dollar, zo’n 113.000 euro. Bijna 70.000 euro afschrijving binnen een jaar. Ouch. Nu is de specificatie vaak waar de nieuwprijs in de papieren loopt, en bij doorverkoop wordt dan duidelijk dat het smaakgevoelig kan zijn. Wat de één een briljante spec vindt, vindt de ander bizar lelijk. Of andersom. Er zullen vast mensen in de comments zijn die deze kleur op de Taycan ook niet zouden bestellen.
Voor 120.000 dollar heeft iemand een koopje te pakken vergeleken met een nieuwe. Er staat maar 605 mijl op de teller, nog geen 1.000 kilometer. Het enige verschil tussen deze en een nieuwe is dat je het beschermplastic er niet af mag trekken. Check het resultaat op de website van Bring a Trailer.
banderas zegt
De Taycan is denk ik wel enigszins terecht een afschrijfkanon. Van binnen / multimedia best een grap (oogt erg goedkoop en simpel), bereik van voor de facelift mwa/matig en laden ook al niet heel snel. Iedereen is de Taycan allang voorbij daarin en de nieuwe Taycan is technisch 10x beter. Geen wonder dat niemand zo’n oudere Taycan of eigenlijk beter gezegd; een oudere VAG EV wil. Zelfs een Tesla van 10 jaar oud is nog moderner.
laptom zegt
Snel laden gaat wel met een Taycan. Tenminste een 800v systeem. De media is ook gewoon goed, maar het dashboard oogt inderdaad erg goedkoop. Hoe mooi dit was in de 2010-2020 Porsche’s, hoe goedkoop het oogt tegenwoordig.
harrie zegt
Hij lijkt al op een kikker, en dan maak je hem ook nog eens groen.
Lambrusco zegt
Mooie kleur, staat deze auto goed! Vind het nog steeds wel een mooie auto. Maar 40% afschrijving pakken in het eerste jaar.. tja dat gebeurt wel vaker met dure auto’s. Maar dan op zo’n lage kilometerstand, aii.. dat zijn dure Miles geweest.
grrrrrene zegt
70 euro per kilometer, maar gelukkig maar een keer hoeven laden per jaar (aangenomen dat je hem vol mee kreeg vanuit de dealer)…
Richmond zegt
70k X niks dus ik snap het wel
Fernando zegt
De Taycan is dan ook een van de meest overroepen e-cars van het moment.
Vertrekken met een bomvolle accu, 160-200km/u over de Autobahn zoeven hou je 50 minuutjes vol en dan is de accu LEER! 1%.
Opladen tot 80% duurt dan dik 45minuten.
Dat noemen ze dan auto rijden 2.0 !
Taycan 4S met weinig km heb je in Duitsland voor minder dan 55K
laptom zegt
Hier wil ik wel even een kanttekening bijplaatsen. Afgelopen zomer in een nacht vanuit Oostenrijk doorstampen naar huis met een Taycan 4S en een Boxter GTS. De benzinetank van de Boxter was iedere keer sneller leeg dan de accu’s van de Taycan. We hadden er wel eentje met extended range bij. De auto’s hebben de hele reis bij elkaar gereden dus vergelijkbare omstandigheden. Gemiddeld +180kmph als we reden. Ik moet zeggen dat me dat echt tegenviel vd Boxter.
frederik zegt
Klopt, mijn ervaring met roadtrips over de Autobahn met een 911 is hetzelfde. Iedere keer stoppen (zeg elke twee, 2.5 uur) is tanken.
ttr6 zegt
Ben benieuwd, ga vanmiddag stampen met de 488 GTB naar zuid Duitsland. De circuitervaring leert dat het vaak koffiedrinken wordt….onder de 1:5 in ieder geval.
Autokenner zegt
1:5 is al niet grappig zelfs als je veel geld hebt haha
ouwedibbes83 zegt
Als je een 488 rijdt, maakt het verbruik je denk ik niet zoveel uit. Onderhoud, verzekering, afschrijving zijn wss veel serieuzere kosten dan wat je jaarlijks aan brandstof uitgeeft.
macchina zegt
45 minuten laden is onjuist. Ik heb het zuster model en heb afgelopen week Berlijn op en neer gedaan. Regelmatig ga ik naar Italië en als ik naar de statistiek kijk is de gemiddelde laadstop: 20,5 minuten (14-26 minuten) met gemiddeld 56kWh geleverd. 4 stops over 1400 km. Ja, als je echt veel boven de 200 rijdt met 30 graden plus buiten, kan de accu niet meer voldoende gekoeld worden en maximeert het laad systeem het snelladen tot de helft, maar dat heb ik in 70.000km nog maar 2x meegemaakt. Meestal laad ik met 250+kw in een neerwaartse curve en koppel ik af bij 80-85% waar het laadvermogen zakt tot sub 90kw. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat benzine en diesel nog altijd sneller is, maar de mensen die 45 minuten met een Taycan staan, doen iets verkeerd en gooien waarschijnlijk onnodig tijd weg om die laatste paar procent er in te krijgen.
dracae zegt
Erg leuke auto.. die je dus absoluut niet moet kopen..
Benny_Weisz zegt
Vooral omdat je met hetzelfde geld een jonge 911 mee naar huis mag nemen.
laptom zegt
Dan liever een Taycan. Een jonge 911 is geen sportauto meer.
Dutchdriftking zegt
Ik vind het een heerlijk exemplaar. Lekker doorgaan met afschrijven, wie weet kan de Taycan ooit mijn eerste Porsche worden.
kareljansen zegt
Wel grappig deze stukjes, maar het is uiteraard een aanname dat de nieuwprijs ook het bedrag is wat de eerste koper betaald heeft. Weet niet wat momenteel de mogelijkheden bij Porsche zijn, maar als je binnenkort een rekenvoorbeeld geeft van een I5, hou dan rekening met 30% korting op de nieuwprijs..
ttr6 zegt
In Nederland? Zoveel korting???
kareljansen zegt
Eerlijk is eerlijk, dat ging om een voorraadauto, bij een speciale kleur zal dat waarschijnlijk anders liggen. Maar ja, gewoon in Nederland. Wel in 2024 op kenteken zetten.
morph zegt
Leuk kleurtje. Zwarte velgen er onder en dan tunen naar 810pk/1050Nm. Ja dat kan dus..
rfocus zegt
Hij is geveild. Dan kun je niet echt spreken van een hoge afschrijving.Is altijd wat de hoogste bieder er voor over heeft. Mocht de auto bij een Porsche dealer te koop staan voor een dergelijk bedrag dan is het zeker een hoge afschrijving.
cossiekiller zegt
Een Panamera in deze spec, daar zou ik niet nee tegen zeggen!