Kopers moeten iets langer wachten op de elektrische auto.
Hè shit. Zit je met smart te wachten op de levering van je Taycan, komt Porsche met het nieuws dat de Taycan vertraging heeft opgelopen. In eerste instantie zou de elektrische auto in januari 2020 geleverd gaan worden, maar de gecommuniceerde datum naar klanten gaat Porsche niet redden.
Diverse klanten in Europa die met een vertraging hebben te maken zijn door Porsche via een e-mail op de hoogte gesteld. Dat valt te lezen in een post op de (besloten) ‘Porsche Taycan Group’ op Facebook. Een geluk bij een ongeluk is dat het qua bijtelling voor Nederlandse kopers niets uitmaakt. In januari 2020 is de 4%-bijtelling exit en dus kwam de Taycan daar sowieso al niet in aanmerking voor.
In de e-mail schrijft Porsche dat kopers rekening moeten houden met een vertraging van acht tot tien weken. Verder maakt de Duitse autobouwer excuses en zeggen ze klanten zo goed mogelijk op de hoogte te willen houden.
Autoblog.nl heeft navraag gedaan bij Porsche Nederland. Op moment van schrijven had de Duitse autofabrikant nog niet direct commentaar op de berichtgevingen.
Update: Inmiddels heeft Porsche een statement afgegeven:
Met de Taycan introduceert Porsche zijn eerste puur elektrisch aangedreven sportwagen. De auto is vanaf de grond nieuw ontwikkeld en wordt geproduceerd in een volledig nieuwe fabriek. Alle medewerkers van Porsche AG werken op volle kracht om een succesvolle marktlancering van de Taycan te verzekeren.
Vanwege het hoge niveau van complexiteit is de levering helaas vertraagd. Op dit moment verwacht Porsche AG een vertraging van ongeveer acht tot tien weken. Wij betreuren dit en doen ons uiterste best deze vertraging voor onze klanten tot een minimum te beperken. Zodra wij meer duidelijkheid hebben over de definitieve leverdatum, nemen we direct contact op met de klanten die het betreft.
Dutchdriftking zegt
Tja, als je er bijtellingsnadeel van had gehad was het écht vervelend geweest. Nu is het zeker balen, maar ook geen ramp. Liever de auto een paar weken later, maar dan zonder terugroep ellende.
cossiekiller zegt
Dat hoort nu eenmaal bij de premium ervaring ..
auto62 zegt
De beste EV?
vanquish44 zegt
@auto62: het is niet alsof de teslaatjes zo soepel de band af kwamen rollen
pomoek zegt
Tesla Killer? Qu’est-ce que c’est, fa-fa-fa-fa-fa-fa-fa-fa-fa-far better, run, run, run, run, run, run, run, away oh oh oh, yeah yeah yeah yeah!
lebeaunl zegt
@pomoek: denk dat je de espresso vandaag even moet verruilen voor kopjes kamillethee..
100octane zegt
@pomoek: mss beter om vd paddestoelen af te blijven…
SpeedGeek zegt
@pomoek: bedankt, nu moet ik weer het komende uur naar de Pet Shop Boys luistere om dit uit mijn systeem te krijgen.
gewoondirk zegt
@pomoek: Talking heads, heerlijk!
olivier420 zegt
@pomoek: thanks!
-schrijft psycho killer op als nummer voor in de top2000 lijst-
raceface zegt
@pomoek: lekker nummer wel!
vroaaaaaaaaaar zegt
@pomoek: “You start car production you can’t even finish it”
koeberg zegt
Bijtelling? De Taycan’s die in januari geleverd zouden worden zijn de Turbo en Turbo S. De Turbo begint bij €157K. De verlaagde bijtelling is begrensd op €45K. Over het leeuwendeel betaal je dus het volle pond.
De paar mensen in Nederland die deze auto besteld hebben zijn geen loonslaven met een auto van de zaak. Die auto’s worden ofwel particulier gekocht ofwel er worden andere zakelijke constructies gebruikt.
bitd zegt
@koeberg: welke andere zakelijke constructies?
kemp86 zegt
@bitd: niet privé gebruiken
flutterby zegt
@kemp86: niet op papier ten minste..
bitd zegt
@kemp86: ja, maar dat is saai.
koeberg zegt
@bitd: Dat weet ik niet, want ik zit daar niet in. Ik ben dus wel zo’n loonslaaf.
Maar ik ben toch al de nodige creative constructies tegengekomen bij externen om belastingen te ontwijken (zoals een BV met één werknemer). Auto gerelateerd sprak ik jaren geleden een zelfstandige die beweerde €30K voor zijn Tesla model S te hebben betaald na gebruik van allerlei aftrekposten en subsidies.
bitd zegt
@koeberg: BV met 1 werknemer is vaak een Holding of een ZZPer met ambitie, maar indien deze werknemer er prive mee rijdt, dan nog steeds bijtellen.
En het Tesla verhaal is natuurlijk waarom elektrische auto’s populair zijn.
koeberg zegt
@bitd: Klopt. Maar de persoon met BV constructie (om middels een kunstmatig laag loon loonbelasting te ontwijken) was niet dezelfde persoon als die met de Tesla. Ik weet niet welke constructies deze laatste heeft gebruikt om de Tesla zo goedkoop te rijden.
bitd zegt
@koeberg: tesla zijn extra investeringsaftrekken van de winst.
Ken niet de details, maar zijn “duurzame” investering tbv milieu/klimaat…
probono zegt
@bitd: KIA & MIA bedoel je
bitd zegt
@probono: ?
flutterby zegt
Drupt het Volkswagen DNA toch door naar Porsche..
Dutchcarwizard zegt
En hij was al zo traag…
oxidizers zegt
Als je het allemaal bij elkaar optelt doet Tesla het lang zo gek nog niet….
Ben benieuwd naar die Tesla Roadster II dien in 2 sec naar de 100kmh vliegt met een top snelheid van 400kmh en een range van 800km.
Ik zou daar op wachten in plaats van m’n zuurverdiende centjes in deze Porsche steken die nauwelijks sneller is dan een Model S p100d gezinsauto.
mwti zegt
Dus moet ik nog 10 weken extra het milieu vervuilen. Ik ga dit melden.
olivier420 zegt
@mwti: de Jessias Klaver heeft al een motie ingediend toen ‘ie dit hoorde…
ukbob zegt
Ik heb m al in de garage staan en scheur er al lekker geluidloos mee rond…
Das dan wel in de virtuele wereld van Gran Turismo
elemento zegt
Tjonge nu moet ik langer wachte …. 8 weken wel mee
jack_abarth zegt
En wanneer is de release van de Porsche Co-Vcan?
frank2b zegt
Maar..maaar…maaar….vertraging?
Het ding was toch retesnel?
autoblogger zegt
Goh, en iedereen zeuren dat die model3 vertraging had..
thomasthomas zegt
Dat gaat weer een modelletje kinderziektes worden. Let op maar op…