De Hans Klok onder de elektrische auto’s, de zonder laadkabel opladende Porsche Taycan.
We hadden het eerder op de dag al over een briljante oplossing van Fiat, om de laadkabel vast te maken aan de auto. Oprolbaar, zodat je geen vieze klauwen krijgt. Weet je wat nog beter is dan een oprolbare laadkabel? Helemaal geen laadkabel!
Porsche Taycan draadloos laden
Het draadloos laden van een elektrische auto is nog zeker niet zo normaal als bedraad kabel. Net als een mooie wijn: goede dingen kosten tijd. Nog even en we kunnen straks lekker draadloos laden met z’n allen. Geen geklooi meer met een kabel, dat is toch wel erg lekker.
De ontwikkelingen gaan snel en af en toe brengt dat mooi nieuws met zich mee. Volkswagen Group of America heeft in een laboratorium met The Department of Energy’s Oak Ridge National Laboratory (ORNL) een record neergezet als het gaat om draadloos laden, de hoofdrol was voor een aangepaste Porsche Taycan.
De volledig elektrische Porker wist het voor elkaar te krijgen om tot 270 kW te snelladen. Zonder kabel, dus volledig draadloos! Dat is gelijk aan het pieklaadvermogen van de Taycan van voor de facelift mét kabel.
De techniek die gebruikt werd in het laboratorium is ongeveer gelijk aan het draadloze laadproces van een smartphone. Alleen dan op grote schaal natuurlijk. Met deze nieuwe technologie kunnen draadloze laadsnelheden van een elektrische auto maar liefst acht tot tien keer zo snel dan nu het geval is.
Voor nu is het slechts een demonstratie in een laboratorium. Het is helaas niet zo dat we volgend jaar allemaal vrolijk draadloos gaan laden. De technologie is in volle gang en naast de Volkswagen Groep zijn er nog tal van merken hier mee bezig. Denk bijvoorbeeld aan BMW of Volvo. Het is met smart wachten op de ontwikkelingen. Kan die gore laadkabel straks bij het grof vuil.
Johanneke zegt
Als ik ga tanken, dan stop ik een trechter in de tankopening en ga ik van een afstandje mikken. Verlies zo’n 20% aan benzine. Je weet wel, wat je ook verliest aan draadloos laden.
erazor zegt
Nou ja, je gooit je tank vol peut om 75% in warmte om te zetten en maar een kwart in bruikbare energie…
okdoei zegt
Dat is nog redelijk rendabel.
Diesel Rocks zegt
Laden met een kabel geeft ook al tot 30% laadverlies. En de elektriciteit moet ergens vandaan komen, dus er is ook transportverlies. En er is verlies in de elektriciteitscentrale, als die op kolen draait dan is het verlies groter dan rijden op brandstof.
Trojan zegt
Enn ja hoor… hij zegt opnieuw iets wat niet waar is: Het ligt tussen de 10 en 25%. https://go-e.com/en/magazine/ev-charging-losses .
Gelukkig is er voor brandstof geen raffinage, ontzwaveling en transport nodig toch? Dat een EV het ruimschoots goedmaakt aan z’n VEEL grotere efficiency is al vele jaren bekend. Dat ze vervolgens in Nederland al op meer dan 40% hernieuwbare energie rijden is alleen maar extra bonus die je met een ICE gegarandeerd nooit zal hebben.
Mijn tip van de dag: Geniet lekker van je diesel én hou het voor de verandering eens bij de feiten.
mashell zegt
Nonsens. Via hoogspanning is electriciteit juist heel efficiënt te transporteren. Ook bij aardolie heb je aanzienlijke verliezen bij de delving, het transport, de rafinage en dan gaat driekwart van de energie die in de aardolie zit ook nog eens op aan warmte en geluid (door de petrol wappies “beleving” genoemd).
ttr6 zegt
Ho ho, je zit hier wel op auotoblog…..daar zitten heel veel lezers die beleving zoeken met autorijden en helaas vind je die weinig tot niks met een BEV (ik heb er zelf één, hoor, naast wat petrolwappievoertuigenvoordebeleving). ;)
pomoek zegt
Hoe meer EV’s hoe minder uitstoot, hoe meer jij, en ik, in hobby ice auto’s kunnen blijven rijden. als straks de uitstoot van wegverkeer, weet ik veel 5% is van wat het nu is wordt de ice wel verder met rust gelaten. Daar valt dan weinig winst meer op te behalen door de woke bomenknuffelaars.
weetikveel zegt
Tsja, voor de efficiëntie misschien niet ideaal. Maar wel als je veel laadbewegingen maakt, zoals heel kort laden bij een stop, of een deelauto waar random mensen niet hoeven te hannessen met kabels. Draadloos laden heeft best wat veelbelovende toepassingen.
fastshifter zegt
Draadloos laden is niet per se minder efficient dan bekabeld laden. Als de afstand tussen de ‘zender’ en ‘ontvanger’ juist is dan is de efficiency vrijel vegelijkbaar. zie: https://youtu.be/aq7SP18sPKw?si=I0YfE-BitA921Adj&t=330
Voor zo ver ik weet is de Cybertruck al voorbereid op draadloos opladen (die heeft geloof ik ook luchtvering dus dan is de hoogte goed te beinvloeden en dus optimaal in te stellen).
okdoei zegt
Dit zijn echt oplossingen voor problemen die er niet zijn. Dat er ook echt staat: “geen geklooi meer met een kabel”, als je het voor mensen al te veel moeite is om een kabel in een auto aan te sluiten dan lijkt het me voor die groep verstandig dat ze meteen hun auto verkopen, rijbewijs inleveren en gewoon verder niks meer doen.
Trojan zegt
Nouja ’t is net als met draadloos laden voor je telefoon: eerst weet je niet beter maar zodra je ’t eenmaal gewend ben wil je niet anders meer.
mc96 zegt
BMW had al een draadloos laden optie voor de 5 serie hybride (G30). Uiteindelijk is men er mee gestopt omdat het laden niet snel genoeg ging en gewoon met een kabel sneller ging en dus niemand koos voor het draadloos laden. Dat het nu kennelijk lukt om zelfs met 270 KW te laden is mijns inziens wel spectaculair.
William zegt
Ik schat dat we inmiddels zo’n vijf a tien jaar dergelijke berichten lezen over het draadloze laden van EV’s. Maar helaas voorlopig nog geen enkele productieauto in zicht waar het daadwerkelijk kan en goed functioneert.
(Om zoiets thuis te installeren zal sowieso veel te duur worden lijkt mij).
mashell zegt
Maar als Ionity het installeert kan het toch handig zijn.
RutgerK zegt
Het wordt tijd voor een chef EV zaken bij Autoblog.
In 2020 is er in Oslo al een pilot gedaan met aangepaste I-paces van een taxibedrijf die tot 75 kWh konden laden via inductie. Niet in een lab maar gewoon op straat.
De laadverliezen schijnen nogal mee te vallen. Bij snelladers heb je ook verliezen vanwege warmte/koeling.
Björn Nyland heeft er minimaal één item over gedaan en bij FullyCharged vind je er ook wel wat over.
utregcity zegt
Ik ben voor 🙋♂️
schuimbekje3 zegt
[Neither Jaguar nor Momentum Dynamics has provided more precise details about the technology used, such as data concerning transmission efficiency, power dissipation or the size of the air gap.]
dat zegt mij al genoeg.. efficientie is net als bij een tandenborstel 50-70%… in noorwegen is het koud genoeg in november, toen de testen begonnen… 270kw, en dan misschien wel 100kw in warmte omzetten is niet erg millieuvriendelijk.. hoogfrequente straling om het efficienter te maken lijkt me ook een goede manier om nieuwe vormen van beenmergkanker, altzheimer of leukemie te onderzoeken… ik vraag me af in hoe verre de huidige bev’s bepaalde ziekten veroorzaken of versnellen/verergeren… het was al bekend dat prius rijders hun eigen scheten gingen snuiven, dat heeft dan toch iets met dementie te maken…
Gulli zegt
In Rotterdam rijden al jaren stadsbussen rond met inductieladen, bij een aantal haltes liggen er spoelen in de grond en elke keer als de bus stilstaat wordt hij bijgeladen. Efficient is het waarschijnlijk niet, maar het is beter dan het alternatief.
Roskampies zegt
Was toch ook een test kombaan met inductie laden in de weg. Ev reed er 1000 of 10000+ km mee oid zonder stoppen?
Het kan wel maar alleen in lab omstandigheden. Practisch bruikbaar maken is de moeilijkheid gezien de kosten die ermee gemoeid zijn. Inbouwen. Infrastructuur aanpassen. Veiligheids tests. Geen spontane statische ontlading als je er voorbij loopt zoiets.
Diesel Rocks zegt
Opladen via inductie onder de snelwegen, dat lijkt mij wel wat. Hoef je nooit meer te laden, dan rij je nog een extra rondje. Of anders via bovenleidingen en twee stalen balken onderaan voor de efficiëntie zodat je niet van het ideale laadpunt afwijkt.
mashell zegt
In Duitsland is er een test gebied waar er een bovenleiding boven de snelweg hangt. Maar ik heb er nog nooit een vrachtwagen gebruik van zien maken.
beetec zegt
Rij nu 5 jaar elektrisch en ik laad of bij een fastcharger of thuis. De laadkabel ligt nog ongebruikt achterin maar dat geldt niet voor iedereen natuurlijk. Mooie ontwikkeling wel.
b00st zegt
Dit
kareljansen zegt
Thuis op de oprit lijkt me dat ideaal. Hoeft niet zo snel, 11kw is meer dan zat voor 99 procent van de dagen.
Gulli zegt
Ik ben alleen nog wel steeds benieuwd of de kat van de buren gefrituurd wordt als hij op die lekkere warme spoel gaat liggen en er 11kw door zijn lijf wordt gestraald :D Dát hoor je dan weer nooit in die onderzoeken!
Trojan zegt
Vinden ze in China ideaal, kan ie zo door de nasi.
kareljansen zegt
Dat zou een mooie extra zijn!
seggie zegt
Maar verkopen ho maar….
Mocha Joe zegt
Nu die draadloze laders nog integreren in het wegdek, zodat we 270kW kunnen laden met 270km/u.
Dutchdriftking zegt
Ideaal. Straks een laadtegel in ieder parkeervak scheelt een hoop kabels op straat.