Het viel te verwachten, maar het is nu zover: de Taycan verkoopt beter dan een 911.
Porsche is al lang geen pure sportwagenfabrikant meer, maar dat betekent niet dat hun sportwagens in de marge gedrukt worden. Ook van de 911 weet Porsche namelijk nog serieuze aantallen neer te zetten. Dit ondanks het feit dat de goedkoopste versie (in Nederland) al bijna anderhalve ton kost.
In de eerste drie kwartaal van dit jaar wist Porsche wereldwijd 27.972 exemplaren van de 911 te slijten. Daarmee verkoopt de 911 nog steeds aanzienlijk beter dan Porsches instapsportwagen, de 718. De Boxster en Cayman waren samen goed voor ‘maar’ 15.916 verkochte auto’s.
De verkoopaantallen van de 911 zijn flink gestegen ten opzichte van vorig jaar, namelijk met 10%. Dit is niet verrassend, want Porsche is druk bezig geweest de line-up van de 992 uit te breiden. Daarmee zijn ze al een aardig eind. Alleen een GT3 RS, GT2 (RS) en een Speedster ontbreken nog. Maar dat zijn toch niet de varianten waar grote aantallen van worden verkocht.
De 911 blijft dus onverminderd populair, maar er is een model dat de 911 heeft ingehaald qua verkoopcijfers. Voorheen was de 911 het derde best verkopende model (na de SUV’s), maar die plaats moet de Elfer nu afstaan. Van de Taycan werden namelijk 28.640 stuks verkocht in de afgelopen drie kwartaal. De Cayenne en Macan verkochten nog steeds met afstand het beste, met respectievelijk 62.451 en 61.944 verkochte exemplaren.
Dat de Taycan nu beter verkoopt dan de 911 mag geen verrassing heten. Na afloop van het eerste half jaar zagen we al dat de Taycan de 911 op de hielen zat. Waarschijnlijk gaat de Porsches aleerste EV het alleen nog maar beter doen, want er is sinds dit jaar ook een instapversie die ruim 20 mille goedkoper is.
bernoulli zegt
Slecht nieuws voor Charles 911. :(
Charles Taycan 4S zegt
Goed nieuws voor Charles Taycan !😜 Proficiat Porsche met dit behaalde resultaat en deze eerste heerlijke , begerenswaardige EV!👍
tinnemans zegt
@loek; Kun je er de SUV aantallen ook nog bijhalen? Ik kon alleen die van vorig jaar vinden en, even uit m’n hoofd, verkochten de SUV’s ongeveer 4 keer zoveel als de 911.
Ik gun het Porsche best dat ze nog een sportwagenmerk zijn, maar de klanten beslissen helaas anders.
Loek zegt
@tinnemans: eigenlijk moet je daarvoor bij @machielvdd, de auteur van het artikel, zijn ;) maar hier alsnog:
Cayenne: 62.451
Macan: 61.944
Taycan: 28.640
911: 27.972
Panamera: 20.275
Cayman/Boxster: 15.916
machielvdd zegt
@tinnemans Je hoort het van mijn collega ;) Ik heb het er inmiddels ook bij gezet in het artikel.
tinnemans zegt
@machielvvd en @loek; Wat stom van me, ik dacht echt dat ik naar de auteur gekeken had. Sorry daarvoor.
En beide bedankt voor de reactie en het toevoegen.
tinnemans zegt
En @machielvdd typen is blijkbaar ook al heel moeilijk. 🤔
sportabgasanlage zegt
Helemaal prima. Hopelijk enigszins betaalbaar over een jaar of 4! Als ik dan toch EV moet van al die milieuridders, dan maar iets leuks.
tjorque zegt
Over naar Charles… 🤪
Charles kan je even uitleggen hoe dat zou kunnen komen? 🤣
flyerbunch zegt
Afwachten wat de Macan EV gaat doen..
Charles Taycan 4S zegt
@tinnemans, in antwoord op jouw vraag:
De Cayenne daarvan zijn er tot en met september 62.451 stuks verkocht. De Macan volgt vlak daarachter met 61.944 exemplaren. Dan komen de Taycan en de 911. De Panamera is dit jaar voorlopig goed voor 20.275 stuks en de 718 Cayman en 718 Boxster komen op een totaal van 15.916 verkochte auto’s.😉
monsieurleloure zegt
Heeft Karel uit Frankrijk niet zo’n unit?
Flutterbi zegt
Opvallend. De model S loopt voor geen meter meer maar de Taycan doet het prima. Is dit de voorbode wat concurrentie Tesla aan gaat doen?
ouwedibbes83 zegt
@Flutterbi: nee, voor zover ik weet levert Tesla de Model S nog niet (in grote getallen) uit. Is dus meer een aanbod probleem en niet (enkel) een gebrek aan vraag.
Flutterbi zegt
Je bent compleet verkeerd geïnformeerd ouwe dibbes. De vraag naar S is gekelderd.
vaakbenjetebang zegt
Toch doet Porsche dat heel knap. Het merk wordt met name geassocieerd met de 911 maar verkoopt al jaren vooral van die wanstaltige SUV’s, en toch blijft het imago als sportwagenmerk recht overeind.
tinnemans zegt
@vaakbenjetebang; Ik kijk graag naar feiten, dat voorkomt teleurstellingen. Voor mij is Porsche geen sportwagenmerk meer, maar een reseller van Audi modellen, die toevallig ook nog een paar eigen sportwagens verkopen.
Het zou me niets verbazen dat als je de Porsche SUV’s stript, je meer met Audi, VW en Skoda gedeelde componenten tegenkomt dan wanneer je een BMW 318i met met een M3 vergelijkt. En dan heb je het over dezelfde modellijn versus een zogenaamd zelfstandig merk.
Maakt dat verder heel veel uit? Nee, niet echt, behalve als je met de verkeerde verwachting een auto aanschaft, en dat geldt dan net zo goed voor die 318 als de Porsche SUV’s.
Charles Taycan 4S zegt
@vaakbenjetebang, @tinnemans, doordat Porsche goed SUV’s verkoopt en daar goed geld aan verdiend zijn ze in de positie om uitstekende sportauto’s te kunnen blijven bouwen met de nieuwste (EV)- technologie. De Taycan is daar een uitstekend voorbeeld van…👌
vaakbenjetebang zegt
@tinnemans, @charles Niemand hoeft mij uit te leggen hoe de zaken werkelijk in elkaar steken bij Porsche, mijn punt is dat ze het daar ondanks het feit dat ze voornamelijk loodzware SUVs met Audi-onderdelen en al even zware luxesloepen (hetzij met verbrandingsmotor, hetzij met elektromotor) uitbraken, nog altijd voornamelijk een imago op weten te roepen van sportwagenfabrikant. Dat is gewoon waanzinnig knappe marketing. Het zal me oprecht benieuwen of de opvolger van de Cayman ook een fatsoenlijke sportwagen wordt met in het achterhoofd de kennis dat een gewichtstoename van 300kg (!!!!) acceptabel wordt geacht. Hoe je het ook wendt of keert, dat is gewoon heel veel gewicht, en ik heb het hier eerder gezegd: niemand is ooit uit een Cayman S gestapt om te zeggen: “leuke auto, maar hij zou beter zijn als hij 300 kilo meer woog en veel koppel had”.
sportabgasanlage zegt
Ook de suvs van Porsche gaan als de brandweer hoor, en de kwaliteit staat echt op hoger peil dan de Audi’s en VW’s, zie de vele testen
Variomatic zegt
@vaakbenjetebang: het is niet alleen marketing, de look & feel is ook daadwerkelijk totaal anders als je bijv een Q5 met een Taycan vergelijkt. Ook wbt onderstel, karakter van motor en versnellingsbak: Porsche krijgt altijd de vrije hand om er een eigen draai aan te geven wat de auto’s echt een verschillend karakter geeft. De materiaalkeuze in het interieur is bij Porsche ook echt wel een tandje beter. ‘Een Audi met een Porsche badge’ of ‘een VW met een Audi logo’ vind ik altijd nogal gratuit geklets.. de verschillen zijn echt legio, tot aan bijv. meer laklagen aan toe.
vaakbenjetebang zegt
@Variomatic: Allemaal waar en superfijn, maar het maakt een Macan nog altijd geen sportwagen.
Charles Taycan 4S zegt
@vaakbenjetebang, nee , de Macan is geen sportwagen, daar heeft Porsche andere modellen voor, echter wel de best sturende SUV!
roadster zegt
Dus mensen die een gezins Porsche zoeken, kopen meer dan 3 keer zo vaak een Cayenne dan een Taycan (ondanks de stimulerende maatregelen voor de laatste). Gefeliciteerd ICE, nog vele jaren!
P.S. Mazda schijnt meer van de 3 dan de mx5 te verkopen. En Toyota meer Corolla’s dan gt-86’s. Misschien kunnen jullie aan dit opmerkelijke feit ook eens een artikel wijden?
xjs678qr zegt
De Panamera is geen lang leven meer beschoren denk ik zo…
tjorque zegt
Jammer want die is een stukje ruimer dan de taycan als ik me niet vergis…
Charles Taycan 4S zegt
@xjs678qr, @tjorque, er treed idd enige vorm van kannibalisatie op met de Panamera hoewel deze wel iets groter en ruimer is, echter de Taycan is wel sportiever op alle vlakken. Wellicht dat de opvolger van de Panamera ook volledig elektrisch wordt….de Taycan heeft de paden geëffend…
tjorque zegt
@charles Een maatje panamera shooting brake EV… als ik ooit wat beter boer zou ik die nog overwegen.
Maar de taycan is echt te klein voor ons gezin.
Charles Taycan 4S zegt
@tjorque, de Pan is iets ruimer dan de Taycan. Er is nu ook de Taycan Crossturismo die is achterin ook iets ruimer dan de sedan. Overigens vind ik als bezitter van een Taycan de ruimte achterin voldoende, wanneer ik met mijn 1,89 m achter het stuur zit en mijn lange benen dan kan mijn vrouw van 1,78 m gewoon normaal achter mij zitten, mede geholpen door de uitsparingen in de accubodem!😉👍 ( maar liever nog zit ze achter het stuur!)😜
Charles Taycan 4S zegt
Porsche heeft met de Taycan laten zien dat het begrip elektrisch rijden en sportwagen uitstekend te combineren valt. Hoe meer Taycan’s er verkocht worden hoe meer ambassadeurs die hun weifelende familie, vrienden en collega’s kunnen uitleggen en laten voelen dmv een eigen rijervaring dat een elektrische Porsche geen achteruitgang is maar een vooruitgang. Welldone Porsche!👍👌
3246cm252kw zegt
Hij blijft toch wel foeilelijk en ordinair! Maarja ik snap dat men voor deze budget Porsche gaat… zonde om naar de overheid te brengen…
Charles Taycan 4S zegt
@3246cm252kw, haha! Budgetporsche… je zou de gemiddelde verkoopprijs eens moeten weten met opties…. niet bepaald budget…911 range.👍😉
grandmasterb zegt
Dure duitse auto’s moet je ook niet nieuw kopen, maar net met de kop eraf, dat scheelt zo 20-40%, ze schrijven namelijk razendsnel af de eerste jaren, dan is het geld van die opties ook meteen weg.