Er zijn veel verkiezingen, maar is er maar eentje die er toe doet. Jullie hebben gestemd en dit is de uitslag!
Welkom bij de uitslag van de negende Autoblog auto van het Jaar verkiezing/poll. Zoals elk jaar hebben we weer een shortlist gemaakt. Het was een lijstje van 9 opvallende auto’s van 2019. Zoals altijd laten we het publiek vervolgens de winnaar bepalen, in tegenstelling tot andere “verkiezingen“. En ja, jullie hebben je stem weer laten horen!
Is de uitslag verrassend? uhh ja, toch wel. Want als er ook een nieuwe Audi RS 6 op de lijst staat dan zou je denken dat iedereen blind zijn vinger over die optie laat gaan en klikt. Maar de Audi komt er met een tweede plek zeker niet bekaaid vanaf.
Maar de winnaar dat is de Porsche Taycan. Precies een kwart van jullie koos uit de 9 opties deze nieuweling. Meer dan 3.000 van jullie hebben uiteindelijk gestemd, dank daarvoor!
- Plaats 1 met 25% vd stemmen: Porsche Taycan
- Plaats 2 met 18% vd stemmen: Audi RS 6 Avant
- Plaats 3 met 14% vd stemmen: BMW M8
- Plaats 4 met 13% vd stemmen: Toyota Supra
- Plaats 5 met 9% vd stemmen: Peugeot e-208
- Plaats 6 met 7% vd stemmen: Ferrari F8 Tributo
- Plaats 7 met 5% vd stemmen: Bugatti Chiron Longtail
- Plaats 8 met 5% vd stemmen: Renault Mégane R.S. Trophy-R
- Plaats 9 met 5% vd stemmen: Mercedes-AMG A 45
We hebben natuurlijk dit jaar al veel aandacht besteed aan de Taycan. Een rijtest van de Taycan Turbo S , maar ook een video van de roadtrip die @casperh al maakte met de Porsche.
Na de winst van de Porsche 992 Cabrio in de ‘fun-categorie’ tijdens de ‘Vakantieauto van het jaar 2019’ eerder dit jaar hadden we PR Manager Jasper Koek al onder keuzetoets 1 staan. Dus we (BNR Autoshow) belden hem even voor een reactie:
“Ik denk dat het een heel mooie erkenning is en wat ik in het bijzonder wel leuk vind is dat volgens mij het publiek van autoblog toch voornamelijk bestaat uit petrolheads en die kiezen dan toch voor een elektrische auto op de eerste plek. Dus ik denk dat dit een mooie erkenning is. En ook wel weer bewijs dat Porsche in staat is geweest om een elektrische auto te maken die toch voelt en rijdt als een Porsche”
Wat ons betreft: “Porsche, gefeliciteerd!”
Ter info, de winnaars van afgelopen jaren waren de Renault Alpine A110 (2018), Porsche Panamera Sport Turismo (2017), Alfa Romeo Giulia (2016), de Volvo XC90 (2015), de Porsche 918 Spyder (2014), de Tesla Model S (2013), de Ferrari F12berlinetta (2012), de BMW M5 (2011) en de Saab 9-5 (2010).
Edge zegt
Ik snap wel dat de Porsche Taycan winnaar van het jaar is. Porsche badge, Porsche kwaliteit, Porsche rij-eigenschappen en dat met een elektrische aandrijflijn. Ik zou hem graag op de oprit parkeren. Toch had wat mij betreft de e-208 de titel meer verdiend. En wel om de simpele reden dat ik het veel knapper vind om een goede elektrische auto met degelijke range te maken waar je grofweg 35.000 euro voor kan vragen, dan wanneer je à la Porsche niet op een euro meer of minder hoeft te kijken en een auto kan ontwikkelen die in z’n goedkoopste vorm nog steeds ruim boven de ton zit.
Edge zegt
@edge: “Je reactie moet nog worden goedgekeurd.” @redactie, zouden jullie daar eens naar willen kijken? Ik zie het gevoelsmatig steeds vaker bij mijn reacties verschijnen, maar zou zelf niet weten waar het aan ligt. Ik gebruik geen overmatig caps, gebruik geen woorden die door een filter opgepakt zouden kunnen worden en naar mijn weten zijn mijn reacties ook niet spammend, off-topic of persoonlijke aanvallen richting medegebruikers.
Dutchcarwizard zegt
@edge: als je schuttingtaal gebruikt, zoals het woord Peugeot, dan moet iemand er naar lijken. Logisch.
alfapeter zegt
@edge: Ook al enkele keren meegemaakt. Het leek me dat het gebeurde nadat ik in een eerdere reactie kritiek had op Autoblog.
gandini zegt
@alfapeter: Hier nog eentje. Als tegenprestatie reageer ik de laatste tijd gewoon een stuk minder en laat ik alle Tesla-gerelateerde artikelen zo veel mogelijk links liggen.
hotze zegt
@gandini: heel goede actie, van die Tesla-artikelen.
hjhj zegt
@Edge: dacht dat het een standaard iets was, worden sommige reageerders soms gediscrimineerd dat ze dat niet eerst zien?
pa045 zegt
@edge: Yes! Porsche Kwaliteit! Gegarandeerd hoge werkplaats rekeningen. Succes ermee..
cossiekiller zegt
Ik ga even in een hoekje huilen.
krikke240z zegt
@cossiekiller: waarom? De rest is gewoon een zoveelste opvolger van een reeds bestaand model. Misschien grotere nieren, iets meer pk’s, meer overhang achteraan,… Maar niks spectaculair nieuw. Ondanks dat ik niet gestemd heb, voor mij toch een verdiende eerste plaats!
cossiekiller zegt
@krikke240z: Ik denk nu toevallig aan de test van de Huracan Spyder Evo, aan die gillende V10 kan die elektromeuk toch niet tippen. Als de prijs van de Taycan de helft was, zou ik het nog kunnen begrijpen…
krikke240z zegt
@cossiekiller: inderdaad, maar ook dat is weer een zoveelste variant van een model dat alweer 5 jaar op de markt is, en hij staat niet bij de genomineerden… Maar ik pink ook een traantje weg!
gilettelubbers zegt
Tesla “Fanboy”s gaan dit niet leuk vinden
911targa zegt
@gilettelubbers: Tesla fanboys maakt dit niet uit. Die willen:
1. Geen of weinig bijtelling,
2. De rekening bij een ander neerleggen en
3. Een overheid die dwaas blijft doen.
Gekke is: waarom zou je ze ongelijk geven? Dit gedrag past prima in de huidige tijdsgeest. Als je uit een ronkende Volvo diesel komt, ben je ook blij met je mod 3.
olivier420 zegt
@911targa:
-pakt de popcorn er weer bij-
mcshine zegt
@911targa: Deze Tesla fanboy vind het geweldig! Een EV die van zoveel ICE’s weet te winnen, top!
9000cse zegt
@gilettelubbers: Volgens mij zit je er met deze veronderstelling volkomen naast. Tesla’s worden immers beschouwd als de koplopers onder de EV’s, omdat ze de eerste waren die erin zijn geslaagd om ze maatschappelijk acceptabel te maken. Uiteraard zorgden zij wel voor een enorme tweedeling onder de bezoekers van deze site. Fans en haters wisten zich niet eerder zo van elkaar te onderscheiden! Maar jouw veronderstelling zal in heel veel gevallen niet opgaan, omdat de fanboys zich meer laten leiden door de acceptatie van deze nieuwe vorm van aandrijving dan door een specifieke voorkeur van het merk Tesla. Tot de komst van deze Porsche was er immers geen goed alternatief voor een Tesla. Wanneer je nu deze Porsche bekijkt en vergelijkt met bijv. een Model S zonder naar de prijs te hoeven kijken, dan kan ik best begrijpen dat de voorkeur naar die eerste gaat. Al was het alleen maar vanwege de merknaam en de afwerking en uitrusting. Maar…. De Model S was in 2013 niet zonder reden de winnaar!
hotze zegt
@9000cse: lekker kort…
alfapeter zegt
@gilettelubbers: Elektrohaters gaan dit niet leuk vinden ware het niet dat Autoblog zo hard zijn stinkende best doet om Tesla af te branden en de desbetreffende Porsche op te hemelen dat deze groep in hun hypocrisie hun afkeer vergeten.
harrie zegt
@alfapeter:
De stukjes van Willeme begin wel echt met de dag sneuer te worden ja.
SpeedGeek zegt
@alfapeter: Niet om het een of ander maar er zullen gerust mensen zich hier in herkennen. Ik wil ook niemand over de spreekwoordelijke kam scheren en zijn mening respecteren. Wat mij opviel was de reactie met daarin “Tesla fanboy’s” wat natuurlijk vragen is om een tegen reactie die hij ook krijgt in de vorm van een bestempeling van “elektrohaters…..”
Ik wil hier graag hier aan toevoegen dat niet iedereen direct een “elektrohater” is. Maar met de komst van Tesla is er ook een grote liefhebber groep die sterk lijkt op de Apple liefhebbers. De overeenkomsten zijn daar en dat is volledig terecht. Tesla is namelijk goed op weg om eenzelfde impact op een markt te hebben als Apple heeft gemaakt.
Wat mij opvalt is dat niet alleen hier maar ook op andere sites de reactie overzicht vol met vijandige reacties raakt. Mensen vinden het maar wat nodig om met een gestrekt been te reageren als er iets wordt geschreven wat ook maar het woord “elektro” of “Tesla” bevat. Dat leidt vaak tot tenenkrommende discussies waarin vaak matig onderbouwde argumenten voorbij komen.
Nu haalt u direct de bevooroordeelde artikels aan maar sommige liefhebbers van EV’s maken het er ook naar. Bij Apple ontstond er een verafschuw richting de Apple liefhebbers en de manier waarop zij achter hun merk staan. Datzelfde gebeurd nu ook bij Tesla en dat uit zich dus in artikels waarbij vaak een sneer richting Tesla of Musk wordt gegeven.
Lang verhaal kort, het geneuzel jegens Tesla wordt deels veroorzaakt door de manier waarop er soms gediscussieerd wordt. Niet iedereen maakt zich daar schuldig van maar een hoop ook wel. Hetzelfde geldt voor mensen die beweren dat de ICE beter is.
#Doeeenslief
viezefreddyw zegt
@SpeedGeek: Amen. De mensen die het niets boeien houden zich altijd stil. Het probleem ligt bij de mensen die geen kritiek kunnen hebben van hun geliefde merk Tesla en bij de mensen die maar al te graag een sneer willen uitdelen. Ik weet niet wat vervelender is.
Het is er in ieder geval niet gezelliger op geworden.
SpeedGeek zegt
@viezefreddyw: ik wil en ga ook geen kant kiezen. Ik hou van mijn 6 in lijn maar zie mezelf gerust de overstap naar elektrisch maken. Wat Musk met zijn merk bereikt dwingt respect af maar als ik de keuze heb om een EV te kiezen zou ik geen Tesla kiezen vanwege het imago die haar fanbase nu creëert.
nissanfairladyz zegt
@viezefreddyw: Voor mij is het meer dat ik fan ben van de techniek. Ik kan het heel goed onderbouwen. Ik zit zelf namelijk diep in dezelfde techniek die Tesla gebruikt. Ik ben zelf elektro engineer in de vermogenselektronica en onderzoek graag welke technieken er gebruikt zijn in verschillende elektrische autos.
Ik rijdt zelf geen Tesla. Ik zou het graag wel willen, maar daar niet de centen voor.
Maar ik kan wel duidelijk aangeven op technische inhoudt waarom Tesla zelfs in 2020 nog jaren voorop loopt op de concurrentie. Zelfs loopt de Model 3 nog voor op modellen die nog uit moeten komen.
Het probleem van mensen zoals jou is dat je mensen zoals mij afschilderd als domme sukkel die als dom mak schaapje achter Tesla aan loopt. En daar zit je fout.
Ik zou echt DOLGRAAG willen dat die Duitsers de pan vegen met die Tesla. Maar die buren van ons doen totaal geen enkele echte moeite om ook maar dicht in de buurt te komen van de techniek van Tesla. En dit kan ik heel goed op technisch vlak onderbouwen.
Dus jij bent net zo iemand die mensen over 1 kam scheren.
viezefreddyw zegt
@nissanfairladyz: Helemaal hartstikke leuk voor je maar volgens mij lees je mijn comment niet goed.
alfapeter zegt
@speedgeek: Het geneuzel jegens Tesla wordt vooral veroorzaakt door de manier waarop erover bericht wordt, vaak al af te leiden uit de clickbait titel waarop de schapen onder de reageerders maar al te graag op in gaan.
lekbak zegt
@alfapeter: als je gefundeerde twijfels of zorgen uit over elektrisch rijden, of als je een mening geeft over Tesla ben je gelijk een hater, klimaatontkenner en heb je geen verstand in je harses.
Aldus tesla fanboys. En dat gedrag van jullie lokt natuurlijk tegenreacties op. Het is namelijk soms ook gewoon leuk om eens op die vreselijk lange tenen te trappen, vooral als ze echt onredelijk lang zijn.
trasimo zegt
@lekbak: tsja, andersom is het helaas ook waar. Wanneer je met een gefundeerde reactie komt op iemand die onzin verkondigt over EV’s ben je direct ‘Tesla fanboy’, ‘schaap’ of ‘subsidieslurper’. Men gaat er gemakshalve vanuit dat elke Teslarijder een soort halve bijtellings- en EV-fetisjist is die Elon z’n voeten kust.
Ik ben voorstander van wat meer nuance in de discussie; van beide kanten.
lekbak zegt
@trasimo: klopt helemaal hoor, haters zijn net zo erg. Ik word dan ook van beide geregeld beschuldigd omdat ook ik probeer er nuchter en neutraal in te staan en zoek naar de waarheid ipv ongefundeerd geschreeuw.
nissanfairladyz zegt
@lekbak: fout. Heel veel mensen die nog nooit een voet in een elektrische auto hebben gezet. En zelf nooit hebben opgelet in natuurkunde, laat staan kennis hebben van vermogens elektronica. Of enige kennis hebben van batterijen of earodynamica.
Lopen continu mensen af te zeiken die wel op school opgelet hebben en wel de berekeningen kunnen maken om tot juiste gefundeerde conclusies te komen. Maar die worden altijd afgekeft met mensen hun emoties op basis van anti-elektrisch. En geven alleen maar af op elektrisch rijden omdat men denkt dat iedereen die elektrische rijdt vanwege het milieu of greta. Incorrect.
lekbak zegt
@nissanfairladyz: jij bent dus het schoolvoorbeeld van een overgevoelige tesla fan met belachelijk lange tenen!
boksbeugel zegt
@nissanfairladyz: lekker de plank mis slaan. Man man man.
SpeedGeek zegt
@alfapeter: of iets clickbait is of niet is denk ik een vorm van eigen interpretatie maar u bestempelt een bepaalde groep nu als “schapen”. En dat kan als denigrerend worden beschouwd.
tjorque zegt
Ik dacht dat die het klassement “auto met totaal foute typeaanduiding” ging winnen.
Maar blijkbaar bestaat dat klassement helemaal niet ??
sonnybonds zegt
leuk maar waar is de uitslag met punten en final ranking?
michaelras zegt
@sonnybonds: staat er nu bij!
cossiekiller zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
harrie zegt
@cossiekiller:
Dat is dat merk met de vier ringen in de nieren.
Dutchdriftking zegt
En terecht. Het is de eerste elektrische auto welke liefhebbers ook hebberig maakt. Knap gedaan!
Dutchcarwizard zegt
@dutchdriftking: hebberig naar een mobiele laadpaal ja!
9000cse zegt
@baidu: Daarvoor moet je bij VW zijn! Zie enkele artikelen terug: “Volkswagen: niet jij naar een laadpaal, maar laadpaal naar jou”.
Dutchcarwizard zegt
@9000cse: wel benieuwd hoe hard die paal gaat.
rikv99 zegt
Jammer, had zelf op de Alfa 166 gestemd.
pa045 zegt
@rikv99: Top Auto. Helaas niet afgelopen jaren op de markt gebracht. Hij zou het ver geschopt hebben.
Ot92 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
geenidee1975 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mark997gt3 zegt
Tja. Objectief gezien is de Tesla Model 3 de auto van het jaar. Best verkochte auto in 2019. Dit jaar is een keerpunt voor de EV. Credits hiervoor gaan toch echt naar Tesla.
mp014 zegt
@mark997gt3: gelukkig zijn er ook nog autoliefhebbers die niet enkel objectief naar de heilige koe kijken
kempenaer zegt
@mark997gt3:
Credits naar de fiscus. Althans, als je er al credits voor zou willen geven. Op die manier kun je eender welke wagen op nummer 1 inde verkopen zetten.
mcshine zegt
@kempenaer: das onzin, het is vooral de verhouding auto voor het geld die belangrijk was. De concurrentie schotelt je echter driecylinders voor voor dit geld..
boksbeugel zegt
@mcshine: nee
koeberg zegt
Mooi dat de Peugeot toch nog vijfde is geworden. Bereikbare auto’s zijn in zo’n verkiezing natuurlijk al bij voorbaat kansloos tussen de dure sportwagens.
lekbak zegt
De Peugeot is de enige uit deze lijst die ik zou overwegen. Al die snelle supercars en dergelijke kunnen mij persoonlijk gestolen worden. Daarmee zijn ze voor mij ook geen auto van het jaar.
kniesoor zegt
@lekbak: Ook voor de Peus gestemd. Niet omdat ik iets tegen scheurijzers (met ICE) heb, integendeel, ben er een groot liefhebber van. Maar als een soort ‘aanmoediging’ voor een (soort van) betaalbare EVs.
lekbak zegt
@amghans: ik heb niks tegen scheurijzers, integendeel. Maar een rs6, m8 of Chiron zijn geen scheurijzers. Dat zijn overpowered obesitas machines, net als bijna alle andere snelle auto’s.
Een scheurijzer is licht. Ik rij nu in een auto van 1350kg, weer 120kg meer dan de vorige. Ik heb weer minder plezier in bochtjes (maar daar heb ik die auto gelukkig niet voor). Elke kilo voel je, elke kilo is er een teveel. En met minder kilo’s heb je ook minder kracht nodig.
De amg was een prettige reisauto, daar ging ik de snelweg mee op om ff te trappen. Ik heb nog nooit een polderweggetje gepakt met de amg, want dat is gewoon echt niet eens leuk als je een wagentje van 800kg gewend bent.
kniesoor zegt
@lekbak: Voorop gesteld, minder kilo’s maken een sportauto bijna als vanzelf lichtvoetiger. Toch was mijn AMG (1660 KG schoon aan de haak) ook een uiterst scherp sturende auto. Mede met dank aan de af-fabriek banden liet-ie zich scherp en gewillig bochten doorjagen. Dus een vorm van obesitas sluit stuurscherpte niet bij voorbaat uit. Maar het voelt natuurlijk wel anders aan dan – pak ‘m beet – een Caterham.
mp014 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
phaeton zegt
@mp014: Ruim drie uur na plaatsing van het artikel is het blijkbaar nog niemand opgevallen.
trolle zegt
Geen wonder dat het de Porsche is, als er een porschebadge opstaat wordt het de hemel ingeprezen. Doe mij maar de peugeot.
rhellema zegt
@trolle: en jij als Porsche hater dan? Zodra er Porsche op staat trap jij het de grond in, is dat wel objectief of is dat Belgische objectiviteit?
trolle zegt
@rhellema: ik trap het niet onmiddellijk de grond in. De looks van de taycan zijn een step up en toont dat porsche toch nog iets anders kan maken dan 911 klonen. Maar om de taycan wagen van het jaar te maken…
rhellema zegt
@trolle: ik heb jou hier werkelijk nog nooit een positief woord (met deze als uitzondering) van jou over Porsche gelezen. Zodra hier het woord Porsche staat dan beginnen bij jou de haren overeind te staan en heb je een onbedwingbare behoefte om er negatief over te schrijven. Dat weten we nu wel een beetje van je dus als je nou niets beters te melden hebt houd dan gewoon die Belgische broodmolen dicht.
kempenaer zegt
Petrolheads, lol.
Laat je niet voor de gek houden, autosites worden gebombardeerd door groene figuren die de bev proberen te pushen,
basr32 zegt
@kempenaer: Precies dit!!
nissanfairladyz zegt
@kempenaer: Onzin. Ik heb ook een V6 en elektrische auto. In discussies geef ik gewoon dingen aan. Elektrisch rijden heeft zo zijn voordelen. Maar een lekkere V6 of V8 is ook heel leuk. (Maar voor dagelijks verkeer is elektrisch gewoon beter)
Het is gewoon zo dat je ook autoliefhebber of autogek kan zijn en elektrisch kan rijden. Mensen zoals jij kunnen dat nog niet echt begrijpen. Je kan denk ik niet zo goed met verandering omgaan. Heeft vaak ook met leeftijd te maken. Wanneer ga je met pensioen?
kniesoor zegt
@nissanfairladyz: Het feit, dat een EV voor jou de betere optie is als dagelijks vervoer betekent niet automagisch, dat dat voor iedereen geldt. Heeft weinig met leeftijd van doen.
sanderz28 zegt
Is het niet een beter idee om 2 categorieen te maken? Dus 1 ev en 1 petrolcars?
toyotafortuner zegt
Jammer dat de Supra niet in de top 3 is gekomen.
hanso zegt
Porsche heeft met de Taycan de inefficiëntste elektrische auto tot op heden in de markt gezet. Ik zie deze uitslag dus vooral als verlies voor autoblog als website en het niveau van Nederlandse “autoliefhebbers” in het algemeen.
De Mazda Skyactiv-X had een keuze moeten zijn en winnen omdat dit het enige ECHT revolutionaire stuk techniek is uit 2019.
Van de te kiezen opties had wat mij betreft de Toyota Supra mogen winnen omdat we een automerk(en) die (gezamenlijk) een echte en redelijk betaalbare sportauto ontwikkelen anno 2019 alleen maar aan zouden moeten moedigen.