Porsche heeft er even mee gewacht, maar trekt nu toch het doek van de Taycan GTS. Het model brengt tevens een primeur met zich mee.
De Taycan GTS is namelijk de eerste Taycan met een actieradius van meer dan 500 kilometer. Maar daarover later meer. Het is een bekend recept van Porsche om gedurende de cyclus van een model met een GTS-uitvoering te komen. Met de GTS zijn een aantal zaken die normaal gesproken een optie zijn al standaard. Daarnaast herken je de uitvoering altijd vrij gemakkelijk aan de donkere kenmerken. Maar vandaag de dag wil Porsche meer bieden dan alleen dat.
Dat zagen we al eerder dit jaar met de 992 GTS. Dat model kreeg een aantal Turbo-kenmerken met zich mee. Ook met de Taycan GTS gaat Porsche weer een stapje verder. Het is namelijk de enige Taycan met een actieradius van meer dan 500 kilometer. 504 kilometer WLTP om precies te zijn.
Sport Turismo
Wat eigenlijk nog spannender is dan de komst van de GTS, is het feit dat de Taycan als Sport Turismo nu officieel is. Deze vorm zagen we al op de Panamera, maar hadden we nog niet eerder gezien op de Taycan. De Taycan was er tot voor kort alleen als regulier model en als Cross Turismo. Daar is nu deze Sport Turismo bijgekomen.
Porsche Taycan GTS
Prestaties
In de overboost-modus levert de elektrische auto maximaal 598 pk. Daarmee sprint de Taycan GTS in 3,7 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. De Duitse autofabrikant zeg specifiek voor de GTS de Porsche Active Suspension Management (PASM) te hebben afgesteld. Idem dito voor de optionele achterasbesturing. Om zo de auto toch een eigen rijkarakter mee te geven. De vraag is natuurlijk in hoeverre je dat straks in de praktijk gaat merken.
Standaard op een Porsche Taycan GTS zijn naast de donkere exterieurdetails ook een interieur met geborsteld aluminium in een zwarte afwerking. Zoals gebruikelijk voort zwart de boventoon bij deze uitvoering.
Panoramadak met Sunshine Control
Nieuw op deze GTS is het panoramadak met het zogenaamde Sunshine Control. Dankzij elektrisch schakelbare folie van vloeibare kristallen kan het dak van helder naar mat veranderen. Dit voorkomt een felle zon in het interieur, zonder de boel in het geheel te verduisteren. Vergelijkbare technologie kenden we al van McLaren, maar Porsche zegt dat geen enkele autofabrikant het nog op deze manier heeft toegepast in de autowereld.
Prijzen en beschikbaarheid
De Taycan GTS is verkrijgbaar als regulier model en als Sport Turismo. De onthulling is op de autoshow van Los Angeles. Begin volgend jaar staat het model bij de dealer, de Sport Turismo volgt in februari 2022. De Nederlandse prijzen beginnen bij € 136.300 voor de Taycan en € 137.300 voor de Sport Turismo.
Richmond zegt
Bmw heeft die dak technologie op de IX al. Dus klopt niet wat Porsche zegt.
unknown32 zegt
@benja01: En maybach had hem toch ook?
Johanneke zegt
Doe mij maar een dakje dat open kan. Ik vind dit zo’n onzin.
shalomleon zegt
Toch blijft het wel een lelijk ding
vacano zegt
Momenteel de mooiste EV op de markt
mashell zegt
Zonder cross tourismo aankleding is de sport tourisme best wel een beetje meh. Als een rode kleur al niet helpt om het er een beetje uit te laten zien dan is het in een donkere kleur al helemaal niks. De gewone Taycan ziet er dan weer heel goed uit als GTS.
Dutchdriftking zegt
Toch wel de ultieme elektrische auto. Wel graag als gewone sport turismo met mooie aluminium details. Dat zwart hoeft niet zo.
alpina007 zegt
@dutchdriftking: we gaan proefrijden!
Dutchdriftking zegt
@alpina007: toeter je even als je voor de deur staat? :P
jmeverts zegt
Lekker zeg als je voor 150k een nieuwe auto kan uitzoeken, dan is dit toch wel een parel
lekkerdwars zegt
Beauty die Sport Turismo. Vond ik ook van de Panamera Sport Turismo. Lage elegante auto’s kijken veel rustiger en drogen mooier op ;)
ghini zegt
Waardoor is dat bereik nou toegenomen?
ivobovens zegt
@ghini: door de zwarte accenten..
RAW zegt
Op basis van de titel verwacht ik dan wel enige info over de bagageruimte. Van de Porsche site:
Volume bagageruimte, voor: 84 liter
Open bagageruimtevolume (tot aan de bovenrand van de achterbank): 446 liter.
p993 zegt
@RAW: als je hier een tijdje komt verwacht je dat niet meer. We hebben het liever over zwarte accenten dan functionaliteit of techniek…zie ook de “reviews”
berlinetta zegt
En zoals altijd is de GTS eigenlijk de versie die je moet hebben bij alle modellen van Porsche. Ook dit lijkt me de fijnste uitvoering van het rijtje.
marinepower zegt
De voorkant kan mij nog steeds niet bekoren, ik blijf er wat een kikker gezicht in zien. Of een ruska buggy met de foute rechthoekige komplampen van heel lang geleden. Niet geheel mijn ding.
goodvibrations zegt
Ze zijn goed bezig bij VAG.
Het enige wat er niet goed aan is is het feit dat ze niet geen nieuwe fabrikant zijn (aldus aandeelhouders)…
Rivian en Lucid krijgen zo veel meer waardering.. terwijl EV producten van VAG (en Hyundai) toch ook veelal vanaf 0 ontwikkeld zijn.. vraag me serieus af hoe groot de Legacy last nu daadwerkelijk is als je dit soort EVs neer kan zetten. Mooie auto! 💪
Redrum zegt
De last zit hem in ICE en alles wat er rond hangt (investeringen, werknemers, dealers,…)
Dat is opzich allemaal niet slecht/erg maar laat niet toe om winsten/marges te optimaliseren zoals die startups dat wel kunnen. Neem daar bij de enorme investeringen die ze moeten doen om mee op de EV kar te springen en je ziet waar die last zich situeert.
Nu VW en sommige andere hebben enorm diepe zakken en dito investeerders dus of deze allemaal het bijltje zullen leggen, daar ben ik ook niet mee akkoord. Het komt er dus op aan voor hen om (minder voor VW) om het allemaal wat proberen te rekken. Maar je weet ook hoe snel alles tegenwoordig gaat, je moet mee en agile zijn om uberhaupt nog mee te kunnen waar het vroeger (ICE) meer optimaliseren was en “af en toe” te innoveren .
Over waarderingen op de beurs, Tesla heeft veel verwachtingen ingelost en is bij de beursintroductie niet zo erg gewaardeerd geworden, geleidelijk aan is dat uit zijn voegen gesprongen. Voordeel was natuurlijk dat zij de enige waren en een CEO hebben die op meerdere vlakken bezig is. (niet enkel auto’s) EM is ten opzichte van wat we gewoon zijn erg innovatief, heeft visie en is erg uitgesproken en is tot hiertoe erg succesvol. (Wat jij of ik daar van vinden doet er niet toe)
De waardering van Rivian ligt denk ik enkel aan de backing van Amazon en het feit dat trucks enorm populair zijn in de US.
De waardering van Lucid, tja … ik vind het een enorm knappe wagen maar ze gaan het nog moeilijk krijgen. (productie/upscaling/nieuwe modellen)
Buiten het feit dat jan en klein peerke tegenwoordig allemaal op de beurs zitten, doet er ook geen goed aan en voor de rest gis ik ook maar wat en sta even versteld ….
goodvibrations zegt
Fundamentele analyse heeft steeds minder impact op koersen..
21 jaar geleden voor het laatst gezien…
mashell zegt
Waardering is een groot woord. Laten we zeggen hoge koers. Want daar gaat het om, de investeerders zijn eigenlijk speculanten die er op speculeren dat er een koersverloop zoals bij Tesla gaat plaatsvinden.
goodvibrations zegt
Ik neig ook meer naar die laatste gedachte.. Die Rivian is zeker geslaagd, net als de Lucid.. Maar de F150 Lightning is een stuk voordeliger en heeft ook goede prestaties.. De EQS komt ook in de buurt van de Lucid en het interieur & rijbeleving is denk ik zelfs wat beter voorelkaar afgaande op reviews.. Stel Mercedes stoot haar ICE divisie af of sluit deze in 10 jaar.. Dan blijft een knap portfolio aan elektrische auto’s over.. Same voor KIA en VAG.. wat mij eigenlijk de indruk geeft dat nieuwe BEV producenten overgewaardeerd worden o.a. op basis van speculatie..
En ICE onder.. Ik vind de strategie zo slecht nog niet om bestaande ICE technologie nog even als “cash cow” in te zetten alvorens volledig over te gaan op elektrisch..
usmurf zegt
Jij hebt er toch eentje?
RutgerK zegt
Zouden er vier honden inpassen? Ik zoek nog een goed EV alternatief voor de station.
iannuzi zegt
@RutgerK: Of wat is de bagageruimte, dat zijn toch de belangrijkste vragen bij deze uitvoering :-)