Fietsen achterop voor avonturiers of de lifestyle goeroe uithangen. Of gewoon allebei. Met de Porsche Taycan Cross Turismo mag het allemaal.
Toen we met een prototype van de Porsche Taycan Cross Turismo reden was het even goed kijken. Dat hoeft nu niet langer, want het nieuwe elektrische model van Porsche is nu officieel. Alles is net even wat praktischer met de Cross Turismo en je mag ‘m ook gewoon vies maken. Na een concept in 2018, genaamd de Mission E Cross Turismo, is de auto nu werkelijkheid geworden als productiemodel.
De kans is zomaar aanwezig dat je deze uitvoering over een paar jaar vaker ziet rijden dan de ‘gewone’ Taycan. Porsche ziet Nederland namelijk als een markt waar de Cross Turismo het waarschijnlijk goed gaat doen. Naast Nederland beschouwt het automerk ook de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Duitsland als belangrijke markten.
De Taycan Cross Turismo is op behoorlijk wat punten anders in vergelijking met de reguliere Taycan. Allereerst is de lijn van het model anders, dat natuurlijk doet denken aan de Panamera Sport Turismo. Porsche belooft meer hoofdruimte voor de achterpassagiers en je hebt tot 1.200 liter bagageruimte in de Taycan Cross Turismo.
Kompas
Sneeuw, zand, bergachtig gebied. De Cross Turismo is, zeker in combinatie met het optionele Off-Road Design pakket, nergens bang voor. Kies je voor dit pakket, dan krijgt de Porsche onder andere extra beschermstukken aan de voor- en achterzijde van de auto. Dit voorkomt dat bijvoorbeeld opspattende steentjes in contact komen met de lak. Ook onderdeel van dit pakket is een kompas (!) op de plek waar je normaal gesproken het Sport Chrono klokje kunt vinden. Handig, zo weet je na het spelen in de rimboe toch nog de bewoonde wereld te vinden.
Standaard op de Cross Turismo is driekamer luchtvering met Porsche Active Suspension Management (PASM). De rijhoogte kan vanuit de auto handmatig verhoogd worden en dit systeem is tevens slim genoeg om zelf te anticiperen, mocht dit nodig zijn. Nieuw is de Gravel rijmodus voor het rijden op onverharde wegen. De Taycan Cross Turismo staat in deze modus 30 mm hoger op z’n pootjes.
De aandrijflijn is zoals we Porsche Taycan kennen. De Taycan Cross Turismo komt er als 4, 4S, Turbo en Turbo S. Er zit geen verschil met de gewone Taycan op het gebied van batterijcapaciteit of vermogen. Dat betekent tot 380 pk in de Taycan 4 Cross Turismo en tot 625 pk in de Turbo S Cross Turismo. En ja, laatstgenoemde heeft ook die 761 pk in de Overboost met Launch Control.
Standaard Performance Battery Plus!
Dan moeten we het nog over de prijzen hebben, want daar is iets interessants aan de hand. Wat opvalt is namelijk dat Porsche alle varianten van de Taycan Cross Turismo standaard uitrust met de Performance Battery Plus. Dus ook de instapper, de 4 Cross Turismo á € 97.400. Normaal gesproken is dit een optie van meer dan € 7.000. De Taycan RWD met Performance Battery Plus kost dan circa € 94.200. Daarmee is de Taycan 4 Cross Turismo slechts een fractie duurder, maar heb je wel veel meer pk. 476 pk in de overboost in vergelijking met de 408 pk van de Taycan RWD. Hieronder staan alle prijzen van de Cross Turismo.
- Taycan 4 Cross Turismo € 97.400
- Taycan 4S Cross Turismo € 116.000
- Taycan Turbo Cross Turismo € 159.300
- Taycan Turbo S Cross Turismo € 193.200
Op basis van een contract van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar is de Taycan 4 Cross Turismo er vanaf 1.199 euro per maand via Mobility Service. De nieuwe Taycan Cross Turismo staat deze zomer bij de dealer.
Jochempie zegt
Geil! Graag!!! Doet u mij maar een standaard Taycan 4 Cross Turismo. Maar liever nog een tweewielaangedreven versie met een grote batterij. Maar daar moeten we vast nog een jaartje op wachten. Maar die niet-Cross versie gaat er ook komen.
Joost zegt
Het zal wel een als een dolle gaan verkopen. Maar een station-met-’terreineigenschappen’ van Porsche? Concergenoot Audi levert dat toch al lang, in de vorm van de A6 Allroad.
En wie wil er nog een station? Volgens Volvo niemand..
bmwfe zegt
@Joost: verbaast mij helemaal niets. Volvo is al jaren Chinees!!
DeWitteCondor zegt
@Joost: ze presenteren het niet echt als een station maar ben het met je eens dat het er veel van weg heeft. Een bijzonder fraaie auto en relatief praktisch ook.
Ik zou m wel willen maar goedkoop is anders …
DeWitteCondor zegt
@dewittecondor: oh en misschien komt er dan ook nog wel een sport tourismo. Dan wil ik die graag, zonder extra bodemspeling en plastic troep rondom
Le-on wheels zegt
de configurator staat ook al live; als je eerst een ander model configureert, kun je vanuit die site van model wisselen naar de cross turismo.
Schandalig trouwens dat voor een warmtepomp nog €817 bijbetaald moet worden.
rulefollower zegt
In Zwitserland zit ie gewoon in het Swiss pakket van CHF 7500 voor CHF 0.
C220AMG zegt
@rulefollower: dat is vooral handig voor de mensen die in Nederland wonen!
Edge zegt
ik vind hem goed gelukt! Alleen die velgen van het model op de headerfoto… Die horen niet thuis onder een Porsche, maar onder een Lambo
bernoulli zegt
LOL. Die velgen had ik jaren geleden ook onder mijn Mondeo.
berlinetta zegt
Een Porsche met zwarte plastic bumpers. Wie had dat ooit gedacht?
mashell zegt
Een Porsche met mat zwarte spatbordranden en met zonder dakrails. Precies zoals het moet. Zo eentje in het rood graag!
harrie zegt
In mijn ouwe Volvo estate flikker je die twee mountainbikes gewoon achterin.
Met je lifestyle station met plastieken diffuser.
Jochempie zegt
En je moet dat arme carbon frame ook nog eens bij de bovenbuis vastknijpen…
rogerzz zegt
Niet zo heel veel ruimte is daarvoor nodig, ik gooide 2 mountainbikes zelfs in een A3 3-deurs vroeger (met de voorwielen er uit). Dus dat moet ook wel in een Porsche passen.
stunts zegt
Een nieuw tijdperk breekt aan… met artikels over elektrische auto’s waarin het NIET gaat over bereik en accucapaciteit! Niet eens een beetje. Gewoon helemaal niet!
Dutchdriftking zegt
Die Urus velgen staan toch een partij beroerd!
The Stig NL zegt
Gerecycled velg-design van de Urus?
koenscholten zegt
Wat jammer van die velgen
bmwfe zegt
@koenscholten: zijn genoeg andere, mooiere, velgen te bestellen. Allemaal een zaak van smaak.
Robert zegt
En profil een erg fraaie verschijning, maar die vreemde carrosserie-vouwen waarin men die platgeslagen koplampen tussenin heeft geknutseld, daar begrijp ik nog steeds niks van.
Wachten op de facelift, dus. Én op het winnen van de Staatsloterij, natuurlijk.
Rob zegt
De normale sedan / hatchback is gewoon een erg goed ontwerp. Lijkt uitstekend te passen bij de beoogde doelgroep.
Ik begrijp deze merkwaardige “cross” stationwagon dan ook niet helemaal. Wie zat hier op te wachten?
Doet ergens wel een beetje denken aan de Rinnspeed Chopster. Maar dan een stuk saaier en minus de humor….
https://www.conceptcarz.com/vehicle/z8839/edag-chopster.aspx
frederik zegt
@Rob: Ik denk dat er wel behoefte is aan een net iets praktischer Taycan. Ik heb nu een 5-serie Touring en drie kinderen. De gewone Taycan is dan geen aantrekkelijk alternatief, maar deze misschien wel.
DeWitteCondor zegt
@frederik: hmm twijfelachtig. De bagageruimte is nog steeds maar 386 liter. Een 5 touring heeft 600 ofzo? Ik denk niet dat deze auto ruim genoeg is met 2 kinderen
frederik zegt
@dewittecondor: Hmm ja, misschien is het niet voor niets dat Porsche geen foto’s van de kofferruimte erbij heeft gezet. :)
560 voor de F11 trouwens. Voor 600 moet je bij de E-klasse zijn.
frederik zegt
@dewittecondor: 446 liter!!1! Hahaha
DeWitteCondor zegt
@frederik: hah! Ik had dit gebaseerd op een ander artikel en zie net dat ze dit gerectificeerd hebben. 446 it is. Nog steeds geen ruimtewonder
Rob zegt
@frederik
“net iets”. Maar dat ook echt net iets. Want -net als bij de Panamera Sport Turismo- geeft Porsche de indruk dat het een reuze handige stationwagon is, maar in de praktijk is het verwaarloosbaar. Ok, er is ongetwijfeld wat meer liter inhoud in de kofferruimte. Maar da’s puur theoretisch. Met zo’n schuin aflopend dak heb je er nog steeds niks aan.
En de grap is dat een Tesla Model S een veel grotere en ook beter bruikbare kofferruimte heeft.
frederik zegt
@Rob: Ja, maar die Model S, die wil ik niet. Ooit een proefrit in gemaakt en wát was ik blij weer in mijn fijne 5-serie te mogen stappen daarna.
Richmond zegt
@frederik: denk niet dat de taycan in welke vorm dan ook qua prijs en uitvoering een concurrent is voor het D en E segment. Het zal vooral Porsche en Tesla rijders aanspreken
dolledries zegt
Zo dat is lelijk
mashell zegt
Waar is dat iOnity station met zeezicht?
B00G1E zegt
Gaat dat kompas ook naar beneden of is dat lelijke ding permanent in zicht?
Leuke gimmick maar daar ben je toch wel heel gauw op uitgekeken lijkt mij?
Charles Taycan 4S zegt
Leuk dat Porsche dit extra ruime en stoere model aanbiedt. De eerste elektrische stationcar, innovatief als altijd!😉👍
Rob zegt
@Charles;
Stationwagon looks, maar dan zonder het praktische gemak. Ik zou het niet direct innovatief willen noemen… ;-)
Pascal zegt
Voor Charles maakt het niet uit wat het is. Het gaat er alleen maar om dat het van Porsche is, dan sowieso innovatief!
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, haha, ja de innovatie komt weer uit Duitsland idd: bv. 800V accu, 2 versnellingsbak, 3- kamerluchtvering in de eerste elektrische stationwagen… mooi he?😉👌
Pascal zegt
@Charles een paar bestaande dingen bij elkaar brengen maakt nog geen innovatie. Porsche doet hier gewoon opnieuw waar zij goed in zijn: een mooie niche sportauto op de markt brengen voor de rijke 1%.
mopar zegt
@Pascal: Het feit dat ze er in DE bijna 10 jaar over deden om een fatsoenlijke EV te bouwen hoort denk ik ook bij die “innovatie” waar hij het over heeft…
Pascal zegt
@mopar nou inderdaad… het is voor de Duitsers waarschijnlijk een hele bewuste strategie geweest om eerst de kat uit de boom te kijken en ondertussen nog ff door te draaien op die ICE-legacy en da’s prima, maar daardoor zijn ze natuurlijk nu niet ineens de innovatieve EV-uitvinders.
Richmond zegt
SW is heel vergezocht zowel qua ruimte als qua vorm. Het is een ietsje praktischere Taycan. Niet mooier maken dan het is.
Charles Taycan 4S zegt
Haha! Wat een positieve opmerkingen weer door sommigen op de Duitse autoindustrie…😜 Soms lijkt het hier wel net als op TeslaWeek….(Autoweek). Ach ja , op een forum hebben sommigen de behoefte om lekker anoniem op iemand persoonlijk of iets hun gal te spuwen… Fijn leven heb je dan. Wens ieder een fijne en zonnige dag toe! ☀️ 👍
Richmond zegt
@Charles Taycan 4S: als het een Tesla of een ander merk was geweest, was het hetzelfde geweest. Ik ben niet pro Tesla. Maar jij bent overdreven pro Porsche. Dat is een verschil.
Charles Taycan 4S zegt
Het is gewoon een hele fijne en goede auto, ga er maar eens mee rijden! Have fun! Ga ik nu ook doen!😉👍☀️De meeste Porsche rijders blijven ook Porsche rijden, dat is niet voor niets!😜
hehe zegt
Heb met het filmpje steeds het gevoel dat ik motorgeluid hoor.
Zal wel bewust zo gedaan zijn, maar dat hoeft niet met zo’n moderne EV. Koop dan een Macan.
Ik vind hem heel tof, maar als ik er geen 3 kinderen in kwijt kan op de achterbank, is het niet voor mij
mashell zegt
Dat grommende geluid is inderdaad een beetje gênant.
frederik zegt
Wow! Ik vond ‘m op alle spy shots echt verschrikkelijk lelijk, maar hij is gewoon ok! Eigenlijk net zo mooi als de gewone Taycan en dat vind ik zo ongeveer de aantrekkelijkste hedendaagse Porsche.
mustang750supersnake zegt
verschrikkelijk….en die wielmaat….lijkt wel n peuter met oma’s hakken aan…..
Charles Taycan 4S zegt
Grappig , volgens de NL configurator is de Taycan 4S sportsedan met Plus Accu ruim €1.700,- duurder dan de 4S CrossTurismo… in FR €100,-….😉
Pascal zegt
BPM/co2 regels hier in NL waarschijnlijk?
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, nee, op een EV zit geen BPM want levert geen directe CO2 uitstoot aan het voertuig zoals bij een ICE voertuig. Het prijsverschil tussen de landen zit hem in het verschil in marge van de importeur en dealerorganisatie…. 😉
saxoke zegt
@Charles Taycan 4S: misschien krijg je hier in NL meer kortingen (als Porsche daar al aan doet, of een afgeronde prijs) en gaat de effectieve verkoopprijs goedkoper zijn in NL dan in FR
Charles Taycan 4S zegt
Nope….weinig tot geen korting bij Porsche….😉
saxoke zegt
@Charles Taycan 4S: ik had eigenlijk niet anders verwacht 😦
Charles Taycan 4S zegt
😉😉👍
saxoke zegt
Gaat deze er ook komen zonder het cross gedeelte?
Charles Taycan 4S zegt
Denk het wel de Sport Turismo.
grandmasterb zegt
Ik vind hem van voren nog steeds niet mooi, het lijkt dan wel een platgeslagen kever!
Oh, dat klopt natuurlijk want daar stammen porsches vanaf…