De Porsche Taycan, maar dan als praktischere Cross Turismo, we pakten de EV beet in een rijtest!
Vaste kijkbuiskinderen van Autoblog hadden de Porsche Taycan 4S Cross Turismo alsa het goed is al gezien. De elektrische auto speelde een belangrijke rol in een eerdere video met Mobility Service en de Tesla Model 3. De Cross Turismo hadden we, op een prototype na, nog niet apart meegenomen in een rijtest. Dat moment is nu hier.
De Porsche Taycan Cross Turismo is het praktische broertje van de reguliere Taycan. Niet alleen met het plastic rondom, maar ook hoe de Duitse autofabrikant het model positioneert. Denk aan het lanceren van een speciale fietsendrager voor deze auto. Voor de lifestyle man/vrouw met een dikke bankrekening dus. We reden met de 4S.
Met de Taycan Cross Turismo mag je buiten de gebaande wegen gaan. Dan is dan ook precies wat we gedaan hebben. De aandrijflijn staalt zelfs een beetje spielerei toe, wat het rijden best leuk maakt. De 4S beschikt over 571 pk en snelt in 4,1 seconde naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 240 km/u. Dat maximale vermogen heb je overigens in combinatie met Launch Control. Lang leve de elektrische auto.
Het kost je minimaal € 116.000,- om een Porsche Taycan Cross Turismo 4S om je oprit te krijgen. Ter vergelijking, de Taycan 4S is zo’n 6.000 euro goedkoper. Daar zit wel een dikke maar aan vast. De Taycan 4S heeft ‘maar’ 530 pk, de Performance Accu Plus dien je apart aan te schaffen. Op een Cross Turismo 4S is dit standaard. Deze optie kost € 5.831,- op een Taycan 4S. En dan is het prijsverschil zeer minimaal.
tinnemans zegt
Aayayayayay, die wielkasten en dakrails maken de auto er niet fraaier op.
Het is nu net een soort van Frankstein versie van de Volvo 480. :( :( :(
jippie zegt
Wat een verrassing: ik dacht eigenlijk een test te gaan zien van een donkerblauwe Tesla Y. :-)
Bella Macchina zegt
In mijn ogen een stuk aantrekkelijker dan de gewone versie maar toch enkele dingen die mij storen:
de koplampen, het spatbord dat niet aansluit bij het portier en het dashbord dat hoewel eenvoudig toch mooi is maar niet de luxe en kwaliteit uitstraalt van andere Porsches. Al bij al wel één van de mooiste keuzes in he EV-landschap.
Off topic: waar die obsessie voor range en laadtijd vandaan blijft komen is mij een kompleet raadsel.
Thuisladen is voor 90% van de gebruikers voor 90% van de gereden kilometers ruim voldoende en dat hoeft veelal niets eens snel te zijn. Voor de anderen is het de vraag wat voor oplossingen de toekomst gaat brengen.
Ik verwacht op termijn, dat kan echter wel decennia zijn, dat laadpalen alom te vinden zijn op publieke parkeerplaatsen en dat ook mensen die dus niet kunnen thuisladen dat dan gewoon bij hun in de straat kunnen doen, dat veelrijders zoals vertegenwoordigers bij hun klanten steeds kunnen bijladen en zo tot bij hun volgende klant kunnen komen zonder enig tijdverlies.
Ik zou het trouwens logisch vinden dat je eigenlijk geen laadkaart nodig hebt maar je auto herkend wordt door de laadpaal en de rekening gewoon bij je thuisverbruik komt.
gekketurbo zegt
In Utrecht is het nu al zo dat elke 6 maanden nieuwe laadpalen worden geplaatst. Ik heb een woning zonder eigen erf en in 1,5 jaar tijd heb ik maar 1 keer gehad dat er geen laadplek was een straal van 500 meter. En dat was in het begin toen er nog weinig laadpalen waren. Tegenwoordig is er altijd plek binnen 100 meter binnen ons huis aangezien ze 2-3 laadpalen erbij hebben geplaatst. En voorheen kon ik toch ook niet voor de deur parkeren, dus die 50 meter extra die ik moet lopen 2 keer in de week is de moeite ook niet.
Bella Macchina zegt
Bedankt voor de verduidelijking. In België is het jammer genoeg wel een heel stuk minder, zoals gewoonlijk hebben zie hier wat meer tijd nodig. Er zijn er wel twee bij de lokale Aldi maar daar staat steevast een niet elektrisch BMW hoewel er plekken genoeg zijn.
chills zegt
“Thuisladen is voor 90% van de gebruikers voor 90% van de gereden kilometers ruim voldoende”
Je hebt helemaal gelijk als het om 90% van de mensen gaat, die een Taycan of gelijkwaardig kunnen betalen. Voor de gemiddelde mens geldt dit echter niet, aangezien die geen eigen oprit hebben.
Ik verwacht dat we binnen 10 jaar deze discussie niet meer hoeven te voeren: dan laden we binnen 10 minuten een accu vol, zodat we 500 km ermee kunnen rijden. Eigenlijk net zoals we nu brandstof tanken.
nicolasr zegt
Charles, kom er maar in!
piebepost zegt
Ai ai ai, mooi is toch anders, zeg. Vind de sedan er erg goed uitzien maar dit..
Dus het zal wel weer een hit worden 😊 Zijn steeds meer mensen hè, die zo’n Taycan kopen. Zijn allemaal ex-Tesla rijders die schoon genoeg hebben van Tesla’s kwaliteitsissues, heb ik uit zeer betrouwbare bron.
Pascal zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
lithiumion zegt
Waar is deze reportage opgenomen?
Bella Macchina zegt
Zowat het eerste dat Wouter zei, Transrapid Teststrecke in Duitsland, dat is in Lathen, Emsland om precies te zijn.
lithiumion zegt
@Bella Macchina: thnks, gemist
cdlop01 zegt
Afschuwelijk, bizar zo lelijk.
maartenbronk zegt
Wat een gedrocht! Bedroevend design tegenwoordig 🤐🤐
tmenges zegt
Nee dit is om te huilen..
Pascal zegt
Ik zie totaal geen meerwaarde in ‘opgehoogde’ versies met plastic randjes. De gewone Taycan vind ik een prachtig apparaat en die zou ’t voor mij zijn, of daar een Turismo versie van.
Charles Taycan 4S zegt
Stoere auto met iets meer praktische kanten dan de sedan, meer kofferruimte, meer hoofdruimte achterin en staat iets hoger. Persoonlijk vind ik de sedan veel fraaier qua design maar ik heb niet zoveel met stationwagen achtige auto’s. Een sedan ziet er mi beter uit en rijdt beter en stiller. Heb deze bij de introductie enkele maanden geleden bekeken maar denk dat ik de komende Sport Turismo fraaier vind. Anyway, de Taycan is een erg fijne zeer begerenswaardige auto en ook zeer succesvol. Een ‘groene’ auto waar je volop van kunt genieten, de eerste echt fijn sturende en fraaie EV met toptechnologie mi en ook volgens vele anderen. Leuk filmpje btw!👍😉 ps laden kan met 270 kW…
Pascal zegt
De Sport Turismo vind ik ook een stuk logischer dan dit opgehoogde verhaal. Alsnog geen oplossing voor zij die ruimte nodig hebben, want die achterbank ziet er in het filmpje niet uit alsof het er fijn toeven is. Maar ach, wat meer kofferruimte is toch iets.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, ja de ST lijkt mij wel een stuk haber/ sportiever, ruimte achterin valt mee.😉👍
alassad zegt
@Charles Taycan 4S: je reactie stelt niet teleur 😁👍
Charles Taycan 4S zegt
Gelukkig!😜
Groninger zegt
@Charles Taycan 4S: Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jij als opvolger zou nemen voor je Taycan?
Charles Taycan 4S zegt
@groninger, ik heb deze net sinds januari 2021 , dus ben er niet echt mee bezig. Vorige maand onze Fiesta ingeruild voor een elektrische Seat Mii Plus dus voorlopig kunnen we er weer tegenaan!😉👍
vaakbenjetebang zegt
Waar ik de normale Taycan op de juiste wielen en in de juiste kleur echt een fraai ding vind, zie ik deze Cross Tourismo toch als de lelijke, vadsige zus die je echt niet wilt ‘doen’. Zeker in deze vale kleur en op deze nogal wonderlijke wielen is dit niet echt een cadeautje aan jezelf zeg. Brrrr.
f31bmw320d zegt
@vaakbenjetebang: beetje als @willeme zijn zus zeg maar ;-)
redbeams zegt
Oei dat maakt de toch lelijke toycan nu nog lelijker.
superfunky zegt
Was vorige week nog hij de dealer, ff de Panamera ST laten vertroetelen. Zegt zo’n verkoper: “die Taycan ST, is dat niks voor jou?”
Ik kijk ‘m en zeg: “waarom? Waarom zou ik in hemelsnaam voor praktisch hetzelfde geld een onpraktische auto kopen?”
Hij denkt na en zegt: “ik kan niet één goede reden bedenken”.
I rest my case.
Charles Taycan 4S zegt
@superfunky, slechte verkoper… i rest my case… Heb pas 3 dagen in een gloednieuwe ramvolle Cayenne Coupe Hybrid mogen rijden, is gewoon een stap terug tov een EV! Hybride is worst of both worlds! Tussenpaus…😉
allesmetturbo zegt
Jammer dat deze zo lelijk is.
Pana ST vind ik juist een van de mooiste porsches. Deze taycan had ook mooi kunnen zijn
Charles Taycan 4S zegt
@allesmetturbo, zie reactie 18.53u…😉
bmw1cabrio zegt
Superleuk filmpje @Wouter!
Zo’n locatie met wat info daarover voegt echt iets toe.
Groninger zegt
Zum kotzen
Alfarobert zegt
Ben zo benieuwd hoeveel mensen nog in zo’n electrobak blijven rijden als ze ook wegenbelasting naar het gewicht van de auto moeten gaan betalen. Dingen wegen meestal meer dan 2 ton. Er gaat minder kapot dan in een benzineauto wordt er gezegd omdat er minder bewegende delen inzitten.Dat gewicht drukt natuurlijk wel op de lagers,rubbers,vering eetc.Daar geloof ik dus niet zo in. Wat kost een volle accu .Dat hoor je ook nooit he,da’s ook niet voor niks.
Pascal zegt
Wegenbelasting voor EV’s gaat wel omhoog, maar zal altijd op basis van CO2-uitstoot zijn, vergelijkbaar aan de regel dat diesels ook aanzienlijk meer wegenbelasting betalen dan benzineautos. Dat EV’s minder onderhoud nodig hebben is inmiddels uitgebreid bekend en aangetoond, dus niet afhankelijk van of je er wel of niet in gelooft. Rekensommen wat een volle accu kost (of nog beter: de prijs per kilometer) staan ook gewoon overal online.
kamikaz3 zegt
Het is toch vooral de rare kleur en extra’s die dit tot een raar geheel maakt.
Ik zou het zo doen:
http://www.porsche-code.com/PN136QI9