
Een tegenvaller voor de Duitse autofabrikant.
De actieradius van een elektrische auto meet men hier in Europa aan de hand van de WLTP-test. In het geval van de Porsche Taycan Turbo hebben we het over 450 kilometer. Met deze officiële vastgestelde range zal Porsche in Europa communiceren.
In de Verenigde Staten werken ze niet met de WLTP-test, maar met een Amerikaanse test afgelegd door de Environmental Protection Agency (EPA). In de praktijk is het zo dat de WLTP en EPA iets verschillen van elkaar, maar over het algemeen is er geen nood aan de man. In het geval van de Porsche Taycan Turbo is dat wel het geval.
De EPA heeft namelijk de actieradius van deze elektrische auto vastgesteld op 201 miles. Oftewel 323 kilometer. Dat is een stuk lager in vergelijking met de uitkomst van de WLTP-test hier in Europa. Daarmee scoort de Taycan in de VS nog slechter dan de Nissan Leaf, Audi e-tron, Jaguar I-PACE en elke Tesla. En dat terwijl de Porsche met 93.4 kWh het grootste accupakket heeft van al deze auto’s.
Porsche heeft het slechte nieuws niet naast zich neergelegd. Het merk stelt in een reactie een onafhankelijke actieradius-test te hebben uitgevoerd via de AMCI. Deze partij komt uit op een actieradius van 442 kilometer. Een resultaat dat veel dichter bij de WLTP ligt dan de uitkomst van de EPA.
Drie testen, drie verschillende uitkomsten. Het praktijkverbruik van de Taycan in de echte wereld zal ergens in het midden liggen.. (via Jalopnik)
Tesla heeft een grote voorsprong op EV techniek. De eerste Model S van jaren geleden had al een hogere efficientie.
@baidu: Nou en
@donjunior: geeft toch wel aan dat Tesla qua technologie nog steeds jaren voor loopt op de concurrentie.
Hoe graag mensen ook (soms terecht) Tesla bashen, het feit blijft dat nog geen enkele andere fabrikant aan ze kan tippen op het gebied van efficiëntie.
@jasbelle: Dat zal allemaal best.. maar het begint een beetje vermoeiend te worden dat dit letterlijk bij ELK bericht over een EV gemeld moet worden.
@donjunior: Tja, zoals een wijs man ooit zei: “Zo is de leven”
@jasbelle: zoals een ander wijs man ooit zei; als je iets maar lang genoeg blijft herhalen, gaat men het vanzelf geloven!
@donjunior: Porsche had een Tesla killer aangekondigd. Vandaar het vergelijk.
@donjunior: beter blijven we het melden om zo meer druk uit te oefenen op onze duitse buren. Want onze economie hangt ook van hun af. En we moeten hun goed op het hart drukken dat ze eens een keertje fatsoenlijk inmoveren. En dat het geen Nokia gaat worden. De EPA test is tot nu toch altijd dichterbij de werkelijke gebruikswaarden van de uiteindelijke cijfers die gepubliceerd worden vanuit echte gebruikers. WLTP is beter als zijn voorganger. Maar…. niet beter als de EPA. En dat is heel simpel te controleren aan voorgaande data over echt ALLE autos.
@baidu: Ja en dan rijdt je nog steeds een Tesla. Noem me maar snobistisch of wat dan ook, maar de specs van de Tesla laten me volledig koud. Voor mij is een auto emotie en daar ontbreekt het volledig aan als ik een Tesla zie. Ik rijd liever een Taycan met de helft van de range voor het dubbele van de prijs puur om het gevoel wat het me geeft. Bij Tesla krijg ik toch het gevoel van een sneue bijtellingsknaller á la prius/ outlander.
En is besef dat dat mijn mening is.
@gebruikersnaam3:
Snobistisch? Pure arrogantie eerder, maar vooral op de manier hoe je het neerzet. De meeste mensen kunnen zich niet eens een kleine EV veroorloven.
Leuk dat jij je een porsche kan veroorloven, maar aan die info heeft haast niemand wat.
Ik heb zelf model 3 en die is alles behalve perfect, maar ik rij EV omdat ik in de innovatie geloof en met de aanschaf bijdraag aan de investeringen en verbeteringen, niet omdat ik wil opvallen of alleen maar belasting €€€ wil ontwijken. Dan was de S of de X ludacrious of porsche inderdaad goed voor geweest.
De BMW X6 en X7 zonder trekhaak, nog zo een voorbeeld van in mijn optiek een nutteloze bullshit #F..k alles en iedereen in de wereld auto.
Mocht waterstof of iets anders EV voorbijstreven, dan switch ik om.
@gebruikersnaam3: welk gevoel geeft het je dan?
@pa045: een beetje een nattig gevoel..
@gebruikersnaam3: ieder zijn gevoel en voorkeur natuurlijk. Het is maar goed dat er wat variëteit is. Ik wordt weer warm van klassiekers.
@baidu: Ik ook. Zeker weten.
@gebruikersnaam3: wat een fantastische gebruikersnaam heb je gebruikersnaam3. Emotie zeg maar, of heb je per ongeluk je youporn accountnaam gebruikt. Niks slechts overigens over youporn.
@gebruikersnaam3: die mij voor het geld van die Tucan maar een Model 3 en een leuk plof motor autotje voor de leuke weekend dagen.
@baidu: zal mij niet verbazen als Tesla met enige voorkennis de EPA test heeft gedaan .
Denk dat de 323km een heel realistische actieradius is. De 442km zal meer op het zogenaamde “nieuwe rijden” gebaseerd zijn, lees slakkengedrag.
@werf76: Als je in een Porsche rijdt wel lijkt me.. dan ga je toch niet achter een vrachtwagen hangen? En om dan ‘safe’ te zitten, in dit geval met 100% wegrijden… maximaal 300km. En dat is al tricky.. zeker in de winter (nog eens 20% er vanaf).
Tja, Amerikaanse test…
@svenskaaeroplanab: Die Amerikaanse tests zijn zo gek nog niet.
Hun rijbereik en verbruikstesten en emissie testen zijn beter dan die van ons.
Dit is wel heel weinig voor zo’n groot accupack, ik zou toch verwachten dat hij het beter doet dan de Ipace in de praktijk.
@fanboy: Deze test neigt toch wel naar een bias. Ik geloof meteen dat 450km niet gehaald wordt met normaal rijden, maar met 320km klopt er ook iets niet.
@fanboy: Ze zijn vooral ‘zo gek nog niet’ als ze alle auto’s echt hetzelfde meten. Zo’n groot verschil met WLTP is op zijn minst opvallend.
@fanboy: leg eens uit waarom die tests “zo gek nog niet” zijn? En waarom is die WLTP test dan “wel zo gek”?
@rhellema: Hun verbruikstesten (en dus rijbereik) zijn altijd al meer van dr praktijk geweest dan die van ons. Wltp is zeker een verbetering hoor. Maar met de conservatievere cijfers van de Amerikanen weet je in ieder geval wat je gaat halen.
En de emissietesten. Waarom een nieuwe diesel meer uit laten stoten dan een nieuwe benzine? Dat soort onzin doen ze daar niet aan. Wij wel met euro normering.
Wat bij hun dan weer krom is, is de pickup categorie. Dan mag ineens weer van alles qua uitstoot en veiligheid.
@fanboy: dus eigenlijk zijn allebei de tests gewoon best wel gek…eigenlijk!!
@rhellema: Eigenlijk wel :P
Nee het is vooral het meten met 2 maten wat ik nergens op vind slaan. Hier in Europa met diesels die meer ranzigheid mochten uitstoten dan benzine in dezelfde auto, en in de US de pickups die gewoon onveiliger e.d. zijn.
@rhellema: heel simpel. Kijk naar realistische verbruik van eigenaren. Leg die naast de WLTP(welke enorm beinvloed is door Duitse auto industrie lobby) en dan naast de EPA. En je ziet dat de EPA resultaten dichterbij de werkelijkheid liggen. Een beetje petrolhead of autofan weet dit. Waarom jij niet? Dat is meer de vraag.
EV’s blijven inferieur. We doen allemaal wel alsof het de toekomst is maar dat is het niet. Alleen al het feit dat een EV met gemak zwaarder dan 2 ton is zegt genoeg.
@mwti: Het gewicht is niet de boosdoener. Het is primair de aerodynamica. Bij een auto met verbrandingsmotor is dat minder relevant. Ach het verbruik neemt fors toe, maar dat voel je wekelijks maar een klein beetje in de portemonnee. Bij een EV zie je dat wel direct.
Bij deze Porsche is het echt de vraag wat er mis gaat. de CW waarde met ,22 is vrij goed te noemen. Dus waarom een Tesla Model S een flink beter verbruik realiseert (groter en zwaarder) dan de Taycan is echt een raadsel.
@pramm: de Taycan is zwaarder dan de model S als je de juiste types met elkaar vergelijkt (75D vs Taycan & P100D vs Taycan Turbo S)
@pramm: CW waarde zegt niks als je de frontale oppervlakte niet weet tegenover een Tesla… CW waarde is sowieso bedriegelijk. Het zegt alleen de earodynamica ten opzichte van een vast oppervlakte. Een groot oppervlakte met dezelfde CW waarde heeft nog steeds meer drag… en dus meer weerstand.
@mwti: blijf jij dat vinden, en blijf ik lekker rijden in de prettigste aandrijflijn die ik heb gehad in 18 jaar tijd. Ik wil niet meer terug naar een ICE. Dat voelt nu echt als een grote stap terug.
Ik heb op korte(re) termijn hoop op nog goede verbeteringen vwb accu’s. Zeker met het werk van het team van John B. Goodenough met de solid state accu’s. Die hebben 2.5x zo’n hoge energiedichtheid, bevatten geen giftige stoffen en zijn te fabriceren met veel voorkomende materialen.
@hiostu: Oke, weet niet wat voor elektro wagen je rijdt (maakt ook niet uit) maar die solid state batterij zal alleen in luxe/dure bolides komen aangezien deze techniek, zeker bij het lanceren, best wel duur is. Deze zal dus niet voor de gemiddelde Zoë/id3/model 3, daarnaast is de challenge nog het gebruik bij koude, accu duur reduceert enorm bij lage temperaturen(gaat dus een hoop energie verloren bij t verwarmen van die dingen). Dit zijn overigens de enige grote complicaties die zich voordoen, als dit inderdaad doorbreekt dan zal alles EV worden. Echter roept men al gauw wat de volgende stap is en kijk ik t liever nog even aan :) Misschien over een jaar of 5 maar eens kijken wat de volgende wordt. Ik zie t nu n beetje als zonnepanelen, vroeger was t cool en innovatief om dat op je huis te leggen, nu zijn ze een fractie van de prijs, efficienter en dunner heb n beetje t idee dat men denkt dat nieuwe techniek vaak ready to go is, maar elektro auto’s staan óók nog in de kinderschoenen. Best raar als ‘anti’elektro autoblogger om dit te typen maar ja als iets je strot doorgeduwd wordt dan moet maar zo
@barendbotje: er gaat helemaal niet veel energie verloren bij het verwarmen van een EV. Enkel als die niet hoeft te verwarmen is die bizar efficiënt!
Een EV (met warmtepomp) in de koudste winter verbruikt nog steeds minder dan brandstofmotor die altijd de verwarming op maximaal heeft staan.
@flutterby: Het gaat over een solide state battery, niet over de huidige EVs
@barendbotje: dan is dit probleem toch eenvoudig op te lossen de de batterij nog beter te isoleren en eventueel verwarmen met de reeks aanwezige warmtepomp?
@barendbotje: Solid State Accu’s hebben het probleem niet dat ze capaciteit verliezen bij koude omstandigheden. Deze hebben een normale werking vanaf -20 graden tot +60 graden. Hierdoor hoef je ze dus nagenoeg niet op te warmen en niet te koelen zoals dat bij Li-Ion accu’s het geval is.
Daarnaast zijn de grondstoffen die gebruikt worden goedkoper, waardoor deze juist goedkoper te produceren zijn. Tevens kunnen ze lokaal in Europa geproduceerd worden en hoeven ze dus niet de hele wereld over. Er zitten erg veel voordelen aan. Daarnaast is het team wat erachter zit een betrouwbaar team. John B. Goodenough is namelijk de man achter de Li-Ion accu en ook achter RAM geheugen. Iemand met een betrouwbaar trackrecord.
@mwti: een EV rijdt als een 12 cilinder, trilling vrij, soepel en snel en je komt er niet zo heel veel ver mee voordat je moet bij vullen. Vroeger was dat een belevenis voor alleen de happy few nu ook voor Jan Modaal.
@mashell: Jan Modaal in een EV? Met een inkomen van 35K bruto per jaar kun je hooguit een elektrische tandenborstel kopen.
@mwti: maar je kunt wel de halve wereld leasen tegenwoordig :D
En er komt nu (2020) eindelijk wat meer beschikbaar aan EVs in de lagere segmenten.
@fanboy: ja want leasen kost bijna niets!
@toniominestrone: Daar lijkt het op want zowel zakelijk als particulier wordt bijna alles geleased.
@mwti: eGolf is vanaf €299 p/m te krijgen. Nu kan je altijd iets te zeuren hebben, maar dat is een betaalbare EV.
Als ik er maar genoeg kilometers in rijdt wordt die vanzelf goedkoper als (diezelfde kilometers) rijden in onze Focus MK2.
@flutterby: denk eens na man. Stel je hebt een 60mnd contact, dan heb je nog geen 18K betaald. Kan nooit. Te mooi om waar te zijn.
@mwti: Volkswagen wil de CO2 uitstoot van zijn wagenpark verlagen. Waar andere merken miljoenen overmaken naar Tesla kiest Volkswagen ervoor om het oude model zeer voordelig in de markt te zetten.
Het is zeker niet de beste EV, maar als er toch twee auto’s voor de deur staan voldoet het snel hoor!
@mwti: zal vast private lease zijn. Dus na looptijd sleutels inleveren, 18k betaald en lege handen.
@mwti: ik ben een jan modaal. Heb een Opel Ampera gekocht tweedehands. Rijdt er mee elektrisch van me huis naar mijn werk en terug. Met dit weer doet hij 54 kilometer. En in de zomer veel meer. Heb zelf maar 50 nodig. Dus perfect. Zit een 16kWh accu in waar 10.6kWh van gebruikt word… accu is van 2013 en nog in zeer puike conditie. Gemiddeld 195wh per kilometer. Dat is wel veel tegenover een Tesla model 3 die iets van 133wh nodig heeft. Top engineering van Tesla. Doet niemand na.
@mwti: blijf dat maar lekker roepen jongen, maar dat is tegen beter weten in. Ook jij gaat ooit aan de EV. En ik ben ervan overtuigd dat er binnen nu en 5 tot 10 jaar er een betaalde EV komt die met gemak 800km haalt en binnen 15 min is volgeladen en dan wil iedereen dat.
Het is nu al discutabel of de aandrijflijn inferieur is, en de EV zal alleen maar meer ontwikkeld worden terwijl de ICE stil blijft staan.
@87sandyd: Wedden van niet. Na al die jaren zijn we nog steeds niet in staat om onze telefoon meer dan één dag halfvol te houden. Accu’s zijn uitontwikkeld. Er wordt nauwelijks nog vooruitgang geboekt. En wat doen we met al die miljarden accu’s als ze op zijn? Kansloos en we lullen elkaar allemaal wat aan.
@mwti: Ik heb anders toch al jaren een telefoon die het meer dan een dag volhoudt hoor!
@reactief: Dat kan ook prima, mits je hem niet al te veel gebruikt.
@smokin: Ik gebruik hem eerder teveel dan te weinig.
@reactief: Zeker een Nokia 6310i
@mwti: Ja die waren helemaal goed daarin. Maar een beetje goede smartphone kan het ook hoor. Eerst had ik iPhone, nu Samsung. Allebei houden ze het prima een dag vol, met redelijk veel gebruik.
En je ziet wel vooruitgang. Want de meeste telefoons houden het ongeveer net zo lang vol als 5 jaar terug terwijl de schermen veel groter zijn en de specificaties veel beter.
@mwti: dit zijn van die dingen waar jij zou willen dat je gelijk hebt of krijgt. Maar zo werkt het in de praktijk niet. De drive om dit werkend te krijgen roept bij slimme mensen goede en soms geniale ideeën op. Dingen waar niemand aan gedacht heeft. Dat komt nog.
En over de batterijen, die ruimen we ook op: https://www.fortum.com/products-and-services/fortum-battery-solutions/recycling/lithium-ion-battery-recycling-solution
Dat wordt ook geregeld.
Ik blijf het trouwens merkwaardig vinden dat een techniek die uiteindelijk achterhaald is, brandstofauto’s, met een brandstof die minimaal even vervuilend is als beter gezien kan worden. Dat kan toch niet?
Houd ook eens rekening met alle onderhoud, olie verversen en materialen die zo’n auto nodig heeft. Waar dat vandaan komt en waar dat heen moet.
Kijk eens naar het totale plaatje zou ik zeggen.
@stephane8200: 1,6% van ons wagenpark is een EV. Dat is een verdubbeling t.o.v. 2018 en nog steeds he-le-maal niks. Zelfs deze kleine vraag kunnen we niet voedden met groene energie al denken we van wel. We willen het graag geloven maar windmolens en zonnepanelen leveren te weinig op om aan deze vraag te voldoen. Sommige mensen houden ook hun scheet binnenboord als ze (metafoor) in een voetbalstadion (Arena) zitten om de lucht schoon te houden.
@mwti: daar heb je ook een punt. De collectieve energieproductie lijkt me nog steeds efficiënter dan individueel. Op energievlak moet er ook nog veel gebeuren.
De groei zal ook hyperbolisch zijn en we zitten nu nog aan de voet van de groeicurve. Juist door de technologische ontwikkelingen verwacht ik de groei nog.
Maar ik kan het ook volledig mis hebben. De tijd zal het leren.
@mwti: Er wordt massaal research gedaan naar accu’s. Uitontwikkeld is echt totale onzin.
@fanboy: er wordt al jaren onderzoek gedaan naar accu’s en daarbij wordt er ook al jaren geroepen dat het bijna zover is dat de “perfecte” accu op de markt komt, en toch zijn we nog steeds gebonden aan die Lithium-Ion batterijen en accu’s.
Jaren terug werd er een melding gedaan dat grafeen accu’s over een jaartje of 2 realiteit zouden zijn en dat de accuwereld op zijn kop zou staan. Dit is al een jaar of 5 geleden en er is nog steeds geen enkele accu uitgekomen welke “perfect” zou zijn. Het was Samsung die concurrent Panasonic naar de kroon wilde steken en deze leugen maar blijft voeren. Maar waar is dat wonder grafeen gebleven dan, werkelijk nergens te bekennen.
De sprookjes omtrent accu’s beginnen inmiddels lachwekkende leugens te worden.
@rhellema: mijn eerste Android telefoons hadden een 1200 tot 1400mAh accu. Nu heeft mijn simpele galaxy zakelijke telefoom van 180 eurie al meer dan 3000mAh en gaat langer mee. Probleem zit hem meer dat er ook veel meer functies bij komen. Meer pixels, dikke processor etc. Gemiddeld gezien is de stijging 5% verbetering per jaar voor lithium accus.
@mwti: Omdat we het allemaal wel prima vinden dat een telefoon het een dag volhoudt.
Nu autofabrikanten zich met accu’s gaan bemoeien zal de vooruitgang binnen no time te zien zijn. Sterker nog, dat is al het geval. Bovendien bewijst Porsche dat het laden al 2x zo snel gaat als 2 jaar geleden. Beste vooruitgang lijkt mij dat. Het zal niet lang meer duren voordat je 1000km ver met 1 accu kan rijden.
Ik snap dat je het allemaal niet leuk vindt, ik rij ook liever in een c63 amg met v8 dan in een Tesla model S. Maar feit blijft dat we er allemaal aan gaan geloven…
@mwti: na al die jaren is dat prima mogelijk. Alleen groeien de prestatie eisen die we hebben voor onze mobiele telefoons zeker zo hard. Het scherm moet groter, de randen kleiner, het geheugen verveelvoudigd , de cpu en hou voldoende om een game te spelen die we 3 jaar terug op een high-en game pc wilden spelen en dat in een model dat half zo dik is als de telefoon van 4 jaar terug.
Dan nemen we voor lief dat er minder ruimte is voor de batterij, en de telefoon, net zoals 5 jaar terug, gewoon 1 hele dag mee gaat. Ja, die technologie is ook hard vooruit gegaan.
@mwti: accu ontwikkeling gaat juist heel snel. Maar de ontwikkeling van inefficiënt software (Android), veel cores en enorme schermen in mobieltjes gaat nog sneller…
@mwti: Je gelooft alleen wat je wil geloven. Je bent al vanaf het begin vooroordeelt tegen EV’s omdat je waarschijnlijk niet tegen verandering kan. Blijf jij maar lekker in je brandstof auto rijden.
@mwti: er zijn genoeg EVs te vinden rond de 1500kg hoor, misschien wel meer dan er boven.
@flutterby: Ja dat klopt maar dat zijn kleine auto’s die met een verbrandingsmotor 1100kg wegen.
@mwti: kleine auto’s zoals de Leaf, eGolf en Ioniq?
@mwti: buiten het fijn dat dit niet waar is. Mijn groter dan meeste c segment leaf weegt 1405 kilo vs 1300 voor een kleinere golf diesel is dit ool helemaal niet relevant.
Gewicht maalt niet zoveel uit voor een EV aangezien de remenergie teruggewonnen worden. Daarbij zit het gewicht ook laag in de auto dus de handling word er alleen maar beter van tenopzichte van een auto met ice.
Het extra verbruik door gewicht met een EV heeft slecht 10 tot 15% van de impact die het heeft op een auto met verbrandingsmotor.
Ruimschoots te compenseren door de veruit superieure aandrijflijn.
@hypertehk: Enige nadeel aan het hogere gewicht is dat door regeneratie in plaats van uitrollen dus de banden meer slijten. En het gewicht zorgt sowieso voor meer banden slijtage. Gelukkig worden accu’s steeds lichter.
@mwti: De Long Range versie van de Model 3 heeft een batterij aan boord van 75kWh, gewicht: 480kg.
Mijn Opel Ampera: 16kWh(10.6 wordt er gebruikt), gewicht 200kg. En de batterij van de Opel Ampera was voor die tijd behoorlijk vooruitstrevend. Dan zie je hoe goed Tesla het doet met hun batterijen.
Ratio Opel Ampera: 12.5kg per kWh, Ratio Tesla Model 3LR: 6.4kg per kWh. Dat is gewoon een VERDUBBELING. En dat in 6 jaar. Wat als ze weer verdubbelen over 6 jaar? Dat betekend met een Tesla model S dat hij 1200 kilometer ver kan op een acculading.
De gast die moest testen vond de auto gewoon zo lekker rijden dat hij de hele tijd aan het planken was :)
@reactief: haha precies, iets waarvan een Tesla nog net niet uit elkaar valt. Amerikaanse test en Tesla, je moet het maar geloven.
Porsche moet gewoon blijven doen waar het goed in is, het bouwen van benzine auto’s.
@baklava: Uhm, niet mee eens.
Fratsen als de Taycan, en eerder de Cayenne en Panamera, zorgen voor hele fijne inkomsten waardoor Porsche júist die fijne benzine auto’s ook kan blijven maken.
En in dat licht is er niks mis met een super sedan op elektrisch, voor wie dat wil, toch?
@ukbob: Ze hebben natuurlijk onwijs veel moeten investeren om die Taycan te ontwikkelen en het is nog maar de vraag of er net zoveel verkocht van gaan worden als de Panamera laat staan de Cayenne. Dus met het plaatsen van de Taycan in dat rijtje verkoop je de huid al voordat de beer geschoten is.
@thomassnelweg: de wachtlijst is anders aardig lang voor een Taycan…
@Onehp: Dat klopt, is helemaal uitverkocht voor de komende jaren. 30.000 stuks per jaar. Meer capaciteit is er voorlopig gewoon nog niet. Panamera 40.000, Macan 86.000, Cayenne 71.000.
@ukbob: Marge op Taycan ligt ‘maar’ op 15%.. tov waarschijnlijk 30% op de andere modellen?
@baklava: dan zijn ze over een 10 tal jaren failliet als er geen benzine auto’s meer verkocht mogen worden. Porsche denkt gewoon aan hun eigen toekomst.
@hiostu: Over 10 jaar… Droom lekker verder. In de meeste landen is de verkoop van electrische auto’s nog dik beneden de 5 procent en jij denkt dat het binnen 10jaar voorbij is met de benzinemotor.
@thomassnelweg: waarschijnlijk binnen 5 jaar inderdaad. Zeker voor de luxe markt.
@flutterby: Voor luxe markt in Nederland misschien, maar Porsche verkoopt wereldwijd.
@thomassnelweg: als de associatie met ouderwets eenmaal gemaakt is kan het heel snel gaan. Vraag maat aan BlackBerry, Nokia en Siemens.
Tel daarbij het duurzame effect wat zelfs miljonairs in een Prius kreeg en je kan nergens meer fatsoenlijk aankomen met je recente brandstof verstoker. Oldtimers zullen altijd geaccepteerd blijven.
@flutterby: Dan vergeet je wel even dat er nog al een verschil in aanschafprijs is en dat een telefoon gemiddeld eens in de 2 a 3 jaar wordt vervangen. Dus als er nieuwe technologie is dan zit iedereen er na 2 cycli op (4 tot 6 jaar) . Een auto gaat 5 tot 10 jaar mee voor de eerste consument en wellicht langer, zeg 10 tot 15 jaar voor de tweedehands en derdehands consument. Dat zijn apart markten, niet iedereen koopt nieuwe autos. Als je dezelfde rekensom toepast kom je op 10 tot zelfs 50 jaar. En dat is alleen als de technologie dusdanig beter is dat iedereen de aanschaf maakt. Ik weet niet of een EV zoveel beter is, heb er nog nooit een gereden maar op gebieden van ruimte, actieradius en interieur winnen ze in elk geval niet altijd.
@r2d2: doordat de levensduur langer is zijn kopers ook eerder geneigd om de boel af te wachten. Zeker met met aankondigen zoals de Rivian, Cybertruck, Nextgen Roadster en Rimac.
@thomassnelweg: autocorrect.. ik typte 10-tallen jaren. Dus ergens tussen de 10 en 30 jaar. En dat gaat gewoon afgedwongen worden door overheden. In veel landen komt er tussen 2030 en 2050 een verbod op verkoop ICE. Dus Porsche zal wel moeten voor de langere termijn.
@hiostu: Dat zou kunnen. Dan moet er wel nog heel wat geregeld worden om voldoende accu’s te kunnen produceren. We gaan het zien.
Ik zeg, laat de Russen het nu eens testen ;-)
@airditude: Ik zeg het u, de batterij is sneller leeg dan een AK47
@cossiekiller: als ze er hun AK op ledigen zal het wel best warm worden ?
@airditude: die doen de auto direct aan een doping programma dus die haalt dan waarschijnlijk wel 550km.
De ‘Tesla-killer’ volgens media. Valt tegen dus.
Jammer, ik zie graag dat Tesla eindelijk eens serieuze EV concurrentie krijgt; daar wordt iedereen beter van.
@trasimo: Tesla is niet eens concurrentie voor ICE auto’s. Het is een niche.
@onlyporscheman: Tesla heeft inmiddels 1 miljoen auto’s op de weg en ze zijn pas net begonnen. Ze denken groter, zie: https://youtu.be/aCzJt7oEHa4. Geef het nog een paar jaartjes, en als er dan iets een niche is, is het wel een ICE Porsche.
kortom, als je een Porsche gaat rijden als een Porsche dan is hij niet zuinig, geen nieuws toch?
Mogelijk iets met slagers
Engineering Explained heeft een mooie video over actieradius en EV. Het komt er op neer dat de hoeveelheid dichtheid van een accu veel minder is dan van brandstof. Dat lossen ze bij EV’s op door heel efficient om te gaan met de energie, waardoor ze toch een heel eind komen. Echter in het normale leven is niet alles efficient, zoals file, regen, kou, hitte, bergop, aanhanger. Zolang de energie dichtheid van een accu gelijk blijft, hebben brandstof auto’s een voordeel in minder ideale omstandigheden. Echter de accu technologie zit niet stil, en een EV is veel efficienter, dat is altijd slim. Over een paar jaar zijn de accu’s 2x zo goed, en dan is het snel klaar met brandstof voor normale toepassingen.
Voorbeeld: Mijn auto kan 50 liter in, dat weegt nog geen 45 kg, en daar kan je 1000 km ver mee. Een Tesla accupakket weegt gauw 450 kg…
@realhustler: Zo is dat. Elk automerk pompt miljarden in EV’s, accutechniek en laadstations. In de afgelopen 10 jaar is de EV zo hard gestegen, dat gaat de ICE niet tegenhouden.
De techniek van de EV is niet te stoppen en binnen een paar jaar is er gewoon een praktische, betaalbare EV waarmee je verder komt dan je Golf 1.5 tsi en dan wil iedereen dat.
Daar komt bij dat de EV verl goedkoper in onderhoud is en dat het je door de strot wordt geduwd door de overheid en voila, daar staan we dan met zn allen naast een EV
@87sandyd: ja en dan staan we met z’n allen in de file bij het oplaad station.
@realhustler: het is wellicht oplossing voor 30%van de auto’s, niet alle auto’s of transport toepassing, daarnaast probleem infrastructuur elektrisch laden. Heeft idd nog paar jaar nodig. Nu gelooft iedereen er in, maar de hype train zal over 10 jaar wel anders zijn, zeker als er nog andere brandstof komt zoals waterstof.
Hoe ver geraak je met een tank benzine in een gewone Porsche Turbo (S)?
@hollow: Ga je uit van het opgegeven gecombineerde gebruik (10,4 – 100 km) van een Panamera turbo kom je uit op 865km (90L tank). Lijkt mij dat dat in de praktijk niet zal worden gehaald. Ga je uit van wat Porsche aangeeft als stedelijk gebruik (14,4 – 100 km) kom je uit op zo’n 625 km.
Lijkt mij het realistische
WLTP en EPA zijn beide officiële testen. Als die zo’n verschillend resultaat geven dan is er iets mis gegaan. Ofwel de WLTP ofwel de EPA zit er hier flink naast.
En nee, dat kun je niet afdoen met dat de Taycan een elektrische auto is. Bij de Leaf, de e-tron, iPace en de model 3 zijn de verschillen tussen WLTP en EPA blijkbaar niet zo groot.
Matt Farah deed z’n gebruikelijke canyon review van de Taycan Turbo S en met zijn (stevige) rijstijl verbruikte hij 40% van de accu in 27km ?
@duderuud: ik denk dat een 911 Turbo S dat ook wel verbruikt daar. Zijn redelijk zieke wegen, waar je de wagens flink op de staart trapt.
de EPA van USA zit in elk geval dichterbij de werkelijke range dan de WLTP
@sonnybonds: de werkelijke range is voor iedereen persoonlijk. Geen enkele test geeft de juiste waarde die op zowel jou als mij past.
Tesla is toch ook WLTP getest, hoe zo’n enorm verschil te verklaren?
@alfalfa: Omdat Amerika graag buitenlandse produkten afkraakt.
@wimof: is gewoon een standaard test die voor iedere auto identiek is.
@pramm: Klopt, maar de één is al meer gelijk dan de andere.
Fossiel naar EV transformatie gaat gewoon gebeuren, EU westerse landen voorop. Maar EV is nu simpelweg nog geen volwaardig alternatief voor fossiele brandstof (mn mbt reikwijdte, laadtijd)…maar waarschijnlijk over 5 tot 10 jaar wel. Tot dan, rijd ik nog eventjes door met mijn diesel (euro 6d)
@buddy991: EU Westerse landen voorop, of toch dat gekke Amerikaanse bedrijfje genaamd Tesla? Van de Europese autobouwers hebben we nog niet veel gezien toch? 8 jaar na dato van de Model S introductie.
@buddy991: ow, vertel, waarom geen volwaardig alternatief. Volgens mij is het ondertussen al andersom. Een conventionele auto is al geen volwaardig alternatief meer voor een elektrische auto
@pramm: met de diesel rijd ik regelmatig 550 km op 1 dag, ik haal 1000 km op 1 tank, en het tanken duurt 1min20s. Er is momenteel nog geen EV alternatief wat hetzelfde kan…
Waarom hang je er niet gewoon een aanhanger achter vol met accu’s? Het enige waar het nog om gaat is actieradius.
@mwti: Goed idee, zeker aangezien we dan kleinere accus kunnen toepassen.
De range focus komt van de oliestokerangsthazen range is helemaal niet zo relevant zolang 95% van je ritten maar erin past.
Grappig dat die EPA onderzoek Amerikaans is, en Tesla dat ook is. Hoe toevallig dan ook dat de grootste concurrent die Europa moet gaan bieden, wat afgekraakt op de range tov de Tesla’s. Tijdens mijn bachelor bedrijfskunde werd ergens in de boeken al geschreven dat Amerikanen altijd maar een aantal uitwegen zien, 1 daarvan was; “If you can’t beat them, buy them”, of anders: “If you can’t beat them, destroy them”.
@ghost: En alle andere aziatische en europese merken met elektrische auto’s die wel normalere afstanden behalen? Daarnaast zie ik de kans wel wat groter dat een bedrijf als Porsche lobbiet/pusht/foefelt voor een goede waarde in de WLTP (Vag is immers niet vies van wat gefoefel op testen, remember dieselgate waar het allemaal mee begonnen is) dan dat de Amerikanen ongestaafd zo een concurrent afstraffen. Maar eerlijk gezegd lijkt mij de kans toch het grootste kans dat de Porsche toch gewoon minder energiezuinig is. Nog even wat praktijktesten afwachten die hopelijk onafhankelijk zijn en we weten het zeker.
Waarom zegt Porsche overigens niet gewoon 300km, als de praktijk dan beter is, heb je weet gratis reclame. Oh nee wacht, Tesla fanboys zijn net als spotters met een finnik appje, direct kijken naar de statistieken op papier…man man man wat kansloos dit.
Liever 200 miles in een Porsche dan 400 in een slecht afgewerkte Tesla.
@thomasthomas: Ik vind de Porsche zeker begeerlijker dan de Model S en het interieur is gewoon mooier qua ontwerp en materialen. Maar Tesla heeft niet stilgezeten; de laatste tijd zijn ze absoluut niet meer ‘slecht afgewerkt’. Ook m’n Model 3 uit juni dit jaar zit zowel buiten als van binnen zeer strak in elkaar geschroefd en rijdt zonder enig kraakje of rammeltje; daar worden wel stappen gezet.
Misschien eens testen wat de actieradius is bij een doorsnee hollands zomers gebruik: 4 personen aan boord inclusief hun bagage en een caravan erachter. Reken maar gauw op 50% vermindering van de actieradius, vertrekken in NL en je komt geheid België niet door. Er gaat nog veel gevochten worden aan de stekkerkasten.
@johnwaters: Doorsnee gebruik? Ik ken werkelijk niemand die de auto ooit gebruikt zoals jij beschrijft.
Dan nog is het gebruik voor vakantie incidenteel voor gezinnen met 2 kinderen en een caravan. Niet bepaald doorsnee gebruik.
Maar jij ziet overal bergen die er niet zijn. Wat dat betreft is die angst voor de EV bij jou niet erg. Je hoeft niet zover om de bergen op te zoeken tijdens vakantie ;)
@reactief: wie zouden die vreemde mensen dan zijn die met een auto met Nederlandse nummerplaat, caravan en propvolle koffer elke zomer naar de camping in het zuiden rijden?
Wat een ongelofelijke hoeveelheid klimaatdrammers hier op Autoblog zeg. Iedereen die zich positief uitlaat over een ICE of zegt deze te prefereren wordt van alle kanten aangevallen. Ga deprimerende onderwerpen als actieradius, uitstoot, accu techniek enz. op Groen7 verkondigen en laat autoliefhebbers in hun waarde.
Ik zie op een Rolex forum ook geen Casio aanhangers drammen dat hun digitaal Quartz horloge met batterij een betere/efficiëntere techniek is dan een hun achterhaalde Rolex automaat en ze die daarom maar moeten opgeven. Het is misschien zo maar that’s not the goddamn point!
@hanso: Beste man, u verdient een digitale High-five. Bij deze.
@hanso: Ik heb eerder het gevoel dat je twee kampen hebt die hard roepen. Elk topic over een EV wordt door beide aangegrepen om hun heilige huisjes weer het internet op te pleuren.
Maar de waarheid ligt zoals altijd ergens in het midden.
@hanso: ik zie ICE liefhebbers alleen maar reacties krijgen van de ‘EV-garde’ wanneer er weer onzin door ze geroepen wordt zoals dat je met zo’n “stekkerbak” of “stofzuiger” alleen maar de hele dag bij een laadpaal staat en dat elektrische auto’s per definitie alsnog vervuilender zijn dan ICE’s, waardeloos rijden en ga zo maar door.
@hanso: Wat een onzin. Het zijn beide auto’s dus beide horen gewoon thuis op autoblog. En dezelfde discussies zie je ook tussen BMW vs Audi. Of anti VW mensen op VW topics. Of automaat vs handgeschakelde bakken.
En daarnaast heeft dit ook een veel diepere maatschappelijke betekenis. Een rolex of casio heeft geen maatschappelijke impact. De discussie tussen ICE en EV heeft dat wel.
@hanso: vroeg was het de automaat, toen diesel, toen de turbo en over enkele jaren zijn we allemaal fan van elektrisch rijden.
@hanso: laat ze toch. Waar maak je je druk over.
doe dit in de winter en je hebt minder dan de helft van de opgegeven actieradius…
Kan mij er eerlijk gezegd niet zo druk over maken. Het zijn de eerste stapjes van Porsche in elektrische aandrijving dan mag je dit soort zaken verwachten. Dan nog is de vraag wie gelijk heeft maar dat je dit soort onduidelijkheden niet wil hebben als Porsche is evident. Zelfde geldt voor Tesla en hun “automatische piloot”. Daar zijn ze voorlopers in en dat is alleen maar te waarderen.
Iedereen is nog zoekende in de elektrische aandrijving en ik geloof heus wel dat Porsche hier van leert. Bij Taycan 2.0 zullen dit soort discussiepunten er niet meer zijn kan ik mij zo voorstellen.
@2wheeler: ik bedoelde meer het feit dat de EU voorop loopt in transitie naar EV in plaats van Fossiele brandstoffen. Het ging mij niet over Porsche vs Tesla, sure Tesla was de key innovator. Maar ik ga ervan uit dat er over 5-10 jaar veel en betere EV alternatieven/merken zullen zijn. Ik wacht tot dan en rijd door met mijn diesel, nu rijd ik regelmatig 550 km op 1 dag, ik haal 1000 km op 1 tank, en het tanken duurt 1min20s. Er is momenteel nog geen EV alternatief wat hetzelfde kan ?
@buddy991: Probleem is, de sleutel is de ACCU. Converters, laders etc zijn simpel te maken. De echte innovatie zit hem in de accu. Laat Europa daar nou echt HOPELOOS op achter lopen. Dat is het grote probleem van Duitsland en dat ze zo “anti” EV waren voorheen. Enorm veel anti-ev propaganda is daar verkondigd om maar ervoor te zorgen dat men geen Tesla gaat kopen. En dat is aardig gelukt, want er zijn veel meer Tesla’s in NL verkocht dan in Duitsland. En nu VAG met EV’s komt, komt de duitse overheid met echte subsidie maatregelen… alleen dan pas. Ze schijten hem 3 kleuren voor Tesla. Porsche engineers hebben zelfs gezegd bij het uit elkaar halen van de Model 3 dat het een hoogstaand engineerings kunstje is.
Koop die troep dan ook niet. China is er alweer klaar mee!
https://www.focus.de/finanzen/boerse/desaster-fuer-volkswagen-china-erwaegt-teilweise-abkehr-vom-elektroauto_id_11446352.html?x-fol-host=www.focus.de&x-original-path=%2Ffinanzen%2Fboerse%2Fwasserstoff-methanol-und-kuenstliche-kraftstoffe-es-waere-ein-desaster-fuer-volkswagen-china-erwaegt-abkehr-vom-elektroauto_id_11446352.html&x-ua-device=mobile-tablet
Gelukkig is de heilige Greta wel milieuvriendelijk, die rijdt tenminste met een elektrische vuilnisbak.
https://www.youtube.com/watch?v=r8SyoRwV_To
De Taycan rolt lekker uit, dat doet de tesla niet. In effect rijd de Taycan lekkerder. Minder regeneratie, maar beter comfort.
@onlyporscheman: geen idee hoe je daaraan komt… de hoeveelheid regeneratie kan je instellen in Tesla’s. Als je wilt dat ie uitrolt, doet ie dat gewoon.