Vergeet monoblock-velgen: Porsche weet wat men echt wil.
Deze week was het dan eindelijk zo ver: we kregen de nieuwe Porsche 911 voor het eerst te zien. De 992 mag na zo’n zes jaar zijn voorganger, de 991, opvolgen. Die kwam in veel verschillende smaken, met veel verschillende opties. Dat laatste moeten we het even over hebben. Dat er een configurator is van de 992, dat weten we. In die configurator is er met een arendsoog een feature ontdekt waar veel fabrikanten een voorbeeld aan kunnen nemen.
Om het te begrijpen, nemen we je even mee naar de configurator van de 911 GTS. We richten ons op de opties. Vink je niks aan, dan krijg je al een vrij complete auto. Maar er zitten ook een paar opties niet op en Porsche (maar ook vele andere autofabrikanten) laat je dat op een ietwat vervelende manier weten.
De welbekende gele pijlen staan gericht op de knopjes met opties die je niet hebt aangevinkt. Een bekend fenomeen, bijna elke auto heeft de ‘blanke knoppen’. Het is best logisch, elke auto die opties mist heeft zo geen gaten in het interieur. Zoals de GTS, de knopjes zijn oneven, dus om asymmetrie te voorkomen zijn de knopjes blank. Designtechnisch een goed idee, maar het is toch een soort materiële bevestiging dat je hebt bespaard op je auto.
In de nieuwe 992 was er helaas geen ruimte om stoelverwarming en stoelventilatie in de bediening van de climate-control te stoppen. Dus loste Porsche het op met een set knopjes in een gelakt stukje paneel onder de versnellingspook. Zo storend zijn de knopjes niet, ze zien er wel passend uit.
Echter, stel nou dat je bips al koud genoeg is van zichzelf: je hebt geen stoelventilatie nodig. Je verwacht dan dezelfde knoppen, maar dan blank. Porsche heeft echter geleerd van hun fouten en doet het anders:
Geen stoelventilatie, geen knopje. Ben je ook al warm van jezelf, dan kun je zelfs ervoor zorgen dat het paneel überhaupt geen knopjes bevat. Deze oplossing bespaart misschien minder kosten, maar bij een Porsche 911 wil het oog ook wat. Daarom is het gaaf dat ze er zo over hebben nagedacht en kun je je 911-interieur zo clean maken als je zelf wilt. Hoeft ook niemand te weten dat je hebt bespaard. (via Reddit)
NiNja zegt
Ik ben denk ik ook nooit een 991 (of Panamera of elke andere moderne Porsche) tegengekomen waarbij alle knopjes aanwezig zijn. Sommige modellen sluiten denk ik bepaalde opties direct uit. Bijv. een sportuitlaat op een model die dat al heeft.
rynnus zegt
Mijn zwakte is dat ik niet tegen blanke knopjes kan. Ik vind dat het allerergste. Dit is echt waar.
Maar oa in de huidige 5 serie is dit ook mooi opgelost, betreft de knopjes van de cameras, parkeerfunctie en nog één (wie weet het?). Als je de opties wèl hebt, staan ze mooi op een rij als touch functie naast de pook. Als je ze niet hebt is het een allerminst lelijk stuk glossy zwart waar niemand iets verwacht. ?
560pk zegt
@rynnus: bij mijn e61 indertijd was mijn knoppenlijst vol: er waren meer opties dan er knopposities waren, dus de keuze voor een extra optie betekende dat een andere moest sneuvelen
rynnus zegt
@560pk: Dat lijkt me afschuwelijk. Weet je nog welke opties het waren?
Dan is het toch wel een voordeel dat bijna alles tegenwoordig in iDrive geknald is.
e28forever zegt
@rynnus:
First World problems.
Onder de noemer afschuwelijk stel ik me andere dingen voor.
560pk zegt
@rynnus: toen de MK2 IDrive (MK1 zat in de kort daarvoor geïntroduceerde 7 “Bangle Butt” met 8 bewegingsrichtingen, de e60/61 kreeg een “vereenvoudigde” versie met 4 bewegingsrichtingen), maar nog altijd met (als ik het me goed herinner) een kleine 300 functies. Maar uitwisseling tussen de functies binnen IDrive en de knoppenlijst (niet de vrij programmeerbare knoppen die vanaf de facelift e60/e61 geïntroduceerd werden, maar de “vaste”, van pictogram voorziene knoppen) kan volgends mij zelfs nu nog steeds niet.
Volgends mij moest ik de automatische stoelzijwangen laten vallen toen ik stoelventilatie wilde: knoppenlijst zat vol. (Moest trouwens ook kiezen tussen óf M-stuur, óf stuurwielverwarming; óf M-pakket, óf active drive: nu is alles veel gemakkelijker combineerbaar).
rynnus zegt
@560pk: Vreemd eigenlijk. Heel gekke combinaties zijn het namelijk niet.
hehe zegt
@560pk: volgens mij had dat er meer mee te maken dat sommige opties elkaar uitsluiten dan de knippen rij.
Het M-onderstel is verlaagd en dat was toen nog niet met Dynamic Drive te leveren, alleen het standaard onderstel.
Sommige stoelen hadden misschien geen ventilatie plus verstelbare zijwangen? Bij de comfortstoelen (high executive) waren de zijwangen in ieder geval verstelbaar en die kon je ook geventileerd krijgen.
Ik het trouwens zelf een E61 gehad pre-facelift met sportstuur (zonder M logo) en stuurwielverwarming. Het knopje daarvan zat op de stuurwiel kolom verstopt.
Maar er staat mij inderdaad wel iets van bij dat als alle knoppen bezet waren, je soms sommige opties alleen vanuit Idrive kon bedienen, die anders een eigen knop kregen.
560pk zegt
@hehe: even voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat het elkaar uitsluiten van sommige opties altijd met de volle knoppenlijst had te maken.
De dynamic drive versus M pakket had inderdaad met de verlaging te maken, maar stuurwielverwarming op het M sportstuur (met de knobbels) ging echt niet. Natuurlijk zijn de stoelwangen van de comfortstoelen verstelbaar, maar er was een optie waarin dit automatisch ging (in een bocht gaf de buitenste wang meer tegendruk); dit was niet te combineren met stoelventilatie omdat er niet voldoende plek was op de knoppenlijst als je ook nog stoelverwarming, parkeerpiepers etc. bestelde
hehe zegt
@560pk: ja, volgens mij waren er 3 verschillende stuurwielen. Het stuurwiel met M logo was nog dikker dan het sportstuurwiel.
Was wel een fijne auto, beetje jammer wat ik in 5 jaar tijd allemaal heb moeten vervangen (oa Dynamic Drive en hoogteverstelling achteras).
Niet goedkoop gereden, wel fijn.
defl8 zegt
@rynnus: en de ‘neuscamera’ die om het hoekje kijkt als je een smal steegje uitrijdt.
Ik vind het best wel vreemd dat ze niet 3 plaatjes in het rek hebben met 6, 8 of 10 gaatjes. Desnoods de oneven versies een extra ‘mute’ of ‘mode’ knopje cadeau doen.
Benny_Weisz zegt
@rynnus: wat dat ene knopje doet waar jij naar zoekt, dat staat ongetwijfeld omschreven in het instructieboekje, hoofdstuk “dashboard”
sr20det zegt
Hoezo kan dat niet gewoon in de IMC verwerkt worden?
406_v6 zegt
@sr20det: als je een kouwe reet hebt, wil je gewoon direct dat knopje indrukken en niet met verkleumde klauwen door een f#%$ing menu heen moeten bladeren.. daarom
mashell zegt
@sr20det: wat is een imc? Een ziekenhuis?
derek306 zegt
@mashell: iets van interactieve media center
mashell zegt
@derek306: een term die ik nog nooit gehoord heb voor headunit of infotainmentsysteem. En ik werk in de branche…
Volvo_440_turbo zegt
Ik vermoed dat 1 van de autoblogredacteuren een positieve compulsieve obsessiestoornis heeft wat betreft de nieuwe Porsche 911 => telkens weer artikels en plaatjes posten…
Bij deze een tip: Als je geen ideetjes meer heb, nodig ons allen uit voor een testritje, kan je gelijk ook plaatjes van posten :D
wildewesten zegt
@Volvo_440_turbo: het is ook overall gezien de beste sportwagen imo
Volvo_440_turbo zegt
@wildewesten: Dat staat als een paal boven water natuurlijk! Laatst nog een Porsche magazine gekocht, dat was snel uitgelezen hoor! Wie niet van Porsche houdt is geen autoliefhebber :p
henk_he zegt
@Volvo_440_turbo: dus Jeremy Clarkson is geen autoliefhebber wil je zeggen?
Volvo_440_turbo zegt
@henk_he: Ik denk voor kijkcijfers niet en dat ie stiekem wel heel erg opgewonden raakt van Porsche ;)
Boomer zegt
@henk_he: dat klopt. JC is een geld liefhebber. Als hij een autoliefhebber was had hij zijn shows wel anders ingericht.
autoblogger zegt
@volvo_440_turbo: lol, een Porsche-magazine, lekker objectief! Maar goed, dan ben ik blijkbaar ook geen liefhebber.
Volvo_440_turbo zegt
@autoblogger: correctie, een onafhankelijk Porsche magazine, ik kan de naam niet meer geven, het boekje ligt in ons buitenverblijf in Frankrijk nu, btw, geen Porsche liefhebber? Heb jij een hart van ijs misschien? :p Gewoon het horen van een Boxermotor kan je toch niet koud laten? Maar soit, ieder zijn ding natuurlijk, mijn post ook niet té serieus opnemen, ik begrijp wel dat bijvoorbeeld tieners eerder voor Japans spul gaan. Ook veel respect hiervoor natuurlijk!
ikleesookoverautos zegt
@Volvo_440_turbo: waarom gaan tieners voor Japanners. Waar komt die wijsheid vandaan?
Volvo_440_turbo zegt
@ikleesookoverautos: Gaminginvloed, fast and furious films (deze beiden hebben Japanse sportwagens bij jongeren populair gemaakt overal ter wereld) en het feit dat kopers van Porsche toch vaak oudere mensen zijn, en ook omdat jongeren vaak minder kapitaalkrachtig zijn om een Porsche te kopen. Op dit vlak heb ik de laatste jaren niet onder een steen geleefd om tot die conclusie te komen ;)
renegade zegt
@ikleesookoverautos: Casio
autoblogger zegt
@volvo_440_turbo: een Porsche rijdt supergoed, maar mooi vind ik het niet. En het is de standaard keuze in het segment, net zoals de Volkswagen Golf eigenlijk (ook een prima auto, maar niet per se mooi). Maar goed, ieder zn smaak!
RubenPriest zegt
And now it’s time to give it a Doug score
Loek zegt
@rubenpriest: starting with the weekend categories and styling…
Robert zegt
Ooit een Golf 2 gehad en daar zo’n dummy-dopje (uit het rijtje van 2x drie knoppen, links naast de radio) vervangen door een schakelaar van de sloop. Met een beetje peut het icoontje er af gepoetst en met de kniptang en twee kabelschoentjes creëerde ik hiermee de perfecte startonderbreker. Was altijd weer de gein op verjaardagen en zo: “ja joh, neem mijn auto maar ff mee.”
Schiet me in eens nog te binnen: de lpg-boer waar ik de auto in onderhoud heb, werkte in zulke dopjes altijd heel netjes de schakelaar en de vul-indicator weg.
neleev zegt
@RRRobert: zelfde hier met mijn 3-er uit ‘86. Naast de alarmlichten en achterruitverwarming 2 loze knoppen. 1 is een schakelaar die normaal je electrische ramen blokkeren kan: benzinepomp aan/uit. Meteen leuke anti-theft. Andere is een rood lampje in die knop weggewerkt. Dit kwam ik eens tegen op de sloop. Knippert als auto van contact is.
Heb ook iets tegen lege ruimte ;)
e28forever zegt
@neleev:
Dat is een leuk idee voor de E28.
Bedankt, kan ik nog een “to do” item aan mijn lijstje toevoegen. ;o)
Captain zegt
Bij SAAB losten ze dit anders op, links van de navi zaten effectief knopjes, maar ze deden helemaal niets als je ze indrukt. Er is zelfs één van de 2 gelabeld ‘—‘, de ander is blank.
Kon het toch niet laten om ze af en toe in te drukken :)
https://autocovr.com/wp-content/uploads/2015/04/548-SA-5-1.jpg
pomoek zegt
@captain: briljante oplossing. Gewoon alle knopjes standaard mee leveren. Alleen sommige doen het gewoon niet. Mooi vol dashboard en zal per saldo niet veel meer kosten.
moveyourmind zegt
@captain: Maar wel een echt werkend nightpanel knopje!
Als je dat indrukt zijn in het donker worden de loze en andere niet zo belangrijke knopjes heel fraai volledig onzichtbaar.
Scandinavisch design op zijn best.
joostmorra zegt
joostmorra: wat een gezeik over een paar knopjes van een veel te dure opgepimpte VW kever met eveneens motor achterin. En dat vind ik niet omdat ik de auto niet kan betalen, zoals de reactie van mensen de de 911 adoreren vaak zeggen. Gewoon even doorsparen je hebt geen platgeslagen kever maar een Aston Martin DB 11. Kun je ook in je garage nog eens genieten.
bfvo zegt
@joostmorra: en met de onvolprezen Engelse betrouwbaarheid zal je ‘m vaker in de garage kunnen aanschouwen dan je lief is.
bfvo zegt
@joostmorra: maar hoewel een nieuwe 911 natuurlijk best wel groot autonieuws is, is dit artikel inderdaad nogal “over the top”.
stfu zegt
Lijkt wel alsof de velgen langs een stoeprand zijn gekomen.
hamerhaai zegt
Al vaker genoemd dit, ook hier in reactie miss wel jaren terug. Mooi.
Bartholomeo zegt
Veel merken doen dit reeds. Bij mijn A6 uit 2005 zat het extra-licht pakket er niet op. Dwz, geen overhead rode lampjes die je console mooi oplichten ‘snachts. Om dit achteraf in te bouwen moest ik 2 led-setjes bestellen + de complete afdekplaat. Die kon je krijgen met en zonder gaatjes voor de lichtjes. Maar ook met en zonder knopje voor de garage bediening. Maar ook met en zonder schuifdak bediening. In het beige of zwart. Dit zijn dus al 32 verschillende afdekplaatjes…. In 2005
mashell zegt
@Bartholomeo: en dat zelfde Audi heeft in de A4 een centrale tuimel schakelaar lijst met altijd een niet functionele schakelaar, ontzettend jammer.
griffendahl zegt
@Bartholomeo: Een E46 bmw uit ‘98 had dit ook…
evdw zegt
@bartholomeo: Inderdaad, en eerder ook al. Als je op je A4 uit 2001 destijds geen elektrische ramen achter bestelde maar wel voorin, kreeg je netjes een heel ander kapje in je deur met maar 2 knopjes naar elkaar ipv 2 met daarachter 2 lege.
mashell zegt
Of dit nou zo geniaal is? De Panamera en Cayenne hebben een hoefijzer vorig bedienpaneel rond de versnellingspook. Touch met haptische feedback waarbij niet beschikbare functies niet verlicht worden. De 911 heeft een klimaat en infotainment module boven de pook, glimmende afdekplaatjes naast de pook en een schakelaarlijst met tuimelschakelaars in het midden en nog wat knoppen voor stoelverwarming en ventilatie bij de bekerhouders. Rommelig en daarmee typisch 911 maar het kon mooier.
willeme zegt
Dan ga ik toch liever voor een Ferrari Portofino. Mooier geluid en daar kun je ook opties op krijgen.
100octane zegt
@willeme: en die doet niet rrrrrrr en hij heeft iets weg vd natuur in het amazonewoud… maar ja, eerst ff de Lotto winnen.
kniesoor zegt
@willeme: Portofino ? PORTOFINO ? ‘Haventje’ ! ?
hehe zegt
Jammer dat de lege knoppen geen chromen dwarsbalkje krijgen.
Dat zou er volgens mij beter uitzien
dromedaris zegt
Of doe het gwn slim zoals Lexus. Draaiknopje naar links = zetelventilatie
Zelfde draaiknopje naar rechts = zetelverwarming.
Rocket science
mynameisjeroen zegt
@dromedaris: klopt. En als je geen stoelventilatie/verwarming hebt in je Lexus, dan heb je ook geen (loze) knopjes. Gewoon perfect.
888natan zegt
Niet echt een optie als er voor je bepaald wordt dat er geen blanke knopjes komen als je bijvoorbeeld de stoelventilatie optie niet neemt. Azijnzeiker… jup..
vroaaar zegt
@888natan: ja, ik wil de optie dat ik zelf kan bepalen of ik blanco knopjes wil of niet! ;)
napo zegt
Sorry Autoblog klopt niet wat je schrijft. Ik had alle opties op m’n 718s maar dan nog krijg je niet alle knopjes vol. Dit was gewoon bij design. En t scheelt productie kosten om alles gelijk uit te voeren.
thomasthomas zegt
Heb dat ook van Porsche nooit begrepen dat dat zo moest. Het is geen Lada.
kappenou zegt
Heel bijzonder… De 997 en cayman/boxster 987 hebben ook geen loze knopjes.
Of je hebt het knopje of hij ontbreekt totaal en loopt de behuizing door. Geld voor o.a. De sportchrono knoppen voor sport uitlaat, onderstel en de stoelverwarming.
mynameisjeroen zegt
@kappenou: de 986 heeft wel een hoop loze knopjes :-(
kniesoor zegt
Die loze ‘knopjes’ storen me in het geheel niet. De momenten, dat ik naar de console kijk om dempers en/of klep in uitlaat te verstellen zijn dermate kort, dat ‘t me niet opvalt.
jochempie zegt
Loze knoppen storen mij allerminst. Het is voor mij de bevestiging dat ik de “juiste” auto heb laten bouwen, met precies de opties die de auto voor mij beter maken (sportuitlaat aan/uit) en precies niet de opties die voor mij geen toegevoegde waarde hebben (schuif/kanteldak. Waarom wil ik extra kilo’s zo hoog boven het zwaartepunt?) Sterker nog, als ik veel loze knoppen in een 911 zie, denk ik “puristisch!”
Maar over het bestaan van de loze knoppen.. maak je maar geen illusies over “design” of “symmetrie”. Het is 100% een verkooptruc voor mensen die daar niet tegen kunnen.
mashell zegt
@jochempie: waarom zou ik een sportuitlaat willen waardoor mijn auto meer herrie gaat maken terwijl ik voor hetzelfde geld een glazen schuifdak kan hebben met meer licht in het interieur en af en toe ook nog lekker open kan zetten.
Jochempie zegt
@mashell: Omdat een licht interieur afleidt van de omgeving, de auto hoort donker te zijn van binnen, en meer herrie een pluspunt is van een ICE motor.
nickvandijk zegt
Dit met de stoelverwarming/koeling was voorheen ook netjes opgelost…
s62b50 zegt
Ik heb hier een vraag. Bij oa de e46 m3 zag je vaak de hele knoppenbalk bij de versnellingspook vol zitten. Stoelverwarming, dsc, zonnerollo, Harman/kardon enzenz.
Maar: als je een cabrio had leverde dat 2 extra knopjes op. Waar bleef dan de harman/kardon knop? Want ik kan me niet voorstellen dat je geen hk kon krijgen in een cabrio. Alvast bedankt, ik vraag me dit al jaren af. Fijne zondag