En ja, dat is een atmosferisch blok!
Toen Porsche de nieuwe 718 GT4 onthulde maakte het Duitse automerk bekend dat de sportauto een nieuw blok had gekregen. Het ging in dit geval om een 4.0 zescilinder boxermotor. In de GT4 goed voor 420 pk en 420 Nm koppel. De verwachting was toen al dat Porsche het blok ook in andere varianten zou gaan gebruiken en in dat opzicht komt het merk nu met aangenaam nieuws.
N/A power
Porsche heeft de natuurlijk ademende 4.0 gepropt in de 718 GTS. Zowel de Cayman als de Boxster GTS zijn vanaf heden met deze motor te krijgen. Maar wacht, denk je misschien. Er was toch al een 718 GTS? Dat klopt. De oude 718 GTS Cayman en Boxster met de 2.5 liter viercilinder worden vervangen voor deze nieuwe 718 GTS 4.0.
De Porsche 718 GTS 4.0 levert 400 pk. Dat is 35 pk meer in vergelijking met het oude model. Het feest stopt pas bij 7.800 tpm en dan moet je opschakelen. De Duitsers leveren de auto met een handgeschakelde zesversnellingsbak. 0-100 km/u doet de GTS 4.0 in 4,5 seconden. De topsnelheid bedraagt 293 km/u.
Standaard zaken op een GTS 4.0 zijn onder meer Porsche Active Suspension Management (PASM), het Sport Chrono Pakket, Sportstoelen Plus, een 20 millimeter lager sportonderstel en Porsche Torque Vectoring (PTV) met een mechanisch sperdifferentieel op de achteras.
GTS accenten & interieur
Zoals gebruikelijk herken je een GTS aan zijn zwarte accenten. De nieuwe GTS 4.0 weet zich te onderscheiden met een ander achterwerk. Geen twee centrale uitlaten in het midden, maar twee uitlaten die iets verder uit elkaar staan. Net als de Cayman GT4.
Het interieur van de 718 GTS bestaat uit heel veel alcantara. Onder andere de armsteunen, de middenconsole, versnellingspook, deurpanelen en het stuurwiel zijn van dit materiaal. Met het optionele GTS-interieurpakket kun je extra kleuren toevoegen. Bijvoorbeeld voor de gordels of de toerenteller.
Prijs & concurrenten
Een grotere, atmosferische motor betekent ook een harder pakslaag uit Den Haag. De uitgaande 718 GTS was er vanaf 115.000 euro. Deze nieuwe 718 GTS 4.0 kost 137.200 euro als Cayman en 139.300 euro als Boxster.
De Cayman gaat onder meer concurreren met de BMW M2 Competition (411 pk, 102.096 euro) en de Audi TT RS (400 pk, 97.380 euro). Mede door zijn atmosferische karakter (en dus meer CO2-uitstoot) zal de GTS 4.0 altijd een klap duurder uitvallen in vergelijking met de concurrentie. Daar krijg je wel lineair speelplezier voor terug. Eind maart staan de nieuwe modellen bij de dealer.
yamahav8 zegt
Kijk! Goed nieuws. Ik kan me zo gauw geen ander voorbeeld bedenken waarbij de motor voor een model met de tijd groter wordt tegenwoordig. Mooi dat ze dit bij Porsche hebben besloten
atrak zegt
@yamahav8: Mini Cooper S 1.6 nu 2.0. VW polo gti 1.4 nu 2.0.
Dizono zegt
@yamahav8: BMW 7 Plug-in (van 4 naar 6 cilinder), Volkswagen Amarok idem.
drdre1 zegt
@yamahav8: mazda met SkyActive mss?
barendbotje zegt
@yamahav8: A4 facelift, 1.4 -> 2.0
kareljansen zegt
@yamahav8: 1.4 t(f)si naar 1.5 t(f)si
flatsixx zegt
Voor het eerst in tijden dat ik echt heel blij ben met auto nieuws. Fijn die compensatie van de Taycan. Ben benieuwd wat ze met de 911 gaan doen, aangezien er een grotere motor in de Cayman/Boxster ligt!
900t zegt
De heer heeft onze gebeden gehoord!!!
bbfix zegt
@900t: Dat gebeurd altijd hoor
karhengst zegt
@bbfix: lieve Heer, gaarne een grammatica cursus voor deze meneer.
Gelijk maar proberen dan.
lolikbenbol zegt
@karhengst: met ‘deze’ bedoel je jezelf neem ik aan.
bbfix zegt
@karhengst: ik geef toe, ik ben niet perfect…
drdre1 zegt
@900t: De Heer rijdt zelf ook Porsche denk ik. ?
jules713 zegt
@drdre1: de Heer rijdt Hellcat.
drdre1 zegt
@jules713: ?
harrie zegt
Ze moesten wel nadat uit de ingestorte verkopen bleek dat het publiek de 4 cilinder niet blieft.
SimonMc zegt
@harrie: Is dat zo? Oprechte vraag.
degrotemuis zegt
@simonmc: Dat heeft eerder op Autoblog gestaan. De 718 verkoopt een stuk slechter dan de voorganger met 6 pitter.
Leuke toevoeging die 4.0, maar met wat opties intussen al anderhalve ton voor een boxster met 6 pitter? Toch een hoop geld.
lekkerlinksrijden zegt
@degrotemuis: is het zeker, maar dit is wel een pareltje. Dit is voor mij de Porsche die ik wil
koningjamesversie zegt
@degrotemuis: Ik ben 100% MB, maar dit is eindelijk een reden om dat paard uit Stuttgart eens serieus te gaan liken. Gaaf! En dat in deze tijd van milieu nonsense! Lekker hoor Porsche
kminne zegt
Als je er een wilt even wachten tot na 1 juli. Dan gaat de bpm waarschijnlijk wat omlaag.
christian85 zegt
@kminne: met de nadruk op waarschijnlijk
Ram-G-maN zegt
Ik weet het niet hoor, maar lijkt hierdoor de GT4 niet meteen stuk minder speciaal? Hadden ze de GTS niet wat minder slagvolume (3.8L), hogere maximaal aantal toerental en een fractie meer compressie kunnen geven om op 400 PK te uitkomen? En waar blijft in hemelsnaam de optie voor een PDK?
hotze zegt
@AutomotiveDesigner: hopelijk blijft die pdk uit de optielijst ?een rauwe motor vraagt om een rauwe schakelbak.
kempenaer zegt
@automotivedesigner:
Die pdk zal er vast wel komen. Wat je in een sportwagen met een automaat moet, ik zou het niet weten. Fantastisch dat Porsche de handbak in ere houdt.
eselkaa zegt
@kempenaer: ik weet het niet maar is dit niet meer het sentiment / drang naar wat het was. Want feitelijk en technisch gezien is m.i. pdk beter, sneller, goedkoper etc.
Zal wel vloeken in de kerk zijn voor sommigen hier maar objectief gezien is pdk wellicht een betere keuze. Maar vooropgesteld dat elk sentimentele/emotionele redenatie ook tot een legitieme persoonlijke keuze kan komen
laptom zegt
@kempenaer: Nooit met een pdk gereden merk ik. Pdk is overigens geen automaat. Is een normale versnellingsbak met dubbele koppeling. In een moderne Porsche is de handbak niet meer gepast, in alle omstandigheden is de pdk superieur, ook bij erg ervaren chauffeurs. Nu moet ik zeggen dat de 997 en daaronder nog wel steeds graag met een handbak rij, maar vanaf de 991 en 718 mag je voor mij een pdk klaarzetten.
kempenaer zegt
Goed nieuws. Het belastingbeleid in Nederlandje laat veel afgunst en kleinzieligheid zien en dat zijn hele lage eigenschappen en daar hoeft niemand trots op te zijn.
Ik vind het fijn voor mensen in landen met een minder dwingende en verbiedende overheid dat ze voor een fantastische atmosferische 6 cilinder kunnen kiezen, met een heerlijke handbak!!!
Leve Porsche!
reactief zegt
@kempenaer: Op een positief artikel waarin Porsche weer een mooie motor toepast beginnen over afgunst en kleinzieligheid van de belastingdienst. Het zit diep of niet?
thomassnelweg zegt
@reactief: Ik kijk daar even anders tegenaan. In het eerste deel van het bericht van Kempenaer zie ik terechte kritiek op de overheid van een strijdbaar persoon. Je mond houden en toekijken lijkt me ook niet de juiste houding, of wel? In deel 2 van het bericht zie ik enkel positieve dingen over de auto en de ander wat gunnen. Ik zou je adviseren om morgen eens te proberen met je andere been uit bed te stappen.
kempenaer zegt
@thomassnelweg:
Inderdaad. Zo is het bedoeld.
Een auto met een briljant concept: middenmotor, atmosferische 6 cilinder boxer en een handbak. En die wordt in ons land fiscaal excessief bestraft. In veel andere landen niet.
Waarom kiest de Nederlandse overheid voor dit beleid? Waarom gunt de Nederlandse overheid haar burgers geen leuke auto’s? Afgunst, calvinisme en een onwetenschappelijk emotioneel milieubeleid.
87sandyd zegt
@kempenaer: Ik snap dat het vervelend is dat ons calimero-landje voorop moet lopen. Maar het is gewoon een wereldwijde CO2 lobby waar we last van hebben.
Ik hoop oprecht dat men over honderden jaren zegt: In de 21e eeuw begon de mensheid te snappen dat zij de wereld aan het kapot maken waren. Door de verandering in gedachten hebben zij de mensheid gered
allesmetturbo zegt
Waarschijnlijk de aller leukste porsche nu!
ghini zegt
Ik ken al die motoren van Porsche niet uit mn hoofd maar als ik zou moeten gokken hoeveel PK er bij zou komen bij een stap van een 2.5 4 cilinder naar 4.0 6 cilinder dan zou ik toch wel een stuk meer dan 35 pk gokken! Wat is het gewichtsverschil? Is dit naast beter geluid wel een beter rijdende auto geworden?
w0o0dy zegt
@ghini: ja want beide gingen al harder dan in de praktijk haalbaar is. Dus een paar kilo extra en wat vermogen erbij doet voor de prestaties waarschijnlijk weinig. Maar door het geluid en de manier waarop de motor het vermogen afgeeft en de betere voorspelbaarheid is deze echt wel leuker. En daar gaat het om bij een sportwagen. Maar die prijs….. ?
nopetrolnofun zegt
@ghini: de 4 cilinders has natuurlijk turbo’s, overigens is dit natuurlijk niet het maximale wat zij eruit kunnen peuteren.
ghini zegt
@nopetrolnofun: ach natuurlijk! Thanks
joris1988 zegt
? Stop ook maar in de 992 GTS dan
rikv99 zegt
Hoe vet deze porsche dan dan ook is, voor dit geld kan je een door Pure Turbo’s getunde M2 rijden… met 500whp!
nopetrolnofun zegt
@rikv99: maar dan heb je een bmw en een auto die klinkt ams een wolf met kunstgebit.
kempenaer zegt
@rikv99:
Niks makkelijker voor goedkope pk’s is een turbo of compressor op een blok schroeven.
Kijk maar wat MB uit een 4 cilinder peutert bij de A45S. 421 pk uit een 4 cilinder.
Maar het zegt me niet veel. De prachtige symfonie en het directe oppakken van een afmosferische 6 cilinder boxer is van een totaal andere klasse.
viezefreddyw zegt
Over vakanties gesproken, vliegtuig of auto. Dit is toch de ideale vakantieauto? Bagageruimte voor twee personen is prima en je hebt op de Alpen de grootste lol. Ja, ik vind het een leuk ding. Stervensduur, maar leuk.
w0o0dy zegt
@viezefreddyw: maar kun je dit aan jezelf verkopen als je ook een Supra of een Z4 of M2 comp of A110s kunt kopen? Is deze echt zoveel begeerlijker dan die wagens?
reactief zegt
@w0o0dy: Deze is zeker begeerlijk. Maar de A110 zou ik zeker verkiezen boven deze 718. Zelfs als het prijsverschil niet factor 2 zou zijn.
crepito zegt
@w0o0dy: Tja, het is een Porsche..
allesmetturbo zegt
@w0o0dy: zou deze daar zeker boven verkiezen. Z4pra = bah, alpine lang niet zo snel. M2 met leuke tune zou wss aardig in de buurt komen maar heeft een heel ander karakter doordat de motor in de neus ligt.
viezefreddyw zegt
@w0o0dy: De Z4 en Supra vind ik niet mooi. De M2 CS zou inderdaad een leuk alternatief zijn net als de A110. Kiezen is lastig zat, maar een atmosferische boxermotor is wel uniek in deze tijd.
kempenaer zegt
@w0o0dy:
Ja. Zonder twijfel.
wessel04 zegt
Er. Is nog hoop :)
ericc zegt
Als ik de prijzen zie op de site van automotorundsport (81 000 en 83 000 euro voor Cayman/Boxster) zijn de Nederlandse prijzen om te huilen. Een rede om Den Haag met gele hesjes te bestoken!!!
Hupke zegt
Wat is het verschil tussen gts en gt4, in boxter uitvoering?
willeme zegt
Op papier de ideale Porsche. Ben benieuwd of het op Asfalt ook zo is.
Een zwaar geknepen atmosferische motor met een handbak met véél te lange verzetten. Met 4 liter slagvolume zal ‘ie onderin wel oppikken, maar ik ben benieuwd of ‘ie ‘in het echte leven’ rapper aanvoelt dan zijn voorganger. Ook is het prijsverschil wel erg klein met de GT4 en groot met de concurrentie. Een M2 is 40 mille goedkoper. Dat is eigenlijk te veel.
Perfecte okazie dus voor over 10 jaar. Importeren en dan een paar mods uitvoeren: eindoverbrenging inkorten, ECU aanpassen en beademing optimaliseren. Dan heb je een toppertje.
100octane zegt
@willeme: maak je niet druk om de motor, dat is werkelijk een pareltje. Soepel en heel veel koppel voor een atmosferische. DIe lange verzettenfabel beperkt zich sowieso enkel tot de 2de (niet alles v porsche critici klakkeloos aannemen he). De balans is werkelijk onwezenlijk, een scalpel. Ja, deze auto is de top vd top voor wie een dagelijks bruikbare sportauto wil die er ook nog understated uitziet. Kleiner, agieler, sympathieker dan een 911 en daarenboven toch potentie genoeg. Een sturing met finesse en een handbak ve andere orde. Sorry hoor, maar een M2 of een alpine zijn hiervoor geen concurrenten. Freude am fahren? Dan moet je bij Preuninger langs gaan. Ps: ik prefereer het karakter v deze motor boven dat ve gt3rs voor alledaags gebruik. Minder extreem, beschaafder en rustiger.
willeme zegt
@100octane: Die lange verzetten zijn helaas geen fabel. Mede dankzij de vrij liniaire opbouw van de atmosferische motor vond ik de acceleratie een beetje tegenvallen. Natuurlijk, het is voor de puristen. Maar PDK + Turbo is tegenwoordig wel verdomd effectief: kortere verhoudingen, snellere schakeltijden en (veel) meer koppel. Houdt er rekening mee dat deze motor geknepen is, veelal resulteert dat in een vermogenskromme die bij 5.000 (ofzo) toeren stopt met klimmen. Dan wordt die lange bak helemaal vervelend. Dat is eerste zie ik Porsche nog wel omzeilen, dat tweede niet.
Ik vind 140K een beetje te gortig. Qua prijs zit ‘ie wel heel dicht tegen de GT4 aan. Koop dan de GT4, dan hoef je alleen maar de eind reductie korter te maken.
100octane zegt
@willeme: ik rij met die bak. Je mag m gerust eens komen testen hoor, als je er een wsl verre rit Belgisch Limburg voor over hebt… En de echte punch komt weldegelijk – zoals het een atmosferische porsche betaamt – pas vrij boven de 5 duizend toeren. Uiteraard is ie wat geknepen, vooral omwille vd positionering id markt tov gt4, net zoals de gt4 tov gt3. En wil je nog efficiënter dan turbo pdk? = bestaat ook, ga elektrisch. Het gaat hier om een product waarvoor je doelbewust kiest omwille vd soul, de emotie. Dan is turbo pdk geen concurrentie. Dit is geen verpissersauto.
willeme zegt
@100octane: Het is een sportwagen van 140k ;-). Daar mag wel een beetje gang in zitten. Niet dat je moeite hebt met de eerste de beste M135i van een Autoblog redacteur. Overigens: turbo en PDK kan ook erg goede techniek zijn. Ouderwets hoeft niet altijd beter te zijn.
Een Alpine A110S biedt ook veel fun, ‘soul’ en ongeveer gelijkwaardige prestaties als deze Porsche. Maar het scheelt een mooie gebruikte Alpina voor in de winter.
Komt ook een beetje door de prijs dat het zo’n lastige propositie is. Cayman GT4 is een topwagen, dat geloof ik meteen. Qua hardware lever je stiekem best veel in met zo’n GTS, terwijl de prijs nauwelijks lager is. Ook zit je in 911-territorium qua prijzen, wat in standaard spec ook een briljant apparaat is.
kempenaer zegt
@100octane:
Een Golf R naar de tuner brengen en je hebt ook een snelle auto.
Een tesla accelereert ook erg vlot naar de 100 met lage bijtelling en vele andere fiscale bevoordeling.
Het is wat je zegt, het zegt allemaal niet zo veel. Een turboblok mist finesse en pakt niet op zoals een atmosferische motor en een bev is klinisch en kil.
Een relatief lichte Porsche met atmosferische 6-cilinder boxer middenmotor, handbak en achterwielaandrijving.
Een zaligheid.
Dat hij in Nederland door de bizarre BPM wetgeving extreem duur is, daar kan Porsche natuurlijk niets aan doen.
Mooi dat Porsche deze auto op de markt brengt.
joris1988 zegt
@willeme: in de praktijk geef je in de voorganger juist zo min mogelijk gas. Dat scheelt een hoop Kärcher aggregaat lawaai namelijk, wat klinken die motoren lelijk zeg. Denk dat ze opdrogen als de nieuwe minkukel in de Porsche reeks, goed nieuws voor Casper en Wouter.
willeme zegt
@joris1988: Vind ze niet zo verkeerd klinken, eigenlijk. Ben natuurlijk een Subaur liefhebber, dat kan wat verklaren. Moet zeggen dat ‘ie in het echt een stuk beter klinkt dan op de filmpjes.
frederik zegt
@willeme:Na daadwerkelijk in een 718 gereden te hebben kan ik beamen dat het geluid helemaal niet verkeerd is. Alleen de sportstand op de uitlaat doet het geen goed, dat geeft teveel kunstmatige scheetjes en knalletjes.
poes zegt
Tof ook dat ze versie met handbak als persmateriaal gebruiken. Zo van “jongens, we doen er alles aan de handbak onder de aandacht te brengen, koop dat ding dan ook, want anders moeten we er toch echt een keer mee stoppen”.
Dat gezegd hebbende, màn, wat een droomauto is dit geworden. Een atmo 4.0 6-cilinder, met handbak. Gemonteerd in zo ongeveer de perfecte sportauto. Je moet bijvoorbeeld voor de gein eens in een Boxster/Cayman gaan zitten, de zitpositie is zo ongeveer perfect te krijgen. Dat zie je zelden (vind ik).
Rick-dos zegt
Ooit was een Boxster een “kappersauto” tegenwoordig is het gewoon een gaaf ding. Ik zou er zeker wel één overwegen, en nee, ik ben geen kapper. Ik ben getrouwd…..met een vrouw…..denk ik…
imaginenl zegt
We kunnen wel juichen maar met deze motor is de 718 in Nederland een totaal oninteressante auto. Prijs schurkt zo dicht tegen een 911 aan dat je wel een enorme 718 liefhebber moet zijn om die te kiezen (het blijft wel 1 vd gaafste porsches van dit moment)
baklava zegt
Lijkt me de ideale Porsche
Dutchdriftking zegt
Fantastisch nieuws in deze tijd van Greta fans! Niet dat ik hem ga/kan kopen, maar man, wat zou ik graag een gele Boxter GTS kopen met deze motor!
hanso zegt
Voor mij is dit perfectie ook door het standaard mechanische sperdifferentieel, iets wat bij de 981 GTS ontbrak en helaas maar door weinig kopers werd aangevinkt. Bereikbare droomauto die (met PDK) wellicht mijn F-Type V6 S gaat vervangen.
Onehp zegt
@allesmetturbo: Alpine lang niet zo snel? Een A110S zal quasi even snel zijn als deze GTS (gebaseerd op dat een A110 niet veel trager is dan een 718 GT4), dus daarom moet je hem alvast niet laten.
Deze Porsche doe je voor de motor en handbak, de Alpine omdat je weet dat lichter leuker is om rijden, en gewoon omdat het een goed uitgevoerde sportwagen is die toevallig ook veel goedkoper is.
willeme zegt
@onehp: A110S heeft veel koppel en een zeer laag gewicht. Op de Nordschleife zal de Porsche sneller zijn, op de B-wegen daarom heen niet. Die Alpina spurt weg wanneer de Porsche toeren moet maken. Wellicht dat de traagheid met PDK meevalt, die heeft kortere overbrengingen.
Onehp zegt
@willeme: Alpina? ;) de S heeft niet veel koppel hoor, slechts 320Nm en maakt juist graag toeren.
Welke PDK?
De GTS zal rechtdoor niet noemenswaardig sneller zijn dan de de A110S.
Ik zie verder geen reden dat er een noemenswaardig verschil zal zijn op de Nordschleife, lager gewicht helpt ook daar en GTS heeft waarschijnlijk ook geen Cup bandjes. Blijft speculatie natuurlijk, de ene is nog niet getest en de andere is nog niet op de markt…
Mijn punt is, iemand die denkt dat de A110s veel trager is (omdat ie zich blind staart op pk’s?) heeft het verkeerd voor.
Voor vermaak:
GT4 vs A110 252pk +kw +direzza
https://youtu.be/AE9_teR6SX8
tttijn zegt
Droombaan als GTS
tttijn zegt
@tttijn: droombak