Klinkt misschien wat tegenstrijdig, toch gaat Porsche de Taycan Cross Turismo uitstellen omdat de Taycan zo’n succes is.
Porsche zou niet Porsche zijn, als het niet verschillende submodellen van hetzelfde model uit zou brengen. Neem de 911. ‘Dé 911’ bestaat niet echt. De instapper is de Carrera, maar daarvan kan je weer een 4, een S of een 4S nemen. En daarvan zijn weer cabrio-versies te koop. Wil je een cabrio die iets meer indruk maakt? Dan is er de Targa. Uiteraard ook in 4- en 4S-smaakjes. Wil je iets meer pk? Dan is er de Turbo. Ook deze is als S, cabrio of cabrio S te koop.
Lang verhaal kort: Porsche doet niet echt aan het maken van één automodel. Het is dan ook opvallend dat het met de Taycan nog aardig tam was. Deze elektrische sedan is inmiddels in iets meer smaakjes te koop, maar voor Porsche-begrippen doen ze het nog aardig kalm aan.
Daar moet echter binnenkort verandering in komen. We wisten al dat de grotere Cross Turismo ooit zou komen. Deze station had eind dit jaar onthuld moeten worden, maar dat is verplaatst naar begin 2021. En deze keer eens niet vanwege problemen rondom het coronavirus, maar vanwege iets heel simpels. De Taycan is simpelweg een te groot succes.
Althans, dat is wat onder meer Bloomberg schrijft. Er is nog zoveel vraag naar de Taycan, dat Porsche zich voor nu wilde concentreren op de ‘essentiële zaken’. Begin volgend jaar moeten we de Cross Turismo voor het eerst zien. Vermoedelijk is de auto dan later dat jaar te koop, in dezelfde verschillende smaakjes als de standaard Taycan.
Door de coronacrisis kregen veel autofabrikanten te maken met teruggelopen inkomsten en verliezen. Porsche, Tesla en Toyota zijn de weinige autofabrikanten die nog zwarte cijfers wisten te draaien. Oliver Blume zegt dat dit door de ’teruggekeerde vraag’ uit China komt. De autofabrikant verwacht het hele jaar nog zwarte cijfers te kunnen schrijven en zegt geen autoprojecten te hoeven annuleren door de crisis. Porsche wil ook sterk investeren in elektrische auto’s, naar verwachting zijn 40 procent van alle verkochte Porsches in 2025 volledig elektrisch.
goodvibrations zegt
Hoop dat het een voorbode is voor de rest van de VW groep/Porsche holding… ? maar kanibalisatie van een eigen model wordt wellicht effectief voorkomen op deze manier..
911targa zegt
Ik dacht dat Porsche de Volkswagen groep in het verleden wilde overnemen, maar dat Porsche zich verslikte en dat het nu de VAG Holding is geworden met Porsche als een van de werkmaatschappijen. Corrigeer me, als ik fout zit.
goodvibrations zegt
@911targa: Porsche holding is eigenaar van VW (groep) waar Porsche als merk weer onder valt..
goodvibrations zegt
Maar klopt dat Porsche eerst VW bijna overnam en uiteindelijk andersom. De Porsche Automobil Holding SE is in 2007 opgericht en heeft een meerderheidsbelang in VW. Koersen lopen ook redelijk gelijk op.. Dacht dat holding iets meer dividend betaalde..
Dutchcarwizard zegt
Ik hoop dat de reden klopt
superfunky zegt
“naar verwachting zijn 40 procent van alle verkochte Porsches in 2025 volledig elektrisch.”
Dat zal toch niet he!?!? Ik voel een depressie opkomen!
fanboy zegt
Is de vraag heel groot of de productie capaciteit gewoon waardeloos? Hoeveel auto’s hebben we het over?
potver7 zegt
Wat een flauwekul, dat verhaal over al die 911jes. Van heel veel modellen zijn meerdere motor- en carrosserievarianten te krijgen. Dat zien we dan toch óók gewoon als één model?