In het kielzog van dieselgate en de mogelijke besmetting van de 3.0 V6-aandrijflijnen heeft Porsche North America besloten de verkoop van de Cayenne Diesel te staken.
Met een lekker kort statement laat de Amerikaanse tak van de Duiste fabrikant het volgende weten:
Porsche Cars North America, Inc. today decided, in view of the unexpected U.S. EPA notice received yesterday, to voluntarily discontinue sales of model year 2014 through 2016 Porsche Cayenne Diesel vehicles until further notice. We are working intensively to resolve this matter as soon as possible. Customers may continue to operate their vehicles normally.
Nu moeten het gevolg van deze stap niet overschat worden: hoewel Porsche in de VS enorm veel Cayennes verkoopt, is het overgrote deel daarvan uitgerust met een dikke benzine-V8 of -V6. Het tot nader order opschorten van de verkoop zal derhalve geen enorme deuk in het dealernetwerk slaan.
Macan
Toch heeft de fabrikant uit Zuffenhausen wel eens in rustiger vaarwater gezeten: het moet ook al 60.000 Macans terugroepen, waarvan 317 in Nederland, en nu lijkt het ook nog eens in de draaikolk die dieselgate heet te worden meegezogen. Als ze nou alleen 911’jes waren blijven produceren hadden ze dit gezeur nu niet gehad, maar ik gok dat de explosieve uitbreiding van het concern de laatste jaren onder de streep nog steeds meer voor- dan nadelen biedt.
Aandeel VW krijgt patsen
Het aandeel van moederfabrikant Volkswagen staat op de Duitse beurs momenteel 9% in de min, op 100 euro.
Update: ook Audi staakt de verkoop van de 3.0 TDI in de VS, betroffen zijn de Q7, A6, A7, A8, A8L, en Q5. Volkswagen – dat er de Touareg met 3.0 TDI verkoopt – doet vooralsnog niet mee aan de vrijwillige recall.
norge zegt
Je blijft lachen om die Duitsers..
406_v6 zegt
@norge: ik ben die popcorn inmiddels spuugzat… over op de Bockwurst
spykerboy zegt
Aandeel staat momenteel op 117 euro, niet op 100…
bartteeuwen zegt
@spykerboy: Er zijn 2 koersen. verschil is mij ook niet duidelijk..
http://www.iex.nl/Aandeel-Koers/11740/Volkswagen.aspx op dit moment 118 euro
http://www.iex.nl/Aandeel-Koers/150122095/Volkswagen-AG-Vz.aspx op dit moment 101 euro
Iemand die weet wat het verschil is?
sir_smokalot zegt
Laatste moet je hebben. Het verschil is wel achter te komen denk ik.
bartteeuwen zegt
@sir_smokalot: oke, in n vorig artikel over de koers van vw werd ‘de andere’ gebruikt.
gregorius zegt
@sir_smokalot: geen van die 2 moet je hebben.
Je hebt VOW en VOW3. VOW is de normal share inclusief voting right. VOW3 is de ‘preferred’ share; iets meer dividend, geen voting rights.
Dan heb je nog Duitsland. Daar heb je meerdere beurzen (lekker pre-historisch). Wanneer je in de media cijfers ziet over de beurs in Duitsland, hoort dat data te zijn van Xetra. Xetra is ook in Frankfurt, ‘naast’ de lokale Frankfurt exchange; lekker verwarrend.
Het meeste volume en de daarmee ook de beste prijzen, krijg je als je met ‘Xetra’ verbindt; noem het de verzamel beurs voor het gemak.
Anyway. In de media hoor je, wanneer je een share prijs de prijs van het gemiddeld genomen, meest gehandelde aandeel weer te geven (uitzonderingen daar gelaten). VOW3 Xetra handelt 2.5 mio stukjes per dag (die van 101 eur). VOW op Xetra ongeveer 400k stukjes en als je alleen naar VOW3 op Frankfurt kijkt, is het 30000 stukjes (in het artikel van gister werd er ook naar VOW3 op Frankfurt gekeken, die een vertekende close had van Maandag omdat het aandeel daar nauwelijks wordt verhandeld).
VOW3 op Xetra doet nu 101.8, waarmee ze ruim 8% in de min zitten. Dat is tov de close van gister van 111.
Overigens is Yahoo finance een stuk chiller te gebruiken als dat poep-iex. Daar zal je ook eerder gelijk de goede zien boven aan de lijst.
sir_smokalot zegt
@gregorius: Had al zo’n vermoeden dat t om preferente aandelen ging, maar geen tijd t uit te zoeken :)
edftw zegt
@bartteeuwen: De eerste is aandelen die verhandeld worden in de AEX en de tweede op de FSE, dat is de beurs in Frankfurt. Waarschijnlijk is het aandeel in Frankfurt dat van het hoofdconcern maar ik zou het niet met zekerheid durven zeggen
gtwillem zegt
Heb eens in een Cayenne Diesel gereden. Was een verrassend fijne auto. Liep 1 op 11-12.
Toch schrijnend: de Porsche Cayenne diesel is een van de milieuvriendelijkste SUV’s die je in Amerika kan krijgen. Ik heb geen medeleven met het merk Volkswagen of de merken uit de Volkswagen Groep (VAG is enkel VW zelf…). En ook niet met Porsche. Maar de 1 op 3 lopende turbo’s kunnen wel…
En de Suburban, Explorer, Expedition, Durango mogen ook verkocht worden aangezien het technisch vrachtwagens (trucks) zijn, en dus niet hoeven te voldoen aan de eisen.
Ik ben geen complottheorie denker, maar dit komt sommige lobbyisten heel goed uit! De Grote Drie en de Japanners kunnen hun dikke V6’en en V8’en verkopen, terwijl de in de praktijk alsnog schonere VW’s het moeten ontgelden.
Maar ach, voor @norge zijn dit mooie tijden! ??
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: amen! Helemaal juist gesproken. Natuurlijk zijn ze fout door onjuiste cijfers te vermelden, maar ze zijn nog altijd velen malen minder vervuildend dan de rest.
lekbak zegt
@gtwillem: ik schreef het eerder al, dit is pure politiek. Detroit wil zijn ding kunnen blijven doen dus moeten de Europeanen ff een stap terug gezet worden. Daarbij is het natuurlijk mooi meegenomen dat het een negatieve invloed heeft op de economie hier. Dat geeft de yanks ook meer macht.
lincoln zegt
@lekbak:
Navigators en escalades zijn toch echt geen vrachtwagens ..
boltiev6 zegt
@lincoln: nee, klopt, dat zijn tractoren. en nog erg lelijk ook!
lincoln zegt
@gtwillem:
Raar dat een NLer gaat klagen over andermans belastingstelsel ..
gtwillem zegt
@lincoln: Hahahaha, zijn we al zo ver gekomen?? :-D Maarreh, verkeerde deductie: ik klaag niet, ik vind het opmerkelijk, zoals je kunt lezen ;-). De ‘nasi goreng’ van mijn zus van het weekend, dar kan ik over klagen.
cpp1 zegt
Who gives a shit, handje vol van die dingen zijn daar verkocht.
reistje zegt
Dat zal qua verkoop wel meevallen gok ik zo, naamschade is iets anders. Diesels zijn toch niet echt populair daar.
G-Ammo zegt
Hahaha.. Amerika doet er altijd alles aan om hun eigen GM merkje te redden door concurrentie te fucken.
Prutsers.
Maak fatsoenlijke auto’s, heb je dat gezeik niet.
406_v6 zegt
@G-Ammo: Heeft GM of de US government dan die vervuilende Porkers gebouwd??? Anders snap ik je reactie niet..
G-Ammo zegt
@406_v6: Je snapt het inderdaad niet.
Kijk maar naar dat gezeik met dat gaspedaal van Toyota… Ze zaten er boven op, waarom? Da moneyz! Eigen merkje redden! Ik geloof zelfs (niet zeker!) dat GM je een auto gaf / voor de helft van de prijs gaf als je je Toyota zou inleveren. Iets in die zin.
Ze weten donders goed dat de Amerikaanse merken niet op kunnen tegen de Europese en Japanse auto’s. Dus als er maar ook IETS is met deze merken……
mout zegt
Extra gratis voorspelling van @mout: Voor de aandeeltjes VW ag naar €50 gezakt zijn wordt het bedrijf overgenomen. De overnemende partij is niet een grote autofabrikant maar een investeringsvehikel dat niet op de beurs verhandeld wordt.
Dan hoeven ze een boel (koersgevoelig) nieuws niet meer verplicht onmiddellijk naar buiten te brengen, en kan dat wat geregisseerder, en deels achter gesloten deuren.
Dan wordt er, buiten zicht van de media, lomp, grondig en snel uitgezocht waar de rot zit. MAN of Caterpillar rijdt immers ook op diesel, en Ducati ook op benzine. Continental veroorzaakt ook fijnstof. En de financieringspoot kan ook sjoemelen met aanbestedingen. Dan volgt bijltjesdag. Horen wij niks van, maar bij honderden directeuren plopt een berichtje binnen: Hoi. Je kunt afzien van ontslagvergoeding en morgen gaan solliciteren. Hoeft niet, maar dan gaat van de week deze tenlastenlegging naar het OM.
Volgende ronde: In de organisatie wordt een poot gezocht (my guess: Seat) om de verliezen bij te parkeren.
De afzonderlijke merken krijgen veel meer vrijheid, en mogen aan een eigen reputatie gaan bouwen. Veel meer samenwerkingen met externe partijen. Doen ze al in China, maar straks overal.
Een jaar of zes later, tenslotte, begint de uitverkoop. Eerst wat niet bij de kernactiviteiten hoort. Continental, leasemaatschappijen, financieringsmaatschappijen, dat werk. Vervolgens de kleine, winstgevende kroonjuweeltjes zoals Bentley of Ducati. Binnenboord blijven Porsche, VW, Audi. Als tenminste de VW en Porsche families samen koffie blijven drinken. Dat drietal gaat als afsluiting samen weer naar de beurs.
norge zegt
@mout: Of de Duitse belasting betaler koopt zich meer op in Vaag en er gebeurt helemaal niets..
escort77 zegt
@mout: “winstgevende kroonjuweeltjes zoals Ducati”
Mooi motormerk, Ducati, maar winstgevend? Een jaar of twee geleden was Ducati op sterven na dood.
Stefje zegt
@mout: Wow, jij kan zo fictie gaan schrijven :)
406_v6 zegt
@mout: ik zie de link VAG en Caterpillar ff niet??
fit4fun zegt
VW ontkende het eerst maar nu toch een schuldbekentenis?
schuimbekje3 zegt
Porsche Cayenne is gewoon een NOG duurdere Volkwagen Touareg.
Weinig Porsche aan.
Net zoals de Porsche Macan die gewoon een Audi A4 is.