Lange tijd leek the sky the limit voor Porsche. Interne doelstellingen werden naar boven bijgesteld, en nog steeds haalt het bedrijf dubbele groeicijfers (in augustus nog 15%). Toch gaat Porsche de crisis nu ook voelen. CEO Matthias Müller gaf vandaag aan een versnelling lager te schakelen.
Het blijft een eeuwig debat onder economen: moet je in tijden van stagnatie extra investeren of juist je uitgavenpatroon aanpassen? Porsche gaat voor het laatste, want het bedrijf is zwaar winstgevend, en wil niet inleveren op zijn marge.
Vandaag, tijdens de officiële start van de Porsche Boxster-productie assemblage in Osnabrück (het oude Karmann), liet Müller weten de productie in 2013 lichtjes terug te schroeven, omdat de verwachte verkopen 5 tot 10 procent onder het gestelde target zullen uitkomen. Daarnaast zullen projecten die in de pijplijn zitten mogelijk uitgesteld worden.
De vraag is dan natuurlijk: welke projecten? De 918 Spyder lijkt veilig, en de nieuwe Cayman ligt ook in de nabije toekomst in het verschiet. De Macan komt er ook wel, maar dan misschien iets later. Wie zal het zeggen. Concrete plannen voor een model onder de Boxster werden door de CEO in een eerder stadium al tegengesproken.
Zien we hier de bemoeienis van de Volkswagen-groep, of is het puur toeval dat de hand vlak na de overname van Porsche ineens op de knip gaat? Het is op zijn minst frappant te noemen.
Flamingo zegt
oew lekker die 1ste foot!
Flamingo zegt
die macan is dat niet gewoon een Tiguan?
RuVi zegt
@Flamingo: Q5
drivingpleasure zegt
@RudyV: Dat is wat hij zei/bedoelde.
mashell zegt
@drivingpleasure: Nee, het Audi zusje van de Tiguan is de Q3.
zanveld zegt
Gewoon gezond verstand. Daarom bouwt Alfa Romeo nog maar 13 auto’s per jaar en komt het volgende model in 2051
Flamingo zegt
@zanveld: ik mag hopen dat je volgend jaar bedoelt want anders is het niet best
zanveld zegt
@Flamingo: Ben bang dat ik bedoel wat ik schreef….;-(
kaasboerin zegt
Ken je nagaan, was 2 maanden geleden nog bij Porsche Amsterdam en daar werden de 1e 911’s en Boxsters pas in Januari afgeleverd..
Compleet ausverkauft.
Megakix zegt
@kaasboerin: zie mijn reactie…onderaan (op dit moment nog)
bempi zegt
@kaasboerin: Sommige dealers hypen de boel op, om de koopgekke meute aan te wakkeren. Onderdeel van reclame campagne. Zoiets als de politiek. Je zegt A en laat een lijstje zien ( in dit geval het partij programma ) en vervolgens naai je je kiezers door voor b te kiezen. Porsche zegt dat er pas in Januari kan worden geleverd, maar als je morgen besteld, dan heb je hem in november binnen.
kaasboerin zegt
@bempi: Het schrok mijn pa (als vaste klant) juist een beetje af. Die was geïnteresseerd in de nieuwe Boxster, m’n moedert heeft het model vóór de huidige.
heidekonijn zegt
@bempi: Of het is gewoon goed beleid door strakke verkoop-prognoses te hebben en je daaraan aan te passen VOORdat het een probleem wordt (hallo Fiat?). Zo heb je geen overcapaciteit over een paar maanden. Plannen heet dat. Heel ouderwets allemaal, maar sinds midden jaren 80 zijn ze er bij Porsche niet slechter van geworden.
bempi zegt
@heidekonijn: Als je moet krimpen met de markt en tijd, dan is het goed als je wilt overleven. Maar als dealer laat je je klanten natuurlijk nooit wachten. Tenminste dat zou ik nooit doen.
robbie zegt
De vraag is dan natuurlijk: welke projecten?
Dat lijken mij de volgende te zijn:
– Pajun (mini-Panamera)
– 960 (model tussen 911 & 918, 458/Gallardo ‘killer’)
heidekonijn zegt
@robbie: Volgens Car magzine zat er ook een 4cyl boxer aan te komen met 550 genen.
norge zegt
Tja VW wil geld zien…
lamborgfan zegt
@norge: Wie niet?
ej20g zegt
@lamborgfan: ik niet. Heb ’t liever vast.
gedwongenleaser zegt
@norge: en Hyundai is een liefdadigheidsinstelling, je opmerkingen worden met de dag sneuer.
camber24 zegt
Als autofabrikanten moeten beknibbelen moeten ze het hebben van hun inventiviteit. In het verleden heeft dit bij diverse fabrikanten soms prachtige auto\’s opgeleverd. Hoop nu ook..
bempi zegt
@camber24: Weet je wat nog meer helpt. Je vanafprijzen met de helft naar beneden stellen.
Megakix zegt
…denk eerder dat de wachtlijsten hun einde naderen…en ze dus simpelweg minder orderboeken gevuld krijgen.
dubhead zegt
Tijd om iStream te adopteren. Wat is het punt van economie van schaal als je net verliezen dreigt te maken als je maar 80.000 autos bouwt ipv 85.000 – bvb- en met de grondstoffen kwestie (hennep!!!) loop je zowiezo tegen een muur. Met iStream zou met mogelijk moeten zijn om zelfs op kleine schaal winstgevend te zijn.
Welke modellen zijn afgelast-uitgesteld? Waarschijnlijk de sub-Boxster roadster (914) en/of koetswerk varianten op de Panamera.
mashell zegt
Dat ze nog maar veel Boxters zoals deze rode mogen assembleren. Standing ziet er erg goed uit.