• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche slingerde ooit een V8 in deze G-Klasse

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 30 december 2017 om 10:03 – 17 Reacties

Afbeelding Porsche slingerde ooit een V8 in deze G-KlasseAfbeelding Porsche slingerde ooit een V8 in deze G-KlasseAfbeelding Porsche slingerde ooit een V8 in deze G-KlasseAfbeelding Porsche slingerde ooit een V8 in deze G-KlasseAfbeelding Porsche slingerde ooit een V8 in deze G-KlasseAfbeelding Porsche slingerde ooit een V8 in deze G-Klasse

Porsche slingerde ooit een V8 in deze G-Klasse
Een betere volgwagen kun je je niet wensen.

De machtige G-Klasse drukt al sinds jaar en dag zijn stempel op de autowereld, in verschillende vormen. Tegenwoordig is het vooral een luxe bolide waar je iedereen en je favoriete celebrity in zit rijden, maar dat was wel eens anders.

In de tijd dat Mercedes nog stevig verwikkeld was in de wereld van rallysport, sloeg Porsche de armen ineen met hun landgenoten. Met het idee om een terreinwagen te produceren die de bijzonder vlotte 959 rallywagen bij kon houden, ging het team aan de slag om hun G-Klasse enigszins bij te spijkeren voor het grovere werk.

Het project rondom deze flitsende G-Klasse, compleet met voor die tijd onmisbare Rothmans livery, werd in 1985 voltooid. De G-Klasse, die inmiddels in het Porsche Museum in Stuttgart aan het bijkomen is, heeft in plaats van een huisgemaakt Mercedes blok een 5-liter V8 van Porsche. De techneuten trokken een exemplaar uit de Porsche 928 S4 en lepelden deze vervolgens in hun SUV. Deze transformatie gaf de G-Klasse een vermogen van boven de 300 pk, waarmee hij een snelheid van ruim 180 km/h kon halen.

Qua doelstelling heeft de auto het prima geregeld. De G-Klasse werd o.a. ingezet tijdens de Rallye des Pharaons in Egypte en de Dakar Rally van 1986, toen deze nog daadwerkelijk in Afrika werd verreden. De SUV diende als volg- en servicewagen voor het trio der Porsches 959, die in destijd nagenoeg ongenaakbaar waren. Naast het verlenen van de nodige technische hulp, was de G-Klasse ook niet vies van wat duw- of trekwerk. Zo is de G-Klasse deels verantwoordelijk voor de uiteindelijke overwinning van de Porsches, doordat hij een vastgeraakte 959 uit een modderige greppel wist te duwen.

Het is ontzettend tof dat Porsche dit gedeelte van hun geschiedenis inmiddels erkent. De G-Klasse heeft jaren in een geheime opslag gestaan, ver weg van het publiek. Nu hij eenmaal onderdak heeft gevonden bij hun eigen museum, kan iedereen hem bewonderen.

Wil je de walk-around zien? Check hier de video.

Beeld: DrGumoLunatic op YouTube

Ook interessant!

  • Video: Mercedes V-klasse met twin-turbo V8 op de dragstrip
    Video: Mercedes V-klasse met twin-turbo V8 op de dragstrip
  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Mercedes B55 was de ultieme sleeper (met V8!)

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

928, dakar, g-klasse, Mercedes, Porsche, rothmans, SUV, V8

Vorig bericht: « Duitse rechtbank slaat VW neer in zaak om dieselschandaal
Volgend bericht: Filebestrijder A4 mag in gesprek met Rijkswaterstaat »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    30 december 2017 om 10:10

    Ik heb ‘m gisteren gezien in Stuttgart, en ik was onder de indruk! Fraaie ombouw, en hij staat vreemdgenoeg gebroederlijk naast een 959 rally auto. Gaaf gedaan. Beter dan dat rijtje Cayennes erachter.

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      30 december 2017 om 10:45

      @Jochempie: museum is sowieso een aanrader. Fabrieksrondleiding erbij en je hebt een leuke dag. Volgende dag even bij Mercedes langs en je hebt er nog eentje.

      Login om te reageren
      • tdu2zonda zegt

        30 december 2017 om 11:40

        @stephane8200: Precies! Zo heb ik het ook eens gedaan, waren een geweldige 2 dagen :)

        Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      30 december 2017 om 12:22

      @Jochempie: vreemdgenoeg? Als je het artikel hebt gelezen niet meer mag ik hopen. ;-)

      Login om te reageren
      • jochempie zegt

        30 december 2017 om 16:14

        @406_v6: uiteraard, maar het blijft vreemd om ze als partners in crime te zien.

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          30 december 2017 om 17:24

          @jochempie: Ah oké,dat is wat anders ;-) Overigens gaat de samenwerking van Porsche en Daimler héél wat verder dan een G met Porsche V8, W124 500E en nog wat aanverwante artikelen.

          @willeme: misschien interessant om de samenwerkingen tussen de verschillende fabrikanten in kaart te brengen en daar een leuk artikel over te schrijven?

          Login om te reageren
  2. snolvos70 zegt

    30 december 2017 om 10:30

    Slingerde ooit een een drupje G in iemand z’n sappie. Waren mensen een stuk minder enthousiast over.

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      30 december 2017 om 11:06

      @snolvos70: ligt eraan wat je intenties waren

      Login om te reageren
    • boxergt zegt

      30 december 2017 om 12:45

      @snolvos70: Hahahahahaha held!!

      Login om te reageren
  3. flik2punt0 zegt

    30 december 2017 om 10:44

    Erg leuk dat deze nu idd in het museum staat

    Login om te reageren
  4. hartman zegt

    30 december 2017 om 11:11

    Die Porsche 5 liter V8 diende als inspiratie, en dan met name de 4 kleppen techniek, voor de AMG 5 liter M117 4V.

    Login om te reageren
  5. notsobig zegt

    30 december 2017 om 12:59

    Zouden jullie willen stoppen met de G-klasse en andere terreinwagens SUV’s te noemen? Ik vind dat zo’n belediging voor die terreinbeulen, die nog echt voor één functie gebouwd zijn en daar dan ook echt goed in zijn!

    Login om te reageren
    • noosaheads zegt

      30 december 2017 om 14:35

      @notsobig: Uithuilen over dit zere teentjesonderwerp kahttps://www.autoblog.nl/nieuws/2018-een-kantelpunt-voor-de-autowereld-casperh-baalt-105343n hier:

      Login om te reageren
    • peug206 zegt

      30 december 2017 om 15:07

      @notsobig: vroeger kon dat ook met een G. Deze is er een mooi voorbeeld van hoe het wel moet. Nieuwe G is een ander verhaal.

      Login om te reageren
  6. woertquattro zegt

    30 december 2017 om 13:01

    Porsche en Mercedes hebben een samenwerkingsverband mbt beide musea . Er is een kaarten combi actie en ze hebben items met elkaar uitgewisseld . Zeker de moeite waard om een weekendje naar Stuttgart te gaan . Kosten zijn zeer minimaal .

    Login om te reageren
  7. fj272 zegt

    30 december 2017 om 15:25

    S4?? Inlaat ziet er uit als een S3?

    Login om te reageren
  8. fanboy zegt

    31 december 2017 om 12:52

    Auto’s met een laderchassis moet je eigenlijk niet zo hard laten gaan :P
    Maar zal wel leuk rally rijden zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North