Zo ongeveer elke autofabrikant test zijn nieuwe modellen op de noordlus (Nordschleife) van de Nürburgring. Met 150 bochten en vele hoogteverschillen levert dit circuit belangrijke data voor de verdere ontwikkeling van testmodellen. Maar op de Ring wordt het steeds drukker, en bovendien liggen er altijd bosjes spyfotografen. De oplossing van Porsche: bouw een simulator.
In Porsche’s testcentrum in Weissach worden nieuwe motoren in de simulator gehangen, die het blok echt alle kanten opgooit. Op deze manier kunnen onzekere factoren, zoals het weer, geëlimineerd worden. De simulator is al gebruikt om een geïntegreerd dry-sump systeem voor de nieuwe Carrera (S) te ontwikkelen.
Zoals te zien is in de video wordt het testblok niet gespaard, en krijgt het flink wat G-krachten te verduren. Het heeft de ingenieurs 2 jaar gekost om de opstelling in elkaar te schroeven, maar met het resultaat worden wel flink wat uurtjes op de Ring uitgespaard, en is de data meteen beschikbaar waar ze ‘m hebben willen (via Inside Line)
Niemand zegt
Maar wat zegt dit over hoe een auto in de bochten is?
caspar zegt
andere afdeling zal daar over gaan…
en het is porsche, zijn sowieso geniaal
CSL zegt
Hoe meten ze zo dan de G-krachten?!
niels zegt
Niet zo veel denk ik… het laat alleen de punten zien waar het chasis het meest te voorduren krijgt en laat de motor onder g-krachten werken denk ik zo… wel leuk :) maar toch liever een auto eromheen hoor :)
Heyhuub zegt
@CSL
Door het blok zo heen en weer te laten slingeren.
Klinkt geweldig trouwens dat blok.
corrado vr6 slc zegt
Ziet er best vaag uit moet ik zeggen, maar als het werkt waarom niet.
Silverarrow zegt
Fantastisch gedaan, lijkt me een vet project om aan te werken!
Ff kijken of er nog stageplekken vrij zijn bij Porsche :D .
Twan zegt
In de aankondeging staat “Nordschliefe”..
beetje sloridg van de maker:P
wel n knap staaltje techniek van Porsche :O
wel jammer opzich, nu hebben we iig geen spyshots van de 2009 Carrera..
iig niet op de Nordschleife:P
Egon8 zegt
@HeyHuub
Dat heen en weer slingeren geeft geen G-krachten, die krijg je pas als je tov een extern punt slingert.
Als experiment: neem een vol glas en slinger je arm. Het meeste water zal erin blijven. Neem hetzelfde glas en draai het rond een as door het middelpunt(horizontaal of verticaal). Het effect zal heel anders zijn, en het glas minder vol.
Mister n zegt
@ Sir smokalot
Dit is toch geen alternatief voor de Ring… Misschien op motoren gebied maar fabrikanten gaan vooral testen op de ring voor het ideaal afstellen van het onderstel… en dat lukt niet met een simulator!
Verder zijn er altijd wel alternatieve om de auto’s stiekem te testen! Maar is het wel is bij jullie opgekomen dat merken daar op de Ring gaan testen om wat publiciteit te krijgen waardoor ze de meningen kunnen peilen???
smoke zegt
@Twan
Koop een brilletje, dat staat er helemaal niet.
Trouwens ‘aankondeging’? ‘sloridg’?
@Mister n
Nee geen alternatief, het echte testwerk moet nog wel op asfalt gedaan worden, maar voor de motorenontwikkeling levert het mooie data op, en die uurtjes Ring kunnen ze zich weer uitsparen.
ZwerverRoodbaard zegt
Dit zegt alleen dingen over de extremen van hoe het blok reageert op alles. De auto zelf die word natuurlijk wel over de Nürburgring gereden ;)
masticore zegt
g krachten op het blok wil alleen maar zeggen (1 g = zwaartekracht = een versnelling van 9,81 m/s^2) dat het blok versnellingen te verduren krijgt. dus ook de inhoud van het blok, denk aan de olie.
met bovenstaande testopstelling kan dus worden getest of het blok, ondanks de g-krachten die erop worden uitgeoefend door de auto die over het circuit blaast, goed blijft functioneren.
masticore zegt
@CSL
door gierhoeksensoren (net als bij ESP)
zie daarvoor:
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Bosch-geeft-ESP-toegevoegde-waarde.htm
Melvivio zegt
dat ding krijgt zijn koeling echt alleen maar van koelsysteem, tering, geen fans die erop blazen, maar dat blok wel zelf, bijna continu vol gas :) lkkrrrrrrrrrrrrrrr
RenesisHP zegt
Dit filmpje laat weer pijnlijk duidelijk weten dat de oude luchtgekoelde blokjes veel lekkerder klinken.
Cedric zegt
@ sir smokalot: hij bedoelt in de aankondiging van het filmpje.
ZonParaplu zegt
oei…. Lekkere soundtrack!
Of hij hard over het circuit zal gaan weet ik niet, maar je zult er wel met een glimlach op je gezicht mee uitstappen.
CSL zegt
@Heyhuub
Door het blok heen en weer te kantelen kun je geen echte G-metingen doen.
In het echte wereld heeft de oliepomp het veel mielijker om de olie op de juiste plekken te krijgen. Zoals bij remmen, bochten nemen etc..
Juppe zegt
@CSL,
Er worden eigenlijk ook geen G-krachten gemeten, maar het effect wat de G-krachten op de olie in het blok heeft wordt wel gesimuleerd. Op sommige momenten staat het blok bijna rechtop (hoezo flat-six? :) ), waardoor de olie naar een kant gaat. Net als in een bocht met echte G-krachten.
Op deze manier kun je natuurlijk geweldig zien of de oliepomp geen lucht hapt of zoiets (ze zullen vast wel wat meer fancy zaken meten).
Mairsil zegt
en bovendien liggen er altijd bosjes spyfotografen
Ja, stel je voor dat iemand van tevoren een idee heeft hoe een nieuwe 911 er uit ziet…
CSL zegt
@Juppe
Dus piloten in een simulatie waar ze alleen om hun kop worden gehouden kunnnen ook tegen de G-krachten?
Capser zegt
vette shit, dat ding wil ik op mijn kamer
Jcd zegt
Grappig, overigens voor die gene die denken dat het blok veel te hard kantelt; het is nodig om het G-kracht effect over te brengen. Het blok stuitert in real life nooit zo heen en weer, maar met berekeningen is het wel mogelijk de simulatie te gebruiken en dus te kijken hoe het blok reageert op bepaalde krachten.
Heb eens in een simulator gezeten van een nederlands bedrijf (stond twee jaar geleden op game-expo) en daar zat je op een plateau met drie zuigers die het heen en weer gooiden om de echte g-krachten te simuleren. Als je er vanaf buiten naar kijkt lijkt het wel of het superoverdreven is. Eenmaal als je zelf rijdt en je doet je ogen dicht, komt het akelig nauwkeurig in de realiteit in de buurt. Met name windgeruis en de benzinedampen die nog ontbreken ;-)
FordKa zegt
Damn ik hoopte op een geinig (gratis) Porsche racespelletje op de Nordschleife… :-P
Casanova zegt
“Zoals te zien is in de video wordt het testblok niet gespaard, en krijgt het flink wat G-krachten te verduren.”
Euh, het krijgt helemaal geen G-krachten te verduren.
Chief_S5 zegt
Ziet er behoorlijk eng uit moet ik zeggen.. :P Serieus, best knap hoe ze het bij Porsche weer eens voor elkaar hebben gekregen. En dat blok wordt gewoon lekker ver de redline in gejaagd. :D
En dat bewegen gaat helemaal niet om de g-krachten, ze testen de oliesystemen (door het blok dus te laten draaien).
Nick zegt
G-krachten hoeven niet gemeten te worden, zoals Chief_S5 hierboven vermeld kijken ze of de motor nog voldoende smering krijgt mocht er laterale (zijwaartse) versnelling zijn.
Dat is het hele punt van het drysump lubricating systeem.
Ringfan zegt
+1!
Nick Dijkhuizen zegt
Weeeet je hoe lekker dat blok klinkt man!!!
Tom zegt
Ik vraag me af hoe snel ze op die manier Nordschleife afleggen…
Benjamin zegt
Het kantelen van het blok zorgt dat de olie alle kanten opgaat. Bij het nemen van een bocht gaat de motor natuurlijk niet kantelen tov de opbouw, maar de olie bevindt zich relatief tov de motor wel op dezelfde plaats.
vinox zegt
Lol, das een coole uitvinding!! Zou er dan niemand nodig zijn om met een Driving Force Pro of zo die rondjes te rijden? :) Nee zeker … Dju. :)
Arnoud zegt
Ahum.. 172 bochten was het toch?