In een gezapige video over een vergane 911 duikt opeens de Cayman op die de 911 overbodig kan maken. Interessant.
De Duitser hebben een video vrijgegeven waarin we een kijkje in de werkplaats van het Porsche Museum krijgen, de thuishaven van zo’n 600 bijzonder Porsches. In Stuttgart zijn ze maar wat trots op dat oude spul, en als merk dat voor een groot deel op heritage draait wordt er natuurlijk zuinig mee omgesprongen. De hoofdrol is voor de 57e Porsche 911 van de eerste lichting. Meteen de oudste in hun collectie. (Voor wie het zich afvraagt: de allereerste 911 is in handen van Seinfeld). Een Porsche-restaurateur vertelt hoe het overblijfsel van de auto volledig uit elkaar gaat en onderdelen bij de verschillende departementen in nieuwstaat worden gebracht. Allemaal erg boeiend.
But wait, there’s more. We weten niet of Porsche iedereen nu in het ootje probeert te nemen, maar aan het begin van de video zien we in de parking overduidelijk een deels afgeplakte en nog niet onthulde Porsche Cayman GT4 staan. Die héél toevallig twee keer duidelijk in beeld komt. Het gele gevaarte heeft een forse achterspoiler en beschikt, naar verluidt, over meer dan 400 pk, afkomstig van een 3.8-liter zescilinder boxermotor. Het zou de eerste keer worden dat een Cayman de 911 overklast, dus hou rekening met een beperkte oplage en een fors prijskaartje. Maar na eerdere hints, zoals een debuut in Real Racing 3, kunnen we toch wel stellen dat Porsche deze Cayman-on-steroids heel graag met de wereld wil delen.
Check het gele Caymannetje zelf in de video vanaf 0:10 op Autojunk.nl.
thomts zegt
Te gekke auto
lebeaunl zegt
Goed gespot.
Euh, twee artikelen vanochtend en in beide ‘iedereen en zijn moeder’, heb ik een belangrijke verjaardag of moederdag gemist?
Tonnie zegt
@lebeaunl: moedergrappen zijn ‘hot’ op de redactie.
sydney zegt
Ik dacht altijd dat Seinfeld de eerste in Amerika geïmporteerde 911 had.Niet de allereerste 911 an sich.Maar ik zal het wel mis hebben.
SimonMc zegt
@sydney: Volgens wat ik kan vinden erover, heb jij gelijk.
Tonnie zegt
Ik denk dat porsche dit ergens wel expres heeft gedaan, weer een hoop media aandacht genereren.
mrrallycross zegt
Wat zijn ze toch subtiel bij Porsche!
Dutchdriftking zegt
Heerlijk karretje, gaaf kleurtje ook.
nielsnl1 zegt
Hmm even nadenken waar ik geld vandaan kan halen voordat deze straks uitverkocht is…
gtwillem zegt
Ik ben erg benieuwd naar de specs en voornamelijk naar de prijs. Ik hoop dat het een soort 968 Club Sport word; goedkoper dan de gewone versie. Dat zal sowieso niet gebeuren, maar ik ben bang dat je voor een Cayman met 911 motor ook gewoon een 911 kunt kopen…
Stefje zegt
Wat ik nou niet begrijp; waarom halen ze de achterbank niet uit de 911 en bieden ze deze als middenmotor aan?
4 zits hoort bij een 911 hoor ik de puristen al zeggen. Ja, en luchtgekoelde motors ook. Zullen nooit meer toegepast worden. Ronde koplampen ook, 996 had ze niet en was veruit het meest verkochte 911 model ooit.
Dump die 2 kuipjes, schuif die motor naar het midden, maak de Cayman gewoon weer een budget auto en de 911 het topmodel. Het kan zo simpel zijn :)
berlinetta zegt
@Stefje: Omdat de Cayman veel mooier is dan de 911. Van mij mag de 911 het budgetmodel worden en de Cayman het topmodel.
Stefje zegt
@berlinetta: Die mening deel ik zeker niet :)
En Sydney; ik zeg niet dat het makkelijk te doen is, maar het is wel te doen en je kan beter de 911 op dit vlak verbeteren dan steeds om hetzelfde probleem heen moeten blijven werken. Dan kan je eindelijk de hete adem in je nek van de Cayman lozen.
sydney zegt
@Stefje: Porsche heeft het al meerdere malen getest.In het Porsche museum staan in iedergeval al een 959 met Audi V8 middenmotor en ik geloof ook nog een 964 met middenmotor.Zijn ze toch maar niet mee doorgegaan.Een geliefd (hoe onhandig ook) concept van meer dan 50 jaar oud verander je niet zo maar.De 928 ging de 911 ook opvolgen,maar klanten dachten daar toch anders over.
sydney zegt
@Stefje: Omdat ze dan een compleet andere auto moeten ontwikkelen.De achterbank halen uit een 911 en de motor van bovenop de achteras verhuizen naar het midden is geen optie.Dit veranderen zou het hele 911 concept omgooien betekenen.Dat gaat echt niet gebeuren.Zo simpel is het dus niet.
SimonMc zegt
@Stefje: Als ik het mij goed herinner, is de huidige 911 generatie ( 991 ) oa langer dan de vorige, en ligt de motor ook ietsje meer naar het midden op. Vermoedelijk gedaan omwille van toekomstige elektrificatie, en het chassis er nu al op voor te bereiden.
zakar36 zegt
DE Porsche die je moet hebben als je van autorijden houdt!!
Eens kijken hoeveel geld ik in mijn spaarvarkentje zit.
sydney zegt
@zakar36: Ik hou ook van autorijden, maar heb toch liever een mooie 991 voor de deur.
granlusso zegt
Boxster/Cayman, nog steeds auto’s die onderschat worden, ik vind ze top!
Ram-G-maN zegt
Het is maar te hopen dat het met een handbak en hydraulische stuurbekrachtiging verkrijgbaar is. Die paar grammetjes extra koolstofdioxide maakt dan toch niet uit op zo’n performance model.
stfu zegt
Bij zo’n restauratie denk ik altijd: ja leuk, maar als ik het zo zie is er letterlijk maar 5% over van de hele auto. Wat waarschijnlijk nog troep is ook en dus beter nieuw gemaakt kan worden. Waarom niet gewoon een oude Porsche compleet nieuw uit de fabriek laten rollen ipv een gaar en incomplete body proberen als nieuw te maken?
jorden zegt
@stfu: je kan toch geen hele productie lijn opzetten om een oude Porsche opnieuw te produceren. Je kan het natuurlijk wel met de hand bouwen, maar dan kan je er net zo goed één restaureren.
rikkon zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
supersim200 zegt
“Per ongeluk”
laurentvt zegt
Heb vorige week men porsche dealer gesproken en volgens hun zal het geen beperkte oplage zijn :)
rufctr01 zegt
Gaaf filmpje!