Smik smak. Gulp. Om nom nom.
Zoals we afgelopen week ondervonden is Porsche druk bezig met de elektrificatie van het modelgamma. Eindelijk kregen we de productieversie van de Taycan te zien. Maar dat was nog niet alles! Porsche kondigde direct aan dat ook bij de andere modellen in het gamma meer en meer stekkers te vinden zullen zijn. Het heeft even mogen duren, maar voor de liefhebbers van elektrische Porsche’s was het eindelijk een grote goednieuwsshow dus. Of toch niet?
Lang niet iedereen is (en was) namelijk meteen volledig weggeblazen door de specs van de productie Taycan. Gezien alle furore eromheen, was het verwachtingspatroon wellicht gewoon te hoog. Porsche’s techneuten hadden grote woorden, maar op papier is wat de all the good names were Taycan kan niet veel indrukwekkender dan wat de dikste Tesla’s doen. De praktijk is misschien anders, maar dat zal nog moeten blijken.
Nou kan je als rijk en winstgevend merk/concern natuurlijk zelf gaan zitten bikkelen om tot wereldveroverende producten te komen, maar je kan ook gewoon innovatie inkopen. Eerder meldden we al dat Porsche ‘ondersteuning’ bood aan het Kroatische Rimac, nu blijkt dat ze hun belang hebben uitgebreid. De Duitsers zijn nu voor 15,5 procent eigenaar van het bedrijf dat Mate Rimac oprichtte in 2019. Inmiddels werken er al zo’n 550 mensen, terwijl het er dik een jaar geleden nog circa 400 waren. Zie jij al een AMGesque scenario ontvouwen waarbij Porsche Rimac langzaam maar zeker volledig verorbert?
8cylinder zegt
…all the good names were Taycan…
Ja. Goed.
deVia zegt
Rimac is opgericht in 2009, niet 2019. Typfoutje :)
clubbtraxx zegt
Rimac stamt toch echt al van 2009… niet 2019 zoals in het artikel staat.\
Hoop overigens dat ze onafhankelijk blijven, geweldig figuur die Mate.
hotze zegt
@clubbtraxx: zie laatste Autovisie (als ik me niet vergis).
volvaudi zegt
Wel mooi om te zien. Die versnellingsbak is echt van de handen van de mannen van Rimac. Eenzelfde concept
kempenaer zegt
Zolang de energiedichtheid en laadsnelheid van accu’s zo erbarmelijk blijft, koopt geen zinnig mens een BEV.
Ze hebben het al jaren over een doorbraak van de solid state accu maar dat is veel beloven en weinig geven doet de zotten in vreugde leven.
dwfc zegt
Of you can’t beat them dat them !
hotze zegt
@dwfc: met tikfoutjes komt ie niet helemaal goed over ?
scooper zegt
@dwfc: wow, dat is zo goed Engels dat zelfs een Engelsman het niet begrijpt…
dwfc zegt
Haha, ja de Engelse, die snappen zelfs niet meer wat Brexit is !
frank2b zegt
@dwfc: EngelseN
larsyboy1997 zegt
Daar is Rimac veel te groot voor. Werken ook samen met Aston Martin aan de Valkyrie
Esprit_de_Flandre zegt
@larsyboy1997: Rimac groot? Met 550 man? Bij Porsche zit er al zoveel man in de kuisploeg.
Maakt niet veel uit hoe groot een bedrijf is. Aandelen kosten geld, en als je genoeg geld op tafel kunt leggen, kan je elk bedrijf, groot of klein, opkopen. Toyota betaalde bvb onlangs een klein miljard dollar voor 4.9% van Suzuki. PSA kocht Opel voor 2.6 miljard dollar.
Jantje_555 zegt
Het heeft even mogen duren, maar voor de liefhebbers van elektrische Porsche’s…zijn die er…echt…waar gaat de wereld heen!