Wat nu? Een terugroepactie wegens aantrekkingskracht op autosluizen? Vallende koplampen? Chinese taferelen? Nope: een (klein) aantal top of the line Cayennes en Panamera’s mogen even langs de werkplaats, vanwege een mogelijk falend turbinewiel in de turbo.
Wanneer je groeit als autofabrikant, dan neemt ook het risico dat er eens een maandagochtendmodel uit je fabriek rolt toe. Porsche levert inmiddels meer dan 100.000 auto’s per jaar, dus dan komt er zo af en toe eens iets boven drijven.
Geen vuiltje aan de lucht voor 99% van de Porsche-eigenaren in ieder geval, want die rijden allemaal in een schrale diesel, of anders misschien een S-model. Waar het hier om gaat is de crème de la crème der Panamera’s en Cayennes: enkele Turbo (S)-modellen, bouwjaar 2012, die bovendien zijn voorzien van een optionele Powerkit (algemeen verkrijgbaar op een groot deel van het gamma, waaronder de nieuwe 911 Carrera S). In dit specifieke geval houdt dit een verhoging van de turbodruk in, waardoor de Panamera/Cayenne Turbo van 500 naar 540 pk wordt opgekrikt.
Navraag bij Porsche leert ons dat dit in Nederland neerkomt op een whopping 40 exemplaren, waarvan het overgrote deel een Panamera Turbo S met powerkit is. De overige paar auto’s zijn Cayenne Turbo’s/Turbo S-en. In de VS en Canada zijn het er in totaal 270. Porsche Nederland informeert momenteel haar dealers, die de (niet-autobloglezende) eigenaren op de hoogte zal brengen. Hun snelle cruisers worden uiteraard kostenloos van een update voorzien.
Tommy2 zegt
Ligt dit niet meer aan de fabrikant van de turbo dan aan Porsche? Natuurlijk moet Porsche kwaliteitscontrole’s uitvoeren maar een turbowiel is gewoon onderdeel van de turbo.
sir_smokalot zegt
Ook in dat geval: wat zou je dan doen? Je klant naar een leverancier sturen? Natuurlijk niet. Klant koopt auto van Porsche, dus Porsche lost het op. Buiten het oog van de klant om zal de strijd met de leverancier wel aangegaan worden.
Tommy2 zegt
@sir_smokalot: Ik doelde meer op dat maandagochtendmodel. ;)
jrk68 zegt
Is dit geen cover up om de remmen te checken?
Misschien had die chinees toch gelijk.
norge zegt
@jrk68: hahaha je was me voor.
redbeams zegt
@jrk68:
Heel scherp ;) +1
bsxc2 zegt
Daar sta je dan met je dure uitvoering, terwijl de dieselaars nog gewoon verder tuffen met hun “budget”Porsche.
jordy14 zegt
Ik blijf het een mooie auto vinden. Ja, zon foutje kan gebeuren, daar heeft elke autofabrikant last van.
C30CDIAMG zegt
’t Is alleen altijd zo karig dat je een golfje mee krijgt als dat ding gefixed wordt in de garage……
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Er staat dat er 9 reacties zijn op dit artikel maar ik tel er toch echt maar 6 (7 met die van mij erbij, maar dat maakt ook 10 reacties in totaal), op een ander artikel had ik zelf gereageerd maar mijn reactie stond er ook niet. Misschien moet Autoblog deze bug maar eens even fixen…
autoblogger zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: laat me raden, je gebruikt een adblocker?
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: Nee, want ik had zelf de eerste reactie… Op de ad na dan.
autoblogger zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: er is geen ad..
alfamail zegt
Sorry te makkelijk; echt wat voor die OPGEBLAZEN Porsche types!
Hahaha ok, had nog sterker gekund, dus DO YOUR WORST!
Arnoud zegt
Porsche is altijd al zo serieus geweest met terugroepacties. Kan me nog herinneren dat ze een heleboel 993’s terugriepen vanwege een mogelijk probleem met de handremkabel. En toen was de 996 al een hele tijd op de markt.
jesso88 zegt
@Original_Arnoud: is maar beter ook, ieder automerk moet daar serieus mee om gaan. Kijk naar de ford f150, daar word ook nog een recal op gedaan na 10 jaar om de brandstof tank banden te controleren, en te vervangen.
dawwg zegt
“Kostenloos van een update voorzien…”. Ik vermoed zelfs een geheel nieuwe, glimmende turbo en geen software-update of nieuw Turbine-wiel. Turbo’s reviseren doet een Porsche / VAG dealer niet ;)