Een probleem met je remmen, dat moet je natuurlijk niet hebben. Zeker niet in een bloedsnelle auto als de Taycan.
Geen enkele fabrikant is perfect. Zelfs Porsche niet. Ook Porsche heeft daarom met enige regelmaat een terugroepactie. De nieuwste terugroepactie heeft echter wel een hele grote omvang. Er wordt namelijk de complete productie van een model teruggeroepen. En niet vanwege een kleinigheidje.
Het gaat om een terugroepactie van de Porsche Taycan. Daar zijn er al aardig wat van op de weg gezet, sinds de introductie in 2020. Alleen in Nederland zijn er al 2.559 van verkocht en wereldwijd gaat het om meer dan 150.000 auto’s.
Deze moeten nu allemaal terug naar de dealer, zo meldt Autocar. De aanleiding is een probleem met de remmen. Er kunnen barstjes ontstaan in de remleidingen, die vervolgens gaan lekken. Het gevolg is dat je remdruk gedeeltelijk wegvalt. En dat wil je niet in een bloedsnelle auto die meer dan twee ton weegt…
Zoals gewoonlijk bij een terugroepactie is dit probleem maar in een beperkt aantal gevallen voorgekomen. Maar fabrikanten nemen graag het zekere voor het onzekere, zeker als het om een cruciaal iets als de remmen gaat. Daarom worden dus alle Taycan’s teruggeroepen.
Kun je nog wel met een gerust hart in een Taycan stappen? Jawel, mocht er iets mis gaan met het remsysteem dan verschijnt er als het goed is een waarschuwingslampje. En gelukkig is een remsysteem gescheiden en heb je altijd nog de andere helft van de remmen.
In Nederland is er op dit moment nog geen terugroepactie in gang gezet, want we kunnen nog niks vinden in het terugroepregister van de RDW. Recent was er wel een terugroepactie voor de Taycan vanwege risico op kortsluiting in de accu. Maar dat is een ander verhaal.
Via: Autocar
mashell zegt
Fabrikanten nemen helemaal niet graag het zekere voor het onzekere want dit soort acties kosten bakken met geld, die dealers werken immers ook niet voor niets maar als je weet hebt van het probleem dan ben je wel aansprakelijk en de reputatieschade bij niets doen kan het merk helemaal om zeep helpen.
potver7 zegt
Altijd een beetje een afweging. Niks doen en doen alsof er niks aan de hand is, dat gaat goed tot er een keer wat gebeurt. Je wilt niet de fabrikant zijn die wist dat er een probleem met de remmen was, daar niks aan deed vanwege de kosten waardoor er verkeersslachtoffers te betreuren vallen. Dat levert reputatieschade waar je letterlijk nog tientallen jaren last van hebt. Zie Ford met z’n ‘unsafe at any speed’ of mensen die in 2024 nog steeds geen nieuwe auto met een 1.2 Puretech willen kopen omdat daar 5-10 jaar geleden een kwaliteitsprobleem mee was.
wimof zegt
Denk je dat garantieclaims een lucratieve bezigheid is?
Ik wel, niet dus, onderdelen aan een “gewogen prijs” dwz, een gemiddelde tussen voorradbestelling, met hogere marge en depannage bestelling met lage marge. Uurloon krijgen we aan een correct tarief, wanneer je aan AL hun parameters voldoet, vooropgestelde tijden kunnen krap zijn.
En, terwijl je dit “moet” doen, kan je niets anders doen waar wel wat marge opzit.
mashell zegt
Yep. Mijn beeld komt vanuit de fabrikant zijde. Er is plicht dus de dealers laten het zich royaal betalen. Zelfs simpel werk als een software upgrade kost de hoofdprijs. Als fabrikant betaal je niet alleen het werk maar bijvoorbeeld ook het vervangend vervoer.
kniesoor zegt
EV’s remmen toch zo geweldig op de motor ? Dan zijn de traditionele remmen nauwelijks nodig, dus dergelijke barstjes lijken me op zich niet erg problematisch.
towi1989 zegt
Pardon? Dan hoop ik dat jij jezelf geen chef risicoanalyse mag noemen.
kniesoor zegt
Blijk ik de vaardigheid van sommige AB lezerTs om sarcasme te herkennen toch overschat te hebben. Zal de volgende keer ‘/s’ aan het eind van zulke posts zetten . . . 😶
a_buis zegt
Met Nederlandse Taycans is niets aan de hand mensen. No problemo. Gewoon lekker doorkarren. Groet de familie Pon.
Trojan zegt
Haha maar zo werkt het helaas wel. Ik ken een Nederlandse TTRS-rijder die een bekend probleem met de remmen opgelost wilde hebben. Bij Pon kreeg hij nul op het rekest. Toen schreef hij een brief naar Audi in Duitsland waarin hij uitlegde dat als er iets met hem en zijn gezin gebeurt vanwege dit probleem, ze aansprakelijk zijn. Hij mocht zijn auto vervolgens in Duitsland onder garantie laten repareren.
Overigens heb ik zelf een gloednieuwe Audi gehad met een probleem aan de automaat. Wilden dealer en Pon niet oplossen want ‘producteigenschap’ en er was zogenaamd niets aan de hand. Tot ik ze juridisch aansprakelijk stelde en uitlegde dat ze verplicht zijn om die hele auto terug te nemen als ze ‘m niet in orde kunnen maken. Ineens kon het wel en werd ie perfect gerepareerd. Ze proberen het dus gewoon. Het is niet voor niets dat er bij mij nooit van m’n leven meer een VAG-auto in komt.
teslaman zegt
Broodje aap verhaal! Zojuist Porsche Centrum Gelderland gebeld en volgens hen staat er géén enkele terugroepactie mbt de remmerij in de planning! Zeg het maar?
bassie173 zegt
Zojuist een beurt ingepland voor de Taycan Crossturismo en de Porsche Rotterdam liet gelijk weten dat ze deze actie voor de remmen gingen uitvoeren .