Een Porsche restomod van Walter Röhrl is niet te versmaden op deze schitterende kerstdag.
Je kan zeggen wat je wil, maar niet dat er niet voldoende bedrijven zijn die zich bezighouden met het maken van Porsche restomods. In veel gevallen denken we dat Singer de eerste was die dit deed, alhoewel Paul Stephens, Ruf en DP Engineering eerder waren met het aanpakken van Porsches.
We zeggen overigens wel restomod, maar eigenlijk betreffen de meeste voorbeelden restomods en retromods tegelijkertijd. In de meeste gevallen gebruikt men een Porsche 964 (uit de jaren ’90), laat deze er anders uitzien (als een 911 uit de jaren ’60) en geeft ‘m moderne techniek (uit de jaren ’10).
Röhrl Roadster
In veel gevallen lijken de projecten behoorlijk op elkaar, maar deze 356 3000 RR is een ander beestje. De basis van de auto is namelijk geen 911, maar een 356 B. Deze generatie was verkrijgbaar met vermogens van 60 tot zo’n 90 pk, de allersterkste 356 (de 2000 GS Carrera, alleen als Coupé) kwam niet verder dan 130 pk. De 356 3000 RR heeft meer, veel meer power dan dat.
Het idee kwam van een Oostenrijkse luchtvaartingenieur die met het project begon. Toen hij overleed nam Rafael Diez het stokje over en ging hij ermee aan de slag. Bijzonder is de motor. Ditmaal geen atmosferisch hoogtoerig geval, maar een 3.0 turbomotor. Wel luchtgekoeld, gelukkig!
Het is de 3.0 zescilinder boxer uit de 930 Turbo. Deze is standaard goed voor 260 pk, maar voor de gelegenheid opgevoerd (middels een grote turbocompressor) naar 310 pk. Dat klinkt als niet te veel vermogen, maar vergeet niet dat turboblokken vroeger nog leuk waren: met turbogat!
Lichtgewicht Porsche restomod voor Walter Röhrl
Oh, en het gewicht. Want het apparaat weegt slechts 1.100 kg, waarschijnlijk met de bijzonder slanke Rohrl aan boord. Wel bijzonder is dat transmissie een handgeschakelde vijfbak is, niet de vierbak die de 911 Turbo jarenlang heeft gehad. Ook het chassis, stijfheid en de remmen zijn aangepast op het hogere prestatiepotentieel.
Het mooie is dat dat het niet geval is met het uiterlijk. De 356 3000 RR (die RR staat voor Röhlr Roadster) ziet er dikker uit dan standaard, maar voor 99% van de mensen is het gewoon ‘een oude Porsche’, alleen de kenner zal aan de details zien dat het iets heel bijzonders is.
Mocht je ook zo’n 356 3000 RR willen (dat begrijpen wij volkomen), hebben we slecht nieuws: het blijft bij dit ene exemplaar.
Enfin, check de video en wat Walter er zelf van vindt:
Via: Röhrle Mobility
Meer lezen? Dit zijn 9 elfjes die oud en nieuw combineren!
Robert zegt
De uitgeklopte wielkasten vóór en achter, evenals de fiks toegenomen spoorbreedte zijn weinig subtiel, maar hoogstwaarschijnlijk wel bitter noodzakelijk. En ik vermoed dat het chassis onderhuids ook weinig origineel meer zal zijn, als er tweeënhalf keer meer vermogen op wordt losgelaten. Maar dit is wel een droomauto hoor. Alleen de kleurencombinatie van het in- en exterieur is al om van te smullen. En de chauffeur is een bonus.
kniesoor zegt
‘Dicke Bertha’ lijkt me wel een geschikte bijnaam. Voor deze oto. Niet voor Röhrl uiteraard, die ziet er nog patent uit voor z’n leeftijd.
mjpamsterdam zegt
Ik weet het niet zo goed. Is het een 356 met overgewicht of een gemankeerde 911 ? Moeilijk hoor.
Gele Koplamp zegt
Bij het lezen van de combinatie Walter Röhrl, 356 en restomod had ik al bedacht dat dit mijn nieuwe doel wordt als ik volgende week de 30 miljoen binnenhengel… Maar bij het zien van de foto’s heb ik toch m’n twijfels.
Daarentegen, kijk eens naar deze klokkenwinkel in het dashboard en vertel me dan nog een keer waarom we nu allemaal naar schermpjes in het dashboard moeten kijken.
flyerbunch zegt
Leuk gedaan.. weer eens wat anders dan de zoveelste 964 versie. Merry Christmas!
Turbo S zegt
Geweldig dit. Vooral die header foto met die speedster achterkant met dikke uitgeklopte wielkasten waar de wielen ook nog eens perfect in vallen. Ultieme restomod wat mij betreft.
mc96 zegt
Had Rohl niet ingeschat op zo’n auto. Leek me altijd een super rationeel type. Had niet gedacht dat ie zou kiezen voor een 356 ipv een 911 (want de 911 heeft een beter onderstel) en een turbo motor met een gigantisch turbo gat ( daar stond de 930 waar de motor uit komt d3stijds om bekend).
erik911 zegt
Een mooie Porsche 311!
(‘RR’, dat dan weer wel…)
Benny_Weisz zegt
Ik zal proberen de moeilijkste vraag van de dag te stellen:
Welke zouden jullie kiezen?
De 356 Walter Röhl Restomod (met Walter als bijrijder)
of
De 911 Singer DSL (met Gijs van Lennep als bijrijder)
of
De 911 RUF CTR (met Alois Ruf als bijrijder)
dawwg zegt
De Singer DLS all day every day als het primair om de auto gaat; maar als ik een dag met een coureur mag doorbrengen, dan zou het Walter zijn … en het liefst in een Group B spec Audi als we toch aan het dagdromen zijn :) De RUF CTR is mogelijk de beste & snelste auto van de 3, maar dan heb ik liever een moderne spec RUF, daar mijn talent vermoedelijk niet afdoende is …