Er is immers niets mis met een nieuw labeltje voor nóg een variant in je modellengamma, toch?
Autocar meldt dat Porsche de GT5 badge gelijktijdig met de GT4 badge heeft laten vastleggen. In augustus 2014 werd de aanvraag gedaan en in oktober werd deze aanvraag goedgekeurd door het Duitse merkenregister. In januari heeft Porsche ook het Europese merkenregister gevraagd om erkenning, maar die aanvraag is nog in behandeling.
Laat ik één ding voorop stellen: ik ben fan van de fijnere rij-ijzers van Porsche. En als er ook maar een gerucht gaat over een vleugje hoop op een model dat een type-aanduiding beginnend met “GT” gaat verschijnen, dan zit ik dwangmatig het hele internet te F5’en. Tegelijkertijd vind ik het gestoord dat Porsche zo eindeloos véél variantjes en smaakjes wil maken. En nu bevestigd is dat Porsche het GT5-label heeft gepatenteerd, gaat het merk wat mij betreft een beetje te ver. En daar zijn een aantal redenen voor.
Ten eerste: waar willen ze die badge op gaan plakken? Dikke kans dat Porsche dit label op een Panamera of Macan wil gebruiken (de sportwagens lijken niet logisch), maar die auto’s met label geïnspireerd op de racerij gaat ook weer wat ver, lijkt me.
En daarover gesproken kom ik uit bij punt twee: GT5 is geen bestaande raceklasse. Dat maakt het een beetje een lege badge, vinden jullie ook niet? Dus waarom doet Porsche dit?
Moet er nog een variantje onder de Cayman GT4 komen? Een soort ongelimiteerde, meer toegankelijke versie? Het zou op zich fijn zijn, aangezien gefluisterd wordt dat de GT4 al uit de bestellijsten is wegens de overweldigende vraag naar de auto. Of komt er toch een Macan of Panamera met meer sportgenen dan een GTS? Of is het gewoon een gevalletje “just in case” van Porsche en doen ze er verder helemaal niets mee? Stiekem hoop ik op dat laatste, al is het maar omdat we dan nog een beetje het overzicht kunnen behouden in de range van Porsche.
str8six zegt
Wellicht doelt GT5 op het aantal zitplaatsen die de modellen hebben waar deze variant voor bedoelt is? Macan, Cayenne en Panamera.
tdu2zonda zegt
@str8six: Panamera heeft 4 zitplaatsen ;)
str8six zegt
@tdu2zonda: ja daar twijfelde ik al aan, dacht dat ze inmiddels mssn al een bank als optie zouden hebben ;-)
mout zegt
@str8six: Geniaal!
Een raceklasse met 5 inzittenden!
Waar kan ik me inschrijven voor de klasse met 7 inzittenden en vakantiebagage?
http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/19/teveel-kinderen-koop-een-volvo-245-estate-xxl
GH zegt
@mout: Waarom moest ik bij klasse met vakantiebagage gelijk aan Zandvoort en Van Duin denken? Ach, dan krijg je in ieder geval wel een vermakelijke klasse ;)
philipf zegt
Doe normaal! Dit gaat veel te ver!
fejjie zegt
MIsschien is het gewoon een voorzorgsmaatregel. Als ze deze badge ooit nodig hebben, dan hebben ze hem al. En nu kan niemand anders hem gebruiken.
jackass266 zegt
Sorry maar waar maak je je druk over. In mijn ogen is het heel simpel, hoe meer porsches hoe beter.
chimaera zegt
@jackass266: Vind er langzaam niets speciaals meer aan, je ziet ze immers op iedere straathoek!
991gt3rs zegt
@chimaera: Jij woont zeker in het Gooi?
alfaitak zegt
@chimaera: laat me raden? Jij hebt nog nooit een porsche gereden?
michaelcorleone zegt
@chimaera: Elke straathoek? Ten tweede moet ook niet uitmaken trouwens, als jij ze mooi vind en wil hebben koop je hem toch.
meneer zegt
@jackass266: het is denk ik niet zo dat mensen door de GT5 (in wat voor vorm dan ook) ineens porsche gaan kopen terwijl ze dat anders niet zouden doen
Dutchdriftking zegt
Hmmm extra Porsche’s altijd goed.
mrrallycross zegt
Hartstikke vet, snelle Porsches maar gaat dit niet een beetje ver. Het gat tussen de gts en gt4 opvullen?
C6_R zegt
GT12 zullen ze in ieder geval niet kunnen registreren…
gtwillem zegt
Porsche is Duits. Duitsers bereiden zich voor op wat mogelijk gaat komen. Dat kan een model van hunzelf zijn over twintig jaar. Of om te voorkomen dat een ander merk met een GT5 komt als GT4 tegenhanger. Kijk naar alle namen die andere merken vastleggen: vaak een gevalletje ‘just in case’.
991gt3rs zegt
@gtwillem: Ja dat zegt autoweek ook, voor het geval dat. Het lijkt me sterk dat er een Macan of Panamera GT5 gaat komen.
gtwillem zegt
@991gt3rs: er is al een semisportief GTS label voor die auto’s. En een Turbo. GT1/2/3/4 Porsches zijn altijd circuitvaardige auto’s geweest. Hoe goed ze een Macan ook maken, ik zie er geen een met rolkooi, brandblusser en semislicks de ‘Ring afjagen!
991gt3rs zegt
@gtwillem: Nee, het zou wel een geinig idee zijn. Maar bijna niemand zit hier op te wachten. Een 991 Carrera GTS Clubsport met handbak, dat zou pas leuk zijn.
michaelcorleone zegt
@gtwillem: Net als de eerste generatie Mercedes ML, die het leven aanvankelijk zag als M-Klasse en later werd omgedoopt tot ML-Klasse, om de associatie met BMW’s M te voorkomen.
Dus begrijpelijk van Porsche dat zij dit doen.
branko zegt
Ik snap het probleem ook niet. Hoe meer variatie hoe beter toch? Althans dat vind ik.
trolle zegt
@branko: porsche en variatie, das een goei
goodolddays zegt
Leg gelijk tot een nummertje of 200 vast dan is dat ook weer in orde.
postzegel zegt
GT5 en GTS : ’t is typografisch vrijwel ’t zelfde,.. voor een vanity-plate is de 5 al S genoeg.
Dus, gevalletje bescherming van GTS en just-in-case verwacht ik.
ettie zegt
@postzegel: daar dacht ik ook al aan
w0o0dy zegt
360pk 2 liter 4 cilinder… Ik zie mogelijkheden
alfaitak zegt
Laat maar komen! Hoe meer hoe beter indd.
steelfighter zegt
Misschien ontwikkelen ze een vijfcilinder…..
frankw zegt
Voor een nieuwe Boxster?
gtwillem zegt
Beetje offtopic, maar een 911 GT4 zie ik wel zitten, eigenlijk.
De GT3 wordt als maar sneller, sterker, groter en zwaarder. Geen enkel probleem: het kopend publiek smult ervan.
Maar een 911 GT4 zou toch mijn droom 911 zijn. Stel je voor, een 911 Carrera body, 400pk sterk. Zonder luxe en achterbank. Halve kooi erin met brandblusser en gaan. Dus eigenlijk een soort Club Sport uitvoering. Niet de anelste in een rechte lijn, maar kundig en fun in de bochten!
jrmpower24 zegt
@gtwillem: niet nodig.
Zelfs van de GT3 RS komt nog wel een extremere, kalere versie.
gtwillem zegt
@jrmpower24: ja, maar dat is een racemonster vol met exotische materialen en een hoge prijs.
Ik wil een kneiterharde, gestripte en scherpe Carrera, in de geest van de oude CS en RS modellen. Dus een 911 waar de meeste luxe uit is gehaald en een strak onderstel. Maar wel op de eenvoudigere Carrera techniek.
michaelcorleone zegt
@gtwillem: Een leuke gedachte als Porsche dit voor elkaar weet te krijgen tegen de juiste prijs dan, voor zie ik geen reden waarom het geen succes kan worden.
wjeurs zegt
911 heeft ook altijd een gt3 en gt2 gehad, extreem en extremer. Decayman gaat denk ik niet sneller worden dan de gt4 omdat de status van de 911 dan in gevaar komt.
Ik gok op een nieuw model. Nu pas rechten/patenten aanvragen op een (motor voor een) auto die al een tijd op de markt is lijkt mij onwaarschijnlijk. Wanneer een ander merk je voor is moet je namelijk je hele naam en filosofie van dat model weer omgooien. En ookal lijkt het misschien niet zo bij alleen een modelnaam, dat kost een hoop geld als je een auto al in ontwikkeling hebt.
gwnbmw zegt
je moet toch wel een hele goeie microscoop hebben wil je t verschil tussen alle tig duizend varianten van de 911 zien. ziet iemand t verschil met de cayman gt4/ gewoon alle 911 laatste versies met spoiler?
jobberns zegt
Ik snap het wel, verwarring zaaien onder mensen die er niet zoveel verstand van hebben is altijd al een specialiteit van Porsche geweest aangezien er meer dan 10 verschillende 911-versies zijn
casperfcb zegt
porsche panamera voor t circuit.