Is dit waar de EV-overheersing van Tesla eindigt?
Het is altijd een wat oneerlijke vergelijking geweest: de Tesla Model S met de Porsche Taycan. Waar de Model S vooral bedoeld was voor mensen die een EV wilden kopen toen er weinig aanbod was, is de Taycan (rijtest) altijd bedacht als een Porsche Model S. Een elektrische sedan die daarnaast ook sportief moet zijn. De elektrische sedan voor de autoliefhebber. Een auto die dus wel sneller móest zijn dan de Model S op de Nürburgring.
Toch zijn de kopers van de Taycan en de Model S stiekem vrij vergelijkbaar. Het zijn vooral mensen die veel te besteden hebben en status niet onbelangrijk vinden. Je gaat niet in je SsangYong naar een zakenafspraak, het is indien mogelijk liever een Duits embleem dat op je motorkap ligt. En die optie is er nu met de komst van de Taycan. Misschien dat dit ook de reden is dat ‘veel’ Tesla-bestuurders interesse hebben in een Porsche Taycan, zoals Porsche America-baas Klaus Zellmar claimt in gesprek met CNBC.
Hij zegt namelijk dat ‘een verrassende hoeveelheid’ Tesla-eigenaren interesse tonen in een Taycan. Sterker nog, deze groep autobezitters zou, naast Porsche-eigenaren, de meeste interesse tonen in de Taycan. Om hoeveel mensen het precies gaat zegt Zellmar niet, hij zegt ook niet hoeveel daarvan daadwerkelijk al een aanbetaling hebben gedaan op een Taycan. Wel dat er ‘duizenden’ mensen zijn die interesse hebben getoond in de Taycan, waarvan ongeveer de helft Porsche-rijders zou zijn.
Toch is dit wel potentieel gevaarlijk nieuws voor Tesla. Mocht Porsche serieus klanten wegpikken van het Amerikaanse bedrijf, is er nog de vraag wat Tesla met de Model S moet doen. Musk blijft de sedan continu verbeteren, maar het is in de basis wel een zevenjarige auto. Daarnaast komen er in dit segment de komende tijd nóg meer auto’s aan. Misschien is het een keertje tijd voor een flinke facelift?
Lees hier onze vergelijking tussen de Taycan Turbo S en de Model S P100D.
Fotocredit: Spotcrewda via Autojunk.
bernoulli zegt
Wij van WC Eend…
mnmg71 zegt
@bernoulli: volgens mij gaat die vergelijking hier mank. Hij zegt toch alleen maar dat er kopers/geïnteresseerden vanuit een specifiek ander merk komen?
kobus1967 zegt
Degenen die al jaren een Model S rijden hebben zoveel bespaard dat ze eindelijk een Porsche kunnen kopen.
Tweedehands Tesla’s zijn ook nog schrikbarend duur, als ze werkelijk zo slecht zijn als menigeen hier steeds meld zou de prijs wel instorten.
mashell zegt
@kobus1967: wagens met lage gebruikskosten zijn gewoon aantrekkelijk en dus serieus geld waard. Op zich ook fijn om te zien dat er geen angst is voor de koop van een al wat oudere elektrische auto, men is niet bang voor de kosten aan vervanging van een oudere accu (waarschijnlijk omdat het maar zelden nodig is)
ghost zegt
@mashell: dus dit!
mashell zegt
Op zich heel mooi. De Tesla klanten willen best elektrisch blijven rijden wel in een meer volwassen auto. Het elektrisch rijden doet ze dus niet naar een diesel of zo terugverlangen.
berlinetta zegt
@mashell: Logisch toch, als je redelijk goedkoop in een dure auto kan rijden. Dat zou ik ook wel willen.
ty5500 zegt
@berlinetta: Als je +/- 100.000 euro besteed aan auto ga je duidelijk niet voor de goedkoopste oplossing. Redelijk zeker dat men dan een diesel zou kopen als dit fijner rijdt.
flutterby zegt
Het zijn hele verschillende auto’s, maar het is goed dat er steeds meer keuze komt! Enkele jaren terug moest die potentiële Taycan koper het wel met een S doen, want het was toen de beste keus.
Waar die facelift van Tesla blijft is mij een raadsel. Ondanks dat die nog niet aangekondigd is zitten er vele op te wachten. En zeg nou eerlijk, dat interieur is toch hopeloos ouderwets? Hopelijk volgt er snel iets in lijn van de Model 3 mét uitgebreide HUD.
fanboy zegt
Tesla hoeft het geloof ik niet meer zo van de Model S te hebben, dus dat scheelt.
Maar een Taycan is veel duurder. Dus leuk dat de helft van de Taycan kopers van een Tesla komen, maar het is nog steeds een zeer klein groepje van kopers in dit segment. Niet echt gevaarlijk voor Tesla.
Het kan wel allemaal een stuk pijnlijker worden, voor zowel Porsche als Tesla, als de nieuwe Roadster uit komt. Die zal rond Taycan prijzen zitten, en potentieel compleet gehakt maken van de Taycan. Maar misschien valt het juist heel erg tegen, of gaan kopers juist alsnog voor een Taycan, ongeacht de nieuwe roadster.
berlinetta zegt
@fanboy: Maar de Roadster is toch een tweezitter? Heb je in de praktijk dus niet zoveel aan. De meeste EV-rijders zijn nog altijd zakelijke rijders en ik verwacht niet dat zij ipv een Taycan dan een Roadster gaan leasen.
pramm zegt
@berlinetta: de nieuwe roadster is een 3 deurs 4 zitter.
kobus1967 zegt
@berlinetta: de Tesla Roadster die eraan komt is een 4 zitter.
flutterby zegt
@berlinetta: 2+2 roadster
Dutchcarwizard zegt
Zou Porsche onzeker zijn?
Dutchdriftking zegt
Tja, de Model S uitfaseren en de Model 3 verkopen aan iedereen die wel elektrisch wil/moet rijden maar geen Taycan kan/wil betalen of leasen. Op deze manier heeft Tesla voorlopig nog altijd een grotere vraag naar hun producten dan ze kunnen leveren. Komt vast goed.
dwfc zegt
@dutchdriftking: Model 3 blijft ook niet alleen op de wereld ! 2 jaar geleden noteerde ik reeds, eens de 3 grote Duitse jongens de markt penetreren met EV’s is het in de EU gedaan voor Tesla. Kijk op Autobild maar eens wat Audi gaat brengen tussen nu en 2022. Dan spreken we nog niet van VW .. en de Japanners zullen ook we reageren. Tesla wordt gedecimeerd ! Waar ik wel in geloof zijn de andere afdelingen van Tesla.
Het laadnetwerk en de … batterijen.
pramm zegt
@dwfc: waar gaan deze merken hun grote volumes batterijen vandaan halen? Veel modellen aankondigen is een mooie start. Serieus investeren in batterij fabrieken is pure noodzaak.
mashell zegt
@pramm: VW heeft een batterij cellen fabriek aangekondigd. De andere merken blijven cellen in China inkopen en zetten die zelf in batterijen. De autoindustrie is er altijd al eentje geweest van inkopen wat je niet zelf kan maken.
pramm zegt
@mashell: volgens mij zijn de aankondigingen van VW enkel voor assemblage lijnen van cellen maar packs.
Mijn punt is dat de autofabrikanten nu al in de rij staan om packs te krijgen. Er in China zeker nieuwe productie wordt gerealiseerd. Maar als al deze merken serieus ev’s willen produceren, hebben we het over packs voor miljoenen auto’s. De combi Tesla Panasonic is wereldwijd momenteel veruit de grootste producent voor ev batterijen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_electric-vehicle-battery_manufacturers
Die hebben een marktaandeel van ongeveer 35% waarmee ze ca 400k auto’s van batterijen kunnen voorzien. Dus voor alle andere merken samen is er momenteel voor max 800k auto’s aan batterijen. Om dus serieuze aantallen te maken, is voor meer dan 100 miljard aan investeringen nodig.
pramm zegt
@mashell: excuses, je hebt gelijk. Ik had deze gemist. https://tweakers.net/nieuws/157666/volkswagen-begint-met-pilot-voor-productie-van-eigen-accucellen.html
dwfc zegt
@pramm:
Lees even dit artikel eens betreft investeringen.
https://susanova.be/artikels/deze-groteautomerken-investeren-fors-in-elektrische-wagens
VW investeert tussen 2018 en 2023 een bedrag van 50 miljard.
Wat Mashell schrijft is juist. Zo is hun businessmodel.
Daarom ik ook de nadruk legde op hun laadnetwerk en batterijen.
Betreft het automerk ben ik pessimistischer … te weinig modellen,
te duur zonder subsidies voor jan met de pet.
pramm zegt
@dwfc: in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Niet in batterij cellen
pramm zegt
@dwfc: en… Wat hebben de in 2019 daadwerkelijk geïnvesteerd. In 2016 riepen ze in 2019 veruit de grootste te zijn in ev’s.
flutterby zegt
@dwfc: https://cleantechnica.com/2019/02/05/volkswagen-missed-its-2018-electric-vehicle-goal-by-217000-units/
Eerst maar zien dat ze massaproductie aankunnen. Tot nog toe lijkt het met de Private Lease dumpprijzen van de eGolf en e-Up er niet op dat ze volgend jaar serieus gaan produceren.
alper zegt
Ben wel benieuwd hoe men “duurzaam” lithium (Zuid-Amerika) en kobalt (kinderarbeid) gaat delven met al deze miljarden initiatieven. Schade in Zuid Amerika is immens. Boeren komen daar in opstand vanwege “collateral damage”. Alternatief? Geen idee, jullie?
dwfc zegt
@alper: Ik denk niet dat de Zuid Americaanse regeringen daar ‘nu’ van wakker liggen.
De werkgelegenheid en de inkomsten primeren.
Dankzij de industriële revolutie die begon in +/- 1750 staan we in de EU waar we nu staan. Zonder deze revolutie, die ervoor zorgde dat veel consumptiegoederen bereikbaar werden voor jan met de pet had jij nu geen pret ! Die periode was zeker niet duurzaam en milieuvriendelijk ! Wat ons er niet van mag weerhouden met nieuwe technologieën duurzaam en milieuvriendelijk te produceren.
crepito zegt
@alper: Tesla gebruikt nu nog maar 2.9% kobalt in haar accu’s. VW met de iD3 meer dan 12% die nog moet komen. Tesla zegt binnen enkele jaren 0% kobalt te gebruiken. In dat geval wordt er veel meer kobalt gebruikt door de fossiele industrie dan EV’s!
(https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html)
Overigens is lithium gebruik minder vervuilend dan men doet vermoeden. (https://www.teslarati.com/tesla-model-3-batteries-less-polluting-than-30-cups-coffee-researcher/)
dwfc zegt
@crepito: Ik heb er geen kennis van, maar wat doet deze batterijen ontvlammen.
Is het juist deze kobalt die het probleem is? Of andere grondstoffen die dit veroorzaken. Ofwel zoek ik slecht, ofwel is er geen info over vrijgegeven.
j05b zegt
@crepito: iid het is jammer dat hier zo weinig aandacht voor is. Het is duidelijk dat VW hier nog heel erg achterloopt. Als je kiest voor het milieu is de Tesla nog steeds een veel betere keuze dan de id3.
pramm zegt
@j05b: op zich loopt vw hier niet per se achter. VW koopt Cellen in en ontwikkelt en produceert niet zelf.
j05b zegt
@pramm: maar t zit wel in de auto. Dus de modellen van vw lopen daardoor achter op dit gebied.