De naam is ‘Panamera’ met vier letters ertussen, maar dit aparte, buggy-achtige ding op basis van een 911 (964) Carrera 4 was eigenlijk de aanzet tot de Boxster, die zeven jaar later volgde.
Vierentwintig jaar geleden, op de IAA in Frankfurt, kwam Porsche met de Panamericana, een extra hoge 911 met veel Targa-invloeden. Aan de basis van het design stond de Nederlander Harm Lagaay, die destijds bij Porsche als design-directeur de scepter zwaaide.
De naam was afgeleid van de Carrera Panamericana, simpel gezegd de Mille Miglia van Mexico, maar dan minstens twee keer zo lang. Dit evenement werd begin jaren ’50 gehouden, maar nooit door Porsche gewonnen. Wel wist coureur Hans Herrmann in 1954 met zijn 550 Spyder als derde te finishen.
Het concept had een 250 pk sterke, 3,6 liter zescilinder boxer aan boord (achterin natuurlijk), en was voorzien van diverse tierelantijnen, zoals een Porsche-logo dat in de (nagenoeg geheel zichtbare) Goodyear-banden was uitgesneden. De grootste aandachtstrekker was echter het lage, en totaal transparante glazen dak, dat samen met de achterruit verwijderbaar was. Hierover liet zich een afdekkap ritsen, in double bubble-motief.
Lichtgewicht constructie
Een stalen carrosserie kon eigenlijk niet meer in een dergelijk exotisch product, en dus werd de Panamericana uit een mengeling van koostofvezel en glas opgetrokken. Een aardig detail is dat ten tijde van dit concept Dr. Ulrich Bez (thans Aston Martin) aan het roer stond, nadat hij van BMW was over komen vliegen, waar hij aan de Z1 had meegewerkt.
Omdat de lancering gelijk viel met de 80ste verjaardag van Ferry Porsche (de inmiddels overleden neef van Ferdinand Piech), besloot Porsche een van de twee geproduceerde exemplaren aan de oude baas cadeau te doen. Het is niet bekend of hij er in zijn resterende acht levensjaren veel mee gereden heeft.
Een exemplaar van de Panamericana kan je tegenwoordig in het Porsche-museum in Stuttgart bewonderen. Een dode-bomen-artikel uit die tijd vind je HIER.
Bastiaan zegt
Achterkant is wel mooi, voorkant snel opnieuw vergeten
lamborgfan zegt
Ik vind het enigzins wel wat hebben, eigenlijk wel een stoer ding. Mooi? Neuh, maar het is wel zon ding waarvoor je snel aan de kant zult gaan als je die in je achteruitkijkspiegel ziet komen.
Hupke zegt
Die Z1 link zie je meteen, het eerste dat in m’n hooft opkwam was: “deze of een Z1 nu dan weet ik het wel”.
Leuk ding zit er fris uit voor die tijd, vermoed wel niet dat het een verkoop topper was geweest. Een beetje te fris daarvoor, maar je kan nooit weten.
gedwongenleaser zegt
@Hupke: ok en nu in het NL graag.
bakkertje10 zegt
@Hupke: vermoed je het nou wel, of niet?
Hupke zegt
@bakkertje10:
Ik vermoed dat het geen verkoopssucces geweest zou zijn.
Was ik echt zo onduidelijk? Moet ik dan op gaan letten.
bakkertje10 zegt
@Hupke: nouja het klonk een beetje als ‘met zonder jas naar buiten’
norge zegt
Lelijke pad.
rotarypowah zegt
Tof ding, een beetje Rinspeed-achtig.
rufctr01 zegt
Ik zie er ook de lijnen van de 993 in.
oskaar7 zegt
Ik was juist blij dat we dit concept vergeten waren!
ropbp zegt
Ik vond het toen wel een heel gaaf ding. Nu izzie meer bijzonder ;-)
kapiteinaudi zegt
Gaaf ding, zeker voor de jaren 80.
replicant zegt
Pas nog zien staan in het Porsche museum..
Die-Bolle14 zegt
2 weken geleden in het porsche museum, wat een lelijk hok en zeker met dat paarse interieur.
lacker zegt
Past helemaal in de mode van die jaren. Wie kent de housebroek nog :-) http://www.beautylab.nl/go-shorty-its-your-birthday/housebroek1/
Die-Bolle14 zegt
@lacker: Ik niet, want ik lees net pas dat ik uit hetzelfde geboortejaar als dit gedrocht kom, yikes
tdu2zonda zegt
Ik heb hem in het museum zien staan, een aparte auto!
betonstaal zegt
De mooiste Lagaay vind ik de Porsche Carrera GT. Helemaal in balans.
mashell zegt
Gode (of Eu) zij dank zijn spatborden verplicht.
sulobb zegt
Lelijk ding
porschekiller zegt
Lijkt een beetje
Op de 928
porschekiller zegt
928 wat eigenlijk de destijdse panamera was
Esprit_de_Flandre zegt
Er zijn zo van die concepten waar ze elke 25 jaar eens een nieuwe, moderne versie van zouden mogen maken…
lacker zegt
De link naar Harm Lagaay in de tekst is overigens fantastisch. Wat een geweldig stuk over de Nederlandse autogeschiedenis!
E34M5Touring zegt
Wat een aarslelijk ding. En bij introductie al verweerde koplampen. Stukje kwaliteitsbouw…..
potjak zegt
Als 13 jarig jochie vond ik het toendertijd helemaal prachtig. Dit had ik nog nooit eerder gezien en vond het toen (in de tijd van Ford Sierra en Opel Kadett) een bijzonder vormgegeven auto. En dat vind ik eigenlijk nog steeds.