Porsche liefhebbers in de hele wereld kijken reikhalzend uit naar de komst van de Panamera. De vierdeurs en vierzits Panamera zou wel eens het vervoermiddel voor de 911 rijder met ruimtegebrek kunnen worden. Niet iedereen is tenslotte SUV fan en dus zullen sommigen de gefacelifte Cayenne liever laten staan. Daar zijn ook wel redenen voor. De Cayenne is zeker geen slechte auto, maar de Panamera wordt naar verwachting 400 kg lichter. De prestaties en wegligging zullen uiteraard veel profijt hebben van de mindere massa die hoeft te worden voortgesleept.
De Panamera maakt wel gebruik van enkele Cayenne componenten zoals onderstel en remmen, maar er zou ook gebruik gemaakt zijn van de 911 Turbo als donor. Tijdens de introductie wordt de instapmotorisering gevormd door een 4.8 V8 met 400 pk in de Panamera S die 1800 kg weegt. De Panamera Turbo zal 500 pk hebben, maar ook 150 kg zwaarder zijn dan het basismodel. In 2010 volgt een versie met de van VAG bekende 300 pk sterke 3.6 V6. Een diesel zal er niet komen, want dat past niet bij de filosofie van Porsche. Wel denkt Car Magazine dat er een hybride variant volgt.
Met dank aan Lebastille voor de tip om op de website van Porsche Centrum Eindhoven te kijken.
Ejay zegt
Niet alleen het lagere gewicht, maar ook het lagere zwaartepunt zal bijdragen aan een betere wegligging. Toch ben ik benieuwd naar de ruimte achterin.
Alwood zegt
ik kán dit wel eens een hele mooie auto gaan vinden :) vooral als ze de achterkant inderdaad met zo’n grote ruit maken en als de koplampen mooier dan die van de cayenne blijven en niet zo rond als die op de 911!
ff duimen dat deze wagen ook op de rai komt te staan :P
Jan zegt
Ze spreken over een AWD versie maar enkel voor de US markt, zou deze dan niet naar europa komen?
Ben eens benieuwd naar de Panamera Turbo S :-D
@alwood, van mijn mogen de lichten toch ronder zoals een 911
bramwillemse zegt
toevallig heb ik deze uitgave net van iemand gekregen, mooi blad, erg mooi blad zelfs. En ik denk dat ze een hele realistische impressie hebben gemaakt van de Panamera! Ik moet ‘m nog zien in ’t echt, maar het belooft toch een echte porsche te worden, ik hoop alleen dat ie meer designtrekjes van de 911 krijgt dan van de Cayenne!
RickA4-1.8T zegt
dit wordt volgens mij echt een schitterende auto!!
ruud zegt
beter afbeeldingen zijn te zien op http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=12819
Lappy zegt
dit is dus een soort van Bentley Flying Spur auto.
Vraag ik me af wanneer ze met een concurrent komen voor de A8/7er en dan A6/5er en om het af te maken A4/3er.
Want ach, een echt merk met passie en emotie is porsche al lang niet meer.
Nick zegt
Porsche probeert gewoon nog winst te halen de komende jaren zodat ze meer grip op Volkswagen AG krijgen.
Zodra dat is gebeurt vallen de Panamera en Cayenne waarschijnlijk toch weg en zullen ze zich waarschijnlijk alleen focussen op 911, Carrera GT, etc.
Porsche Fan zegt
Ik kan niet wachten om het definitie bodem te bewonderen
Nog 2 jaartjes wachten dus
Rick dos zegt
“Porsche Panamera volgens Car Magazine”
Ja. Nou dan weet je het wel……na het fiasco van de nieuwe M3!
chrizzzie zegt
“Een diesel zal er niet komen, want dat past niet bij de filosofie van Porsche.” NEE EEN 4-DEURS SPORTCOUPE DAN WEL!!!!!!!!
(Dacht dat ze naar de Cayenne hun fillosie al lang hadden opgegeven? Of was het toen ze met de 924 de motor aan “juiste” kant van de auto deden? Of was het toen de 911 niet meer op het onderstel van de kever stond?)
Ejay zegt
@ Chrizzzie, fout. Porsche was Porsche niet meer toen van 993 naar 996 gingen. Rare koplampen, waterkoeling en het imago van een yuppenbak.
chrizzzie zegt
@ Ejay: Oja die was ik nog vergeten :)
tim zegt
hoe mooi deze porsche ook wordt, hij wordt niet mooier dan de AM rapide.
dus als ik het geld ervoor zou hebben, zou het toch altijd de rapide worden, hoezeer ik ook van porsche houdt…
Peperbus zegt
“Zodra dat is gebeurt vallen de Panamera en Cayenne waarschijnlijk toch weg en zullen ze zich waarschijnlijk alleen focussen op 911, Carrera GT, etc.”
Volgens mij hadden ze met de Cayenne en de Panamera nou net het roer omgegooid om te voorkomen dat ze failliet zouden gaan. En van winst zouden ze dan opeens nu afstand van doen? Lijkt mij sterk
barry330cd zegt
Sterker nog, zonder de Cayenne en de Boxter was Porsche overgenomen door een volumefabrikant en was het echt veel minder geweest met de ontwikkelingen en exclusiviteit. Ach ja, het is zo makkelijk oordelen vanaf de zijkant Chrizzzie en Ejay. Maar gefundeerde meningen zie ik niet voorbij komen gozers.
Tinuuuus zegt
het is op de tekening net of ze van 3 porsches 1 hebben gemaakt, de lichten, de bumpers zijn al op andere modellen te vinden
Citrofiel zegt
Dat ziet er iig helemaal niet slecht uit, maar die achterkant zal ik nog eens in het echt moeten besturderen, want daar ben ik nog niet uit of ik die mooi vind.
Peperbus zegt
Ik vind het overigens een zeer fraaie auto. Het duurt alleen een beetje lang voor dat ik er in kan rijden ;-) : 2009 op de markt, 2012 alle kinderziekten eruit …dat is nog 5 jaar!
Arnoud zegt
@ Peperbus: Kinderziekten in een Porsche? Jij hebt iets verkeerd begrepen. Weet je hoeveel prototypes ze van de Cayman hebben gemaakt? Honderd stuks! Bij Porsche zijn ze op het maniakale af als het om perfectie gaat. Juist daarom zijn ze ook zo betrouwbaar. Geen sportwagen waar je zo lang, zo hard mee kunt als met een Porsche. Service intervals zijn veel groter dan bij bijv. een Ferrari.
@ Nick: De Carrera GT is al uit productie.
On topic:
Ik vind deze auto NU al mooier dan de Rapide.
dekster zegt
Ik stel me toch ff wat vragen bij de prijs, de 400 pk versie zal bv rond de 80 00 moeten liggen (audi S6)
de 500 pk rond de 90 000-100 000 (audi RS6)
? :-?
bvking zegt
@ dekster: Dat zal wel een fout zijn. Ik kan me niet voor stellen dat porsche voor het zelfde geld een zelfde auto neer kunnen zetten. Als porsche een nieuw model uitbrengt lijkt het me dat ze wel wat anders willen dan een soort m5. De am rapide gaat tog ook veel duurder kosten en dat moet een concurrent zijn
Pieter-Jan zegt
@Arnoud: De 996/Boxster hadden veel problemen de eerste jaren van productie. Vooral de nieuwe 3.4l beek onbetrouwbaar. Het is daarom dat de GT3 en BiTurbo versies een totaal andere motor gebruikten (uit de GT1 racer), en ze voor de 997 de basis motor opnieuw hebben ontworpen.
Whether you are a staunch ‘air-cooled’ proponent or not, the water-cooled ‘M96’ engine that first appeared in late 1996 in the Boxster and has subsequently been employed in both the 996 and 997 is a quite remarkable piece of Porsche engineering.
Nevertheless there have been certain problems with it – increasing mechanical noise, oil leaks, failing intermediate shaft bearings, and most significantly, failure of cylinder liners which up until now has required full engine replacement. It has to be said however that engines with these problems represent only a very small proportion of the total units produced. Whilst engine replacement has been subsidised by the factory, this route can still be very expensive for the owner.
http://www.autofarm.co.uk/new.php3/silsleeve.html
Peperbus zegt
@Arnoud: perfektie, betrouwbaarheid ja, maar desondanks een autofabrikant die net als alle autofabrikanten zijn klanten laat beta testen. Men heeft tegenwoordig door de korte modelcyclus geen tijd meer om 5 of 6 jaar alle onvolkomenheden eruit te strijken. Hierboven wordt de Boxter al genoemd en kijk eens op de Porsche forums by de Cayenne.
@Dekster: Deze auto zit echt niet beneden de Cayenne qua prijsstelling. Daar doet de 500 pk al 150.000 euro
Porsche Fan zegt
Iedereen loopt wel te zeuren over de cayenne dat porsche daar niet mee mocht komen en dat de panamera er ook niet moet komen
maa porsche heeft in het verleden wel al zulke auto voortgebracht
mashell zegt
@Porsche Fan
Welke SUV en 4 deurs auto heeft Porsche in het verleden dan al geleverd? En de Seat Ibiza met motor system Porsche telt niet!
Ruben J. zegt
De Toyota funcruiser (RAV4) was de allereerste SUV…hoe noem je zoiets dan nu andere merken er ook mee komen?
Dat heet kopieeren…en iedereen maar denken dat japanners kopieeren.
Dat is nu wel ff andersom…de jappen worden nu gekopieerd door veelal de duitsers.
Alwood zegt
@ Ruben J.
de Range Rover was de allereerste SUV! toen hadden ze de naam alleen nog niet bedacht…
in 1970 was het doel met die auto al om een goeie terrein auto te maken, hoog op de poten, die vooral heel goed te gebruiken was op de weg…
niet feitjes gaan verdraaien omdat anderen 30 jaar achterlopen he! :)