Het was tot nu toe een beetje behelpen voor de Panamera-koper: 520 pk en 700 Nm uit een Panamera Turbo, mwah. Gelukkig schiet Porsche te hulp met de Turbo S, voor luxebeesten ook verkrijgbaar in Executive-uitvoering.
De nieuwe Panamera-topmotorisering biedt de koper 419 kW (570 pk) en een koppel van 750 Nm (800 Nm in overboost). Porsche bereikte dit door de inspuitdruk van 120 naar 140 bar op te schroeven. Hiermee zoef je naar een topsnelheid van 310 km/uur, en als je het kalm aan doet is gemiddeld 10,2 l/100 km te halen. Maar wie koopt er nou een Turbo S als hij rustig aan wil doen? Als je zuinig wilt rijden koop je maar de diesel of de hybride.
Alleen voor de Turbo S-uitvoering levert Porsche een exclusieve lakkleur, Palladium metallic. Daarnaast worden in deze topversie de nodige afkortingen van stal gehaald. Standaard zit er onder andere Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) en Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) op. Ook de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging Power Steering Plus en Porsche Active Suspension Management (PASM) ontbreken niet.
Ook optioneel op andere Porsches, maar bij de Panamera Turbo S standaard: het Sport Chrono-pakket, voor die broodnodige extra tiende snellere sprint. In samenspel met de PDK-bak katapulteert deze zware jongen zijn bestuurder in 3,8 seconden naar de 100 km/u. Attenooije.
Porsche Panamera Turbo S Executive
De statushongerige Chinees of rijke mensen met hele lange kinderen komen ook aan hun trekken: voor het eerst wordt de Turbo S als Executive (laatste drie foto’s in de gallery) aangeboden, wat 15 cm meer wielbasis, en dus meer ruimte achterin betekent.
Wat kost dat?
€ 217.200 incl. BTW/BPM voor de Turbo S, voor de Executive moet je € 235.900 meenemen. 15 centimeter extra voor slechts 18.700 euro, welke man wil dat nou niet?
Wereldpremière op de Tokyo Motor Show, eind november. Begin volgend jaar staat de sterkste Panamera bij de dealer.
daandaan zegt
Ik vond het al geen supermooie auto, maar bij de executive uitvoering zijn de verhoudingen helemaal zoek
6cylinder zegt
Zie die aandrijflijn toch een stuk liever in een Cayman, als je dat lukt ben je echt helemaal ’t mannetje in je mini-super-car.
motoragent zegt
@6cylinder: Zo’n zware 4.8-liter V8 in zo’n licht wagentje? Ik denk dat het hogere gewicht meer verpest dan het toegenomen vermogen goed kan maken ;)
filip696 zegt
Kan nogsteeds niet wennen aan die achterlichten
daandaan zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kapiteinaudi zegt
Dan toch veel liever een Quattroporte!
Kvgorp zegt
voor € 235.900 wordt hij nog steeds niet mooier iig.
thomcarspotter zegt
Yeah, meer Panamera nieuws!
Deze is ook gewoon weer bruut!
Prachtig design en een heerlijke motor!
mmot05 zegt
De achterkant, lijkt dat niet een beetje op uhhm…………???
mmot05 zegt
@mmot05: even opgezocht, zo’n Toyota Corollo e11 van eind jaren negentig. (kan iemand nog een foto van plaatsen voor de duidelijkheid, ik ben er niet zo handig in)
Ram-G-maN zegt
@mmot05:
Asjeblieft!
On topic: Porsche noemt een Panamera een luxe sedan, ik noem het een uit de kluiten gewassen 5-deurs slammed hatchback.
Ik wacht nog steeds op de eerste tuner die de achterruit fixeerd en daarbij het
kontjedikke reet redesigned.mmot05 zegt
@AutomotiveDesigner: yep, dit is ‘m, dankje wel.
Ram-G-maN zegt
@mmot05: Graag gedaan ;-)
agera zegt
De Panamera is een auto die je in het echt moet zien vind ik, op plaatjes komt deze auto niet geheel tot zijn recht. In het echt is het een fraaie en een indrukwekkende auto. Elke keer als ik deze wagen zie draai ik toch mijn kop.
tweede_woning zegt
@agera: denk dat de naam Porsche voor de orgastische momentjes zorgen , en dat die wel erg prominente bochel ( zie eens een maserati) dan op de koop wordt toegenomen , in casu nooit benoemd.
agera zegt
@tweede_woning &imba: Hahah embleem? Ben geen echte Porsche fan, maar de Panamera vind ik gewoon mooi.
agera zegt
@agera: @imba:
imba zegt
@agera: Embleem maakt blind.;X Draai ik toch mijn kop? … richting een emmer.(-_-‘)
roller79 zegt
@agera: de vraag is alleen naar welke kant je je “kop” draait :)
ik denk dat menig reaguurder hier overtuigd zou worden door een ritje in deze brutus… puur hypothetisch natuurlijk ;-)
KEV9 zegt
heb eens een dagje moeten sturen in een panamera.. poeh wat maakt porsche tot zeer indrukwekkende auto’s .
workhardplayhard zegt
Super mooie auto, erg fraai design. Kan niet begrijpen dat iedereen zegt dat het een lelijke auto is..
JamesBond007 zegt
Is dit de verlengde versie? Hij lijkt zo lang opeens?!
berlinetta zegt
Ik dacht dat de gewone Turbo ook al in 3,8 sec naar de 100 ging?
ej20g zegt
Zoals Porsche hoort te doen vind ik dit ook weer een eeg mooie auto met dito prestaties. De nieuwe Quattroporte kan voor mij niet op tegen de Panamera.
slimshady zegt
Quattroporte maakt geen kans tegen de panamera. De rapide S is ook nergens
tupperware zegt
@slimshady:
Dan ben ik maar iets langzamer met een QP of een Rapide, ik rij in elk geval niet voor lul.
Het is maar goed dat die Panamera snel is, dan blijft hij niet lang genoeg op mijn netvlies om ernstige schade toe te brengen aan mijn ogen.
slimshady zegt
@tupperware: als je een auto boven 200.000 kan betalen rij je sowieso niet voor lul. Die nieuwe quattroporte is vreselijk, we hebben er in gereden en die rapide is prachtig ( ook gereden ) maar haalt het niet bij de kwaliteit rijgedrag en specs van die porsche
jrk68 zegt
@slimshady:
Ik deel tup zijn mening, mompelt iets over voetballersauto’s, oliesjeiks….
Er zijn dus meer dan genoeg auto’s die meer dan 2 ton kosten waar je knap mee voor joker rijdt. De Panamera is daar slechts 1 van in mijn ogen.