Walter Röhrl zou een rondje Nordschleife in 7 minuten en 56 seconden hebben afgelegd, in een Panamera Turbo…
Dat schrijft sportauto-online.de. Indien het klopt dan is de Panamera sneller dan de Cadillac CTS-V, welke een een rondje Nordschleife in 7 minuten en 59,32 seconden wist te klaren. Nu alleen nog even wachten op de rondetijd van de Aston Martin Rapide?
FYI: de Panamera Turbo heeft een 4,8-liter V8 met twee turbo’s, goed voor 500 pk (368 kW). De sprint van 0-100 km/uur duurt 4,2 seconden, de topsnelheid is 303 km/uur. De prijs inclusief BTW en BPM is 191.400,- euro.
Ferdinand1 zegt
Laat de discussie maar beginnen! Goed gedaan Walter!!!
thommie94 zegt
ik vind hem heel mooi!
-edit: fijn, maar verder niet relevant–
Hesp zegt
Is geen sedan, achterruit gaat mee omhoog met het kofferdeksel.
BMWX6 zegt
Het lijkt me niet onmogelijk. Volgens mij is hij ook nog sneller dan een rapide. Maar volgens mij hadden ze wel iets meer dan 500 pk uit die 4.8 liter met 2 turbo’s kunnen persen. En kwa look is hij ook veel mooier dan een Caddilac CTS-V. Ookal was hij hiervoor de snelste.
firefly zegt
Dit is toch geen sedan! Die achterklep loopt door tot het dak.
RenJie zegt
@firefly
Hoe wil je hem anders noemen?
Ringmaster zegt
@firefly: correct, het is een station.
porsche_fan zegt
er komt waarschijnlijk ook nog een Panamera Turbo S en een Panamera GTS op de markt!!
Wouter zegt
@firefly: inderdaad het is een hatchback. En net als bij alle andere hatchbacks zijn ze in vijfdeurs variant niet mooi.
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Porsche/Panamera_introductie_italie/panamera041.jpg
rensc zegt
ik had niet verwacht dat deze auto zo duur zou worden, ik denk ook dat ie slecht gaat verkopen want voor ongeveer 200000 euro kan je wel wat mooiers halen … Vind ik.
Pieliej zegt
Dat ie snel is geloof ik zeker, maar ik vind hem nog steeds niet mooi.
Wil hem eerst in het echt zien.
sacha zegt
Ik vind een kleine €200K een ‘koopje’ voor zo’n auto (even afgezien van de looks). Een S63 kost dat ook MINIMAAL en een S65 kost maar liefst €300K!
Een Audi S8 kost wat minder maar presteert ook wat minder (en is het wel Premium?)
BMW heeft (nog) niet echt een sportief georiënteerde 7-serie dus die doet niet mee.
Wat hebben we nog meer in dit segment?
RenJie zegt
@wouter
Tsja, officieel wel, maar dit ga je niet tot de hatchbacks rekenen toch? Geef ‘em dan maar een apart vakje onder de hatchbacks.
rstyled zegt
In tegenstelling tot andere reacties vind ik het dus wel echt een mooie auto. Mocht ik een succesvol zakenman geweest zijn, kocht ik er zeker een. Ik vind het gewoon een stijlvolle auto en snel is ‘wat het dan ook mag zijn/ hatch/sedan/GT’.
Rick dos zegt
Als een Cayenne Turbo S verkocht wordt voor €199.000 dan is er geen twijfel over mogelijk dat deze net zo goed zo niet beter verkocht zal worden.
Moet wel zeggen dat dit gekke ding me steeds beter begint te bevallen…
RenJie zegt
@sacha
De Quattroporte?
Nickelson zegt
Helemaal Top!
Kan niet wachten tot ik ze in het echt tegen kom!
sacha zegt
@Renjie: Oh ja. Wat kost die ook weer? En die wel wel enigzins ondergemotoriseerd vergeleken met de Porker en de AMG toch?
Ferdinand1 zegt
@ sacha
De Maser mist idd wat vermogen als hij het tegen de Panamera Turbo en AMG modellen wilt opnemen. Maar je zou de Quattroporte wel beter met een Panamera S kunnen vergelijken.
mckroket zegt
4 deurs coupe imo, net als cls etc
autoblogger zegt
En de nieuwe Jaguar XJ? 5.0 liter supercharged V8 met 510 pk.
Allen de sprint van 0-100 km/u in 4,9 seconden valt tegen…
G. Bert zegt
XJR? Ben vergeten wat de nieuwe XJ moet gaan doen met het pittigste blok…
Laurens zegt
Er past een koelkast in? Dan is het in ieder geval de snelste vrachtwagen ter wereld :-)
VSTMcLaren zegt
het is een vierdeurs sport coupe
Larrs zegt
Net als Mckroket vind ik dit ook een 4 deurs coupe. Een sedan heeft een kofferdeksel en geen doorlopende daklijn.
Bert zegt
Niks is meer heilig…. een 4 deur wordt tegenwoordig lachend Coupé genoemd…
Gran Turismo wordt gewoon door BMW keihard aangerand en verkracht….
En Porsche noemt dus nu dit een sedan.
Ik dacht dat ze bij het benamen van de Cayenne als SUV wel hun lesje geleerd hadden.
En het ergste vind ik nog dat mensen alles voor zoete koek slikken.
Hoop zo dat dit een flop wordt deze auto, het is niks van alles en alles van niks.
Liever een Rapide ook al zou die langzamer zijn.
sacha zegt
@Larrs: Een coupé heeft volgens mij altijd een aparte kofferklep, niet zo’n 5e deur als deze hatchback.
KoguchiPower zegt
’t is in ieder geval géén coupe…
Eerder een Hatckback-Station-Cross-over-Dinges
oftewel
snel of niet, lelijk istie :)
Chevelle zegt
Wordt de Panamera niet gezien als een Hatchback? Je kunt immers via de kofferbak binnen komen.
Rick dos zegt
F*cking hell people….het is een auto, vier wielen, een stuur, paar zitplaatsen, motor, versnellingsbak…
Gaan we hier staan janken dat we benamingen als zoete koek slikken…
Lucb zegt
Dat de auto zo’n tijd neer zet zegt nog niet per definitie dat het de snelste sedan is.
lincoln zegt
de “benaamingbelangerijkvinders” en “hokjesgeestigers” zorgen er maar wel effe voor dat dit sugestieve topic meer dan 10 comments opleverd ..
maar daar hoor je niemand over ..
Realhustler zegt
Wat ik nooit snap, waarom moet alles in 1 auto verenigd worden ?
Als ik geld als water had, dan wilde ik:
Een auto voor naar het werk (eentje waar niemand behoefte aan heeft om er een kras op te trekken, gewoon compact maar lekker luxe)
Een auto voor lekker rijden, alleen of met vlam, bv een 911
Een auto voor als kids mee moeten of voor vakantie (x5 of zo)
En dan nog een paar muscle cars voor de hooby uit begin jaren 70.
bozewolf zegt
Hij blijft spuuglelijk.
Duidelijk zegt
Blijft dus toch een porsche…
En idd Rick dos heeft gelijk: Wat maakt het nu in hemelsnaam uit? Hij rijd waarschijnlijk goed zoals elke porsche (porsche fan :D).
Ik vind hem niet esthetisch knap maar technisch wel…
Thomas Bol zegt
@Realhustler
Met een X5 kan je ook naar ’t werk en lekker rijden, dus is de rest van je collectie overbodig.
Bekijk het positief, een auto met veel mogelijkheden biedt waar voor je geld.
michiel zegt
Wat is de tijd van een M5?
RenJie zegt
@michiel
4,7 dacht ik?
ELB zegt
En wanneer gaat AB hem onder handen nemen? :P
Tiger zegt
Ben ook wel benieuwd naar de estoque..
Mr. V8 zegt
@ Tiger;
Estoque is uitgesteld
zesinlijn zegt
Bert schrijft: Gran Turismo wordt gewoon door BMW keihard aangerand en verkracht….
Dit is onjuist. De term ‘Gran Tourismo’ werd vroeger (toen we nog met paard en wagen reden) gebruikt om een bepaald type koets aan te duiden waarmee men snel doch enigzins comfortabel een lange afstand mee kon overbruggen.
IMHO zijn dus een Maseratie 3200 GT, BMW 6 serie, Ferrari 465 echte GT’s.
BMW rekt het begrip hooguit iets op…
@ RenJie; wat dacht je van een Liftback…
zesinlijn zegt
Shit, één keer ‘mee’ te veel…
AlwinH zegt
Ik vind 192 K ook niet heel duur voor zo’n auto.
Ik zou er bijna eentje gaan bestellen… oh nee, toch niet.
Ik leg er wel een paar tientjes bij voor een 911 Turbo…
tekkie zegt
morgen ff topgear checken!
Bol zegt
Wat doet een Brabus Bullit of een G Power Hurricane op dat rondje? Of durven die niet..?
mashell zegt
“Ik dacht dat ze bij het benamen van de Cayenne als SUV wel hun lesje geleerd hadden.”
Maart de Cayenne is een SUV, het is geen tereinwagen (hoewel die het niet eens onaardig doet) en geen sportwagen, het is een SUV. Zelfs het meest SUV van allemaal want het meest Sportief van allemaal.
Of een Panamamera nou een sedan is of niet vind ik in de huidige tijd waarin 3 deurs hatchbacks (Scirocco, C30, Megane) en sedans die achterin wat krap uitvallen (CLS, CC) coupe’s worden genoemd en BMW een 5 deurs hatchback GT noemt eigenlijk niet eens relevant.
911 of Pananamamera? Voor mij de Pananamera zonder meer. Met de kleinste motor, voor de fun neem ik er dan wel een Boxter bij.
sacha zegt
Met zo’n Panamera springen wel de chicks in je nek!
micheloo0 zegt
Dat was ook wel te verwachten.
kaco zegt
Laten de Quatroporte, Rapide, Panamera en de vernieuwde XJ hun krachten nu maar meten. Denk dat de XJ op prijs zeker zal concureren. Jammer dan de Lambo Estoque dit glas vooralsnog aan zich voorbij zal moeten laten gaan want die blijft gewoon de vetste.
antoon zegt
Deze porche heeft niet 4 deuren maar 5. en is daarmee geen sedan. de definitie van een deur is dat je via de opening in de pasagiers ruimte kan komen. bij een sedan kan dat niet. je vindt enkel koffer ruimte, bij een hatchback kun je over de hoedenplank naar de achterbank en dus een oneven aantal deuren. Het is een rappe hatchback, maar zo zal porche het nooit willen noemen wat dat klinkt wel erg opel corsa achtig
zesinlijn zegt
Om in VW termen te blijven, een FASTBACK!
zesinlijn zegt
Deze dus.
Heyhuub zegt
@michiel
De M5 doet een rondje ring in 8:13
Jigzoz zegt
Het hangt er vanaf wanneer je een auto de snelste noemt. Dat die Panamera de Nordschleife in recordtijd rondt maakt hem in principe natuurlijk in het dagelijks leven niet de snelste, dat blijft de Bentley Flying Spur Speed. Of als je getunede auto’s ook mee gaat rekenen die Hurricane van (hoe heet ‘ie nou ook alweer?)
Maar goed, als ik in die prijsklasse mocht winkelen, dan zou ik óf voor de Quattroporte S gaan, óf ik zou nog even flink dieper in de buidel tasten voor de eerder genoemde Flying Spur Speed. Dan kom ik later bij Porsche wel een keer terug om een GT3 bij ze te bestellen.
Trouwens eerst nog even de staatsloterij winnen, want voorlopig zit het er allemaal nog niet in.
C6_R zegt
Ze maken een snelle SUV en een snelle limo sedan station hatchback whatevert, nou nog een snelle sportwagen! :P
Jigzoz zegt
@C6 R
Zoiets als de GT2? Of zoiets als de Carrera GT? 330+ lijkt me toch wel afdoende.
Innokenty zegt
Wat is het toch een lelijke auto!
C6_R zegt
@ Jigzoz: Nee, ik bedoelde snel zoals dat in dit artikel ook bedoeld wordt: Een snelle tijd op de Ring!
13 zegt
Quote 1 Wouter: “En net als bij alle andere hatchbacks zijn ze in vijfdeurs variant niet mooi.”
Quote 2 Wouter: “Maar de Tesla S ziet er dan wel weer goed uit.”
Fiat Panda zegt
Panamera = hatchback, geen sedan
BananaFlip zegt
Wanneer komt Nissan met een GT-R sedan?
Lan_Evo zegt
@BananaFlip
Mijn gedacht inderdaad. Die waren er in het verleden wel en ze waren toch bezig met een comfortabelere versie (misschien met meer ruimte voor 4 i.p.v. nu), dus wie weet staat Porsche straks weer voor lul. ;)
KoguchiPower zegt
@ Bananaflip
@ Lan Evo
Komt geen 4deurs GT-R. De comfortabele versie word de M-Spec. Heeft alleen wat comfort vering en wat extra’s. Voor de 4deurs Skyline van nu moet je bij de Nissan Skyline (V36) 4deurs zijn. Ook niet niks, maar geen GT-R natuurlijk :) Mss dat Nismo er nog mee wil knutselen.
porsche_fan zegt
tis een 4 deurs coupe ;)
Ferdinand1 zegt
@ iedereen:
Boeie wat het is!!! Het is gewoon mooi! En blijkbaar ook nog eens snel op het circuit.
@ C6_R
Ga jij anders een keer naar de Ring met een ZR1 en een GT2 en kijk dan waar jij het snelst een rondje mee neer zet. Met andere woorden: die tijden liggen maar net aan de coureur. Zo is Röhrl een van de snelsten in wat voor Porsche dan ook, maar hij is ook een zeer consequente rijder. Ronde na ronde snel.
Dat brengt mij trouwens op een idee. Als de merken écht willen uitmaken wie de beste is moeten ze iets van 10 rondjes Nurburgring doen en dan kijken of de tijden niet steeds slechter worden en of de auto zijn kwaliteit behoudt.
Timmie zegt
Dit is voor mij nu hét voordeel hoe commercie op de spits gedreven wordt: een rondetijd op een bepaald circuit… voor stratauto’s nota bene!
Timmie zegt
Volgens mij geraakt de rapide daar niet aan. Die levert slechts 480 pk en zo’n 600 Nm koppel. Bovendien denk ik dat ie gelanceerd wordt puur als gran tourismo (dus: veel luxe EN automatische versnellingsbak). Volgens velen wordt de Rapide GEEN concurrent van de Panamera omdat eerstgenoemde simpelweg een paar segmenten hoger staat (er circuleren prijzen rond 350.000 €!, exclusief BPM)
C6_R zegt
@Ferdinand1: Graag, waar staat de trailer klaar?
Maar wat is je punt?
Ferdinand1 zegt
@ C6_R
Nou, jij zegt dat ze nu nog een snelle sportwagen mbt de Ring moeten bouwen. Dus zeg ik dat die tijden verschillen per coureur. Alsof de “gewone man” in de buurt komt van de record-tijden van een ZR1, GT2 of GT-R. Nee. Dus de ringtijden die allemaal binnen iets van 10 seconden bij elkaar liggen zijn leuk, maar niet de defenitie van een snelle sportwagen.
En trouwens, als je zegt dat Porsche geen snelle sportwagens heeft dan is er iets serieus mis met je. Maar eigenlijk bedoel je helemaal niet serieus neem ik aan…?
C6_R zegt
Tijden verschillen inderdaad per coureur, maar ga er maar van uit dat die meneer Röhrl wel het maximum uit die Porsche haalt hoor! En nee, daar komt de gewone man niet zomaar bij in de buurt, maar dat neemt niet weg dat een ZR1 met snelle coureur sneller is dan een GT2 met snelle coureur. Die verhouding zal dus ook met mindere Goden zo zijn. Tenzij de Corvette een bitch om te besturen zou zijn en de GT2 easy, maar de reviews die ik tot nu toe gelezen en gezien heb duiden eerder op het tegenovergestelde.
En nee ik meen het niet serieus dat Porsche geen snelle sportwagens heeft nee, maar ik krijg de laatste tijd de indruk dat ze meer bezig zijn met (zeer lucratieve, maar voor mij niet boeiende) Cayennes en Panamanamera’s dan met het gewoon bouwen van hele snelle sportwagens. En als sportwagen liefhebber vind ik dat jammer. Porsche van weleer hoefde niet te bekvechten met Nissan, die hadden gewoon een onomstreden retesnelle auto die duidelijk sneller was dan de meeste concurrenten. Dus wat mij betreft laten ze het maken van luxe reislimo’s en SUV’s in de toekomst gewoon over aan Volkswagen en gaan we alleen nog maar verhalen horen over SPORTWAGENS!
Ferdinand1 zegt
@ C6_R
Het verschil op zo’n groot circuit als de Nurburgring is gering, dus dat zullen de “mindere Goden” echt niet merken qua snelheid. Op de openbare weg haal je sowieso niet het onderste uit de kan.
En dat Porsche nu bekvecht met Nissan…tja, Porsche gaat de strijd gewoon graag aan. Ferrari had het ook kunnen doen…
En ze hebben idd veel tijd in de Panamera en Cayenne gestoken, maar geloof mij, in de 911/Cayman/Boxster is echt veel meer tijd gestoken. Wat mij betreft geld deze vergelijking: Porsche = sportwagens. En of ze naast de sportwagens wel of niet een ander model produceren, dat verandert niks!
FuelMinded zegt
Wacht maar tot je de tijden van de Nissan GT-M/R Berline ziet (ook een vierdeurs sedan gaat misschien Infinity GX45 heten in EU).
Brembo zegt
kort maar krachtig : LELIJK!!!
Punk zegt
DIT IS TOCH GEEN SEDAN OMG
Remco zegt
Allemaal leuk en aardig die rondetijd maar het is en blijft een LELIJKE Porsche!
Benz.. zegt
Hehehe.. de CTS onttroond.. En HOE?!
Caddi CTS-V
564 pk
0-100km/h in 4,2 sec.
308 km/h
Porsche Panamera
500 pk
0-100km/h in 4,2 sec.
303 km/h
Dus het weggedrag van de Porsche is gewoon beter dan zo’n CTS..?!
Ik vind hem trouwens mooier dan de CTS, maargoed, wat is ‘mooi’ tegenwoordig! :)
F355GTB zegt
Porsche Panamera Turbo is snelste Hatchback?
Wellicht.
Als ik het geld zou hebben, zou ik nooit twee ton voor deze auto neerleggen. De cijfertjes zijn misschien heel gunstig, maar een auto koop je toch om de beleving? Leuk om in zo’n luxe bak de 300 km/h te kunnen passeren, maar hoe vaak doe je dat? Voor dat geld kun je voor de ‘sportwagen-beleving’ een Porsche 911… Dan houd je nog geld over voor BMW 530d voor naar kantoor.
CSL zegt
De snelste 4deurs 4persoons auto heel misschien. Maar het is lang geen Sedan.
Een M5 is een Sedan.
4,8-liter V8 met twee turbo’s, goed voor 500 pk (368 kW). De sprint van 0-100 km/uur duurt 4,2 seconden, de topsnelheid is 303 km/uur.
M5 loopt al over de 330km/h!! En de handbak versie deed zelfs 3,9s 0-60mph.
Benz.. zegt
@CSL
”M5 loopt al over de 330km/h!! En de handbak versie deed zelfs 3,9s 0-60mph.”
Nou, ik heb dan nieuws voor je.. Een M5 stoomt (onbegrensd) wel door tot ong. 320-330 km/h, 330+ is overdreven en wat je over de handbak zegt klopt gewoon niet. Een M5 (handbak of automaat.. weet niet het verschil in 0-100 tijden) doet de 0-100 km/h in 4,7 sec. (wat ook een snelle tijd is) en dus klopt jouw bewering niet.
3,9 sec. in een M5??! Dan was die desbetreffende M5 vast niet standaard als je bedenkt dat de E63 AMG en Audi RS6 de 0-100 in 4,5 sec klaren. Hij mag dan misschien een 5 liter V10 hebben.. Even snel of zelfs sneller dan de AMG of RS6 is hij gewoon niet. Begrijp me niet verkeerd. Het is een fantastisch goede sedan met goede looks, een magnifieke motor (The Engine of The Year 2005) en een lekker racy hoogtoerig V10 geluid. Aan de AMG kan hij qua prestaties, beleving en looks gewoon niet tippen..
Al zijn die laatste 2 punten puur gebasseerd op eigen beleving.. ;)
Benz.. zegt
Wat zijn dan precies de concurrenten van deze Panamera met 500 pk?
Ik zeg:
Mercedes S63 AMG
525 pk
630 Nm koppel
Topspeed 315 km/h (onbegrensd uiteraard)
Een rijtest maybe, Autoblog? :)
JH zegt
Ik heb vanochtend nog met iemand gesproken die dit weekend in een speciale versie van de M3 gereden heeft, een soort CSL dus minder gewicht en 550pk! Met DSG-bak echt een kanon. Komt van de M-divisie direct…
Patrick zegt
Oeh,,wat een lelijk hok! Ik kan serieus NIET snappen dat er mensen zijn
die dit een mooie auto vinden?
En profil van de zijkant ziet hij er echt het lelijkst uit.. Die opgeblazen bolle achterkant..
Ben benieuwd welke mensen dit ding gaan kopen..
florian zegt
niet de snelste helaas m5 is toch sneller jammer.
maar wel de elleganste sedan ooit gemaakt.
w0o0dy zegt
Heb een video langs zien komen van de Panamera 4S met een ex-coureur achter het stuur en twee passagiers en camera’s op Laguna Seca. De tijd was niet erg indrukwekkend, maar de coureur ging ook niet voluit dus het kan sneller dan de ongeveer 1:57
http://www.youtube.com/watch?v=rVvqkCU2mkI
M. Eind zegt
Als je een echte sedan met een hoge topsnelheid zoekt, kies dan de
Bentley Continental Flying Spur Speed.
Die gaat wel 322 KM/H.