De ambitie bij Porsche met de vernieuwde Panamera lijkt groot. Komt er een uitvoering die nog krachtiger is dan de GT2 RS?
De Panamera is meer dan een comfortabele en luxe auto die je van A naar B brengt. Dat heeft Porsche onder andere duidelijk willen maken met de recordronde op de Nürburgring Nordschleife. In het verleden hebben we al gezien hoe bijzonder krachtig je dit model kunt krijgen. Vermogens liepen op tot de 680 pk sterke Turbo S E-Hybrid.
Er bestaat een kans dat de nieuwe Porsche Panamera nog krachtiger gaat worden. Met zelfs nog meer vermogen dan de 911 GT2 RS. Die hint krijgen we van Porsche topman Thomas Friemuth via het Australische Whichcar. De vernieuwde Panamera levert maximaal 630 pk met de Turbo S. Friemuth zegt dat er een nog krachtigere versie in de pijplijn zit.
De geruchten gaan dat dit nieuwe model de uitgaande S E-Hybrid met 680 pk gaat overtreffen. Dit nieuwe model krijgt naar verluidt wederom de 4.0-liter V8 met twee turbo’s. Koppel dit aan een hybride systeem en je krijgt een kanon van jewelste.
Volgens Friemuth zal het niet de snelste worden. En daarmee doelt de topman op het ‘Ringrecord. De Turbo S blijft het topmodel in bochtenwerk. Het extra gewicht van de batterijen gooit wat dat betreft roet in het eten. Hou er wel rekening mee dat de nieuwe SE Hybrid het gaat winnen op de sprint. De verwachting is dat het vermogen gaat uitkomen op om en nabij de 740 pk. Dat is 40 pk meer dan de 911 GT2 RS.
Dutchdriftking zegt
Niet de snelste op een circuit, ook niet de meest verstandigste keuze wellicht, maar als je genoeg kwartjes hebt kon het wel eens een geniale daily zijn.
torsen zegt
@dutchdriftking: denk vooral dat het voordeel is dat je hier in Nederland minder kwartjes nodig hebt dan voor de Turbo S zonder hybride systemen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
flatsixx zegt
@dutchdriftking: toch wel mijn keuze in dit segment hoor.
karaya zegt
@flatsixx
Verrassend met zo’n nickname..
Dutchdriftking zegt
@karaya: Denk het wel, @flatsixx refereert aan een boxermotor achterin, terwijl dit over een V8 voorin gaat, dus best verrassend :)
karaya zegt
@dutchdriftking
Hij is fan van de Chevrolet Corvair…
Benny_Weisz zegt
@dutchdriftking:
Terwijl je met zo’n Panamera ook niet voor schut rijdt?
pindakoning zegt
@dutchdriftking: zeker als je dan ook nog eens ca 70km op de accu kan rijden
michaelcorleone zegt
Ben geen Porsche man, maar de eerste generatie Panamera uit 2009 vind ik nog steeds de mooiste. Alle modellen erna (facelift en nieuwe model) vind ik steeds minder ogen. De Panamera was meer een auto met een eigen karakter, daarna zijn het meer 4-deurs 911’jes geworden.
Plus was de Panamera destijds een auto die ik beter kon begrijpen in plaats van de Cayenne.
mashell zegt
“daarna zijn het meer 4-deurs 911’jes geworden”
Daarom vind ik de huidige juist een stuk beter te pruimen. Die is niet zo vadsig en geeft meer de indruk van een 4 deurs 911, want dat is natuurlijk wat Porsche beoogt.
Onehp zegt
Ja veel pk, maar ook veel kg.
2300-2400kg getankt als het gelijkaardig loopt met de huidige.
Liever 370pk op 1200kg… (helft op de helft)
993carrera4s zegt
Doen ze goed daar. Mooie concurrent voor de 73AMG’s die er aan komen.