![Afbeelding Porsche Panamera facelift [updated: 14% bijtelling!]](https://static.autoblog.nl/gallery/Porsche/Panamera_2013/Porsche-Panamera-2013-01.jpg)
![Afbeelding Porsche Panamera facelift [updated: 14% bijtelling!]](https://static.autoblog.nl/gallery/Porsche/Panamera_2013/Porsche-Panamera-2013-02.jpg)
![Afbeelding Porsche Panamera facelift [updated: 14% bijtelling!]](https://static.autoblog.nl/gallery/Porsche/Panamera_2013/Porsche-Panamera-2013-03.jpg)
![Afbeelding Porsche Panamera facelift [updated: 14% bijtelling!]](https://static.autoblog.nl/gallery/Porsche/Panamera_2013/Porsche-Panamera-2013-04.jpg)
![Afbeelding Porsche Panamera facelift [updated: 14% bijtelling!]](https://static.autoblog.nl/gallery/Porsche/Panamera_2013/Porsche-Panamera-2013-05.jpg)
![Afbeelding Porsche Panamera facelift [updated: 14% bijtelling!]](https://static.autoblog.nl/gallery/Porsche/Panamera_2013/Porsche-Panamera-2013-06.jpg)
![Afbeelding Porsche Panamera facelift [updated: 14% bijtelling!]](https://static.autoblog.nl/gallery/Porsche/Panamera_2013/Porsche-Panamera-2013-07.jpg)
![Afbeelding Porsche Panamera facelift [updated: 14% bijtelling!]](https://static.autoblog.nl/gallery/Porsche/Panamera_2013/Porsche-Panamera-2013-08.jpg)
Daar is hij dan! Na talloze spyshots, video’s en geruchten hebben we eindelijk de eerste foto’s en specs van de opgefriste Porsche Panamera. Keywords? Minder V8 motoren en meer hybriderommel.
Zullen we met de looks beginnen? Het uiterlijk van de Panamera is niet heel ingrijpend aangepast, maar we spotten wel subtiel aangepaste koplampen, achterlichten en bumpers. Ook kan je nu op de achterbumper ‘staan’. Oftewel: De boel is niet meer glad en rond, er is nu een randje. De achterlichten lijken ook iets minder hoog te zijn geworden.
Onder de motorkap zijn er wat grotere veranderingen. Zo raakt de Panamera S zijn 4.8 V8 kwijt. Die wordt vervangen door een 3.0-liter V6 met twee turbo’s die 420 pk en 520 Nm levert. (+20 pk en +20 Nm)
Daarnaast komt er nog een Panamera S E-Hybrid op de markt. Die heeft ook een 3.0-liter V6 + elektromotor die samen goed zijn voor 416 pk. Deze auto heeft ook een lithium-ion accupakket en een plug-in mogelijkheid. Deze auto lijkt ons ideaal voor Jan-Peter Balkenende.
UPDATE: We hebben meer info over de Panamera S E-Hybrid. Deze 416 pk sterke stekkerauto heeft een topsnelheid van 270 km/h en sprint van 0-100 km/h in 5,5 seconden. Het gemiddelde verbruik (New European Driving Cycle) komt uit op 3,1 l/100 km en hij stoot een miezerige 71 g/km aan CO2 uit. U raadt het al: hierdoor mag hij op 14% bijtelling rekenen. Alle ins en outs lees je HIERRR.
Naast het verdwijnen van de V8 in de Panamera S (de Turbo, met 520 pk, houdt de motor natuurlijk wel) introduceert Porsche met deze facelift ook Executive-uitvoeringen van de Panamera. Dit zijn modellen die 15 cm langer zijn zodat de Chinees koper achterin zijn beentjes beter kan strekken.
Ik probeer me heel erg in te beelden hoe het er bij Porsche aan toe moet zijn gegaan toen ze voor het eerst de term ‘poepende hond’ hebben gehoord, wat er vervolgens voor consequenties zijn bedacht voor iedereen die die woorden ooit nog in de mond nam en met hoeveel haast ze een oplossing zijn gaan zoeken…
Kan je zeker een seizoen comedy mee volschrijven ;-)
@Alwood: Die term bestond al eerder voor de Kreisler Kruisvuur.
http://www.youtube.com/watch?v=V6-9jTTwEIQ
Ik blijf hem mooi vinden!
@rufctr01: HAHAHAHA
@quattromeister: ik anders ook hoor. Prachtige auto, zit bovendien ook voortreffelijk.
@rufctr01: En buiten dat, zal de kwaliteit alleen maar toenemen nu porsche van Vag is
Wat is er gelift dan? Ik zie nog steeds een lelijke bultrug….
@jrk68: de koplampen gaan er nu nog makkelijker uit.
@jrk68: Boutje, moertje, koplamp, klaar. :)
@jrk68: Dat is bij Porsche altijd de vraag. Wat er precies vernieuwd is.
@betonstaal: +10
Ik vind het nogsteeds geen schoonheid maar t is al een stukje beter
de nieuwe nissan leaf is heftiger gefacelift
Hè gatverdamme, wat een gedrocht! It has gone from bad to worse.
Geef mij maar een Mercedes cls 63 s amg!
Die achterkant doet mij denken aan iemand die volop in een citroen bijt. Niet sexy dus..
Ah, de Multipla heeft eindelijk navolging gevonden. De Panamera, nu met kont-vetrol!?
wel lekker kontje
die led strip heeft het zeker niet mooier op gemaakt. het oogt zo goedkoop
@MAB: verplichte audi invloeden…helaas…
@Megakix: ik weet niet of het daar nou echt mee te maken heeft, elke merk heeft nu een led strip maar dit oogt gewoon zo goedkoop.
@Megakix: wat een bullshit.
@MAB: Tevens ook te gebruiken als richtingaanwijzer
@fristie: ja zou wel kunnen maar het ziet er nog steeds niet uit.
Gemiste kans hoor, maar wel een goed excuus voor jullie om nog een review te maken. Jammer dat ze de shooting-brake hebben laten zitten : (
@fristie: yup…met het VAG-concern heeft ook AB.nl hetzelfde als Autoweek.nl….ze mogen alles lenen en berijden.
Nog steeds even lelijk. Topprestatie hoor Porsche!
De auto was al ff verouderd ja. Te rond voor hedendaagse maatstaven. Prima facelift .Maar de Sport Turismo lijkt mij een fraaiere opvolger.
panamera sport turismo ook in productie graag!
Nou maar wachten op de Panamera Sport Turismo dan…
Gemiste kans van Porsche, dit hadden ze wel beter kunnen doen.
Prachtig! Prachtig! Prachtig! Wat is het toch een prachtige wagen!
O….Nee…..wacht…..ik zat naar het plaatje van de Porsche Panamera Sport Turismo hier rechts te kijken.
Never mind.
@Rick-dos: Helemaal mee eens, wat een mooie bak is dat ook zeg..
blijft een prachtig imposant apparaat ..
kruising van een Fiat Multipla en een jaren 70 Imperial ..
@lincoln: da’s best een belediging voor Imperial. Zij maakten mooie wagens, mede dankzij Chrysler’s ‘fuselage’ designtaal De Multipla is niet echt mooi, maar mooier dan een Panamera.
Een beetje strakgetrokken, maar nog steeds niet onwijs mooi.
Fijne milieu-hippies allemaal… Wordt er allemaal niet beter op zo, zelfs niet bij Porsche.
Het blijft de ongeslagen winnaar als het gaat om kwaliteit, , snelheid, comfort en luxe.
@Soulmaster: neehoor, aangezien in je de normale wereld (buiten nederland) een cls63 amg met opties voor de prijs van een kale gts kan kopen. Dan is de mercedes dus veel luxer, comfortabeler en sneller.
@lambo4all: dat is een zwaar aangepaste en opgefokte motor een porsche rijdt probleemloos 3x het klokje rond zie ik een amg nog niet doen
@Soulmaster: haha grapjas, een 5.5 liter biturbo v8 die +-500pk levert zwaar aangepast en opgefokt? Mercedes heeft die motor zonder aanpassingen tot meer als 1000pk getest, waarbij uiteindelijk de krukass naar zn grootje ging. Gaan gewoon 5 ton mee hoor als je er normaal mee omgaat. Het is geen vag!
@lambo4all: Porsches gaan ook rustig zo lang mee. Maar ik ben het ook niet eens met Soulmaster’s reactie, de motoren van Mercedes zijn ook érg goed.
Vind die achterkant eigenlijk best opgeknapt maar die foto van de beenruimte is wel echt een mop, het lijk zo net ruim :D
Die foto 3 lijkt wel een soort van LWB, of is dat gewoon de belichting en positionering?
@bleguijt: ik denk dat foto 3 en de interieur foto van de achterbank van een verlengde versie zijn. En die is niet moeders mooiste.
Balkenende slaapt niet vannacht.
En morgen ligt zijn bureaulade vol met folders.
Wauw, het nummerbord achter zit lager en hij heeft ledstreepjes gekregen! De facelift van de eeuw!
Serieus, bij die ingepakte camo-plaatjes dacht ik al dat het niet heel veel anders zou zijn. Het klopte!
Zie je dat vouwtje in de bumper aan de onderkant van de koplamp? Daar zat voorheen het schroefje om de koplamp los te halen. True story.
De Turbo versies behouden toch nog hun V8? Please?
De achterkant is er niet bepaald op vooruit gegaan. Dat ze maar snel die Shooting brake op de markt brengen, ziet er veel beter uit.
Netjes. Je ziet nogsteeds de “oude” Panamera, maar dan nét iets anders.
En die V6 is uit de schappen van Audi? Lijkt er wel op. Dat maakt zo’n auto toch een stuk minder aantrekkelijk.
What the fuck have they eaten?! Dit ziet er nog lelijker uit dan de vorige!
Guttegut (en nee dat is niet de overtreffende trap van gut) het mocht weer eens geen drol kosten…. want ze maken al nauwelijks winst natuurlijk.
Argh. Nogsteeds is ie niet van die achterkant af -_-
ai ai ai ai Porsche….. hij is…. eh.. niet bijster geslaagd…
Uhhhh… niets veranderd? Ach, vernieuwing bij Porsche.
Uhhhh… niets veranderd? Ach, vernieuwing bij Porsche is nooit echt spannend.
Ik ben heel blij dat ze deze “poepende hond ” achterkant behouden hebben, dit maakt hem een echte Panamera. Ik ben hier wel dol op moet ik zeggen in de juiste kleurstelling, want ook de Audi A7 kan ik waarderen. De Panamera gewoon zo ongewijzigd houden en de Sport Turism erbij doen. Dus een en en situatie en geen of of situatie.
In het wit met mooie velgen en met de spoiler is het een prachtig wagen. Mocht ik het geld hebben voor een dure comfortabele vierdeurs zou ik twijfelen tussen een Panamera en de nieuwe S-Klasse.
Whahahahahahahahahahahahahahahaaaaaaaa, hier wil je toch nog steeds zelfs dood niet in gezien worden. Een voordeel voor de smakelozen die er wel een hebben gekocht: de ouwe blijft zijn waarde (ehhh…….) houden, want de rest ziet het verschil toch niet met een nieuwe.
Geen paniek, het is juist een hele normale facelift. Alleen de voorkant wordt strakker getrokken terwijl er van achter steeds huidplooien bij komen.
Het is te hopen dat voor panamera eigenaren niet hetzelfde geldt als voor een hond en zijn baas. Deze schijnen in de loop van de tijd ook steeds meer op elkaar te gaan lijken.
Nah, ik vind het wel mooie bak. Zeker van binnen. De auto is niet zo fotogeniek. Toen ik hem voor het eerst aanschouwde in het eggie was ik toch onder de indruk… Dit had ik ook met de Audi A5. Op de foto geen bal aan maar irl een gave kar..
@BrutaalAapje: misschien kun je op korte termijn even bij een goede opticien langs voor een oogmeting. Waarschijnlijk gaat er wereld voor je open (als je je nieuwe brilletje op hebt natuurlijk).
@ropbp: Jij mag de Panamera een kakkende hond vinden. Jij doet mij denken aan een schijtende kameel…
@BrutaalAapje: kakkende hond? Zie je wel, zelfs lezen kun je niet :-). En dat zegt dan een aap………
@all: Bah, ik hoor nog steeds een kameel schijten. Heeft er iemand een tip hoe je van zo’n smerig beest af kunt komen?
Is de v6 met die drukvullers ook iets voor de rs4/5??? Volgende generatie
Blijft een lelijke Porsche. Ook al zou het geweldig rijden…..
@Burdy: Ja je kunt je geld er wel op inzetten dat dat blok daar idd in komt te liggen. Zal nog wel een en ander aangepast worden. Het vermogen zal sowieso omhoog gaan.
@Burdy: liever niet. Vinden de Audi bashers niet zo leuk als Audi’s opeens aantoonbaar betrouwbaar zijn.:) En nee, ik bedoel niet perse iemand hier.
@ej20g: het blok is van Audi geloof ik. Porsche heeft geen eigen v6.
@berlinetta: maar wel (lichterlijk) aangepast altijd. Dat zou een verschil kunnen maken. Maar dat is iets wat de tijd uit moet wijzen.
@ej20g: Ja dit blok is zelfs flink aangepast. Voor zover ik weet levert Audi dit alleen met 310 en 333 pk. Hier is dus wel het een en ander aan gesleuteld. Maar toch had ik liever gezien dat Porsche er een eigen motor in gelepeld had.
@berlinetta: ik ook, maar het is niet anders. Toch zal het niet als een Audi blok aanvoelen. Bij Porsche weten ze wat ze moeten doen.
@berlinetta: flinkt aangepast? gewoon wat tweak en misschien grotere turbo’s.. wat ze bij VAG hebben gedaan is dus meer eenheidsworst en de designers zijn al sinds de golf 5 naarhuis gestuurd.
Lelijker geworden. Jammer dat ze niet de nieuwe achterlichten er in hebben gezet
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft…..
wat ze gedaan hebben eraan is zeker een verbetering, die nieuwe koplampen zijn een flink stuk beter dan ze waren! Jammer dat er niet iets meer gebeurd is want een echte looker is het nog steeds niet
Bah. Hij is er niet echt op vooruit gegaan..
Tsjah, jammer van de V8 want die klonk altijd erg goed. Dat krijg je met al die milieuhippies. Verder is het gewoon weer een Panamera, dus ik vind ‘m erg mooi.
Oef…. Ik heb de huidige Panamera altijd wel ‘verdedigd’ als daar mensen over aan ’t klagen waren. Maar kan dit niet echt een verbetering noemen..
De achterkant is nog steeds niet echt een beauty.
Achterkant stuk mooier geworden!
Mmm
Aan de achterlichten is duidelijk de VW signature te zien. Ik dacht meteen aan de Beetle enzo.
Je zult er maar boodschappen in willen stoppen seg. Goed voor een hernia of 2 :/
Al bij al beter dan de vorige, maar het zij aanzicht is precies wel heel bizar?
Zal wel aan mij liggen (:
Subtiele wijzigingen dus.
Gelukkig hebben wij de 4.8 atmo V8.
Beetje golf 6 – 7 facelift.
Zoek de verschillen!
oh nee jongens, die achterkant ziet er niet uit!!!
Eens een lelijke auto, altijd een lelijke auto
@bakkertje10: +100 ben het helemaal met u eens.
Nu is die een stuk gestroomlijnder, Mooi! Zou liever een panamera hebben dan bv een cls
Is de middengrijze poeperd met kenteken S-GO 3223 nou een verlengde?
Nog steeds lelleke kont
Gekleurde remschijven op zo’n auto is als sneakers onder een kostuum. Toch minstens een beetje raar.
@mashell: hangt er vanaf welke kleur. De gele PCCB’s vind ik persoonlijk altijd zéér lekker staan.
Hoewel ik de huidige Panamera een prachtige wagen vind, is dit toch wel jammer! Kijk nou, die achterkant! Waarom?
Wat een achteruitgang is dit. Die achterkant ziet er echt niet uit.
Wat een geitenwollen sokken muesli bak zeg die Panamera. Ohh nee, dat geld natuurlijk alleen voor een Toyota hybrid als die 14% bijtelling heeft. :P
@autogek123: als een auto in de 14% bijtellling valt met minder dan 200pk is het inderdaad automatisch een geitenwollen sokken muesli bak
@melkkoe: Ohhh, er zijn dus uitzonderingen die wel staatssubsidie van “jullie” belastingsgeld mag gebruiken. ;-p
@autogek123: staatsubsidie? een minder belachelijk hoge CO2 belasting is nog altijd geen subsidie.
Zo doet de staat het misschien voorkomen, maar zelfs autos als een prius en deze panamera leveren de staat nog genoeg geld op om heel wat bijstand, kinderbijslag en weet ik allemaal wat uit te keren.
@melkkoe: Zeker nieuw hier? ;) Dat schrijf ik dus al jaren hier op Autoblog.
Vind hem al iets beter maar die achterkant is er nog lang niet
Still Fugly, maar dan nu met 14% bijtelling…
@E34M5Touring:
Het uiterlijk van een 14% hybride had hij al, nu dus ook de muesli aandrijflijn.
Dit wordt de nieuwe leasetopper!
Waarom maken ze de achterkant nu nog lelijker dan dat ie al was
Geeuw-geeuw, slaapverwekkend zo’n nieuwe of gefacelifte Porsche.
sinds Porsche ergens in de jaren ’30 van vorige eeuw de Volkwagen Kever ontwierp hebben ze steeds hetzelfde modelletje uitgemelkt.
Het eerste sportwagentje de Porsche 356 was een platgeslagen VW kever die werd door gefacelift tot de huidige en vorige 911’s. De Panamera is een uitgerekte en platgestreken VW-kever, de cayenne een dikke opgeblazen versie.
maar toch wel heel fijn voor de mensheid dat ze die V8 afvoeren en nu een hybride in het gamma toevoegen ! Dat is pas vooruitgang!