De prototypes van de Porsche Panamera worden al volop getest. Uiteraard gecamoufleerd en dan niet met een “jasje” of een paar stickers, maar compleet vermomd als BMW 5-serie of Audi A8.
Volgens thecarconnection zouden de prototypes die tot nu toe zijn gespot, meer doen vermoeden dan enkel de ontwikkeling van de nieuwe Panamera die voor half 2009 op de agenda staat. Het vermoeden wordt gewekt dat Porsche in 2010 weleens met een vijfde model zou kunnen komen, wat dan de Porsche GT Coupé zal zijn. Vormgegeven in de geest van de Porsche 928 coupé, mag de GT Coupé het opnemen tegen auto’s als de Ferrari 599 GTB, Bentley Continental GT, Mercedes SLR, BMW M6 en Aston Martin V8 Vantage.
De GT Coupé zou minimaal 60 procent van de onderdelen delen met de Panamera. Denk hierbij aan een verkorte versie van het platform, de motoren, transmissie en onderstel. Motoren zullen variëren van geblazen 8- en 10-cilinder motoren van 4.0 tot 6.0 liter, goed voor 300 tot 650 pk. Waarschijnlijk zal de GT Coupé zich zonder vierwielaandrijving moeten redden (meer foto’s op: tcc, via jalopnik.com).
dekster zegt
eerder een concurent voor de 350Z zou je zeggen van deze impressie
Ejay zegt
Ik dacht dat de 911 met de genoemde modellen moest concureren…
Koen zegt
jah idd dekster en ook wel van de 599 gtb fiorano
Djivy zegt
Absoluut Dekster;
lijkt me ook niet meer of niet minder dan een slechte photoshop van een 350Z.
Maar Panamera’s testen in de huid van een BMW of Audi is wel heel sterk;
heb er nog nooit van gehoord, laat staan dat ik begrijp hoe zoeits in zijn werk zou gaan. Of Porsche gewoon een 5-reeks koopt en hem ombouwt??
christoff zegt
ik vind dat hij wat weg heeft van eenBentley continental GT en de nissan 350Z.
Dennis zegt
@Djivy: Het zijn vooralsnog voor het grootste deel geruchten, maar het fenomeen van een testmule is toch wel bekend?
dekster zegt
@dijvy: zie jij een verschil?
dekster zegt
het zijn 2 verschillende wagens
henk zegt
bij die onderste ‘m5’ zijn de wielkasten een stuk groter, blijf er echter ook wel bij dat de verschillen miniem zijn
Djivy zegt
Da’s zeer interessant.
ik vind het alleen vreemd dat het kan; maw dat Porsche bij BMW gaat aankloppen om één van zijn topmodellen als mule te gebruiken.
Je zou denken dat rivalen zo min mogelijk met mekaar te maken willen hebben, laat staan mekaars auto’s uit mekaar vijzen om er andere mechaniek in te stoppen.
Maar als je zeker bent dat één van de twee getoonde M5’s een Porsche is, dan vind ik dat hoogst interessant. Merci!
Tim zegt
zeer slechte photoshop van de 350z
Pursuit zegt
Dekster, het zijn auto’s. Géén wagens.
dekster zegt
@Pursuit
wat is het verschil?
Pursuit zegt
Een boer noemt het een ‘wagen’. Normaal Nederland lacht als je dat zegt, dus niet doen.
dekster zegt
nog een andere
dekster zegt
en nu een foto waarvan we zeker weten dat het een panamera is
Robin zegt
Is dat echt dat mule gebeuren….?? Ik geloof het eigenlijk niet zo, zie ook niet echt het verschil tussen die bovenste en onderste M5… Dan lepelen ze er alleen een ander blok en een andere as en dempings, verings gebeuren ofzo?
En ja geshopte 350Z met turbo velgen eronder… en uhmm uhmm ze moeten gewoon met zo’n goede degelijke terreinwagen komen, daar zijn ze gewoon goed in!!! Ik zeg dat ze daarvan nog 4 verschillende varianten moeten uitbrengen, dat zou het merk echt zo goed doen… *kuch (waarom begin ik daarover en ik ben nog wel porsche fan, zeker als het om de 993 gaat… wat gewoon een van de ruigste wagens is die er rond rijdt)
dekster zegt
nog eentje dan om het af te leren
dekster zegt
annyway, er is iets gaande bij bmw en porsche
Autofreak zegt
@ dekster: bovenste geen M teken geen antenne minder brede wielkasten en andere kleur :P
Robin zegt
Ik geloof je niet dekster
JH zegt
Deze techniek wordt meer toegepast; de mule heeft alle (in dit geval) Porsche techniek onderhuids en daar worden dan (meestal koolstof) bijvoorbeeld BMW panelen op gelijmd. Het lijk er overigens op dat de wielbasis van de twee 5-series (minimaal( verschillend is. Het kan ook zijn dat BMW de nieuw 7-serie coupe aan het testen is. En over autofabrikanten; ik ben weleens in een testcentrum van een autofabrikant geweest en daar stonden de nieuwste producten van de concurrenten dus ik weet niet of daar onderlinge afspraken zijn
sacha zegt
@Robin: Doe nou niet zo eigenwijs: http://www.google.com/search?q=spy-shot+test-mule
Djivy zegt
Volledig met je eens, JH.
Bij de conceptie van elk model worden alle mogelijke concurrenten aangekocht en gebenchmarked om het doel van het bewuste model duidelijk voor ogen te houden.
Volgens mij is het echter illegaal om concurrerende producten van andere onderdelen te voorzien, laat staan als er nog originele emblemen ophangen.
Tenzij er interne/ongecommuniceerde afspraken bestaan tussen München en Stuttgart natuurlijk.
Robin zegt
mjah apart, niet verwacht dat ze dat echt zo deden.
JH zegt
Je moet het zo zien; ze doen er geen andere onderdelen in of veranderen iets. Het chassis is van de fabrikant zelf (dus onderhuids is alles in dit geval Porsche) alleen het uiterlijk lees plaatwerk is van een bestaande auto. Bij Mercedes zijn er normaal zelfs twee versies van een nieuwe auto; het origineel en een autobild versie die louter gemaakt is om autobild te misleiden…
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Hmm ligt het nou aan mij of is de concurentie wel erg uitgebreid..
Een SLR is niet echt te vergelijken met een AMV8..
Pjotr zegt
o.a. Ferrari en Porsche wisselen auto’s uit.
Net zoiets als Beatles en Stones-fans die elkaar naar het leven staan terwijl de artiesten zelf gezellig samen een glaasje zitten te drinken ;)
Overigens stond laatst in de Car of Autovisie ook een stukje over een merk dat een TVR als mule had gebruikt…
brada zegt
Vreemde concurenten want volgens mij is de huidige carrera gt toch echt de concurent van de SLR en een Ferrari 599GTB is toch een heel andere klasse dan een V8 Vantage, M6 of Continental GT.
Dink zegt
Een heel snelle Photoshop maakt er nog wat van . . . de 928 is nog steeds schitterend. Cayenne V8 erin en gaan met die banaan.
Erikje zegt
@Pursuit: wat een hooghartigheid! Kom jij uit de Randstad?
christoff zegt
dit heeft niets met dit onderwerp te maken maar ik zou graag weten wat het versil is tussen de 2004 aston martin DB9 en de 2006 aston martin DB9??
Remco zegt
Christoff…je bedoelt zeker DB9 sports pack in 2006??
dekster zegt
ben ik de enigste die heeft gezien dat die sommige van die M5’s rolbaren hebben?
autoblogger zegt
Zoals ik hier al schreef; volgens mij is het een nieuwe Lambo!
Maar een Grande Punto kan natuurlijk ook…
Peter zegt
Porsche heeft bij de ontwikkeling van de 928 in de jaren 70 een Audi 100 coupe gebruikt als mule… Toen werd de carrosserie verbreed en verlengt om het transaxle systeem te testen. Dus waarom niet met een M5
tim zegt
is het niet een M5 csl? met een kooi erin, bredere banden etc???
zou best koel zijn
ddrik zegt
@tim
een M5 csl heeft geen nut… :p
waarom heb je nog 4 deuren nodig als je de achterbank eruit gooit.
een M6 csl daarentegen *droomt rustig verder*
w0o0dy zegt
die foto van de zogenaamde Panamera mule (de M5 in blauw) die heeft volgens mij de koeling van de M5 onder het differentieel…… Lijkt me niet dat Porsche een M5 differentieel zou gebruiken in combinatie met een grotere spoorbreedte…. ik hou het op een bandentest-auto of een Mule voor een BMW. Misschien wel een M5 update om de RS6 en de E63 CLS63 voor te blijven…..
m5 zegt
ik denk dat het een m5 csl is
dekster zegt
of misschien was het hamman die de 95 extra peekaa’s teste
navarone zegt
Kan iemand mij vertellen hoe je een foto in je berichtje plaatst?
Dennis zegt
@navarone: Dat staat in kleine grijze lettertjes boven het tekstvak waar je je reactie in typt.
navarone zegt
Heb ik gelezen Dennis: , begrijp alleen niet wat er mee wordt bedoeld
dekster zegt
@narvone
als je op een foto met je rechter muisknop druk zie je eigenschappen, klik daarop en je krijgt een venster waarin de afbeeldings url staat, dan verander je gewoon de woordjes afbeeldings url door de url in de tag endan zie je maar ;-)
JH zegt
Nieuwe pics:
http://www.infomotori.com/foto/N/art_17993_2_Porsche_Panamera2.jpg
http://www.infomotori.com/foto/N/art_17993_2_2.jpg
http://www.infomotori.com/foto/N/art_17993_2_3.jpg
E.M. de Klerk zegt
Porsche heeft vaker andere merken gebruikt om eigen motoren en onderstellen te testen. Voorbeeld: om de 928-techniek te testen werd destijds gebruik gemaakt van een paar Audi 100 Coupé S-modellen.
Ook gebruikte Audi een paar Lexussen om de eerste A8-techniek te testen.