Helaas voor Kia is Porsche op record-rooftocht. De Porsche Taycan laat niets heel van het record dat de EV6 vorig jaar neerzette.
Er is weer een nieuwe week en dat betekent: een nieuw record van Porsche. Oké, het record was eigenlijk nog van vorige week, maar we kunnen het allemaal niet meer bijhouden. Porsche verbreekt namelijk aan de lopende band records. Als dit zo doorgaat staat het Guinness Book of World Records straks vol met Porsche Taycans.
Het laatste record had Porsche gewoon zelf verzonnen, dus dan is er niet echt sprake van een record ‘verbreken’. Om een record te verbreken moeten er namelijk eerdere pogingen gedaan zijn. Dat is deze keer wél het geval.
In november meldde Kia namelijk trots dat ze een wereldrecord hadden met de EV6. Echt een ‘wereldrecord’ was het niet, want het ging om een rit van de oostkust naar de westkust van de VS. Daarbij ging het niet om een zo kort mogelijke reistijd, maar om een zo kort mogelijke laadtijd. Zie het als een soort politiek correcte versie van de Cannonball Run.
Tijdens de 4.600 km lange trip hing de Kia om precies te zijn 7 uur, tien minuten en 1 seconde aan de stekker. Dit was genoeg om het record uit 2015 te verbreken, dat was gevestigd met een Tesla Model S.
Helaas voor Kia houdt hun record wat minder lang stand. Porsche is namelijk op recordjacht en wilde ook dit record op hun naam schrijven. Zoals de titel al verklapt: dat is dus gelukt. De Porsche Taycan hing maar 2 uur, 26 minuten en 48 seconden aan de oplader. Het record is dus niet alleen verbroken, maar gewoon verpulverd.
De gebruikte auto is de instapversie van de Taycan, die voorzien was van de Performance Battery Plus. Deze heeft een range van 484 km en een maximaal laadvermogen van 270 kW.
Nu is dit weer een redelijk nietszeggend record, maar het verschil met het vorige record is toch fors te noemen. En het is niet zo dat de laadmogelijkheden sinds november drastisch veranderd zijn. We hebben zo’n vermoeden dat Kia geen poging gaat doen om het record terug te pakken.
tjorque zegt
Ik vind dit helemaal geen nietszeggend record.
Maar net een heel relevant record.
gregorius zegt
Precies. Al die zeikerds over de hele dag laden als je naar Zwitserland moet: met een beetje plannen kan je een hoop bereiken dus.
pindakoning zegt
Zou KIA zich niet schamen nu. Dit verschil is wel erg groot
lekkerlinksrijden zegt
@pindakoning: met het prijsverschil in het achterhoofd denk ik dat Kia zich niet schaamt. Dat er een Kia met een Porsche wordt vergeleken zegt denk ik genoeg
Dutchdriftking zegt
@pindakoning: de prijs ook.
redbeams zegt
@pindakoning: Je kan het ook anders zien…wil porsche zich verlagen tot het kia niveau? Overigens niks mis met kia maar is even ter vergelijk 😉
ty5500 zegt
Ik vind het verschil wel gigantisch, van 7 u naar 2u en half terwijl de EV6 gelijkaardig is qua laadtijden en vermoedelijk ook efficientie. Denk dat men toch heeeeel creatief is geweest.
mashell zegt
Dit verschil roept vooraf de vraag op: maar hoe dan?
e1000bmw zegt
Range mode…?
fanboy zegt
@mashell: Het gaat om laadtijd. Dus als je die Taycan met 70km/u van oostkust naar westkust rijdt heb je zo weinig mogelijk energie nodig en zo min mogelijk laden.
Als de Kia gewoon 120kmu of zelfs 80mph wat dan ook, dan gaat het hard.
rwdftw zegt
Ik vertrouw dit niet. Als je waar dan ook met die 270kW kan laden dan zou je nog geen 170Wh/km gebruiken en dat is bijzonder weinig! Het gemiddelde verbruik is namelijk al 190 Wh/km.
Dus ten eerste moet je de rit achter een Semi doen om stroom te sparen en ten tweede moet aan criteria voldoen om die 270kW laadstroom te kunnen hebben. Een lege warme accu is een voorwaarde. Dan kakt het daarna rap in dus je moet kort laden zodat je half vol weer vertrekt.
fanboy zegt
@rwdftw: als je het wil zal 170Wh/km helemaal niet moeilijk zijn. Gewoon lage constante snelheid.
Als praktijk verbruik wel lastig.
ViggenneggiV zegt
Dat verdient een enorme fiscale incentive: alle huishoudens een bijna gratis Taycan. Alles voor het milieu en het klimaat!
alassad zegt
Dit record zegt niets als er niet wordt verteld wat de gemiddelde snelheid was. Als je maximaal gaat hypermilen met 30m/h dan verbruik je ook niet zo veel stroom
hape zegt
Hier is iemand creatief bezig geweest…
WLTP range van 484 km is in de praktijk zo goed als niet te verbeteren dus als we uitgaan dat alle laadvoorzieningen precies bij 450km rijden aanwezig zijn (lees: perfect getimed bij een zo goed als lege accu) dan moet je dus 10x (en een beetje) laden van zeg 5% tot 100%. In de praktijk is zoiets natuurlijk kansloos.
En onder de perfecte omstandigheden een totale laadtijd van 146 minuten, dus van +-5% tot 100% in ongeveer 14 minuten terwijl iedereen weet dat na 80% laden de curve enorm afvlakt om de accu te beschermen.
Succes met de levensduur van de accu.
Zou je proberen te hypermillen en pas na 500km weer laden zit je nog steeds aan 9+ laadsessies en 5 tot 100% in 16 minuten bij perfect gepositioneerde laadpalen op de route.
Gewoon BS dus
mashell zegt
Maar misschien stopten ze wel bij elke snellader en laadden alleen van 10% naar 30% (bijvoorbeeld) waar de maximum snelheid gehaald wordt, start de stopwatch bij stekker erin, stopwatch uit bij stekker er uit en dan goed uitrekenen hoe je bij de volgende snellader weer met 10% aankomt. Dat ze dan misschien wel 30 stops hadden maakt niet uit.
fanboy zegt
@hape: Ongeacht van hoe je rijdt hoef je toch niet naar 100% te laden? Ik snap niet waarom je die dingen aan elkaar koppelt?
Ze hebben gewoon op zijn zuinigst gereden en op zijn snelst geladen, dus zeker niet tot 100% laden
rijnounsdoor zegt
Porsche bleek een haspel van 1000 km te gebruiken met enorm sterk opwindmechanisme.
flyerbunch zegt
Mja, klinkt mooi maar zou de technische data dan wel eens willen bekijken en vergelijken tussen de 2 waarom dit verschil zo groot is. De EV6 kan maar max 233kw laden tov 270kw bij Porsche etc. De tactiek lijkt in elk geval al anders..
degrotemuis zegt
Leuk voor de pers, verder weinig nut. Voelt namelijk vooral als een voor het record betere taktiek, waar je bij het Kia record nog kon geloven dat t ook nog enigszins praktijkwaarde kon hebben. Het verbruik ligt een stevig eind onder wltp zelfs met maximale laadsnelheid, anders kom je toch echt zo’n 1000 km tekort. En je moet wel rond dat deel van de laadcurve hangen dat optimaal is en laden bij laders die dat ook kunnen leveren. Kortom: erg langzaam en/of bumperklevend rijden om je verbruik te minimaliseren, van laadpunt naar laadpunt met een vrijwel lege accu om je laadsnelheid te maximaliseren. In de praktijk ben je dan meer tijd kwijt want lagere rijsnelheid en de auto veel vaker aansluiten kost ook tijd, maar dat is geen laadtijd, dus niet relevant voor het record.
mashell zegt
Of dit record nou zinvol is of niet, het moet gezegd worden dat dit wel een bijzonder smakelijke uitvoering is van de Taycan. Kleur en wielen, erg fraai.
e1000bmw zegt
Ja, zat ook al te kijken. Normaal geef ik de voorkeur aan donkerblauw, maar dit cherry rot is ook erg fraai.
neal zegt
Kan je die combinatie op de Taycan uberhaupt bij de dealer bestellen? (basisversie in combinatie met de batterij? of heeft Porsche gewoon even hun beste spullen bij elkaar gegooid en een one-off gemaakt?
e1000bmw zegt
Ja.