Neel Jani stuurde zijn Porsche 919 Hybrid in een recordtijd van 3:16.887 naar de eerste startplek, zijn twee Porsche-collega’s reden de tweede en derde tijd.
Daarmee begint Porsche goed aan de 24 uur van Le Mans, maar de race is lang, heel lang. Het zal niet de eerste keer zijn dat Audi niet de snelste auto heeft, maar wel de betrouwbaarste en uiteindelijk zegeviert. De drie Audi’s gaan de Porsches in ieder geval flink in de nek hijgen, ze starten op plek 4, 5 en 6. Toyota zien we terug op plek 7 en 8, terwijl de brute Nissan GT-R LM Nismo niet verder komen dan een wat teleurstellende 12e, 13e en 15e stek.
BmwMPower zegt
Kan het helaas niet volgen van het weekend, maar ik hoop dat Porsche ook met de 24 uur het hele podium bezet!
dutchneon zegt
@BmwMPower: Prachtig ook dat Neel ook meteen in de eerste flying lap de pole tijd heeft gezet, dat is best vernoemswaardig. Bovendien is het ook nog eens een kwalificatie ronderecord ;)
marinepower zegt
Leuk dat het (voorlopig) nog geen Audi is, maar het blijft V.A.G.
Nou zullen die Porsches wel weinig Audi DNA hebben, maar toch.
stfu zegt
@marinepower: maar toch wat? Je spreekt jezelf wel enorm tegen zeg.
pindakoning zegt
Extra concurrentie is altijd welkom, het begon wat eentonig te worden
gtwillem zegt
Goede zaak. Alhoewel je de geoliede (pun intended) Audi machine nooit mag onderschatten. Ze hebben de afgelopen jaar Le Mans gedomineerd, mede door de enorm lange adem. Ze blijven maar gaan. Maar de Porsches zijn wel aanmerkelijk sneller dan ooit. Grappig om te zien dat Audi daadwerkelijk concurrentie uit eigen huis krijgt…
Persoonlijk denk ik dat het Audi tijdperk voorbij is: het verschil in kwalificatiesnelheid is enorm. Groter dan ooit tevoren, volgens mij.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Wie weet, Porsches hebben ook altijd behoorlijk betrouwbare machines gehad, zal een spannende race worden!
MARS zegt
Proficiat Porsche!
trolle zegt
Stiekem hoop ik dat Toyota of Nissan winnen. Maar in de 24u weet je nooit, alles is mogelijk
johnkeend zegt
ik denk dat velen van ons wel blij zullen zijn als er iemand anders dan Audi dit jaar zegen zal vieren, maar dit zal ook weer meer bewijzen dat het er in auto sport steeds meer omdraait wie de beste auto heeft en niet wie de beste coureurs/strategisch plan heeft.
madridsta zegt
Porsche is dit jaar sterk in de kwalificatie maar in de race is audi meestal sneller.
Bastiaan zegt
Vanmiddag als slagingscadeautje twee tickets voor Le Mans gekregen. Ik ben er dit weekend bij met mijn vader!
Vincegail zegt
@bastiaanstultjens: tof cadeau!
Rick-dos zegt
@bastiaanstultjens: Gefeliciteerd, kerel.
jrk68 zegt
@bastiaanstultjens:
Kijk, dat is nogeens leuk slagen.
Geniet ervan, het is een hele bijzondere ervaring..
niekie1999 zegt
@bastiaanstultjens: gefeliciteerd man, veel plezier!
gregorius zegt
@bastiaanstultjens: goed cadeau. Iets geven waar je zelf ook wat hebt (@ je pa).
gwnbmw zegt
@bastiaanstultjens: gefeliciteerd!
e1000bmw zegt
@bastiaanstultjens: proficiat!
phaeton zegt
@bastiaanstultjens: Dat is nog eens gaaf, ik had hetzelfde met een f1-ticket. Gefeliciteerd en veel plezier.
clarkson zegt
@bastiaanstultjens: HEUJ gefeliciteerd! Leuk cadeau
rob5nismo zegt
Ik ga zeker de nissans volgen
Koenigsegg-fan zegt
@rob5nismo: Dat kan wel wat saai worden. De Nissans rijden met uitgeschakelde elektrische systemen, dus ze hebben ongeveer 550 pk in plaats van 1000. Daarnaast is er niet genoeg met verschillende banden getest om de ideale compounds te kunnen kiezen. Het verschil met de Porsches is meer dan 15 seconden!
Veel spannender lijkt mij de strijd tussen Porsche en Audi. Toyota zit vrij ver achter in rondetijden ten opzichte van van de top 2 teams. Tenzij er veel pech is bij Porsche en Audi, zal Toyota zelfs geen podiumplek hoeven ambiëren.
jrk68 zegt
@Tesla-fan:
Bij de LMP HY hoef je geen strijd op de baan te verwachten.
Porsche #18 is 3 sec per rondje sneller dan de snelste Audi.
De eerste Toyota staat op 6,5 sec en daar achter loopt het snel op.
Normaal zou ik zeggen dat de kwalificatie een vertekend beeld gaf en dat de teams zich door gebrek aan bruikbare tijd op de racepace hadden geconcentreerd, maar ik vrees dat het probleem bijde concurrentie grotere is.
Toyota heeft het hele seizoen de pace al niet en de Audi-boys heb ik 10 uur horen klagen over de balans.
Nu kan ik voor Porsche slechts hopen dat ze de boel heel houden.
Koenigsegg-fan zegt
@jrk68: Het is ook afwachten of Porsche zijn verbruik heeft weten te beperken, want de eerste twee WEC races heeft Audi er heel wat aan gehad dat de Porsches een extra pitsstop moesten maken.
gregorius zegt
@Tesla-fan: die jongens bij Nissan weten toch al jaren van te voren dat die ene race eraan komt? Waarom kunnen ze die elektrische systemen dan niet op tijd werkend krijgen?
gillesvda zegt
@Tesla-fan: Is hun elektrksch gedeelte nog zo ontbetrouwbaar?
Koenigsegg-fan zegt
@gillesvda: Het is simpelweg nog niet klaar, maar waarschijnlijk gebruiken ze de ervaring nu om volgend jaar met iets goeds te komen. Ze moeten wél alle elektro spullen in de auto laten omdat het als LMP1 hybride ingeschreven is.
Op dit moment hebben de LMP1 Nissans rondetijden die te vergelijken zijn met LMP2. De snelste LMP2 auto is zelfs sneller terwijl het een Nissan motor heeft.
antoonniels zegt
@Tesla-fan:
Waar is de bevestiging dat Nissan zonder E rijdt? Ik lees het overal, maar niet van een “officiele” bron. Ik mag toch aannemen dat ze tijdens de race de boel aansluiten. Zo heeft testen ook weinig zin mag ik aannemen.
Toyota zou een speciale low drag variant bouwen voor Le Mans. Ik heb het idee dat deze er ook niet is, want de snelheid is er totaal niet. Dat is al het gehele WEC seizoen zo, maar wordt hier weer pijnlijk duidelijk.
Toch geldt voor Toyota hetzelfde als voor Audi. Als ze straks 1 a 2 ronden meer doen op een tank wordt het weer interessant. Ik ben benieuwd.
Mijn voorkeur gaat echter uit naar de #17 Porsche.
Koenigsegg-fan zegt
@antoonniels: Om eerlijk te zijn heb ik het ook niet van officiële bronnen, maar van derden die er verstand van zouden moeten hebben. Ik wacht ook op een officiële statement van Nissan.
Toyota heeft inderdaad het hele seizoen de snelheid er helemaal niet in zitten. Ik denk dat ze zelfs met minder tankbeurten teveel achterlopen.
kapiteinaudi zegt
*Pinkt traantje weg*
norge zegt
Volkswagen op de eerste 6 plaatsen ,het wordt gelukkig mooi weer..
jrk68 zegt
@norge:
Komop, niet bij de pakken neer gaan zitten, er is altijd nog de GTE.
Dat is al jaren de klasse waar de spanning zit.
Al is het de vraag of ze de Corvette van Magnussen een beetje recht krijgen. Die ging in de 2de linkse van de Porschebochten onalhard de muur in.
De LMP1 is al jaren alleen maar grappig vanwege de crashes, niet vanwege de strijd en dat zal dit jaar hopelijk anders zijn.
thoisss zegt
@jrk68: GTE; spanning. Haha, unintended pun?
jrk68 zegt
@thoisss:
Nope, het gaat in deze om de raceklasse GTE , niet om de VW Prius.
Wel even een beetje blijven opletten hé.?
Rick-dos zegt
After all these years the balance in the force is finally restored.
Dat voelde ik dus vannacht. Of het was mijn blaas die leegliep. Eén van de twee in ieder geval…
norge zegt
@Rick-dos: Voelt het nat aan?
Rick-dos zegt
@norge: Het is vooral een warm gevoel in de onderbuik streek.
norge zegt
@Rick-dos: Als het snel ijskoud wordt is het tijd voor een verschoning… :)
Arnoud zegt
Dat er nu weer een paar jaren van Porsche heerschappij mogen aanbreken. :-)
terazino zegt
Rare, en ook harde klapper, voor Magnussen. Ging gewoon rechtdoor leek het (gas bleef hangen?). Schade voor hem valt gelukkig mee, auto krijgen ze niet meer klaar.
Mooi resultaat voor Porsche, als zegt dit natuurlijk niets voor de race.
boynoon zegt
had audi vorig jaar ook niet de langzamere auto maar door minder problemen en vooral een lager verbruik toch won
boynoon zegt
vind het tijd worden dat de LMP1 classe eens flink uitbreid
dat bentley weer terug komt en ferrari en mercedes erbij komen ze hebben de knowhow
antoonniels zegt
@boynoon: Ik zou zeggen: Stuur ze de business case waarin jij onderbouwt dat het aantrekkelijker is dan F1 en ze zullen er volgend jaar bij zijn……
Bentley is ook V.A.G. Lijkt me niet dat we straks Audi, Porsche, Bentley, Lamborghini en Bugatti LMP1 op Le Mans gaan zien……..
boynoon zegt
@antoonniels: porsche rijd nu toch ook tegen audi en bentley heeft ook geschiedenis in die classe. maar ik zie graag alle merken van vroeger terug
antoonniels zegt
@boynoon: Als we dan toch een lijstje maken voor LMP1:
– Audi
– Porsche
– Bentley
– Mercedes
– BMW
– Ferrari
– Jaguar
– Peugeot
– Renault/ Matra
– Toyota
– Nissan
– Mazda
– Ford
Lijkt me dat we dan de baan nog iets langer moeten maken ;)
desjonnies zegt
@antoonniels:
Renault heeft niets met Matra
Alpine weer wel dan
zelfde dat Toyota niets met Mazda heeft, behalve jaloezie !
http://i63.servimg.com/u/f63/09/03/29/62/img04510.jpg
boynoon zegt
@antoonniels: dat is voor mij makkelijk gooien we de bodem classe eruit LM GTE AM
maar ja denk dat heel veel mensen dat niet met mij eens zijn
gillesvda zegt
Kleinste (verbrandings)motor en toch opmerkelijk sneller dan de rest. Dat vind ik toch een knap staaltje techniek.
desjonnies zegt
Mag ik ” het ” zeggen dan ?
Zo hoort het !
Porsche en Le Mans zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden
Leuk voor die ouwe Piëch die verantwoordelijk was voor de 917 destijds !
drivingpleasure zegt
Hoe kan het toch dat Audi in Le Mans zo betrouwbaar is maar in het dagelijkse gebruik onbetrouwbaar?
lincoln zegt
@drivingpleasure: met een goede garage in de buurt is alles betrouwbaar ..
clarkson zegt
@drivingpleasure: Vindt je het een hele prestatie dat een audi 24h mee gaat?
jrk68 zegt
@clarkson:
Eerst maar eens zien of ze ook alle drie zonder problemen de streep halen, dat is toch het minste wat je mag verwachten als je 100 miljoen stuk slaat om 3 autootjes 24 uur te laten rijden.
Ik vemoed dat ze dat niet gaat lukken zonder olie bij te vullen….?
991gt3rs zegt
Chapeau Porsche! Bekend plaatje bovenaan het artikel… wel heel toepasselijk
philipf zegt
Lekker hoor! Nu ook nog zo in de race en je bent binnen!
mrrallycross zegt
Ik ben voor Toyota. Nissan vind ik ook vet maar dat wordt nog niks dit jaar
HZW zegt
Audi strooit al de hele week zand in de ogen van de concurrentie.
Daar waar Porsche alleen oog heeft om de eerste 3 start plaatsen te bemachtigen in kwalificatie trim rijd Audi al in race trim rond.
Als Audi de betrouwbaarheid op orde heeft zal er weinig verrassends gebeuren dit weekeind op Le Mans.