Als we de Duitse pers mogen geloven, kunnen we de komende jaren een flink aantal nieuwe motorgeneraties van Porsche verwachten. De sleutelwoorden: alles behalve de 911 GT3 (RS) wordt turbogeblazen, en bovenaan de lijst komt een 5,0 liter achtcilinder met 750-800 pk, bedoeld voor de ‘960’.
Hoe serieus we de berichten van Auto Zeitung moeten nemen zal de toekomst uitwijzen, maar de informatie is verrekte gedetailleerd. De huidige lineup bestaat uit zescilinder boxermotoren (2.9, 3.4 en 3.8 liter), een nieuwe 3.0 liter V6 Turbo (Panamera facelift en in de aankomende Macan), een oudere 3,6 liter V6, en een 4,8 liter V8 (GTS en Turbo-modellen). De 918 Spyder heeft een 4,6 liter V8.
De komende jaren komt er het volgende aan:
– Voor de Boxster en Cayman een 2.0/2.5 liter viercilinder monoturbo-boxer
De 2.5 zou een turbo met variabele turbinegeometrie (VTG) aan boord krijgen, voor de 2.0 heeft Porsche een conventionele turbo met wastegate in gedachten. De 2.0 wordt waarschijnlijk volgens een modulair principe gebouwd, om zo meer onderdelen met de 3.0 te kunnen delen. Vermogens: 270 pk in de 2.0 tot 380 pk in de 2.5 liter. Dat past natuurlijk ook prima in de Macan.
– Een 3.0 liter zescilinder biturbo-boxer voor de 911
Ook hier een VTG-lader, op elke cilinderbank één. Hier wordt over een basisvermogen van 420 pk gesproken. Dit is zowel omhoog als omlaag te schroeven, al naargelang de vele, vele 911-varianten die uit zullen komen. Bovendien is het goedkoper dan twee verschillende blokken te gebruiken, zoals nu met de 3.4 en 3.8 het geval is.
– Een 5.0 liter biturbo achtcilinder boxer voor de 960
Deze wordt op basis van de huidige 3,8 liter zescilinder boxer gebouwd (die in de GT3 RS 4.0 de ‘juiste’ motorinhoud kende), en zal 5.067 cc groot worden. Geruchten over een achtpitter voor de 960 bestaan al langer, hoewel de laatste keer dat we er over hoorden werd gesproken over vier turbo’s, in plaats van twee.
V6/V8-motoren
De nieuw ontwikkelde 3.0 liter V6 zal in de grotere modellen (Panamera, Macan, Cayenne) een centrale rol spelen. Waarschijnlijk drukt het blok de atmosferische V8 uit de lineup. De geblazen V8 blijft, voor de Turbo (S)-modellen.
De liefhebber van de atmosferische motor zal, als deze informatie klopt, in de toekomst moeten uitwijken naar de Porsche 911 GT3 of GT3 RS. Voor de rest wordt het allemaal drukvulling, een trend die haast niet tegen te gaan is, of je moet je wenden tot Lamborghini en Ferrari, die het vooralsnog zonder ijzeren longen doen.
We kunnen deze informatie helaas niet op authenticiteit controleren, maar het lijkt ons sterk dat alles uit de dikke Duitse duim komt. Het is in ieder geval aardig voer voor discussie, tegen een extra lichte Cayman met vierpitter heb ik althans niet direct grote bezwaren.
slipstreamer zegt
Hopelijk een betaalbare 4 cilinder porsche met subaru geluid *-* <3 Boxer
bartjuh zegt
@slipstreamer: dat zal wel niet.. het subaru geluid komt door de ongelijke uitlaatspruitstukken, het klinkt super maar het geeft ook ongelijke drukopbouw op je turbo, dat is niet ideaal..
slipstreamer zegt
@bartjuh: Ai jammer vind dat echt zo een bruut geluid, thnx voor de info!
carmasterr zegt
@bartjuh:
Vandaar dat de WRC versies altijd heel anders klonken.
bartjuh zegt
@carmasterr: ik weet eerlijk gezecht niet precies hoe het zat bij de Wrc versies. Maar volgens mij hebben die een “anti-lag” systeem. Dat geeft die harde klappen, de turbo blijft dan vol op toeren. Maar dat is helemaal slecht voor de levensduur ;-)
ej20g zegt
@bartjuh: spruitstukken bij de WRC’s zijn even lang. Wel ligt het luchtfilter steeds op een andere plek, soms zelfs binnen hetzelfde bouwjaar. De turbo zat altijd rechts achter het motorblok, de intercooler vrijwel altijd (exclusief vroegere 555 WRC’s) achter de grille/voorbumper.
jack_abarth zegt
@ej20g:
Ligt die bij een originele STi niet bovenop de motor, dus onder de hoodscoop?
lemans96 zegt
@jack_abarth: Yep.
ej20g zegt
@jack_abarth: de intercooler wel inderdaad. Bij elke geblazen straatlegale Subaru is dat tot nu toe zo. Mits standaard natuurlijk, veel mensen rijden ook rond met een front mount intercooler achter de voorbumper.
carmasterr zegt
@bartjuh:
De welbekende klappen van het anti-lag systeem bedoelde ik niet.
Ik doelde op het motorgeluid van de recentere WRC versies.
Die roffelen namelijk niet.
maranello zegt
Ziek!!!!
smartass zegt
@sir smokalot
Met 380pk in je Cayman heb je zeker weinig reden tot klagen.
Lijkt mij althans een heerlijke auto.
mout zegt
Ik zou het pas nieuws hebben gevonden als Porsche geen nieuwe boxermotoren aan het ontwikkelen was.
Het huidige gamma is geweldig goed, maar hou oud is het recentste ontwerp? Het wordt hoog tijd voor een nieuwe motorserie!
’tuurlijk, elk jaar komen er ‘nieuwe motoren’, maar dan gaat het over het toevoegen of veranderen van bestaande techniek. Inspuiting, turbo, emissie-eisen, vergroten of verkleinen van slagvolume of compressie.
super zegt
@mout:
waarom zouden ze zolang er nog sukkels genoeg zijn die het kopen (of er van gaan kwijlen).
ej20g zegt
@super: je bent een sukkel als je een boxermotor of Porsche koopt?
lambo4all zegt
@mout: want wat is er mis met een boxermotor??
mout zegt
@lambo4all: ?!?! Er is helemaal niks mis met een boxermotor! Integendeel!
Maar alle merken moeten eens in de anderhalve eeuw nieuwe motoren ontwikkelen. En volgens mij is de huidige serie die in de 911 ligt nog afgeleid van de 3.4 uit 1998, en is die bovendien een vol zusje van de 2.5 waarmee de eerste Boxster was uitgerust.
Inmiddels heeft Porsche in Panamera en Cayenne twee complete modellenlijnen uitgebracht, waarvoor er helemaal geen motor ontwikkeld is, laat staan een boxer. In plaats daarvan is er wat getweakt aan bestaande ontwerpen in de rekken van VW / Audi.
Het lijkt me geweldig als ze nieuwe, efficiënte boxers ontwerpen. Als het ook nog eens zou kunnen betekenen dat Cayenne en Panamera in de toekomst boxers krijgen (boxer diesels lijkt me helemaal geweldig) ben ik helemaal blij.
6cylinder zegt
@mout: 991 heeft toch een nieuwe boxer onder de kap?
Verder ben ik volledig met je eens. Ik heb nooit begrepen waarom er maar 2 merken zijn die boxers gebruiken.
mout zegt
@6cylinder: Tsja, ook die heette natuurlijk nieuw bij zijn introductie. Maar ik heb geen aanwijzing kunnen vinden dat ie ‘nieuwer’ is dan elke andere update of uitvoering.
Het zou natuurlijk kunnen – en nieuwsgierig ben ik altijd. Iemand een bron?
antoonniels zegt
Verschil tussen de 2.0 270 pk en 2.5 380 pk lijkt me wat groot. Huidig is dat 265 en 315.
Drukvulling lijkt me voor de rest prima als je een volumemerk wilt worden. Meer kracht en minder brandstofverbruik.
Pulizano zegt
@antoonniels: en ook (soms veeeul) minder karakter…
Denk maar aan BMW.
antoonniels zegt
@Pulizano: Ik zeg ook bewust volumemerk. Prima voor de massa, misschien minder voor de liefhebber van gasreactie, lichtvoetige reacties, etc. hoewel ze daar technisch misschien wel iets op kunnen verzinnen.
Vincegail zegt
Porsche al druk aan het testen met 4 cilinder mono-turbo in hun Le Mans prototype:
http://www.youtube.com/watch?v=QwAXNdwU35A
Jochempie zegt
Hopelijk ook een vijfcilinder? Al zal het traditiegetrouw een 2.5 4-cilinder worden (zie 944 etc)
EJS zegt
@Jochempie:
Het gaat hier over [b]boxerb[/b]motoren. Je moet nog eens goed nadenken over de combinatie van dat gegeven en jouw voorstel. Bovendien is er in de tekst gewoon te lezen dat de 2.5 een [b]viercilinder[/b]
Jochempie zegt
@EJS: Ok, excuses voor mijn bericht.
baasbas zegt
@Jochempie: …draai 1 bougie eruit ;-)
Jochempie zegt
En dan een 5.0 biturbo achtcilinder… Waarom niet gewoon de 4.6 uit de 918 spyder, maar dan zonder elektromotoren? Lijkt me trouwens sterk dat die Porsche 960 niet enkel als hybride op de markt komt…
Goed_Koopman zegt
@antoonniels Van Porsche een volumemerk maken zal bepaalde compromissen met zich meebrengen. Compromissen die niet thuishoren in een Porsche.
antoonniels zegt
@Goed_Koopman: Ik zie Porsche ook liever als nicheproduct dan als massa merk, maar dat is hun eigen strategie. Bovendien verwacht ik dat 80-90% van de clientèle die turbomotor zo lekker vind passen bij de automaat, terwijl ze met 40-50 km/h door hun villawijk rijden.
MDA zegt
@antoonniels: Heb je het over die automaatbak in de GT3? Dat nicheproduct dat geen koppelingspedaal meer heeft?
lambo4all zegt
@MDA: nee, dat product dat zo snel als mogenlijk is over een circuit moet kunnen. En aangezien wij kopers er helemaal niks van kunnen en de huidige paddle bakken zo goed zijn is het vrij logies dat ze het derde pedaal gedag hebben gezegd.
tborre zegt
@antoonniels: omdat je in die villawijk maar 40/50 mag ?…
heel wat bestuurders van wat krachtigere voertuigen houden zich gewoon aan de snelheid hoor..we vliegen niet elke keer met gierende banden om de hoek om de locale petjes te plezieren… mijn leuk moment van de dag is de oprit van de snelweg.. later rij ik net als iedereen mooi ongeveer de maximum snelheid…
wil niet zeggen dat ik niet af en toe graag laagvlieg in duitsland…
w0o0dy zegt
@Goed_Koopman: Porsche is al jarenlang een volume merk…. Sinds de 924/944/928 naast de 911 kwamen en helemaal sinds de Cayenne (panamera en Cayenne samen zijn bijna 74%van de output van 143096 voertuigen….)
Porsche is de VW van de prestige merken
luwek zegt
Lekker massaal die viercilinders in kevers gaan gooien.. top
timdrogt zegt
@luwek: Natuurlijk!!
RuVi zegt
Je kan het ook positief zien: Je kan dan goedkoper een 911 Turbo kopen ;-)
toroloco zegt
@RudyV: Wat is er speciaal aan een goedkope Porsche?
jack_abarth zegt
Wat is er zo speciaal aan de afgebeelde turbo? Is toch een doodgewone turbo of zie ik dat nu verkeerd?
RuVi zegt
@jack_abarth: Porsche is een van de weinigen die VTG toepassen op een bezinemotor. Op dieselmotoren is dit de standaard.
jack_abarth zegt
@RudyV:
Ik neem aan dat VTG staat voor Variable Turbo Geometrie? Want de afgebeelde turbo lijkt mij zo op het eerste oog een normale turbo.
ej20g zegt
@jack_abarth: dat is het inderdaad. Op het plaatje zie je niet goed of het een VTG-turbo is of niet (ik schat van niet) maar het principe is wel heel simpel. Ik kan helaas geen foto of link plaatsen via mijn mobiel…