De lekkerste Porsche van het moment, nu nog specialer.
Het is een van de meest puristische en leukste auto’s van het moment: de Porsche 718 Cayman GT4. Het is een auto die bijna geen nadelen kent. Wellicht dat ‘ie in Nederland wat prijzig is dankzij de hoge BPM-uitstoot, maar zelfs met die prijs in het achterhoofd is het een geweldige auto. Althans, als het gaat om een nieuwe sportwagen, zijn er weinig betere manieren om 150.000 euro stuk te slaan.
het is de combinatie van een handbak de gekoppeld is aan een vierliter grote zescilinder boxer zónder turbo’s. Deze motor huilt, jankt en schreeuwt. We gaan niet cliché-matig beginnen over een ‘ziel’, maar dit is wel een auto waar je enorm blij van wordt als je erin rijdt. Naast een straatversie is er ook een raceserie met de 718 GT4. Dit weekend was de seizoensfinale in Hockenheim, waarbij tevens een heus Porsche Experience Center werd gehouden.
Om al deze gebeurtenissen te vieren, onthult Porsche de 718 Cayman GT4 Sports Cup Edition. De wijzigingen aan de auto zijn enkel optisch, de Sports Cup Edition gaat geen kilometer per uur sneller dan een gewone GT4. Aan de buitenkant kun je de Sports Cup Edition herkennen aan de witte lak, rode striping met het cijfer 15 (het aantal jaar dat de Sports Cup in Duitsland actief is). Verder krijg je standaard zwartgelakte velgen met een rode rand. Daarachter zien we zwarte remklauwen, die normaal gesproken rood zijn.
Het feest gaat verder in het interieur van de 718 Cayman GT4 Sports Cup Edition. We zien geinige details als rode gordels, rode stiksels en de lichtgewicht schaalstoelen. Bij de bestuurderszijde zijn deze voorzien van rood Alcantara, de bijrijder zit op zwart Alcantara. Verder krijgt de 718 Cayman GT4 Sports Cup Edition diverse badges waarop staat ‘718 Cayman GT4 Sports Cup Edition’ en ‘Porsche 15 Jahre Sports Cup Deutschland’. De auto is vanaf vandaag te bestellen bij de betere Duitse Porsche-dealer.
cazzo046 zegt
Waanzinnig gave auto.
Alleen die verschillende stoelen vind ik minder fraai.
De vraag is natuurlijk of hij sneller is dan een M3P…
willeme zegt
@cazzo046: Bij de Cayman gaat het om fun, balans, geluid en ‘communicatie’ tussen gaspedaal, bak, onderstel en stuurwiel. Snelheid is niet zo relevant, maar met 304 km/u laat je elke EV in het stof bijten en op de Nordschliefe is de GT4 ook sneller.
cazzo046 zegt
@willeme: Was alleen om Botje een beetje te plagen;)
opdemotor zegt
@willeme: Sinds P100D alles voorbij rijd gaat het opeens om beleving, range en panel gaps ;-p Heb het idee dat de 0-100 en 100-200 tijden nergens meer genoemd worden sinds de P100D op de markt is
willeme zegt
@opdemotor: Jawel hoor, 0-100 km/u sowieso. Maar ook voordat er Tesla’s waren: er is een verschil tussen pure snelheid en beleving. De Cayman GT4 is écht een liefhebbersauto, een raszuivere sportwagen voor de enthousteling. Den koop je niet vanwege de snelheid, maar dus puur die heh, beleving. Eerlijk is eerlijk: van 0-100 in een Model S is ook een vorm van belevin ;-)
B00G1E zegt
@willeme: wanneer word die 159 JTD ingeruild voor de cayman gt4 dan?
gandini zegt
@opdemotor: Ik heb het idee dat het daar altijd al om ging, voor de echte liefhebbers dan tenminste. Om die reden staat de Exige ook al jaren op mijn verlanglijstje. Zeker niet de snelste maar oh zo gaaf om mee te rijden.
Wil je een wedstrijdje ver pissen willen winnen, dan is de P100D natuurlijk de perfecte auto. Nou ja… buiten de Nordschleife dan…
Dutchdriftking zegt
over 15 jaar voor 1 miljoen te koop bij een youngtimer paleis.
flatsixx zegt
@dutchdriftking: ben ik ook bang voor
cazzo046 zegt
@dutchdriftking: Denk ik niet. Een Cayman zal nooit, hoe goed ook, de status krijgen van een 911.
bottles zegt
@cazzo046: Dat is een beetje het punt van de Cayman. Het gaat om ’t rijden, niet om de status
cazzo046 zegt
@bottles: Dat klopt, maar bij een 911 is de status natuurlijk wel ergens op gebaseerd; 10-tallen jaren successen in allerlei vormen van autosport.
Eerlijk; ik zou liever een gebruikte GT3 hebben dan een nwe GT4.
rufctr01 zegt
@cazzo046: poeh, ik denk dat je als amateur beter af bent in een GT4!
Een GT3 is wel een beest hoor!
mpgc zegt
@rufctr01: niet alleen als amateur ?. De 911 racers waar het fabrieksteam op dit moment mee rijdt hebben de motor vóór de achteras liggen… ?
mashell zegt
@cazzo046: is de status bij de 911 op autosport resultaten gebaseerd of gewoon op het feit dat het model er al ruim 50 jaar is en qua design niet zo veel veranderd is? Wat er ook gebeurd, auto’s worden hoekig, ze worden rond, ze worden hoog maar de 911 lijft gewoon de 911.
karaya zegt
Gooi het blok van de GT2 RS eens in die Cayman.
rollingstoned zegt
Gaaf ding hoor.
johnwaters zegt
Is hij ook als EV verkrijgbaar?
Ram-G-maN zegt
Meh, dit kan ik zelf veel smaakvoller samenstellen. Maar ja die zal niet meer waard worden met de tijd.
maotje zegt
Zou eerder voor 1 of 2 jaar oude gt3 gaan
mashell zegt
Die verschillende stoelen, dat ziet er zo pijnlijk als aftermarket gerommel uit.