
In tempo naar de vakantiebestemming knallen, met deze nieuwe Porsche dakkoffer zit het wel snor.
Met een sleurhut, camper of dakkoffer op vakantie betekent één ding. Je moet het wat rustiger aan doen. Nu kun je met een dakkoffer nog wel doorrijden, maar het advies is toch wel om niet harder te gaan dan 130 km/u. Het laatste wat je wil is dat de koffer ervandoor schiet. Porsche heeft een oplossing voor je, met een dakkoffer waarmee je maximaal 200 km/u kan rijden.
Het ding is ontwikkeld door Porsche Tequipment en luistert naar de naam Performance roof box. De Duitse autofabrikant heeft de dakkoffer getest op een Taycan Cross Turismo. In totaal heeft de roof box enkele duizenden kilometers testritten doorstaan. In de windtunnel in Weissach werd ook gekeken hoe het zat met de aerodynamica en bijgeluiden van dakkoffer. Het moet immmers wel comfortabel zijn voor de inzittenden van de auto.
Porsche dakkoffer
Er is 480 liter aan bagageruimte. Genoeg voor vijf paar ski’s, of drie snowboards. Je mag de dakkoffer met maximaal 75 kilogram aan spullen beladen. Porsche heeft de accessoire zo ontworpen dat je er veilig op hogere snelheid mee kunt rijden. Dit werd gedaan aan de hand van het zogenaamde vorm volgt functie principe.
De Performance roof box van Porsche Tequipment is via de dealer te koop. Voor 1.150 euro is deze dakkoffer de jouwe. Naar het schijnt heeft Jon Olsson al een offerte uitstaan.











Ik kan het even niet terug vinden maar volgens mij heeft Thule modellen die tot 180 km/h mogen volgens hun, de vraag is hoe word ie gevuld.
@knapzuur: thule excellence is zelfs op de nurburgring getest door thule. 250+ niks aan de hand
Van de zijkant lijkt de koffer wel een vleugelprofiel te hebben. Leuke gadget dan: op lange tochten spaar je benzine/kWh uit doordat de auto iets gelift wordt en er minder gewicht hoeft te worden verplaatst.
De kracht die nodig is om die lift te genereren = luchtweerstand. Daarbij komt nog eens een groter frontaal oppervlak. Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, rolweerstand niet. Dit kost je alleen maar brandstof.
@ericd: dit moet je me toch eens uitleggen. Maar stel ik neem een enorme dakkoffer die zo’n spoiler is dat hij de hele auto optilt, verbruikt mijn auto dan helemaal geen peut meer? Zoiets noemen ze overigens ook wel een vliegtuig.
Jon Olsson approves.
Me eigenlijk too.
Toevallig dat die opening en sloten aan de zijkant wel erg veel op de nieuwere/luxere Thule koffers lijken.
@gasskaas: ook de montage voor op de dakdragers lijkt daar toevallig wel erg veel op zeg;p
Prima. Nu kan zelfs Porsche niet meer ontkennen dat de Cayenne een volstrekt overbodig model is.
Wat een bullshit. Wij knalden jaren lang met een thule op het dak van de e-klasse (en 2 fietsen achter op de trekhaak) met 250km/uur zo’n 800km door Duitsland iedere zomervakantie.
@towi1989: daarom vinden die Duitsers wss nog steeds fietsen.. :)
@towi1989: natuurlijk kan dat, maar het verkort de levensduur en verhoogd het risico. Living on the edge right?
@towi1989: Fietsen op de trekhaak vind ik altijd zo’n armoe….
@dutchdriftking: Wat?! Hoe bedoel je?
@The Stig NL: 1.000km rijden met van die zenuwachtige wiebels in de binnenspiegel, dat wil je toch niet?
@dutchdriftking: maar het geeft de mogelijkheid om op de vakantiebestemming tegen de kinderen de ongelooflijk bevredigende woorden “ga toch fietsen” te spreken. Is ook wat waard.
Met een dakkoffer mag je zelfs in Duitsland niet harder dan 130km/h. Dus een leuk gadget maar voor de rest…
I call bullshit, bron aub??
https://dakkoffer.info/regelgeving-dakkoffers/
@ericc: idd bullshit.
@ericc: 😳 nooit geweten
Ik heb wel eens met een oude vierkante dakkoffer 180 gereden zonder problemen. Als ik nu lees dat het advies Max 130 is dan was het wellicht een jeugd zonde ;).
Leuk maar waarom zo’n haast meestal ga je op vakantie met zo’n ding op het dak en niet op de vlucht. En een gewone huis tuin en keuken thule dakkoffer houdt het ook prima tot in elk geval 180 km/h. Daarnaast zuigt je tank bijna vacuüm met die snelheden en een dakkoffer dus ben je je winst weer kwijt door een extra tanktop.
@dree16v: zorgen dat je een auto met een grote tank hebt😎
Geen gezicht dit, hebben ze bij Skiguard beter begrepen hoe een box echt mooi plat op een dak hoort te liggen!
@lekkerdwars: heb 4jaar geleden geïnvesteerd in een Packline. Lekker plat (4-5 sporttassen, 420L) , dicht op het dak, blijft stil na boven de 160 (geen last van oorgeruis 2 dagen later) en ietwat zuiniger dan die ander kisten…. Alhoewel met 180+ helt dat voordeel snel naar de andere kant :)
Hier heb ik een Hapro dakkoffer. Heeft meerdere ritjes hoger als 160 meegemaakt. Geen centje pijn.
Top dit! De dakkoffer van BMW die ik heb heeft ook 130 als maximum. Tuurlijk, dan rij je wel eens 140 of 150 maar sneller voelt toch niet relaxed. Dat is toch zonde als je over de Autobahn op weg bent naar wintersport.
Overigens vraag ik me af hoe lang een Taycan het volhoudt met een dakkoffer op 200 km/u. :)
Grootste probleem met een dak koffer is niet “hoe snel kan je er mee rijden” ( bij genoeg vermogen/minachting voor brandstofverbruik, c.q. lawaai lukt dat nog wel), maar: “blijft hij zitten als je vol remt/op een obstakel klapt”
Daar “vallen” de meeste door de mand (of “schieten” te kort is misschien beter uitgedrukt). 75 kg max belading is namelijk véél minder dan dat de gemiddelde Nederlander denkt.
Als je goudstaven wilt ophalen in Zwitserland zit je idd snel op 75 kg. Anders is het drie grote volle koffers, die kun je echt niet kwijt in zo’n dakkoffer.
Een beetje dakkoffer moet een rempartij kunnen hebben; klap je op een obstakel, is die dakkoffer nog het minste waar je je druk om moet maken.
Staat de Taycan wel goed trouwens zo’n dakkoffer. Nog een mooi schuifkanteldakje erin en op naar het zuiden (als de coronagevallen het toestaan).
@hotze: ik ben heel erg voor schuifkanteldakjes maar juist daarom ook heel erg tegen dakkoffers. De combinatie werkt gewoon niet.