• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche onthult dakkoffer voor op de autobahn

Auteur: RubenPriest, gepost 5 mei 2021 om 10:58 – 31 Reacties

Porsche onthult dakkoffer voor op de autobahn

In tempo naar de vakantiebestemming knallen, met deze nieuwe Porsche dakkoffer zit het wel snor.

Met een sleurhut, camper of dakkoffer op vakantie betekent één ding. Je moet het wat rustiger aan doen. Nu kun je met een dakkoffer nog wel doorrijden, maar het advies is toch wel om niet harder te gaan dan 130 km/u. Het laatste wat je wil is dat de koffer ervandoor schiet. Porsche heeft een oplossing voor je, met een dakkoffer waarmee je maximaal 200 km/u kan rijden.

Het ding is ontwikkeld door Porsche Tequipment en luistert naar de naam Performance roof box. De Duitse autofabrikant heeft de dakkoffer getest op een Taycan Cross Turismo. In totaal heeft de roof box enkele duizenden kilometers testritten doorstaan. In de windtunnel in Weissach werd ook gekeken hoe het zat met de aerodynamica en bijgeluiden van dakkoffer. Het moet immmers wel comfortabel zijn voor de inzittenden van de auto.

Porsche dakkoffer

Er is 480 liter aan bagageruimte. Genoeg voor vijf paar ski’s, of drie snowboards. Je mag de dakkoffer met maximaal 75 kilogram aan spullen beladen. Porsche heeft de accessoire zo ontworpen dat je er veilig op hogere snelheid mee kunt rijden. Dit werd gedaan aan de hand van het zogenaamde vorm volgt functie principe.

De Performance roof box van Porsche Tequipment is via de dealer te koop. Voor 1.150 euro is deze dakkoffer de jouwe. Naar het schijnt heeft Jon Olsson al een offerte uitstaan.

Ook interessant!

  • Porsche Exclusive pakt Taycan Cross Turismo beet
  • Porsche Taycan Cross Turismo rij-impressie
  • Dit is de Porsche Taycan Cross Turismo!
  • Porsche Taycan Cross Turismo 4S rijtest
    Porsche Taycan Cross Turismo 4S rijtest

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

cross-turismo, dakkoffer, Porsche, Taycan, Video

Vorig bericht: « Video: enthousiaste inhaalactie van 350Z loopt helemaal mis
Volgend bericht: Defender imitatie van DAMD is hilarisch »

Lees Interacties

Reacties

  1. knapzuur zegt

    5 mei 2021 om 11:01

    Ik kan het even niet terug vinden maar volgens mij heeft Thule modellen die tot 180 km/h mogen volgens hun, de vraag is hoe word ie gevuld.

    Login om te reageren
    • maikel2303 zegt

      5 mei 2021 om 12:01

      @knapzuur: thule excellence is zelfs op de nurburgring getest door thule. 250+ niks aan de hand

      Login om te reageren
  2. ericd zegt

    5 mei 2021 om 11:02

    Van de zijkant lijkt de koffer wel een vleugelprofiel te hebben. Leuke gadget dan: op lange tochten spaar je benzine/kWh uit doordat de auto iets gelift wordt en er minder gewicht hoeft te worden verplaatst.

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      5 mei 2021 om 11:52

      De kracht die nodig is om die lift te genereren = luchtweerstand. Daarbij komt nog eens een groter frontaal oppervlak. Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, rolweerstand niet. Dit kost je alleen maar brandstof.

      Login om te reageren
    • polak zegt

      6 mei 2021 om 19:06

      @ericd: dit moet je me toch eens uitleggen. Maar stel ik neem een enorme dakkoffer die zo’n spoiler is dat hij de hele auto optilt, verbruikt mijn auto dan helemaal geen peut meer? Zoiets noemen ze overigens ook wel een vliegtuig.

      Login om te reageren
  3. Robert zegt

    5 mei 2021 om 11:18

    Jon Olsson approves.

    Login om te reageren
    • ericd zegt

      5 mei 2021 om 12:33

      Me eigenlijk too.

      Login om te reageren
  4. gasskaas zegt

    5 mei 2021 om 11:18

    Toevallig dat die opening en sloten aan de zijkant wel erg veel op de nieuwere/luxere Thule koffers lijken.

    Login om te reageren
    • gasskaas zegt

      5 mei 2021 om 11:19

      @gasskaas: ook de montage voor op de dakdragers lijkt daar toevallig wel erg veel op zeg;p

      Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    5 mei 2021 om 11:23

    Prima. Nu kan zelfs Porsche niet meer ontkennen dat de Cayenne een volstrekt overbodig model is.

    Login om te reageren
  6. towi1989 zegt

    5 mei 2021 om 11:50

    Wat een bullshit. Wij knalden jaren lang met een thule op het dak van de e-klasse (en 2 fietsen achter op de trekhaak) met 250km/uur zo’n 800km door Duitsland iedere zomervakantie.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      5 mei 2021 om 12:07

      @towi1989: daarom vinden die Duitsers wss nog steeds fietsen.. :)

      Login om te reageren
    • iannuzi zegt

      5 mei 2021 om 12:59

      @towi1989: natuurlijk kan dat, maar het verkort de levensduur en verhoogd het risico. Living on the edge right?

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      5 mei 2021 om 13:08

      @towi1989: Fietsen op de trekhaak vind ik altijd zo’n armoe….

      Login om te reageren
      • The Stig NL zegt

        5 mei 2021 om 13:09

        @dutchdriftking: Wat?! Hoe bedoel je?

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          5 mei 2021 om 14:53

          @The Stig NL: 1.000km rijden met van die zenuwachtige wiebels in de binnenspiegel, dat wil je toch niet?

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            6 mei 2021 om 06:41

            @dutchdriftking: maar het geeft de mogelijkheid om op de vakantiebestemming tegen de kinderen de ongelooflijk bevredigende woorden “ga toch fietsen” te spreken. Is ook wat waard.

            Login om te reageren
  7. ericc zegt

    5 mei 2021 om 12:02

    Met een dakkoffer mag je zelfs in Duitsland niet harder dan 130km/h. Dus een leuk gadget maar voor de rest…

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      5 mei 2021 om 12:03

      I call bullshit, bron aub??

      https://dakkoffer.info/regelgeving-dakkoffers/

      Login om te reageren
    • elemli zegt

      5 mei 2021 om 14:23

      @ericc: idd bullshit.

      Login om te reageren
    • jarnobakker zegt

      5 mei 2021 om 14:23

      @ericc: 😳 nooit geweten

      Login om te reageren
  8. remarkable zegt

    5 mei 2021 om 12:22

    Ik heb wel eens met een oude vierkante dakkoffer 180 gereden zonder problemen. Als ik nu lees dat het advies Max 130 is dan was het wellicht een jeugd zonde ;).

    Login om te reageren
  9. dree16v zegt

    5 mei 2021 om 12:54

    Leuk maar waarom zo’n haast meestal ga je op vakantie met zo’n ding op het dak en niet op de vlucht. En een gewone huis tuin en keuken thule dakkoffer houdt het ook prima tot in elk geval 180 km/h. Daarnaast zuigt je tank bijna vacuüm met die snelheden en een dakkoffer dus ben je je winst weer kwijt door een extra tanktop.

    Login om te reageren
    • jarnobakker zegt

      5 mei 2021 om 14:24

      @dree16v: zorgen dat je een auto met een grote tank hebt😎

      Login om te reageren
  10. lekkerdwars zegt

    5 mei 2021 om 13:45

    Geen gezicht dit, hebben ze bij Skiguard beter begrepen hoe een box echt mooi plat op een dak hoort te liggen!

    Login om te reageren
    • elemli zegt

      5 mei 2021 om 14:30

      @lekkerdwars: heb 4jaar geleden geïnvesteerd in een Packline. Lekker plat (4-5 sporttassen, 420L) , dicht op het dak, blijft stil na boven de 160 (geen last van oorgeruis 2 dagen later) en ietwat zuiniger dan die ander kisten…. Alhoewel met 180+ helt dat voordeel snel naar de andere kant :)

      Login om te reageren
  11. jarnobakker zegt

    5 mei 2021 om 14:22

    Hier heb ik een Hapro dakkoffer. Heeft meerdere ritjes hoger als 160 meegemaakt. Geen centje pijn.

    Login om te reageren
  12. frederik zegt

    5 mei 2021 om 19:34

    Top dit! De dakkoffer van BMW die ik heb heeft ook 130 als maximum. Tuurlijk, dan rij je wel eens 140 of 150 maar sneller voelt toch niet relaxed. Dat is toch zonde als je over de Autobahn op weg bent naar wintersport.

    Overigens vraag ik me af hoe lang een Taycan het volhoudt met een dakkoffer op 200 km/u. :)

    Login om te reageren
  13. 560pk zegt

    5 mei 2021 om 19:53

    Grootste probleem met een dak koffer is niet “hoe snel kan je er mee rijden” ( bij genoeg vermogen/minachting voor brandstofverbruik, c.q. lawaai lukt dat nog wel), maar: “blijft hij zitten als je vol remt/op een obstakel klapt”
    Daar “vallen” de meeste door de mand (of “schieten” te kort is misschien beter uitgedrukt). 75 kg max belading is namelijk véél minder dan dat de gemiddelde Nederlander denkt.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      5 mei 2021 om 21:30

      Als je goudstaven wilt ophalen in Zwitserland zit je idd snel op 75 kg. Anders is het drie grote volle koffers, die kun je echt niet kwijt in zo’n dakkoffer.
      Een beetje dakkoffer moet een rempartij kunnen hebben; klap je op een obstakel, is die dakkoffer nog het minste waar je je druk om moet maken.
      Staat de Taycan wel goed trouwens zo’n dakkoffer. Nog een mooi schuifkanteldakje erin en op naar het zuiden (als de coronagevallen het toestaan).

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        6 mei 2021 om 06:43

        @hotze: ik ben heel erg voor schuifkanteldakjes maar juist daarom ook heel erg tegen dakkoffers. De combinatie werkt gewoon niet.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North