Krijgen we nu Audi’s met boxermotoren? Of Lambo’s met blokjes achter de achteras? Nein, zover gaat het niet. Wat wel gaat gebeuren is dat VW Porsche gaat integreren in de modulestrategie.
De sportwagens binnen het VAG-concern kunnen binnenkort gebruik maken van de techniek die aandeelhouder Porsche in huis heeft. Wacht even, zoiets deden ze veertig jaar geleden toch ook een keer? Klopt, toen kwamen VW en Porsche met de VoPo VW-Porsche 914 aanzetten. Later klopte Audi nog een keer bij Porsche aan voor wat technische vragen. daaruit ontstond uiteindelijk de Audi RS2.
Nu krijgen merken als Audi en Lamborghini beschikking over kostbare technieken van Porsche. Wat natuurlijk een enorme kostenbesparing met zich mee brengt als een onderdeel slechts één ipv vier keer ontwikkeld hoeft te worden. Het Duitse Handelsblatt meldt dat Audi vooral de imago-boost erg belangrijk vindt. Ontzettend geil natuurlijk, om te zeggen dat je Porsche-draagarmen onder je A4 Avant TDI hebt. Slimme keuze? Of nog meer eenheidsworsten op de weg? (via Automobielmanagement)
vpower zegt
Zullen we het op het laatste houden.
Benjamin1 zegt
Ik denk dat de Audi mensen vooral geilen op de badges, niet zozeer op de techniek.
girls_VS_cars zegt
Het duurt niet lang meer of het woord concurrentie is door de mensheid vergeten.
Allemaal samenwerken!!! Beste oplossing!!!
frarissimo zegt
Het kevertje komt weer terug bij VW, mooi zo.
Of een Lambo rijder trots is te melden dat er Porsche onderdelen in zitten is heel erg te betwijfelen…
Jimmy zegt
Economisch gezien voor VAG waarschijnlijk een goede keuze.
lambo4all zegt
waarom porsche techniek als ze al lambo’s hebben? of krijgen we nu ook een straight 6 cilinder r8?
John zegt
Ben benieuwd wat er nog overblijft van identiteit over een jaar of 20. Dan is echt alles hetzelfde met 3 grote spelers op de markt.
-edit: check!-
Eric zegt
Als je Seat rijd , kan je opscheppen dat je ophanging van Lambo is, je motortechniek van Porsche, je lederen zetels met Bugatti leer en je velgen van Audi S-lijn. Je dashbord een overjaars VW-ding verzwijg je beter…
Waar blijft die mini-Porsche met 4 cylinders???
jack_abarth zegt
@lambo4all,
Noem’s een straight 6 uit een porsche? Sowieso uit de het VAG concern.
Btw, moet de seat ibiza ook niet opgenoemd worden onder samenwerkende merken?
Deze dus:
Markus zegt
@jack_abarth: die Seat! Ha, inderdaad… die roestbak had iets met Porsche… daarover zullen ze bij Porsche nog wel eens achter hun oren hebben gekrabt.
Jokkebrok zegt
Als dat maar goed gaat…
xiran zegt
slechte ontwikkeling, de persoonlijkheid van een auto brokkelt hiermee af. je krijgt nu steeds meer een 13 uit een dozijn… waar is de passie en de kracht tot innovatie.
paulusrx7 zegt
hahahaha wat een grap het liest zien ze bij vag iedereen in dezelfde auto rijden trieste zooi daar.
Stijn zegt
@ Ricardo
De 914 een flop? Commercieel was het toch een succes te noemen, op het einde van zijn productierun was het de meest verkochte sportwagen ooit!
JPM zegt
De Cayenne en de Toureg zijn toch ook jointly ontwikkeld.
Vincenzo zegt
nog meer eenheidsworst? Kan dat dan bij de fag groep?
mika zegt
Dus gewoon lekker een Saab 9-5 kopen hahahaha
Hendrik zegt
Nein, sind sie verruckt? Mein gott!
Maar beleving is alles. Dus betaal je nu meer dan ooit echt voor de batch=beleving=lucht. Kost niks om te maken maar oooh als je in de val trapt dan betaal en hoe. Ik betuig nu al mijn medeleven aan de ekster klanten(lees:glitter geil).
Maar ik kan mij het orgasme van de bedrijfseconomische specialisten voorstellen: fab,fab,fab,ooohh kostenbesparend produceren ,fab, fab, yeaaah(lees klaarkomend concluderen dat het werkt).
jorden zegt
-edit: die is er al uit-
Audi is er ook natuurlijk voor mensen die hun imago ook errrg belangrijk vinden natuurlijk.
QuattroBoy zegt
@Jorden
…en dus rij jij in een Prius?
EJS zegt
Leuk, daar ga je echt niks meer van merken dan van Audi en Lambo hoor, je ziet ’t wel, in sommige auto’s liggen zelfs dezelfde motoren, maar geen lambo die er minder om verkocht wordt of er minder geil om gevonden wordt. Lijkt me dus een prima zet.
Hans zegt
“Wat natuurlijk een enorme kostenbesparing met zich mee brengt als een onderdeel slechts één ipv vier keer ontwikkeld hoeft te worden.”
Alles leuk en aardig, maar gaan we dan ook 4 keer minder betalen, of nog steeds de volle pond, terwijl VW tot 4 keer bespaart met ontwikkeling?
De Fiets zegt
Nou hoop ik toch echt dat er een Porsche 3 cylinder Bluemotion TDI gaat komen en dan met hybride want zoals het nu is met die vervuilende boxer motoren dat kan echt niet meer. Ja, het is echt goed nieuws dat ze gaan samenwerken maar ik hoop dat ze wel de juiste keuzes maken.
deora zegt
Economische gezien een slimme zet. En marketing technische voor de “budget” modellen ook mooi. Maar hoelang is het geleden dan een Porsche nog speciaal was? Ik woon in Friesland in een klein dorpje. En zelfs hier zie ik elke week wel een handvol 911’s. Wat Lamborghini betreft. Daar wordt nu al Audi techniek gebruikt. En als Porsche zich daar mee gaat bemoeien. Dan kunnen de auto’s technische gezien alleen maar beter worden.
jack_abarth zegt
@Hans,
Dat heet nu handel.
Zo goedkoop mogelijk produceren en zoveel mogelijk winst draaien ;)
AudiQuatro zegt
Oja, en dan krijgt de nieuwe 911 een V10 van lambo achter de achteras?
EJS zegt
@AudiQuatro:
Waarom geen V12?
Jesper zegt
Een V12 TDI achter de achteras van een 911? Wheelies met een Porsche :D
AudiQuatro zegt
haha ja dan krijgt hij ook wel een hele lange rare kont he:P Nee ik vindt het geen goed idee. VAG moet lekker bij zich zelf blijven. Een lambo moet Italiaans zijn niet Duits!
Bart zegt
De 924 deelt ook VAG techniek, en zelf de opvolger, de 944 zit vol met VAG spul.
Kan me alleen geen Vw of Audi voorstellen waar er een Boxer-6 in het vooronder past, laat staan dat het bij het imago, dus het zal allemaal wel meevallen.
lincoln zegt
het VAG concern is net zo groot als nederland ..
kunnen zich niet permiteren zo te klungelen met informatie ..
1 keer het wiel uitvinden moet genoeg zijn ..
3 universele kabelbomen ook ..
dusssssss ..
Imba zegt
Mischien worden de VAG merken nu eindelijk eens motorisch betrouwbaar…
Ron zegt
En zo zijn er nog meer Niet-Porsche’s maar wel door Porsche mede ontwikkeld
VW Kever
VW Sharan
VW Touareg
VW T1
Seat Ibiza
NSU RO80
Harley Davidson V-Rod
Een Seat Dakar bak uit een ver verleden
Ford Scorpio
Kia Sorento
Kawasaki racer van vroeger
fiestafeest zegt
bij vag is het zo en zo al een eenheidsworst waardoor de kosten van de productie zo laag mogelijk gehouden kan worden Jammer dat je dat niet terug ziet bij de dealer(s)
CooperDriver zegt
ik sta nu al te trappelen om het gezwets van mn leasende collega’s aan te horen over hoe porsche hun 1.6 audi wel niet is…
Tony Casa zegt
-edit: check, is aangepast!-
En in welke VW werden er dan eerder Porsche onderdelen gebruikt?
Vinny_93 zegt
@VrijdagMiddagVraag: De VW Porsche 914 natuurlijk, zoals je zelf al zei.
Tony Casa zegt
@Vinny_93: en in de Porsche 914 werden dan geen VW onderdelen gebruikt?
Vinny_93 zegt
@Tony Casa: Wat lul jij nou?
ivanadrive zegt
@Ron: Je vergeet nog de Lada Samara (motor)
Tony Casa zegt
@ivanadrive: die Samara prullen en Seat System porsche motoren waren aftandse eigen producten waar men bij Porsche een beetje had aan gesleuteld om ze wat efficienter te maken. Dit werd door de marketingboys vakkundig uitgemolken.
Pieter-Jan zegt
Eens gelezen dat Porsche voor 70% rekend op VAG voor hun onderdelen. Vandaar de poging tot overname een tijd geleden, want de Europese unie wil VAG op de vrije markt gooien, en het zou een probleem zijn mocht Porsche’s voornaamste leverancier in de handen vallen van een hedgefund.
Tony Casa zegt
@Pieter-Jan: en nu ga jij ons eens vertellen welke VAG onderdelen er in een doorsnee 911 zitten. Ik maak het jou niet te moeilijk, vijf volstaan.
svenni zegt
dus we zien binnenkort ook 911tjes rondrijden met golf koplampen en frontend, wordt toch niets
Tony Casa zegt
@svenni: maar we zien wel petjes rondrijden in een golfje met 911 velgen (dat denken ze althans)
floryn zegt
Ik zat er laatst al aan te denken, maar ik vrees dat VW zichzelf op een gegeven moment echt gaat kannibaliseren. Ik ben benieuwd hoe ze er voor gaan zorgen dat het geen flop wordt en waar we allemaal onverwachte onderdelen gaan vinden.
de Sjonnies zegt
@floryn: Och, zolang het publiek maar in de magie en premium termen blijft geloven zal het wel loslopen.
het is wat ze al jaren doen en het mooiste is dat het publiek er nog in trapt ook.
Ron zegt
@ivanadrive klopt die ook nog ja en ook nog de Audi RS2 uit begin jaren ’90 en de Auto Union racers van heeeeeel lang geleden en niet te vergeten de Cisitalia Grand Prix auto
en nog de Mercedes SSK, Mercedes 500
Nog genoeg dus
Patrick zegt
Een Porsche 911 motor in een Beetle……niet echt origineel bedacht van mezelf ;-)
Tony Casa zegt
@Patrick: hoe ga jij een 911 motor vooraan in een Beetle leggen?
Jeff zegt
en jongens, vergeten daar in Nederland dat jullie pronkstuk Spyker, met een Audi blokje rodtoert(ook VAG)
Misschien een Porsche boxsertje inleggen,kunnen ze ook eens een deuk in een pakje boter rijden in LMS
Entwicklung88 zegt
Kon je op wachten natuurlijk. Hoop alleen dat we voor eens en altijd duidelijk hebben dat VAG dezelfde auto’s maakt met een ander vormpje eromheen..
M’n broer dacht dat het 2.0 TFSI blok bij Audi net wat beter/sterker/’directer ingespoten’ was dan bij VW. FAIL!
RND zegt
@Entwicklung88: als je onder mijn audie 1,8 blok kijkt zie je ook “VW”… beetje jammer.
kan je dan straks ook overal ledjes krijgen in je porsche?:D
mashell zegt
De new new Beetle kan wel wat Porsche techniek gebruiken, net als vroeger.
Tony Casa zegt
@mashell: welke Porsche onderdelen werden er dan zoal in de originele Kever gebruikt?
EJS zegt
@Tony Casa:
Geen. De Kever is ontworpen door Ferdinand Porsche, en dat kun je er wel aan afzien. De verwantschap met Porsche’s uit vroeger tijden is overduidelijk, zowel uiterlijk als technisch;)
Dimglor zegt
Mja zo werken de concurrenten dan eigenlijk toch samen.. Vind ik enigszins wel positief… En dit is natuurlijk ook wel kostenbesparend… Wat wel iets is voor deze tijd ;)
Tony Casa zegt
Toch vreemd dat er bij de VW Kever steeds naar Porsche verwezen wordt, alsof zo’n ding op de naam van de ontwerper na ook maar 1 ding gemeen zou hebben met een Porsche.
EJS zegt
@Tony Casa:
Heb jij wel eens een Porsche 356 en VW Kever naast elkaar zien staan en technisch bekeken? Ik denk dat je dan snapt waarom..
Tony Casa zegt
@EJS: ja hoor, net daarom, er past geen schroefje van een 356 op een Kever, motor, ophanging, vernsellingsbak, ophanging, alles is anders, enkel het concept is hetzelfde.
Ik kan bij een Kever de carosserie van het platform losschroeven en afhalen, kun jij dat bij een 356 ook?
EJS zegt
@Tony Casa:
Ik heb net even wat research gedaan, omdat je er zo op doorgaat. Daaruit blijkt dat in de eerste 356’s ’t chassis, de suspensie en de motor van de Kever geleend is. Ik neem aan dat je die dus ook kan losschroeven net als bij de Kever ja.. Latere uitvoeringen(356A, B & C) hadden overigens wel wat minder overeenkomst met de Kever;)
Tony Casa zegt
@EJS: ik daag je uit om de carburator van gelijk welke Kever op een 356 motor te plaatsen, hetzelfde met de uitlaat.
EJS zegt
@Tony Casa:
Dat gaat me hoe dan ook toch niet lukken, ik heb 2 linkerhanden en de wijsheid die ik heb is slechts een boekenwijsheid;)
Cantago zegt
Komt VW en Audi ten goede denk ik, maar ik denk dat er minder Puristen zijn die nog een Porsche kopen. Want hoe leuk is een Porsche waarvan sjonnie’s zeggen: Die draagarmen heb ik ook op mn Golf? En meer van dat…
Piebe Post zegt
En het beste voorbeeld, dat van de Cayenne en de Touareg, die zelfs de ramen met elkaar delen, vergeten we voor het gemak maar even?
SjonnieKroket zegt
Wellicht worden de Audi’s dan ook een keer goed.