Porsche, de meest charitatieve automobielfabrikant ter wereld.
Porsche is momenteel dé cashcow van het VAG-concern, ondanks het relatief kleine aandeel verkochte auto’s, zijn ze in harde euro’s het tweede merk binnen VAG. Of het nu gaat om 911’jes, Panamera’s, Cayenne’s of Macans, ze gaan als warme broodjes over de toonbank. Met name die laatste is goed voor Porsches verkoopaantallen, wereldwijd werden er in 2015 zo’n 80.000 exemplaren verkocht en daarmee is het met stip Porsches best verkochte model. Dat het met de marge op Porsches ook wel goed zit, hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen.
Enfin, Porsche draait dus uitstekend en er kan worden gekeken naar uitbreiding van het gamma. Een eerste hint daarvoor kregen we in de vorm van de schitterende Mission E Concept. Deze vierdeurs wordt onder de Panamera gepositioneerd en komt louter met elektrische aandrijving. De ontwikkeling pakken ze niet halfslachtig aan, er worden ruim 1000 nieuwe banen gecreëerd en er zal zo’n 1 miljard euro in het project worden geïnvesteerd. Geld dat de fabrikant niet direct denkt terug te verdienen, ze zien het als lange termijninvestering.
‘We hebben nu veel nieuwe modellen in de pijplijn, met het oog op groei in de toekomst,’ aldus Porsche CEO Oliver Blume tegenover ANE, ‘maar het moet duidelijk zijn dat we de groei in winst die we nu meemaken niet zo kunnen blijven voortzetten.’ Een verkapte winstwaarschuwing dus, maar als de Mission E daardoor zo goed rijdt als hij eruit ziet, hoor je mij niet klagen.
Edge zegt
Mooi, dat Porsche maar flink veel elektromodellen gaat uitbrengen. Dan weten we in ieder geval zeker dat de benzinemodellen nog jaren geproduceerd kunnen worden zonder dat ze allerlei normen en richtlijnen overschrijden.
martijn11 zegt
En eerst zeiden ze nog dat ze geen electrische auto wilden maken
legion1349 zegt
@martijn11: geen zelfrijdende auto.
dylanz7s zegt
@legion1349: geen iphones dus wel een icar?
rijnooit zegt
@martijn11: Vroeg of laat… Helaas :(
stfu zegt
@martijn11: nee, ze moeten ook. Daarom zul je ws nooit de passie voor EV’s merken in hun showrooms. Wellicht hengelen ze tzt wel Tesla verkopers binnen. Die weten immers zga alles.
9000cse zegt
@martijn11:
Dacht dat ze het eerder hadden over autonoom rijden?
scooper zegt
@martijn11: oh neeeee… Hebben ze bij de VAG groep tegen ons gelogen?? :o
pinut187 zegt
@martijn11: wilde ze waarschijnlijk ook niet, maar ja marktontwikkelingen, overheidsregeltjes en technische ontwikkelingen staan niet stil en beseffen ze (op tijd) dat ze eigenlijk er niet langer meer omheen kunnen en er nu vol voor gaan.
autokieker zegt
Heel verstandig! Snel ontwikkelen is cruciaal om relevant te blijven .
tmenges zegt
Dat ding op de foto, is dat een 4 deurs ? In productie nemen en noem hem panamera! Ziet er stukken beter uit dan de huidige panamera, ze kunnen het dus wel!!
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@tmenges: dat ding is een concept genaamd de “Mission E”. Vrij opmerkelijk dat je dat gemist hebt, was een van de groylte klappers van de Frankfurt Motorshow afgelopen september.
e1000bmw zegt
Met andere woorden: Porsche mag de kastanjes wat betreft imagoschade uit het vuur halen…
Of denk ik nu te ver door…?
9000cse zegt
@e1000bmw523i:
Ik denk eerder dat Volkswagen zelf moet zorgen voor imageverbetering. Dat zullen ze met Porsche alleen niet klaar krijgen. Zou ook van de zotte zijn!
Overigens lijkt me dat je dat ook niet moet gaan proberen met een model waarvan Porsche zelf al aangeeft dat dit een verliesgevend project is.
scooper zegt
@e1000bmw523i: oh neeeeee! Hebben ze bij de VAG groep tegen ons gelogen?? :o
scooper zegt
@scooper: sorry, reactie voor iemand anders…
stfu zegt
Na Tesla, laat Porsche tenminste ook ballen zien en komen met een goed ogend model. Ik ben zeer benieuwd naar deze ontwikkeling. Alleen jammer dat het nog een tijd gaat duren, dan is wellicht Tesla al 3 stappen verder?
clarkson zegt
Doen ze goed. Maar wat een lekker kontje heeft die mission e zeg.Van mij mag daar ook een boxermotor in komen. Het model is prachtig.
moveyourmind zegt
Slimme zet om in te zetten op electrische aandrijving.
Niet alleen om normen voor gemiddelde uitstoot te kunnen halen zoals @Edge al terecht opmerkte. Met Porsche als koploper die de technologie verder te te ontwikkelt en te verbetert kan hele Volkswagenconcern profiteren om haar modellen schoner te krijgen en Dieselgate achter zich te laten.
Overigens een plaatje die Mission E. Eindelijk weer eens een auto-ontwerp dat echt verfrissend is, en tegelijk ook heel herkenbaar als Porsche.
knipperlichtje zegt
Mooi bericht, ik kan niet wachten op de eerste (marketing?)kreet die ‘Het kost X keer meer om er een te maken dan de verkoopprijs, we maken verlies bij verkoop.’ gaat verkondigen.
Dutchdriftking zegt
1000 nieuwe banen, zit er een functie tussen als testrijder? Lijkt me wel wat…….
9000cse zegt
Mag ik even? Wat een godsallejezus mooi ontwerp vind ik dit! Dit zou ik een echte verrijking van het straatbeeld vinden en daarom hoop ik dat hij er zo eht zal komen. Alleen….. Een Porsche die zoeft? Dat zal wennen zijn! Heel bijzonder!
jmeverts zegt
Niet heel raar dat Porsches goedkoopste model het bst verkopende is. Ik gok dat als ze een rivaal voor de audi a3 zouden neerzetten dat die nog meer verkoopt.
mcshine zegt
@jmeverts: Nochtans is de Boxster nog steeds de goedkoopste Porsche. Ik denk dat het verschil er vooral in zit dat je de Macan wel als primaire auto kunt inzetten. De Boxster is eerder nummer 2 of zelfs 3…
jmeverts zegt
@mcshine: indd
Hupke zegt
De kat uit de boom kijken en naderhand de ingenieurs bij een ander wegkopen is een goedkopere strategie maar dat is niet zo goed voor de marketing…