Bij Porsche krijgen ze maar geen genoeg van Rimac. Porsche slokt nog een stukje van de taart op.
In 2018 werd bekend dat Porsche wel brood zag in het Kroatische Rimac. In 2019 werd het aandeel vergroot en kwam Rimac voor 15,5 procent in handen. Je voelt hem al aankomen. Vandaag maakt Porsche bekend een nog groter belang te nemen in het elektrische automerk.
Het bestuur van Porsche AG heeft vrijdag groen licht gegeven om het aandeel te vergroten van 15 naar 24 procent, aldus de autofabrikant vanmorgen. Rimac is natuurlijk bekend van de bijzondere auto’s en de hamster crash. Waar Rimac voornamelijk z’n centen mee weet te maken is het leveren van high-tech componenten voor elektrische auto’s en systemen.
Met deze nieuwe ontwikkeling pompt Porsche een extra 70 miljoen euro in Rimac. Daarnaast zet Porsche zichzelf op pole position om als eerste de nieuwste Rimac-onderdelen te krijgen voor de elektrische auto’s.
Het in 2009 door Mate Rimac opgerichte autobedrijf is enorm gegroeid. Inmiddels heeft Rimac bijna 1.000 personeelsleden. Het bedrijf is gelokaliseerd in Sveta Nedelja. Dat is in de buurt van de hoofdstad Zagreb. Rimac is niet het enige bedrijf waar Porsche een aandeel in heeft. In totaal heeft de Duitse autofabrikant in meer dan 20 startups een (klein) aandeel.
alfapeter zegt
Zo ontwikkel je dus de betere auto, je koopt de innovators en als dat niet lukt of kan vul je het maar aan met reversed engineering.
Charles Taycan 4S zegt
Slimme zet van Porsche, zo blijf je de rol van innovator behouden !👌
nissanfairladyz zegt
Je weet dat die elektrische aandrijving van je eigen auto niet 100% is ontworpen door Porsche he? Je hebt niet zomaar uit het niets verstand van EV’s. Zo ook Porsche niet. Jou aandrijflijn zowel die twee versnellingen concept en 800Volt accu pakket, elektro motor en de converter + software… jaja allemaal Rimac. Is eigenlijk geheim, want Porsche wil eigenlijk niet kwijt dat ze zelf eigenlijk niet veel EV kennis in huis hebben. Rimac maakt voor veel bedrijven OEM onderdelen met niet hun eigen merknaam erop. Zo ook voor de Jaguar.
Zo Porsche is jou Porsche dus niet. Rimac stoelt ook op pure PM motoren. Hopelijk gaat ze bij Rimac over op de type motoren die Tesla ontworpen heeft. Dan gaat Porsche namelijk ook automatisch over. :)
Veel onderdelen in jou auto staat misschien Porsche. Maar zijn ontworpen door Rimac.
Knoopie zegt
Verrassing..
Crosscabouter zegt
En zo blijft Bugatti gewoon binnen de VAG gelederen….
RAW zegt
Ben benieuwd hoeveel de Taycan gebaseerd is op Rimac technologie. Gezien het succes van de Taycan en de uitbreiding van het aandeel waarschijnlijk aanzienlijk.
nissanfairladyz zegt
Dat is zogenaamd geheim en mag Rimac niks over loslaten. Maar de Taycan aandrijflijn lijkt wel heel veel op bestaande Rimac technologie. Zoals twee versnellingen met PM motor. (Tesla heeft daar een betere oplossing, namelijk een hybride motor die geen versnellingen nodig heeft.) En het 800Volt systeem. Zowel je converter als accupakket als laadsysteem moeten dan op deze systeemvoltage weeken. 800v was typisch Rimac. Daarnaast maakt Rimac op basis van Qt(fins GUI software) infotainment systemen. Motoren, Converters voor zowel laden als motor aansturing, batterijpakketen en versnellingsbakken dus ook. Ze leveren ook aan koenigsegg, Jaguar en veel meer. Ze maken onderdelen voor andere automerken.
Het is bijna wel zeker te stellen dat de Taycan onderhuids gewoon qua EV componenten volledig door Rimac ontworpen is, samen met Porsche natuurlijk als klant met wensenlijstje.
TNThomas zegt
Beter goed gestolen (gekocht) dan slecht bedacht… De innovatie ligt sowieso meestal niet bij de Duitse merken zelf. Deze besteden veel uit aan leveranciers, dus dat zijn vaak de echte “innovators”.
ghini zegt
@TNThomas: zoals in vele branches..
TNThomas zegt
Zeker! Ook bij andere automerken natuurlijk, maar ik bedoelde te zeggen dat het automerk zelf niet de echte (of enige) “innovator” is als nieuwe ontwikkelingen worden gepresenteerd.
Edge zegt
Ach, Autofabrikanten doen al jaren een beroep op externe partners. Waarom zelf iets ontwikkelen als Bosch of Michelin dat beter kan? Met Rimac is dat niet anders, behalve dat Porsche er nu vroeg genoeg bij is om zich in het bedrijf in te kopen en daardoor garanties af te dwingen.
ghini zegt
Ik lees wel vaker dat Rimac onderdelen maakt voor anderen, helaas verteld niemand wat ze precies maken en aan wie ze leveren. Daarnaast, krijgt Porsche echt voorrang op nieiwe ontwikkelingen of is dat zelf bedacht? Zijn er eigenlijk geen andere merken die in Rimac investeren?
giulia64 zegt
@ghini: er zijn een paar investeringsrondes geweest. Kia en Hyundai hebben onder andere meegedaan. Ik meen dat Koningsegg ook aandeeltjes heeft. Meer details : https://www.crunchbase.com/organization/rimac-automobili/company_financials
nissanfairladyz zegt
Jaguar I-Pace behoort ook tot een auto met Rimac ontworpen onderdelen. Net als de Taycan.
p993 zegt
Gelokaliseerd? Ben je er wezen kijken?
Het is toch geen scud batterij…?😀