Het is het tweede elektrische model voor Porsche.
Volgend jaar ziet de Taycan het licht. De eerste elektrische productieauto van Porsche. De Duitse autofabrikant heeft vandaag de tweede elektrische auto van het merk aangekondigd. Er is groen licht gegeven om de Mission E Cross Turismo in productie te nemen. Porsche stelde dit studiemodel eerder dit jaar voor op de autosalon van Genève in Zwitserland.
Porsche spreekt over ‘een tweede elektrische sportwagen’ alsof we naar een compleet nieuwe auto kijken, maar dat is natuurlijk flauwekul. De Mission E Cross Turismo zal technisch gebaseerd worden op de Taycan en is dus in feite een nieuwe variant op deze elektrische auto. Een geheel nieuw model is het zeer zeker niet. De auto krijgt dezelfde 800-volt techniek als de Taycan. Dit betekent 600 pk en een NEDC-actieradius van 500 kilometer. Het studiemodel sprint in 3,5 seconden naar de honderd. 0-200 km/u is in 12 seconden gedaan.
De autobouwer heeft niet bekendgemaakt of deze Mission E Cross Turismo ook in 2019 gelanceerd gaat worden. De definitieve naam is tevens nog niet bekend. Verwacht ‘Taycan Cross Turismo’ of iets in die richting.
kurtb zegt
Best apart, leuke toevoeging op de weg
Dutchdriftking zegt
Kortom, een Panamera met elektrische aandrijflijn, een gek neusje en wat verhoogde veren. Sorry Porsche, de échte Mission-E was om mijn ogen vele malen mooier…..
mashell zegt
@dutchdriftking: de Taycan is een stuk kleiner dan een Panamera hoor en daarmee veel meer sportwagen. En dit is gewoon een Taycan met een stationwagen achterkant in cross country uitvoering.
vroaaar zegt
@mashell: vandaar ook de foto met 2 Amerikaanse sloepen zodat je kan zien hoe klein ie is…?
pomoek zegt
@vroaaar: Dat is inderdaad een wat eigenaardige persfoto…
peug206 zegt
@vroaaar: klein? Hij lijkt groter doordat hij ervoor op de foto staat. Wetende dat dit gezichtsbedrog is denk ik dat ie uiteindelijk net zo groot is als die 2 sloepen…
vroaaar zegt
@peug206: duh, da’s precies mijn punt.
nielsnl1 zegt
@vroaaar: “foto” volgens mij is het een slecht in elkaar gephotoshopt plaatje
e28forever zegt
Ik zeg het niet gauw van een Porsche , maar dit ziet er niet uit.
svdv zegt
Waarom kunnen ze niet gewoon de Mission E onveranderd in productie nemen? Dit ding is gewoon afzichtelijk!
Boomer zegt
@svdv: Omdat baby boomers allemaal graag lelijke crossovers willen met veel plastic en een hoge instap. Daar kan Porsche niets aan doen, die bouwen gewoon wat verkoopt. Als iedereen nou eens voor rank gelijnde sportcoupés zou kiezen werden die meer gebouwd, maar ja die zijn niet handig op de parkeerplaats van de Jumbo en op het zandpad op de camping!
bmw2coupeeigenaar zegt
@airc: Helemaal mee eens. Vandaar dat X1/X2 hokken beter verkopen dan bijvoorbeeld de 2 serie coupe.
enjoypunani zegt
Meeeh, plastic fantastic..
magnumsing zegt
Niet naar de grootte van deze auto kijkend, lijkt het wel een smart…
laten we maar zeggen dat ik er nog even aan moet wennen
saffie89 zegt
Meh voorkant ziet er niet uit!
trolle zegt
Ziet er goed uit. Tenminste eens iets redelijk nieuw qua uiterlijk van porsche
ikschrijfookoverautos zegt
Deur? Open.
Hotel? Trivago.
harrie zegt
Nou. Jippie.
Laat me raden, er komt ook een actiemodelletje in Rothmans Dakar uitvoering want heritage enzo.
baklava zegt
Ziet er mooi uit, maar stekkeren is niet de toekomst. Ben benieuwd wanneer VAG eindelijk met een waterstof auto komt.
hotze zegt
@baklava: voorlopig moet dit de wereld redden… het nadeel van elektrisch is een grote hoeveelheid batterijen. Voordeel is als je je huis volhangt met zonnepanelen en een windmolen erbij zet, je geen stroom uit een kolencentrale hoeft te halen of H2 hoeft te tanken. Maar dat vergt wel een aardige investering.
pomoek zegt
@baklava: volgens het laatste IPCC rapport hebben we nog een jaar of 12 voordat we wat het klimaat betreft zwaar in de problemen komen. Er rijden in NL nu 40 waterstofautos rond. Tesla poept er per dag 1000 model 3-tjes uit. Als er over 12 jaar meer waterstofauto’s rondrijden dan stekker auto’s eet ik mijn laptop op.
BaRa zegt
@pomoek: ik start vandaag nog een fabriek voor waterstofauto’s. Begin al maar te oefenen, Pomoek :-)
mashell zegt
@baklava: waterstof gaat het niet worden. Efficiënte van de totale keten is veel te laag, ook is het spul te gevaarlijk om op grote schaal te gaan distribueren. Terwijl de infrastructuur voor distributie van electriciteit overal al ligt, elk huis en elke parkeerplaats al bereikt. Batterijen zijn overal (van de laptop van Pomoek, tot jouw mobieltje, tot mijn scheerapparaat) daar is nog veel innovatie te verwachten.
klotskuukske zegt
Porsche 959 dakar-ish, me like
berlinetta zegt
Ik vind het maar een lelijk ding.
marcus1963 zegt
Ik hoop wel op een mooier interieur !
2wheeler zegt
Kan hem niet mooi vinden zo vanaf de foto. En welke stagiair kwam met foto 10 op de proppen?!
elemento zegt
Porsche kever
BrutaalAapje zegt
Die moderne politie auto’s verbleken gewoon naast deze Porsche..
gregorius zegt
Met andere woorden: een concurrent voor de model S.
Voor de leasers die 4 stoelen moeten hebben (de wereld is groter dan NL en de 50000euro regel) en de paar mensen die dit gewoon kunnen betalen.
tjorque zegt
Met z’n allroad banden perfect voor mijn nog niet aangelegde oprit…
Vind hem wel cool, maar zou er het Porsche prijskaartje niet voor willen betalen… het had net zo goed een leuke Koreaan, Tsjech of Japanner kunnen zijn.
drdre1 zegt
Doe mij maar de Crown Victoria dan.
apekool zegt
Als je dit vergelijkt met de Amerikaanse elektro bouwer dan is dit wel echt vernieuwend. Dit lijkt ver buiten de comfortzone van Porsche te zijn gegaan en daarmee respect voor hen