Hulde voor de marketingboys uit Zuffenhausen: wanneer je ‘Porsche’ zegt, koppen de meeste mensen termen als ‘sportief’, ‘begeerlijk’ en ‘dynamisch’ terug, want ze hebben de 911 in hun hoofd. De helft van de verkochte Porkers is echter een Cayenne, die er ook als diesel is, maar alleen met V6, en dat is wel wat schraal. Enter Porsche Cayenne Diesel S.
Wanneer je je ziel toch al verkocht hebt om in 2018 je verkoopdoelstelling van 240.000 auto’s te halen, dan moet je het ook goed doen. Audi levert in de Q7 niet alleen de 3.0 TDI V6 die ook in de Cayenne ligt, maar ook een 4,2 liter V8 TDI, welke niet in de Porsche-lineup voorkomt. Een rare situatie, maar volgens Car & Driver gaat het merk uit Stuttgart Zuffenhausen dit binnenkort rechttrekken.
Of Porsches opperdiesel ook daadwerkelijk de ze 4.2 zal zijn is nog even de vraag. het blok is niet de nieuwste, en er gaan geruchten over een Bentley-diesel, dus misschien zit er wat nieuws in het vat (waarvan de S6 en S7 dan meteen kunnen profiteren). Het lijkt me echter niet dat dit er op zeer korte termijn komt, dus ik acht de kans redelijk groot dat de eerste Cayenne Diesel S gewoon met dezelfde oliestoker is uitgerust als de top-Q7 en A8-diesels. Kunnen ze bij een eventueel nieuw blok meteen mooi hun persbericht volspammen met krachttermen over hoeveel zuiniger en schoner de nieuwe variant wel niet is geworden.
En nu we toch bezig zijn kunnen we meteen het volgende nieuwsartikel alvast schrijven: wat voor de Cayenne geldt, gaat natuurlijk ook voor de Panamera op. Zo, weer een artikel bespaard.
En hoe zou het zitten met die V12 TDI, zou die nog een vervolg krijgen (de huidige productie van de Q7 V12 TDI loopt nu echt op zijn eind)? Dan maak je natuurlijk een echte bazen-Cayenne…
Foto: rendering Cayenne S Diesel door uw photoshopper van dienst, die volgens ons zeer dicht bij de werkelijkheid ligt.
beunhez zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
E34M5Touring zegt
Zeker die rode letters zijn erg kloppend. Zou dit een rode TDI worden of alleen de DI rood.
Megakix zegt
@E34M5Touring: I = rood = 110Pk, DI=rood=130PK en TDI=rood=150Pk…dat was het rond de jaren 2000-2003
pier zegt
@Megakix: Haha, seriously…
jelle1990 zegt
@Megakix: een lupo 3L heeft ook roke DI, dust 130 PK.. uhu
jelle1990 zegt
@jelle1990: rode :P
E34M5Touring zegt
@jelle1990: Nee hoor die zijn groen.
dnadave zegt
@jelle1990: das gewoon niet waar…
Lupo 3L heeft groene DI.
E34M5Touring zegt
@Megakix: Klopt. Alleen lijkt 110pk me wat te licht voor de Cayenne.
jelle1990 zegt
@E34M5Touring: die van mij toch echt rood… misschien een keer veranderd dan door iemand
E34M5Touring zegt
@jelle1990: Ik vermoed dat ze inderdaad een keer lettertje gewisseld hebben! No worries!!
Megakix zegt
@E34M5Touring: IDT ? ;-)
E34M5Touring zegt
@Megakix: TID (tiet in de verleden tijd vorm) ;)
Megakix zegt
@E34M5Touring: buwahaha +1
dnadave zegt
@jelle1990: dat is ook shame! Met die Groene letters represent je juist de speciale techniek in de 3L. Rode letters is een beetje downgrading in dit geval.
jelle1990 zegt
@dnadave: inderdaad… wist het helemaal niet dat ze groen hoorden te zijn. De L is wel groen bij mij. ga wel een keer op zoek naar de groene (T)DI
desoper zegt
@E34M5Touring: die rode lettertjes zijn wel het meest kansloze wat VW ooit bedacht heeft.
Zie regelmatig petjes met rode TDI’s van pakweg 150pk die denken dat ze mij makkelijk voorbij komen met mijn zilveren TDI (V6).
E34M5Touring zegt
@desoper: Die ken ik. Heb eigenlijk alleen maar VAG (en dan vooral Audi’s 3.0TDI)Op de bumper en die redden het geen van allen.
desoper zegt
@E34M5Touring: 3.0TDI’s hebben dan ook geen kansloze (kijk mij effe snel zijn) rode TDI lettertjes. En gelukkig hebben de meeste petjes nog geen centjes voor een 3.0TDI.
Verder ben je zoiezo niet helemaal lekker als je met je diesel probeert om een M5 te verslaan.
kraakensmaak zegt
Porsche kan beter dat blok uit de Audi A6 halen, biturbo 3.0 TDI met meer dan 300pk, schroef er nog een turbo à la BMW M550d bij en klaar is Kees. Stuk schonere oplossing en dat scheelt in prijs.
Goed_Koopman zegt
@kraakensmaak: ‘Porsche’ en ‘dat scheelt in prijs’ in één zin. Wat klopt er niet?
Ik vind dat het maar eens afgelopen moet zijn met al die centenschrapers die opeens een Porsche willen. Koop een echte of koop er geen. De bedrijfskas van Porsche mag er wellicht bij floreren, maar het merkimago wordt zo langzamerhand een lege huls.
kraakensmaak zegt
@Goed_Koopman: ik wil niet zeggen dat een Cayenne dan ineens spot goedkoop word, maar dat zou in ons land met de milieu maffia zijn CO2-taks al snel tienduizenden euro’s schelen, kijk maar naar de nieuwe M5 ten opzichte van zijn voorganger met V10.
sir_smokalot zegt
Fout. En dat is juist zo knap van de marketeers. In het algemene gedachtengoed is een Porsche nog steeds iets zeer sportiefs. Wat tot op zekere hoogte ook wel klopt natuurlijk..
kaasboerin zegt
@Goed_Koopman: Bij jou draait het alleen maar om Peekaas en brandstof?
Maarten123 zegt
@kraakensmaak: helemaal mee eens. Een twinturbo V6 diesel is meer van deze tijd dan een V8. Men koopt een diesel om het verbruik binnen de perken te houden en dit wordt lastig met een V8.
@ Goed Koopman: Porsche staat voor sportiviteit, innovatieve techniek, luxe en alledaags gebruik. Een Cayenne voldoet hier uitstekend aan. Daarnaast is Porsche 4WD pionier, wat resulteerde in veel rally-successen en nu een succesvolle Cayenne.
Goed_Koopman zegt
@Maarten123: bla bla bla… mooi dat je het marketinggezwets uit je hoofd hebt geleerd. Ik kom nog uit de tijd dat er geen Cayenne’s bestonden en dan staat Porsche simpelweg synoniem voor sportwagen. Een Cayenne diesel is geen sportwagen. Punt. Porsche moet opletten om niet een soort Audi te worden.
mout zegt
@Goed_Koopman: Ze mogen inmiddels zelfs 7 jaar achter Audi aan hobbelen! Alleen de Audi instap-diesel mogen ze in hun B-bak schuiven. De twee serieuze diesels zijn Audi Only. Totdat Audi ze bijna vervangt, blijkbaar…
spylegion zegt
@mout: De serieuze motoren maakt Porsche gewoon zelf, een diesel voor het volk betrekken ze idd. van een mindere concern genoot..
mout zegt
@spylegion: Ja. En als ze toch aan het minderen zijn, betrekken ze meteen de minste. De 6. De 8 en 12 laten ze lekker minderwaardig blijven.
Ik rijd ook Mitsubishi omdat mijn Rolls niet meer wil starten.
spylegion zegt
@mout: Puur voor de verkoopaantallen dat de keus op de 6 is gevallen..
In Duitsland vanaf 58k euro..
RuVi zegt
@mout:
Touareg heeft ook de 4.2 tdi van Audi…..
kaasboerin zegt
@Goed_Koopman: Leuk voor je, noem eens een bedrijf op waarbij het ‘merkimago’ (waar alleen jij achter je pc’tje continu op zit te vitten) boven de bedrijfskas staat.. Op ’t stadshuis na.
Barnato zegt
@Goed_Koopman: Je kunt wel zeggen dat Porsche synoniem is met sportwagen maar zonder de cayenne/panamera was er geen nieuwe 911 (991)
Megakix zegt
Nummerbord: S-CAR-GO…
dennisr zegt
@Megakix: Volgens mij weet niemand dat dat slak is :P
Megakix zegt
@dennisr: ..wij worden ouder… ;-)
tonyb zegt
Whaha, die L33t Paint skillz… :)
I LOL’d ;-D
RoT___ zegt
@tonyb: En nu in het Nederlands?
dennisr zegt
@RoT___: hij heeft grote vreugde vanwege de met paint aangebrachte rook en tekst..
Megakix zegt
@dennisr: :lol: … dank !
Tommy2 zegt
Wat hebben de S6 en S7 hier mee te maken?
OT: Logische stap wel, de Cayenne is hier het meest geschikt voor.
72bug zegt
@Tommy2:
VAG
Megakix zegt
@72bug: ..je zou daar werken en INA heten.. :lol:
jrk68 zegt
@maarten123
Ook met dat 4wd pionieren valt het wel mee hoor.
Ergens eind jaren 80 3 keer dakar gewonnen dan heb je het wel gehad, jaren nadat audi en subaru de awd al op de markt hadden.
Face it porsche is gewoon een conservatief merk dat zijn imago te grabel gooit om de aandeelhouders te plezieren.
RuVi zegt
de 4.2 tdi wordt ook al geleverd in de Touareg, het technische zusje van de Cayenne, moet geen probleem zijn dus.
Machtig blok!
akrapovic zegt
Haha das toevallig. Zat me deze week nog af te vragen waarom dit blok niet in de cayenne en panamera geleverd werd. Zal zeer goed verkopen!! Ik snap wel nog steeds niet wat porsche wil met de cayenne gts. Beetje nutteloze bak
4991 zegt
diesel ftw!
escort77 zegt
kan de AB-photoshopper ook een rendering maken van een Cayenne bluemotion?
Alvast bedankt!
sir_smokalot zegt
Poe…Er heetf wel heul veel tijd ingezeten. Zal eens kijken of me dat met een avondje lukt.
Megakix zegt
@sir_smokalot: doe het dan op de avond waarop niet de gehele hockeyclub op je schoot bungelt… :lol:
fit4fun zegt
V8 diesel lijkt me prima voor klanten die wél een V8 willen, maar zonder het sociaal minder acceptabele verbruik van een benzine V8. (En een veel groter rijbereik)
spylegion zegt
@fit4fun: terwijl diesel de vervuiler is vergeleken met benzine… (fijnstof..)
4991 zegt
@spylegion: http://www.autoblog.nl/fijnstof-alert-benzinemotoren-viezer-dan-diesels
spylegion zegt
@4991: Txs..
audirs3 zegt
En de V10 TDI? Lijkt me ook wel lekker…
nelly0183 zegt
@audirs3: dat blok lag in de eerste generatie vw touareg als ik me niet vergis.
Tommy2 zegt
@nelly0183: Klopt, is al een tijdje uit productie.
Anoniem zegt
V8 TDI :’)
Volvo D5/D24TIC FTW!
Megakix zegt
@dennis245turbo: ..als ik het omgekeerd lees, staat er hetzelfde ?
tjorque zegt
Ik ben het helemaal eens met: Cayenne diesel = pauperbak…
Ik ben niet voor zo’n aso bakken, maar dat halfslachtig gedoe vind ik helemaal triest… Net zoals die verlaagde cayenne die ik vorig jaar zag rijden. Koop dan een panamera loser…
bartheertjes zegt
Tjorque, vind je het echt een pauperbak? I kvind hem echt geweldig!
@andere: het draait niet alleen om PK’s ook om de NM koppel. Samen vormen zij de snelheid van de Porsche Cayenne. Prachtige bak!
bartheertjes zegt
Voor de mensen die een echt snelle Porsche willen aanschouwen (voor mij slechts aanschouwen helaas) http://www.chiptuningexperience.nl/actueel/akrapovic-voor-de-porsche-cayenne-turbo-als-eerst-in-europa/ ! Heel dik!!!
dubhead zegt
Als ik het geld had dan bestelde ik een Bentley Mulsanne (coupe) met die V12 TDI. Gewoon om de bal aan het rollen te brengen. Perfecte motor voor dat soort wagen: massas koppel en je bent door half Europa gereden vooraleer je moet bijtanken. En jammer dat de eerste en enigste V12 TDI verkwist word aan een SUVfie.
Continental V8 TDI zie ik ook wel zitten.
jox87 zegt
Ik gemonteerd deze op een client. Het is een show: http://www.drakebox.nl/chiptuning-porsche-cayenne/chiptuning-porsche-cayenne-30-d-211-pk-1473.html