De Porsche Mission X kan wat ons betreft zo in productie.
Een elektrische Ferrari of elektrische Lamborghini is wel een dingetje, maar Porsche heeft zonder al te veel weerstand hun eerste EV gelanceerd. De Porsche Taycan is gewoon een gave kar, EV of niet. Maar het kan natuurlijk nog veel gaver. Dat laat Porsche zien met de elektrische Mission X.
De Mission X werd in juni al onthuld, maar nu kunnen we de auto in het echt bewonderen op de IAA 2023 in München. Dit bevestigt wat we al wisten: de Mission X is gewoon een ontzettend gaaf ding.
De Mission X is weer heel wat anders dan de Carrera GT en de 918 Spyder, waar dit de opvolger van moet worden. De Mission X ziet er meer uit als een Le Mans-auto voor de straat. Of überhaupt als een Le Mans-auto. Ook bijzonder zijn de vleugeldeuren (butterfly doors om precies te zijn), wat geen typisch Porsche-kenmerk is.
Er zijn eigenlijk weinig kenmerken die wél typisch Porsche zijn, maar toch voelt het totaalplaatje wel aan als Porsche. Met andere woorden: deze Mission X zou wel opvallen in de showroom, maar niet uit de toon vallen.
Aan het interieur kun je vaak zien in hoeverre een concept car productierijp is. De Mission X heeft een heel bijzonder interieur, maar het oogt allemaal wel redelijk ‘af’. Deze Mission X zou dus zonder al te veel verandering in productie kunnen.
Een productierijp in- en exterieur is natuurlijk niet genoeg, de techniek moet ook op orde zijn. Porsche is nog niet zover dat ze specificaties noemen. Ze hebben wel ambitieuze doelstellingen met de Mission X. Ze willen bijvoorbeeld dat de Mission X een 1:1 pk-gewichtsverhouding heeft en de snelste straatauto op de Nordschleife wordt. Niet de snelste elektrische straatauto, maar überhaupt de snelste dus.
De doelstellingen gelden trouwens ALS Porsche de auto in productie neemt, dus ze houden het nog hypothetisch. De definitieve productie moet nog bevestigd worden. Maar als het aan ons ligt: laat maar komen!
harrie zegt
Fraai ding wel maar mist toch een beetje een Porsche identiteit en de wow factor.
V8Vantage zegt
Idd. Zat me ook al af te vragen waaraan ik kan zien dat dit een Porsche is.
iphonistvongates zegt
De gekleurde bovenrand van de voorruit. Over de hele breedte staat gegraveerd;
PORSCHE maar als je €911,- extra aftikt op de optielijst zetten ze er AUDI op. Voor €9111,- extra zetten ze er BUGATTI op. Voor €91,10 extra VOLKSWAGEN. Voor €9,11 SEAT of SKODA. Wil je er CUPRA op hebben krijg je €0,91 teruggestort op je rekening.
lekkaah zegt
Ik zie hier vrij snel Porsche in, vooral door de Porsche 963 (FIA WEC) wagen. De kleur lijkt zelfs op de 963 van Porsche team Hertz.
Motomoto zegt
Hoewel dat met de deuren open ook wel lastig te beoordelen is…
Dutchdriftking zegt
Erg gaaf. Ik hoop voor de toekomstige eigenaren wel dat er ook een normaal stuur leverbaar wordt. Deze is fijn op een circuit maar bagger in de straten van Monaco.
gekketurbo zegt
Interieur is niet echt mooi of speciaal, vooral gek/raar.
Snelste auto op de ring is wel iets wat zou passen bij een Porsche van dit kaliber en zou haalbaar moeten zijn. 1500pk, 1500kg en Porsches onderstel magie…
str8six zegt
Vind ‘m erg gaaf maar heb wel m’n twijfels over die verticaal gevormde koplampen.