Porsche voegt de Mission X Concept nu al toe aan het rijtje met hun beste hypercars, dat belooft wat!
Er was eens een tijd dat de meeste autosporten werkte met een homologatieregelgeving. Waar een x aantal auto’s voor de straat gebouwd moesten worden, anders mocht de raceauto niet meedoen. Die tijd is al lang voorbij en dus komt het maar weinig meer voor dat een autofabrikant een auto ontwikkelen die écht in de buurt komt van een straatlegale raceauto.
Porsche Mission X
Porsche laat qua styling zien wat er gebeurt als ze hun Le Mans racers naar een straatauto vertalen. Ontmoet de Porsche Mission X. Het gaat nog om een concept, maar Porsche noemt het lijstje 959, Carrera GT en 918 Spyder al. Dat belooft wat.
De Carrera GT en 918 Spyder worden in ieder geval genoemd omdat je die even moet onthouden voor de grootte. De wielbasis van 2,73 meter is namelijk identiek aan die twee. Verder is het de bedoeling om een soort ultra-luxueuze supersportwagen neer te zeggen. Wij krijgen er al een soort Pagani-gevoel van, die hoek moet je het dan ook zoeken.
Oude Le Mans auto’s
De link met Le Mans zit vooral veel in de styling. De hele auto heeft veel weg van de 919, de meest recente Le Mans racer in de topklasse van Porsche. Ook oude Porsche Le Mans auto vindt je in andere details, bijvoorbeeld in de deuren van de Mission X. Die openen met een dubbel scharnier schuin naar boven, zoals een Porsche 917. De langgerekte koplampen zijn dan weer een knipoog naar de 906 en 908.
Details
Kleine details maken de Porsche Mission X. Zo zijn de Porsche-letters lichtgevend en tijdens het opladen pulseert de ‘E’ van Porsche. Ook het nieuwe Porsche logo debuteert op de Mission X. Om een gevoel van ‘de bestuurder centraal’ te krijgen, is het bruine leer in het interieur overal, behalve de bestuurdersstoel en het stuur. De auto zit vol met camera’s die kunnen fungeren als dashcam bij de betere circuitdagen en op het dashboard aan de passagierskant zit een houder voor een stopwatch. Porsche Design heeft speciaal voor de Mission X een stopwatchmodule ontwikkeld die daar in past.
Elektrisch
Porsche maakt weinig bekend over de aandrijflijn van de Mission X. Wel wordt duidelijk dat hij elektrisch is. Porsche laat aardig tactisch in het midden óf er een productieversie komt. Porsche zegt namelijk “indien deze komt” en indien deze komt wordt het:
- De snelste productieauto op de Nordschleife
- Een pk-tot-gewicht-ratio van 1 pk/kg
- Actieve aerodynamica goed voor meer downforce dan de GT3 RS
- Een 900 volt architectuur zodat laden kinderspel is.
Precieze pk/gewicht aantallen ontbreken, maar 1/1 betekent dus dat je iets diks kan verwachten. Een Rimac Nevera weegt 2.150 kg en heeft 1.914 pk, dus verwacht 1.500 tot 2.000 pk voor de Porsche. Mits het gewicht zo laag kan, uiteraard.
Aangezien Porsche het uitbundig heeft over ‘het volgende hoofdstuk’ en zoals gezegd het rijtje 959, Carrera GT en 918 erbij pakt, lijkt het wel dat we een productieversie mogen verwachten. De timing is overigens totaal niet toevallig, aangezien Porsche helemaal in de ban is van hun 75-jarige bestaan als sportwagenfabrikant. Op 8 juni 1948 kwam namelijk Porsche 356 ‘No.1’, de allereerste, tot leven.
ghini zegt
Dik, maar ik zie er weinig Porsche in.
garp zegt
Klopt. Als je niet verder kijkt dan je neus lang is. Dus pak er eens een geschiedenisboek van dit merk bij, zou ik zeggen.
ghini zegt
Al zijn voorgangers, de 959, CGT en 918 hadden wel Porsche design looks. Deze heeft vooral de looks van hun LeMans racers. Dat is op zichzelf geen probleem maar vind ik wel nogal een verschil in keuze. Vaak krijgen dit soort modellen elementen van de designtaal die ze ook in andere modellen gaan gebruiken. Daarom vind ik het bijzondere keuzes.
fisto zegt
Wow, gaaf ding zeg! Hij heeft vrij veel weg van de 919 Street concept, maar de proporties zijn net wat beter. Lekker!
pignon zegt
De gemiddelde Porsche staat bij niet bekend als een stijlvolle auto. Daarvoor hebben we Aston Martin en Maserati. Maar deze . . . Oef. Die is echt mooi. Laat maar komen !
ghini zegt
Overigens krijgen dit soort Halo modellen designtaal die je later in de andere modellen terug gaat zien.
harrie zegt
Nogal generiek ontwerp, daar veranderen de kleine verwijzingen naar de race modellen weinig aan.
918 vind ik echt een beauty en overduidelijk Porsche, dit had ook het zoveelste speciaaltje van McLaren kunnen zijn.
mashell zegt
Of de zoveelste reïncarnatie van de Pagani Zonda (het zijaanzicht is heel erg Pagani).
ghini zegt
Eens, of iets uit Azië.
flyerbunch zegt
Had meer herkenbare styling verwacht.. is dit de nieuwe weg van styling?
ghini zegt
Dat zou goed kunnen.
Rick-dos zegt
“De timing is overigens totaal niet toevallig, aangezien Porsche helemaal in de ban is van hun 75-jarige bestaan als sportwagenfabrikant.”
Leuk maar toen BMW het 50 jarig jubileum van de M divisie vierde kwamen ze toch wel even met de XM aanzetten om even hun sport heritage te etaleren en een omgebouwde M4 die ze voor 750.000 euro aan de man brachten….
(BMW take notes ffs)
mashell zegt
Sorry Porsche, dit is te weinig Porsche styling. 959, Carrera GT en 918 hadden juist een uitvergrote styling zoals op de straatauto’s. Dit is de zoveelste wagen met een Group C look.
denx zegt
En dat is niet goed?!?
ghini zegt
Eens, misschien slaan ze een nieuwe weg in.
Fruitcake zegt
Full electric: gaap
ghini zegt
Iemand handig met AI? Opdrachtjes geven om deze design elementen in een 911 om te bouwen?
MaartenD zegt
Echt een prachtige Pagani
petroldrinker zegt
Ik dacht schitterend, 918 opvolger, mooie lijnen, en dan lees je dat ie electrisch word, meteen niet meer verder gelezen en alle enthousiasme is direct verdwenen en het hele aparaat kan mij gewoon echt niks meer schelen, steek maar lekker in de brand dan
Joris24 zegt
Ik begrijp dit soort reacties nooit zo goed. Je vindt een auto schitterend, en puur omdat hij elektrisch aangedreven is ipv met een of andere brandstofmotor zeg je “steek hem maar in de fik”.
Het is een feit dat een elektrische motor sneller en betrouwbaarder is dan z’n brandstofvarianten. Als porsche erin slaagt om de kg/pk-verhouding en de gewichtsverdeling zodanig te optimaliseren dat je er een carrera of 918 spyder mee zoek rijdt, hoe erg is het dan dat hij niet heel veel lawaai maakt?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind een brandstofauto leuk hoor – heb zelf ook een paar speciaaltjes waarvan een sleeper met 400+pk en elke keer als die turbo aangrijpt en je die vijfpitter hoort gaan is dat genieten. Maar de acceleratie en betrouwbaarheid van een EV zijn puur rationeel bezien gewoon beter. Wat verlies je nou helemaal met deze auto op het lawaai van een motor na?
petroldrinker zegt
In mijn ogen mis je het belangrijkste voor zo een auto, namelijk beleving… snelheid etc vind ik niet heel boeiend meer, ben van een 997pk m3 naar een standaard m3 gegaan omdat dat uiteindelijk leuker reedt omdat je daarmee kan spelen, die andere niet, die had bij 250kph nog wielspin door zn aftermarket race traction control heen… en recent een F430 aangeschaft, ook zeker niet de snelste auto meer, maar wel veel meer beleving dan nieuwere supercars..
Voor mij draaid alles om de ervaring, klappen in je rug met het doorzetten naar de volgende versnelling, de trillingen door het chassisheen als je voor stoplicht stationair draaid, helse bak herrie alsof er een moordend monster achter een kind aanzit die gillend wegrend, om nog te zwijgen over die heerlijke brandstof geuren bij tanken, moet ik nog doorgaan met voorbeelden?
mashell zegt
Dat wat jij als beleving omschrijft omschrijven de meeste mensen als slechte eigenschappen. Natuurlijk wat de één als lekkere BDSM omschrijft noemen de meeste mensen mishandeling maar het zal een niche blijven.
Dutch79 zegt
So nice!
Wolflow zegt
Zoals gebruikelijk bij Porsche weer een deprimerend donke interieur