It’s everything at once.
Porsche heeft niet bijster veel te melden op Genève. Een facelift van de GT3 RS, een Carrera T (waar @Wouter al in gereden heeft) en…. ja, dat was het eigenlijk qua productieauto’s. Porsche zit echter met hun hoofd in de toekomst. De Mission-e concept staat inmiddels al drie jaar op de radar, maar de volledig elektrische supersedan is nog niet verder gekomen dan het conceptstadium. De Mission-e leeft echter onder de radar voort, sterker nog: hij krijgt een stoere broer. De Mission-e Cross Turismo.
Het idee is simpel: net als de Panamera wordt de Mission-e ge-Sport-Turismoïficeerd (opschrijven voor als automotive Scrabble ooit een ding wordt), echter doet de Mission-e het net even anders. De Sport Turismo is gewoon een Panamera zonder aflopende daklijn: de Cross Turismo wordt ook nog opgehoogd. Daardoor wordt het wel een soort Allroad/All Terrain/Alltrack/Country Tourer, maar de term crossover ligt marketingtechnisch natuurlijk meer voor de hand. Uiteraard is hij natuurlijk net als zijn sedanbroer volledig elektrisch en debuteert hij met een nieuwe(re) aandrijflijn. De kans is groot dat de ontwikkelde versie ook in de productieversie van de reguliere Mission-e ligt.
De toekomst volgens Porsche is dus een opgehoogde semi-estate met blauwe velgen. Gaat dit je allemaal te ver, dan kun je opteren voor een normale Mission-e. Productiekansen voor beide zijn zeer groot, al hoop ik stiekem dat er ook nog een Sport Turismo komt zonder die crossmeuk. Het zou Porsche sieren.
weetikveel zegt
Ge-sport-turismoïficieerd. Kan dit genomineerd worden voor woord van het jaar?
autodrop zegt
Wat een verschrikkelijke bak. Doet Tesla toch een stukje mooier en eleganter..
rhellema zegt
@autodrop: bedenk het concept spul er af, zet hem iets lager op de poten en Tesla wordt kwa design volledig omver geblazen.
Loek zegt
@autodrop: Naast de wannabe All Terrain meuk vind ik hem wel geslaagd eigenlijk. Maar goed, ik ben dan ook die hard fan van de Sport Turismo, die staat erg hoog op mijn droomautolijst.
autodrop zegt
@720s: de gewone ook op de mijne hoor! Ben gek op stations, prachtige bak is dat.
lacker zegt
@720s: van mij mogen die wanna be All Terrain meuk juist een tikkie meer. Lekkere bak toch?
Loek zegt
@lacker: Ik vind deze Cross Turismo ook zeker niet verkeerd. Die blauwe velgen hoeven niet, maar voor de rest en lekker stoer voorkomen. Ik ben verder geen giga fan van die “boswachter spec” stationwagons, met uitzondering van enkele is het vaak gewoon plastic troep wat de auto stoerder doet ogen maar verder hem niet capabeler o.i.d. maakt. Een Mercedes All Terrain vind ik daarentegen supergaaf. Helemaal die E 400 4×4². Maar als je het mij vraagt, toch liever een E 63S. Die komt ook hoog op de droomlijst namelijk. Samen met de RS6 Nogaro Edition en de V60 Polestar. Denk dat hierdoor mijn mening over snelle estates wel duidelijk is :)
moveyourmind zegt
Één ding vind ik wel gaaf aan deze bak.
En dat is dat ze de banden voorzien hebben van het merk Porsche. Heeft wel iets.
g60gti zegt
@moveyourmind: zijn pirelli’s
g60gti zegt
Porsche heeft ook de griep te pakken denk ik..
gasmonkey zegt
@g60gti: de gestoorde griep.
Dizono zegt
Dit is toch geen Misson-E station die hoog op de poten staat, maar een elektrische Panamera Sport Turismo met extra kekke lampjes en wat extra bodemvrijheid voor show-effect. Heeft weinig te maken met die beeldschone Mission E Concept van een paar jaar terug.
phaeton zegt
@dizono: Eens. En technisch zal ie wel precies hetzelfde zijn als die Audi E-tron crossover concept die hier zo op lijkt.
mashell zegt
@dizono: Jawel. De Mission E is een stuk compacter dan de Panamera. Deze wagen gewoon een tussenstap om ons aan de productie versie te laten wennen. Zie bijvoorbeeld de normale portieren. Denk de station wagen achterkant, de ophoging en de jaren 70 velgen weg en je ziet de productie versie van de Mission E.
live4life zegt
Ben ik de enige die het ziet? Dit is het teken: de terugkeer van Porsche in de rallysport!
lebeaunl zegt
ik vind het echt een heel gaaf ding!