De Porsche 992.2 bestaat al, toch brengt het merk op basis van de 992 een speciale Turbo 50 Years uit.
Terwijl menig Porsche-liefhebber inmiddels een handtekening gezet heeft onder de kooporder van een 992.2 GTS T-Hybrid komt Porsche nog doodleuk met een modelletje op basis van de ‘oude’ 992. Het model van voor de facelift dus.
Porsche 992 Turbo 50 Years
Porsche hanteert een andere strategie met de facelift 992. Normaal gesproken kwam de GTS pas in een later stadium, nu is meteen de GTS met de Carrera geïntroduceerd. De nieuwe Turbo moet ook nog komen, voor Porsche de gelegenheid om de oude nog even oud te melken. Dat doen ze met de Porsche 992 Turbo S 50 Years.
De 50 Years heeft allerlei verwijzingen naar het verleden. Daar gaan boomers nu eenmaal lekker op, met name in de States. Waar de auto niet geheel toevallig gepresenteerd zal worden gedurende de Monterey Car Week. Wie nog meer in het verleden wil blijven hangen kan het optionele Heritage Design Pakket aantikken. Daarover later meer.
Van de Porsche 992 Turbo 50 Years worden 1.974 stuks geproduceerd. Dat is geen verwijzing naar het geboortejaar van Arie Boomsma, maar in dat jaar onthulde Porsche de 930 Turbo op de Autosalon van Parijs. Deze speciale 992 is een knipoog naar het model waar het allemaal mee begon voor de Turbo.
Op de flanken zit een bestickering als verwijzing naar de 911 RSR Turbo uit 1973. De kleur Turbonite is eveneens speciaal ontwikkeld voor de Turbo-modellen. Deze tint wisselt het merk af op deze speciale editie met Anthracite Grey. De 992 Turbo 50 Years rolt standaard op de 911 Turbo S Exclusive Design wielen, ook weer uitgevoerd in Turbonite.
In het interieur is een oud motiefje te vinden op stoelen. Wat je moeder vroeger als tafelkleed gebruikte voor bij het picknicken, dit was ook een stof die werd gebruikt voor de Porsche 930. De kleur Turbonite komt weer terug op de gordels, bedieningselementen, stiknaden en sierstroken van het leder. Op een aantal plekken is het Turbo 50 logo terug te vinden.
Aan het vermogen is niets gedaan. De zescilinder boxermotor met twee turbo’s levert nog altijd 650 pk en sprint in zo’n 2,8 tellen (soms nog sneller) naar de honderd. Meer heb je ook niet nodig. Althans, zou je denken. Want met de nieuwe Turbo gaat Porsche straks nog een stapje verder. Spannond!
Heritage Design pakket
Meer nostalgie betekent het Heritage Design pakket aanvinken. Als basiskleur krijg je dan Aventuringroen Metallic. Je krijgt een startnummer op de portieren (0-99) en witte en gouden logo’s. In het interieur zijn nog meer elementen in tartan stof uitgevoerd. De wijzerplaten in het instrumentencluster zijn eveneens groen.
Klokkie
Zoals wel vaker met een speciale Porker heeft Porsche Design Timepieces een speciaal horloge erbij verzonnen. Dit uurwerk verschijnt eveneens in een oplage van 1.974 stuks op de markt.
Bestellen maar
Wie helemaal warm is geworden van deze 992 Turbo 50 Years kan nu de lokale dealer bellen om een bestelling te plaatsen. Leveringen starten in de herfst van dit jaar. In het Nederlandse persbericht is nog geen prijs gecommuniceerd. Zo voordelig als de goedkoopste Porsche 992 zal ‘ie niet zijn.
lekkaah zegt
Er lijkt een moment te komen dat non-special edition Porsches “zeldzamer” zijn dan special editions.
mjpamsterdam zegt
Die ruitjes blijven toch geniaal.
harrie zegt
Kinderachtig stickersetje – V
Retro stoelmotiefje – V
Fuchs achtige pipowagenvelgen – V
.
Ja, het Porsche special edition bingolijstje weer vol.
hotze zegt
De fuchs-velgen is toch een – X :-)
De grote turbo-tekst op de heupen, tja, dat scheeuwt iig dat je een turbo rijdt.
De overige bestickering wil je natuurlijk niet. Dan de ruitjesbekleding, dat zou ik ook skippen.
Het zal best wat extra’s kosten zo’n heritage-model, als ze al te bestellen zijn i.v.m. uitverkoop
Een “normale” turbo dan maar en die langs de tuner voor die broodnodige extra 200 pk’s.
De 992.1 is al een huge achteruitgang qua kontpartij t.o.v. de 991, maar de 992.2 is helemaal éénheidsworst geworden met z’n gladgestreken lichtpartij. Jammer dat Porsches als zodanig geen eigen smoel/kont meer hebben.
mashell zegt
De meeste toekomstige eigenaren zijn buiten adem voordat ze “Porsche 911 992 Turbo 50 Years Heritage Design Package” hebben uitgesproken…
Aon zegt
En toen werd het op eens heel stil rondom Porsche
hotze zegt
Wat nieuws beteft zal het niet snel stil worden rondom Porsche.
Wel de vraag welke kant het met de Porsche-EV’s op gaat (qua verkopen). Alleen een elektrische Macan – dat kan de verkoopcijfers wel eens doen kelderen en zo de omzet/winst. Mocht dat zo zijn, benieuwd hoe ze daar op gaan reageren – binnen twee jaar een benzineversie ;-)
Aon zegt
Naar wie knipoogt u? even onder mijn stoel kijken hhhh