
En net als vorig jaar schuilt er in het precieze cijfer nog een beetje Duitse humor ook.
21.000 medewerkers van Porsche die in aanmerking komen voor het de extra doekoe mogen namelijk 9.111 Euro bijschrijven op hun respectievelijke rekeningen. Vorig jaar bedroeg de bonus nog 8.911 Euro, zo meldt Automobilwoche. Toch waren de onderhandelingen over de grootte van de bonus dit jaar lastig.
Dat heeft vooral te maken met de situatie bij Konzernbrüder Audi en Volkswagen. VAG beleefde in 2016 roerige tijden en dat vertaalde zich uit naar de bonus die de medewerkers van deze twee merken kregen. Deze was aanzienlijk lager dan in voorgaande jaren.
Porsche deelde echter niet mee in de dieselgate-malaise. Sterker nog het merk had weer eens een regelrecht topjaar met 237.778 verkochte auto’s en een voor de autowereld ongekend hoog rendement van 17,4 procent. Zoals inmiddels gebruikelijk binnen VAG mogen de medewerkers daar dus van meeprofiteren. Hoewel, dat geldt niet voor álle medewerkers, want er werkten bij Porsche eind 2016 in totaal 27.612 mensen. Enkele duizenden vissen dus achter het net. Tsja, verschil moet er zijn…
Dus even snel gerekend; er wordt iets meer dan 191 miljoen euro aan bonussen uitgekeerd?
@BmwMPower: ik kom op 227 miljoen uit, een paar duizend vissen achter het net, dus makkelijk rekenen met 25000.
@gwnbmw: 21.000 medewerkers ontvangen de bonus..
@jaguarjunk: overheen gelezen…
@gwnbmw: maar het zijn er 21k volgens de tekst…
Allemaal leuk en aardig, maar als je als gewone fabrieksarbeider zulke bonussen krijgt jaar op jaar dan lijkt het eerder zo te zijn dat het vaste salaris structureel te laag is. Leuke bonus dan, maar als hij een jaartje niet komt dan heb je denk ik wel een probleem.
@tenaci: nee, je krijgt salaris wat bij je functie hoort. Dat je vervolgens een leuke bonus krijgt omdat het bedrijf goed draait is mooi meegenomen. Als je standaard van zo’n bonus uitgaat en in de problemen komt als je ‘m een jaar niet krijgt, ben je fout bezig en leef je op een te grote voet.
@klaasjevaak: Voor sommige is het begrip bonus blijkbaar erg lastig…
@klaasjevaak: Hoe je het uitlegt klopt het precies. De praktijk is vaak weerbarstiger. Er zijn zat voorbeelden van bedrijven waar het ‘salaris dat bij je functie hoort’ ronduit schandalig is. Een bonus is voor die werkgevers dan een verkapt deel van het salaris waar, als het ze goeddunkt, van afgezien kan worden. Het is immers een bonus. Bij ons valt het mee in Nederland omdat er minimumlonen zijn en veel bedrijven vaste salarisschalen hebben, een bonus is hier echt bonus. Dat is helaas lang niet overal zo.
@tenaci: op zich heb je een punt. Maar als je vind dat je salaris te laag is dan moet je ergens anders gaan werken…
Daarbij is een bonus ipv hoger salaris voor de werkgever aantrekkelijker omdat je hier geen pensioen over opbouwt, en de werkgever lasten dus lager zijn.
@tenaci: tot dat de belastingsdienst 42% komt innen. Omdat het in het bijzonder tarief valt.
@dailydriver: Of je nu geld van je werkgever krijgt gelabeled als salaris, vakantiegeld, kerstbonus, prestatiebonus of ‘omdat het vandaag zonnig is bonus’, voor de belastingdienst is het (uiteindelijk) allemaal hetzelfde. Het is een fabeltje (onwetendheid) dat bonussen zwaarder belast worden.
@felixf: 56% trust me.I know.
@ericbmw2000: Trust me, you don’t. De voorheffing is misschien hoger, maar uiteindelijk betaal je precies hetzelfde als over je normale loon. Het maakt geen snars uit of je nou 12 maanden lang €1000,- verdient en een bonus van €12k krijgt of dat je 12 keer €2000,- verdient. Op je loonstrookje lijkt het misschien zo maar je moet iets verder kijken dan je neusje lang is.
@tenaci: idd, afschaffen die bonussen… oh wacht.. maar dan heb je dus niks…
man man man man
@tenaci:
Stem PvdA en steun Giro 555 !
@tenaci: Nee dat is zeker niet het geval, in de auto sector en zeker bij Porsche/Mercedes/VAG zijn de salarissen meer dan prima in orde, liggen een stuk hoger dan het gemiddelde.
@bofkont: dat wist ik dan weer niet, dan hebben ze het kennelijk prima voor elkaar!
@tenaci: Nou nou blubberdik …dit is pakweg 2 x / 2,5 maand salaris aan bonus…
Blubberdik is 50% tot 100% bonus van het jaarsalaris……en ja er zijn bedrijven in NL die dit betalen.
@slickrick: ik ben nu wel erg nieuwsgierig geworden, heb je ook de verlossende antwoorden of op ze minst een voorbeeld?
@tenaci: De bonus krijgt niet iedere medewerken meteen, pas na meerdere jaren in dienst krijg je gestaffeld recht op de volledige bonus.
Porsche is het meest winstgevende merk op de markt per verkocht unit toch? Opzich niet gek dus. Wel mooi getal 9.111 bij Porsche.
@str8six: Als je voor een paar stiksels al 500 euro moet betalen snap ik dat wel ja.
@stfu: mag… niemand dwingt je een optie aan te vinken. Als klanten niet onderhandelen over de prijs of idd 500 euro voor een stiksel betalen waarom niet? Blijkbaar vinden ze het dat geld waard.
@airc: moet. Als je die stiksels wilt moet je het betalen.
@airc: Porsche AG zal het een worst zijn of de klant onderhandelt of niet. Dat risico is voor de dealer, en die koopt de boel gewoon voor een vastgestelde prijs bij de importeur, en die weer bij de Porsche AG.
@stfu: dat, en veel gedeelde techniek
@str8six: Of ze de meest winstgevende zijn weet ik niet, maar ze hebben wel enorme marges. Ik las gisteren dat Porsche volgens Bloomberg $17,250 winst per auto maakt, terwijl merken als BMW en Mercedes rond de $5000 euro winst per auto zitten. Niet slecht, toch?
@Edge: Volgens mij zit Ferrari nog wel iets hoger. En ik denk dat merken als Rolls en Pagani ook veel marge vangen.
@Edge: ja dat bedoel ik ook. Meeste winst per verkochte auto. Heb dat ooit eens ergens gelezen maar kan zomaar twee jaar geleden zijn hoor.
@Edge: ferrari rond de 85.000$, maar dat is ook veel exclusiever.
werken er ook een hoop uitzendkrachten en andere contractwerkers bij Porsche die dit niet krijgen?
Anyway, leuk voor de 20 jarige werknemer die het wel krijgt.
Bagger voor de 40 jarige manager die misschien geen echte bonus krijgt.
@gregorius:
Ja, hetzelfde als bij Volkswagen destijds, mensen ingehuurd bij vaak louche uitzendbureautjes die het echte werk doen; bij VW geen kleding met VW logo’s mochten dragen en ook niet onder de toen 28 urige werkweek vielen.
Wir sind alle brüder, alleen sommigen meer dan anderen……
@desjonnies: Niets mis mee, ze kunnen ook weigeren.
@desjonnies: orwell!
@gregorius: Het verschil zal ‘m zitten in uitzendkrachten, en mensen die niet het hele jaar in dienst zijn geweest.
Mooie winstdeling.
Er wordt over een bonus onderhandeld?
Volgens mij is een bonus een douceurtje, schouderklopje voor een behaald resultaat, waarbij de directie alle medewerkers wil fêteren door ze een financiële toelage te geven, iets over gegeven paarden…..
@desjonnies: iets met doorgeschoten ‘socialisme’, je weet wel, die nu compleet overbodig zijn
@desjonnies: Nou nee hoor, als jij in je arbeidsvoorwaarden meldt dat het personeel recht heeft op een bonus afhankelijk van het bedrijfsresultaat (en er zijn legio bedrijven die dat zo regelen), dan heb je dus wat uit te leggen als je geen bonus uitkeert of als die in vergelijking met de directiebonussen nogal laag uitvallen.
Enneh, misschien niet helemaal vergelijkbaar met de situatie bij Porsche: ik werk bij een groothandel; onze klanten sturen ons gewoon rekeningen voor de bonussen waar ze menen (contractueel) recht op te hebben.
Waarmee ik maar wil zeggen: bonussen zijn geen kadootjes, douceurtjes of schouderklopje. Bonussen zijn gewoon onderdeel van het contract, variabele beloning op basis van prestaties.
@potver7: dat een bonus onderdeel van een contract is hoeft niet te betekenen dat het dan pertinent onder salaris valt, hangt uiteraard af wat erin staat. Je praat jezelf tegen want je zegt al dat het afhangt van het bedrijfsresultaat in dit voorbeeld
Ook vaak wordt er ‘gewoon’ op basis van je performance beloont (of niet). Dit is een goede manier om personeel te stimuleren, de harder je werkt, de groter (de kans op) bonus
Al het geneuzel er omheen is of fiscaal of marketingtechnisch
@lekkaah: waar de bonus van afhangt (bedrijfsresultaat, persoonlijke scores, iets anders, combinaties daarvan) is net zo contractueel vastgelegd als de bonus zelf. Geen idee hoe of wat ik mezelf daar tegenspreek. In dergelijke gevallen is het gewoon onderdeel van de arbeidsvoorwaarden, net als een 13e maand, lease-auto, verlofregelingen en wat dan ook. Alleen ligt bij de bonus de hoogte niet vooraf vast, zodat het logisch is dat vakbonden dat als onderhandelingspuntje zien (en dat was mijn punt in reactie op de opmerking van desjonnies)
Wat een heerlijke Porker in de header zeg!
Enne, leuke bonus! Ik zou er meer dan blij mee zijn. Echter, ben wel benieuwd wat het jaarsalaris van een fabrieksarbeider bij Porsche is om het in perspectief te kunnen plaatsen. Als ze rond de 25K per jaar zitten is het een significant deel van hun jaarsalaris.
@2wheeler: Ga daar maar echt niet van uit !!
Hoezo deed Porsche niet mee met de diesel gate. De 3.0 diesel ligt toch ook gewoon in de Cayenne?
@niek458: Dieselgate is voor VAG vooral een probleem in de US, en ik betwijfel of Porsche daar diesels verkoopt.
Krijgen die figuren die bij Porsche nederland werken als monteur ook die bonus? (En die zich bezighouden met garantiebepalingen?) Hmm dan wil ik ook nog wat vangen over 2004/2005. Mag ik nu weer terugkomen?
Verdienen ze daar zo weinig daar ze zo een bonus nodig hebben of is het echt omdat ze een extraatje krijgen