En we hebben beeld van de baby-Cayenne. De langverwachte tweede SUV van Porsche gaat dus niet als Cajun door het leven, maar zal de naam ‘Macan’ meekrijgen.
Macan, een naam die is afgeleid van Indonesische woord voor tijger. Porsche vond dat schijnbaar heel erg bij hun nieuwste SUV passen, en dus rolt de auto vanaf 2013 met deze naam vanaf de productieband in Leipzig. Daar gooien ze overigens 500 miljoen euro tegenaan om de fabriek uit te breiden voor Porsche’s variant van de Audi Q5. Daar deelt ‘ie immers het platform mee.
Een eerste videoteaser van de Macan staat op Autojunk. Wat het is? Twijfelachtig, maar we houden het op een bewegende motivational poster. De vrijgegeven schets van de Macan vind je hier in het groot.
UPDATE: En hier een schets van de laatste generatie Cayenne ter vergelijking. Is die tekenaar soms in Ingolstadt woonachtig?
agera zegt
Cajun was beter geweest aangezien zijn grote broer Cayenne heeft en logischer als de kleine broertje van de Panamera Pajun gaat heten.
Esprit_de_Flandre zegt
@agera: En waarom zou die mini-Panamera eigenlijk Pajun heten? Is dat niet een naam die uitgevonden werd ook een autojourno/blogger, om de link te leggen met de naam Cajun die toen ook (foutief) de ronde deed?
agera zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik heb het ook een keer een Duits autoblad gelezen vandaar, maar vond wel een logische benaming en blijft makkelijk in je hoofd hangen.
-PP (Panamera, Pajun)
-CC (Cayenne, Cajun)
Vreddy_B zegt
Porsche wordt dus straks de Audi onder sportwagens. in elke markt vertegenwoordigd met 80 verschillende (dezelfde) modellen.
agera zegt
@Vreddy_B: Als Porsche komt met auto’s als de 911, Panamera, Cayenne en de Cayman heeft niemand er op wat tegen.
kaasboerin zegt
@Vreddy_B: Je moet niet vergeten dat een Porsche wel altijd als een Porsche blijft rijden.. Zoals een 1-serie ook gewoon als een BMW rijdt.
Vreddy_B zegt
@kaasboerin:
Dat snap ik ook wel. Maar de exclusiviteit van het Porsche rijden wordt wel minder. Ik snap het ook wel. Vind het alleen jammer. Maar als er markt voor is, moeten ze het zeker doen.
Vergelijking met BMW is anders. Dat is geen exclusieve auto. Iedereen kan (tweedehands) een BMW rijden. Bij Porsche ligt dat toch anders, ook tweedehands als je de 944 even buiten beschouwing houdt.
brian112 zegt
@Vreddy_B: je punt slaat niet echt ergens op om eerlijk te zijn.
Porsche heeft al jaren 10.0000en soorten 911 modellen.
Maar als ze dan hun line-up veranderen met een compleet ander model is het opeens imago-verpesting?
Zolang ze maar dezelfde diepheid in hun huidige modellen houden, kan een extra breed assortiment nooit kwaad.
Porsche is nooit zo exclusief geweest als sommige andere supercars, kijk maar bij menig grote stad, stikt er van de 911’s.
Vreddy_B zegt
@brian112:
Hoezo slaat mijn punt nergens op. Porsche heeft helemaal geen 10.000 verschillende modellen. 911 is het zelfde model alleen zijn daar in verschillende uitvoeringen.
Dit gaat toch om compleet andere modellen? Ik vind dat Porsche zijn exclusiviteit als merk verliest. Dat mag ik toch vinden? Dankjewel.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Vreddy_B: de VOLKSwagen onder de sportauto’s he… Voor volkse mensen met geld.
kaasboerin zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Onzin.
masterstig zegt
Het lijkt gewoon een platgeslagen Cayenne, kijk vooral naar die lichten, die zijn bijna hetzelfde als de Cayenne, alleen wat platter.
Simpson zegt
Spreek je het dan ook uit als Matjan of toch als Makkan, zoals bij bijvoorbeeld de kaaiman en de kayenne?
meneersander zegt
Lijkt me een hele strakke Cayenne!
Jochempie zegt
Lijkt me sterk dat ie het onderstel deelt met de Q5. Ja, met de Q5-RS misschien. Maar eerder het platform…
-edit: belangrijk verschil, is aangepast-
E34M5Touring zegt
Speciaal voor de Russische markt… de Balkan.
MAB zegt
ik denk dat ik dan toch liever een RR evoque heb. dat is de concurrent dan toch?
brennie-1994 zegt
Vergeug me op de officiele versie ziet er mooi uit
vottek zegt
funny to see how people interpret a simple design sketch…
911GT2 zegt
Hmm ik vind de schets zeer geslaagd!
porschegt2rs zegt
@911GT2: ik ook! Leuke username trouwens.. :)
MARS zegt
@ricardo Leuk dat je dit artikel plaatst!
mightymax zegt
Tja, de schets doet weinig spannends vermoeden. Met volledig commentaar wacht ik wel even tot er een concretere afbeelding vrij gegeven word.
@MAB: De concurenten van deze “platgeslagen Cayenne” zijn niet alleen de RR Evogue, maar ook de BMW X3,Mercedes GLK en Audi Q5.
wobwobgaserop zegt
@mightymax: Die Range Rover Evoque is t meest platgeslagen in t rijtje ;)
MOB zegt
Betekende makan niet eten in het maleis?
sir_smokalot zegt
en in t Indonesisch
Simpson zegt
@MOB: haha, inderdaad, altijd leuk als een merknaam verkeerd geinterpreteerd kan worden.
Overigens: als jij een macan tegen komt ben jij de makan :-)
(je spreekt het uit als matjan)
oxymoron zegt
@Simpson: En daarom is het eigenlijk niet handig om een naam te kiezen die door 99 procent van de kopers verkeerd gaat worden uitgesproken. Volkswagen maakte die fout ook al met de Phaeton (drie lettergrepen, afkomstig uit de Griekse mythologie en later voortlevend in het Franse rijtuigtype phaéton).
midasracer zegt
Verdorie en ik vond de Q5 al mooi. Ik kan niet wachten. Niet dat ik hem kan betalen, maar je moet wat te dromen over hebben.
moondustfocus zegt
Weet dat het maar een schets blijft, maar wel flinke velgen (I like)
406coupe zegt
Nouja, velgen kunnen ook een keer te groot worden en dat vind ik in deze schets zeker het geval. Doet mij een beetje denken aan die auto’s van negers in Amerika, met van die mega blingbling velgen onder een oude Amerikaan.
kaasboerin zegt
@406coupe: Vergis je niet, dit is in bijna elk van dit soort schetsen bij diverse (sportieve) autofabrikanten het geval.. Het zullen gewoon (relatief) normale velgen worden dus.
The360box zegt
Kan er niet blij van worden waarom, omdat dit natuurlijk de auto zal worden voor die huppeltutjes…
bertvandessel zegt
Die panamera en cayenne moeten wel wat dikkere diesel motoren krijgen net zoals de 313 pk bij Audi en BMW
sir_smokalot zegt
Je valt met je neus in de boter. Er is sprake van dat de 4.2 TDI in de Cayenne komt.
lincoln zegt
zal best wel weer 100.000X beter zijn als de Evoque omdat ie 3 tiende seconde sneller is op papier ..
zou de Evoque er nooit voor laten staan iig ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Het gaat mij persoonlijk meer om hoe het stuurt.. Ik ben benieuwd wat voor verschil daarin zit. De Panamera rijdt in ieder geval.. Moeilijk te omschrijven, maar laat ik het op ‘zeer goed’ houden.
zdev zegt
Saai en voorspelbaar.
Porsche moet zichzelf opnieuw uitvinden en niet alles proberen op de 911 te laten lijken.
Die 911: geinig hoor. Maar al het andere is een ander model dat krampachtig 911 kenmerken moet hebben. Tsja en dan krijg je van die gedrochten zoals een Panamera en een Cayenne: auto’s voor kampbewoners: wel geld, geen smaak.
911GT2 zegt
@zdev: Hmm BMW, audi, mercedes, VW, cadillac, opel en ford hebben inderdaad ook geen enkele correlatie met elkaar.
Het is gewoon een een designtaal van een organisatie…
NicoLauda zegt
Zoek de verschillen, ik kom niet verder dan 2, de dorpels en achterlichten. Maarja, we moeten hem nog eens van voor ena achteren bekijken…
urtarget1992 zegt
De huidige cayenne is al een stap in de goede richting qua looks, deze is zeer geslaagd.
mrbones zegt
Ben ik de enige die de lijnen van de audi q3/q5 herkent?
godspeed zegt
Op die teaser lijkt ‘ie verdacht veel op een Opel Astra…
Ooh wacht ff!
hoflander zegt
Ik zeg al jaren… Porsche, de Opel Kadett der sportwagens.
Ja de nieuwe 911 is mooi, de Boxter en Cayman ook nog wel wat mij betreft, maar dat is niet het punt. Als ik 120K plus neerleg (en let wel, dat is een normaal aangeklede Cayman, de asbak, lekker zittende sportstoelen, een normaal klinkende stereo, etc.etc.etc zijn allemaal opties!), dan verwacht ik daarmee enige vorm van exclusiviteit te kopen (niet te verwarren met: hee, kijk eens wat ik kan aanschaffen!). En dat is Porsche, hoe goed dan ook, gewoon NIET. Kijke vene om je heen in elke straat, kijk even naar de verkoopcijfers… je kan nog beter een Exige, Maserati, Z4 M (als die nog komt), 6-serie M, XKR, etc.etc. kopen… zelfs een Corvette is 10 x exclusiever (vreemd maar waar) in productieaantallen.
kaasboerin zegt
@hoflander: Corvette is 10x exclusiever? Wie in NL wil 60% belasting over een auto betalen? Jij snapt er overduidelijk niks van, rij eens in een Porsche en je gaat begrijpen waarom deze boven de ‘alledaagse’ autofabrikanten staat kwa reputatie. Jij kijkt alleen maar naar de prijs, dat moet je niet doen, vooral niet in NL… De optielijst valt bovendien REUZE mee bij Porsche, ik kan het weten.
Porsche_Fan zegt
@hoflander! of het ligt eraan hoe populair een auto/automerk is! ;)
997c4s zegt
Wat denken jullie dat deze beauty nieuw moet gaan kosten?
Tonnie zegt
Nou die schetsen zijn vrijwel identiek, gaat de auto ook vrijwel identiek worden? dan is er echt niks aan -_-